[excel] Frequentie en tekst

Pagina: 1
Acties:
  • 299 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rmfloris
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-11-2024

rmfloris

Kowalski: Kaboeeem??

Topicstarter
Is het mogelijk om een frequentie verdeling te maken als de content van een cell uit tekst bestaat?

Ik heb dus bijvoorbeeld de volgende tabel:

Ralf
Joost
Ralf
Manon
Lex
Rita
Joost
Ralf
Manon

Nu wil ik dus uiteindelijk een overzicht krijgen met de namen en het aantal keren dat het voorkomt. Is dit mogelijk in excel? Ik heb namelijk geen mogelijkheid tot gebruik van Access.

Hopelijk is er een oplossing, want gaan tellen is namelijk geen optie.

Foto afdrukken prijsvergelijk -> http://www.fotovergelijk.nl

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Als ik je goed begrijp doet data, subtotalen precies wat je wilt. Dat levert uiteindelijk iets op als:
aantal ralf x
aantal manon y
etc. etc.
Moet je wel eerst op de namenkolom sorteren. Als je dat niet wilt en het gaat om niet teveel verschillende namen zou je aantal.als() eens kunnen proberen.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• rmfloris
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-11-2024

rmfloris

Kowalski: Kaboeeem??

Topicstarter
Bedankt niesje,

maar ik begrijp je niet helemaal. Ik heb bovenstaande lijst, moet ik dan iedere naam al apart zetten en dan subtotals erover laten gaan of.......?

Foto afdrukken prijsvergelijk -> http://www.fotovergelijk.nl

Verwijderd

Als je een hele waslijst hebt, dan kan je het beste met COUNTIF/AANTAL.ALS werken.

Zet in een cel:
=COUNTIF(A3:A9;"Jan")

Ik heb de engelse versie dus dan is het COUNTIF. Vervang dat dus door de Nederlandse formule (=AANTAL.ALS(A3:A9;"Jan") ?)

De A3:A9 geeft het cellenbereik aan. Dus de kolom van je tabel waar al die namen in staan. Tussen de aanhalingstekens zet je dan de tekst waarvan ie de frequentie moet tellen.
Maak een formule voor elke naam, en voila, een frequentietabel. Mooi grafiekje erbij en je bent helemaal de man!

Succes

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2004 11:58 . Reden: Verduidelijken ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

rmfloris schreef op 18 februari 2004 @ 11:22:
Bedankt niesje,

maar ik begrijp je niet helemaal. Ik heb bovenstaande lijst, moet ik dan iedere naam al apart zetten en dan subtotals erover laten gaan of.......?
Nee, als je die lijst hebt, hoef je hem alleen even te sorteren. Vervolgens klik je op data, subtotalen, (als excel het niet snapt krijg je een melding en klik je op OK) vult in dat ie bij iedere wijziging van naam hetaantal moet tussenvoegen en klaar. Kun je nog fijn met de plusjes en minnetjes wisselen tussen weergave van de totale reeks of alleen de aantallen.
Reuze handig en snel, vooral als je veel verschillende namen hebt.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland