ADSL modem naar hub

Pagina: 1
Acties:

• leuf
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Bovenstaande is dus wat ik me (onder andere) afvroeg.

Ik heb bij XS4ALL Fast ADSL besteld en zit me af te vragen hoe ik de boel aan ga sluiten.
Ik ga het delen met mijn huisgenoot die een laptop heeft en een PII-266. Mijn pc(PIII500@733) wilde ik de server gaan maken.
Omdat ik niet geregeld hele grote bestanden tussen de pc's heen en weer wil kopieren moet naar mijn idee een 10mb netwerk genoeg zijn...(of sla ik hier de plank al finaal mis?). Zelf zat ik hier voor te denken aan dat pakket van Sitecom waar een 5poorts hub inzit en twee 10/100mbit kaarten. Ik denk gezien de prijs(199,-) dat de hub maar tien megabit is(als iemand het zeker weet, reageer!)

Nou heb ik gehoord dat het mogelijk moet zijn om de ADSL modem via een crosslink kabel direct naar de hub te laten lopen en vanuit iedere pc een gewone UTP kabel naar de hub te laten lopen. De reden dat ik wil weten of dit werkt is dat ik eigenlijk liever niet twee netwerkkaarten in me pc duw aangezien dat nog wel eens voor rare problemen schijnt te zorgen.

Hopelijk is mijn verhaal een beetje duidelijk en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Groeten

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:32
als je 'gewone' competoeters wil connecten met de buitenwereld via 1 adsl modem heb je een routertje nodig

• leuf
  • Niet online
Hrm, onderstaand plaatje komt van de KPN site af, zou dus wel moeten kunnen :P

NOu, nu nog maar even op de KPN wachten.... :Z:Z

Afbeeldingslocatie: http://www.mxstream.nl/images/hub2.gif

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op donderdag 14 december 2000 09:54 schreef leuf het volgende:
Hrm, onderstaand plaatje komt van de KPN site af, zou dus wel moeten kunnen :P

NOu, nu nog maar even op de KPN wachten.... :Z:Z

[..]
jaha... dat KAN! als je meerdere IP adressen van de KPN hebt gekregen!

Als je maar 1 IP adres hebt, moet je nog gaan NAT'ten

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Op donderdag 14 december 2000 09:55 schreef Dirk-Jan het volgende:

[..]
jaha... dat KAN! als je meerdere IP adressen van de KPN hebt gekregen!

Als je maar 1 IP adres hebt, moet je nog gaan NAT'ten
Hoeft niet. Je kunt ingeven welke pc inbelt vb. 192.12.12.12 pc1
192.12.12.12 pc2
192.12.12.12 pc3
192.12.12.12 pc4
Staat in het boekje wat je van KPN hebt gekregen 8-)

Verwijderd

Als je met win2000 werkt gaat alles perfect!

Gewoon twee netwerkkaarten in je win2000 systeem proppen en je inbelverbinding voor Mxstream delen met je standaard LAN verbinding.

Ik loop nu alleen tegen 1 probleem aan, heel vaag.

Ik kan geen grotere e-mail berichten (meer dan ongeveer 10 regels en attachments) versturen via de smtp server van xs4all. Dit geldt overigens alleen voor de pc's die aan het netwerk hangen, en niet voor het win2000 systeem. Heeft iemand hetzelfde probleem?

Je krijgt bij fast ADSL trouwens 4 ip-adressen die je kunt gebruiken om ADSL rechtstreeks aan je hub te koppelen. Vervolgens moet je alle (max 4) systemen configureren.

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-06 06:56
>Ik kan geen grotere e-mail berichten (meer
>dan ongeveer 10 regels en attachments)
>versturen via de smtp server van xs4all. Dit
>geldt overigens alleen voor de pc's die aan
>het netwerk hangen, en niet voor het win2000
>systeem. Heeft iemand hetzelfde probleem?

Dit probleem heb ik ook gehad voordat ik overstapte naar een linux routertje.
Het heeft (volgensmij)te maken met de win2000 instellingen betreffende mail etc...ik heb het toen echter niet kunnen vinden. Tevens konden wij geen bestanden uploaden met ftp via de andere computers.

Succes! Laat je het nog even weten als je het vind?

• leuf
  • Niet online
dank voor jullie reacties,

hoe zijn jullie ervaringen verder met fastadsl? en belangrijker nog, hoe lang moesten jullie wachten vanaf de aanvraag?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op donderdag 14 december 2000 13:46 schreef Boxkeeper het volgende:

[..]
Hoeft niet. Je kunt ingeven welke pc inbelt vb. 192.12.12.12 pc1
192.12.12.12 pc2
192.12.12.12 pc3
192.12.12.12 pc4
Staat in het boekje wat je van KPN hebt gekregen 8-)
je kan dus NIET met 4 pc's tegelijkertijd internetten.
De andere mogen niet eens aan staan. of je moet elke keer het ip adres wisselen.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 14:08

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Ik wil ff een aantal dingen duidelijk maken
je KAN met 4pc`s tegelijkertijd internetten

je hebt bij fast adsl 4users die je kan toevoegen aan het adsl modem (moet je ff wat configgen) op het moment dat je inlogt via het dashboard van de kpn moet je bij de eerste username niets toeveoggen en bij de tweede %2 en zo verder

op die manier kan je dus toch met 4 man opp het inet

de snelheid is best geweldig ik kom tot 110 KB per sec
en de levertijd bij mij was 3 weeken

• leuf
  • Niet online
Knutsel, bedankt, dit wilde ik vooral weten

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op donderdag 14 december 2000 16:29 schreef Knutsel_smurf het volgende:
Ik wil ff een aantal dingen duidelijk maken
je KAN met 4pc`s tegelijkertijd internetten

je hebt bij fast adsl 4users die je kan toevoegen aan het adsl modem (moet je ff wat configgen) op het moment dat je inlogt via het dashboard van de kpn moet je bij de eerste username niets toeveoggen en bij de tweede %2 en zo verder

op die manier kan je dus toch met 4 man opp het inet

de snelheid is best geweldig ik kom tot 110 KB per sec
en de levertijd bij mij was 3 weeken
hhmmzz... zeker some kind of PAT in dat ADSL device...

• Thorne
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:33

Thorne

Forrester

Op donderdag 14 december 2000 14:55 schreef Keck het volgende:
Als je met win2000 werkt gaat alles perfect!

Gewoon twee netwerkkaarten in je win2000 systeem proppen en je inbelverbinding voor Mxstream delen met je standaard LAN verbinding.

Ik loop nu alleen tegen 1 probleem aan, heel vaag.

Ik kan geen grotere e-mail berichten (meer dan ongeveer 10 regels en attachments) versturen via de smtp server van xs4all. Dit geldt overigens alleen voor de pc's die aan het netwerk hangen, en niet voor het win2000 systeem. Heeft iemand hetzelfde probleem?

Je krijgt bij fast ADSL trouwens 4 ip-adressen die je kunt gebruiken om ADSL rechtstreeks aan je hub te koppelen. Vervolgens moet je alle (max 4) systemen configureren.
Motherfuckers!!! Ik ben dan niet de enige met dit probleem! Ik heb ook XS4ALL en ADSL gedeelt met die ongein (sygate) en ik kan ook al geen lange mailtjes versturen vanaf de clients!

>specs<

• tweakerbee
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Ik trek dit topic weer omhoog omdat het loos is om een nieuwe te maken terwijl het over hetzelfde gaat.

DIT GAAT OVER ADSL MODEM IN HUB!!!
--------------------------------------
1) Is dat verhaal met %1, %2 echt waar? Kan dat ook als je dus geen 4 IP adressen hebt. Kun je dan nog wel een webserver draaien op een van je PC's.
2) Kan dit ook nog onder Linux (als dat je webserver/mailserver etc. is)

Zitten er nog meer nadelen aan? Voordelen boven 2 netwerkkaarten. Is het onveiliger? Ik kan echt bitter weinig info vinden over ADSL modem in hub met Linux. :) Zie alleen maar tutorials die het over 2 netwerkkaarten hebben. Ben geinteresseerd of het ook zonder 2 netwerkkaarten kan.

You can't have everything. Where would you put it?

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-08 17:27
Met Fast ADSL krijg je tegenwoordig nog maar 1 IP-adres, je moet dus gaan NAT'en. Dat KPN-plaatje is verouderd. En 199,- voor 2 NIC's en een 10 Mbit hub is erg veel. Voor ongeveer 170,- heb je een mooie 8 poorts switch!!! 2 NIC's erbij is dus 220 piek. Lijkt mij een betere deal.

Verwijderd

ehm ik heb hier ook adsl met meerdere ip adressen. Ik heb geen crosscable tussen mijn hub en adsl modem. Ik heb in iedere computer 1 netwerk kaart en ze hebben allemaal een eigen ip dat naar buiten gaat. Ik heb een 10Mbit hub.

Verwijderd

je haalt me de woorden uit de mond.

Bij nieuwe mxstream abo's kun je niet meer met meerdere pc's inbellen via je modem. Je zult er dus een router tussen moeten zetten (een goedkope pentium I/486 met twee netwerkkaarten en een OS wat kan routeren en NATten (windows+winroute of freesco of mandrake linux SNF 8)

Dus al die ingewikkelde schema's hierboven zijn allemaal nog gebaseerd op de oude inlogprocedure.

Ikzelf heb xs4all fast adsl internet geshared met een windows NT4 machientje (p200MMX) met winroute.

Rob

• tweakerbee
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Goed. Direct in de HUB/SWITCH kan ik dus lekker vergeten aangezien ik dan niet kan sharen?

:( Hoe werkt het eigenlijk als je een server draait op een client die een gesharede connectie gebruikt? Kan die gewoon serveren (in een spelletje bijv.) als de vuurmuur dit toestaat?

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Ik zie dat hier meerdere mensen problemen hebben met mail verzenden achter een softwarematig internet deel oplossing, de antwoord hier op is simpel: de mail kan niet gerouteerd worden door het netwerk. De oplossing: installeer op je internet-share pc een mailproxy of een smtp-server en je bent van je problemen af...

succes

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:43

MRic3

Of praat ik weer poep?

Ik had ook zoiets met grote bestanden versturen of ontvangen.... Bleek dat het aan de virusscanner lag (norton) :? :? :?.

Maar inderdaad instaleer een mailproxy en/of een smtp servertje en je bent van het probleem af. Ik heb de rechtstreekse e-mail checker uitgezet...scant ie pas nadat het bestand op mun PeeCee Staat... werkt ook.

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Verwijderd

Op zondag 01 juli 2001 21:46 schreef tweakerbee het volgende:
Hoe werkt het eigenlijk als je een server draait op een client die een gesharede connectie gebruikt? Kan die gewoon serveren (in een spelletje bijv.) als de vuurmuur dit toestaat?
Je kunt de gebruikte poorten mappen naar de pc waar je de server op draait. Kan makkelijk. Lees de winroute handleiding (200 blz pdf er maar eens op na). Ik draai achter onze server op m'n eigen pc een UT server.

Verwijderd

Op zondag 01 juli 2001 22:04 schreef Breez-r het volgende:
Ik zie dat hier meerdere mensen problemen hebben met mail verzenden achter een softwarematig internet deel oplossing, de antwoord hier op is simpel: de mail kan niet gerouteerd worden door het netwerk. De oplossing: installeer op je internet-share pc een mailproxy of een smtp-server en je bent van je problemen af...

succes
Van dat probleem heb ik geen last hoor. Ik kan gewoon emailen via de smtp server van onze provider (xs4all) van achter de gateway. Als je logisch nadenkt is het onzin dat mail niet geroute kan worden. Het is net zo goed tcp/ip netwerkverkeer als bijvoorbeeld gamen/http/ftp .
Pagina: 1