TFT openmaken, backlight kapot

Pagina: 1
Acties:

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Beste mensen,

Heb hier een Packard Bell Slimview 527 TFT monitor staan waarvan de backlight kapot is. Als ik m aansluit blijft het scherm zwart maar als ik er met een lamp op schijn zie je heel vaag wel het beeld.

Inverter of backlight dus. Probleem is: ik krijg m niet open :X
Ik wil het ding niet forceren omdat ik bang ben dat het glas breekt... Hoe krijg ik m nou het beste open? Aan de achterkant zitten 4 schroeven, die heb ik vanzelfsprekend verwijderd. Ik krijg dan echter het paneel niet los.

Ook heb ik gelezen in een topic dat het terugplaatsen van het scherm in de behuizing een hels karwei wordt mbt uitlijning, hoe zit dit?

Weet iemand hoe ik bij de backlight kan?

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 22:29
Zit er niet toevallig een mooie stikker die je eerst weg moet halen omdat er nog een schroefje achter zit...

En anders ben ik bang datie met lipjes in elkaar geklikt zit :(

• insan1ty
Mja hoe krijg ik die lipjes los?

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:00

_Ernst_

Mark It Zero!

Soms zit hij dan idd nog met van die lipjes vast. Als je pech hebt zul je er dan toch een schroevendraaier tussen moeten steken om hem los te krijgen. Als je dat voorzichtig doet vallen de beschadigingen wel mee.
Het kan best zijn dat je redelijk wat kracht moet zetten om hem open te krijgen.

En ook idd even goed kijken naar stickers waar nog schroeven onder kunnen zitten.

Last.fm

• insan1ty
Ok er zit zo'n soort van sierlijst voor het scherm, een blauwe.
Afbeeldingslocatie: http://user.online.be/~ota001812/iXtreme-Slimview-Lifestyle3.gif
Het is dit scherm maar dan zonder de speakertjes.
Heb net geprobeerd de lijst eraf te krijgen, die zit dus idd met lipjes vast die ik er wel afkrijg.. Mar alleen aan de zijkanten en bovenkant.. Niet aan de onderkant.

Aan de achterkant bevinden zich 4 schroeven en verder geen stickers, alleen het ding waarmee hij aan de voet vast zit.. Deze schroeven lijken alleen bedoeld voor de bevestiging van de voet en niet het dichthouden van de behuizing. Ook zit ik nog met de kabels enzo..
Ik krijg m dus nog steeds niet open :|

• insan1ty
Ah mn cam is terug:
Afbeeldingslocatie: http://www.smsmonster.nl/files/achter.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.smsmonster.nl/files/voor.jpg

Detail van de rand:
Afbeeldingslocatie: http://www.smsmonster.nl/files/detailtop.jpg

Iemand ideeën?

Verwijderd

Lijkt erop dat je een schroevendraaier tussen de rand moet zetten van de zijkant. Zo ziet het er naar uit :X

Verwijderd

Hoi Ik repareer regelmatig tft schermen en deze ken ik wel niet maar je moet wel eerst de voet afhalen van de achterkant van het scherm.de vier schroeven zitten in het metalen gedeelte dat blijft zitten als de achterkant af haalt.Vaak zie je nog een schroef in het midden onder als de voet weg is.
Het frontje (blauwe voorkant) zit meestal dicht geklikt.
Je kan een kleine schroevendraaier tussen peuteren en met een andere zware schroevendaaier met de geisoleerde kant tegen de rand tikken zodat de klik los-schiet.

maak je toch wat beschadigingen pak dan een hete lucht fohn en blaas hete lucht (niet constant op richten maar met bewegingen) over de deukjes dan gaan ze vanzelf weg (geheugen-effect)
Uiteraard helpt het niet als er stukjes plastic weg zijn .

Over je backlight probleem ,heel vaak is het je inverter niet je lampen.(behalve als je de scherm hard hebt laten vallen.)
Vaak zit er een connectortje los of is er een SMD zekering defect.
Succes

Verwijderd

dat scherm is trouwens een NEC.. die zijn 100% hetzelfde qua knoppen en luchtgaatjes aan de achterkant... ook is de standaard enzo precies hetzelfde... misschien dat je op de site van NEC wat meer kan vinden eventueel? het is maar een hint... weet het anders verder ook niet..

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2004 20:52 ]

• insan1ty
Ah jongens bedankt .. Heb m nu dus echt open :D
Op de inverter print zitten 4 bruine blokken
Weet niet waar die voor dienen.. Hoe zien die SMD zekeringen eruit, waarom gaan ze kapot zomaar?

Ah SMD zekering gevonden. Aan de linkeronderkant van de witte connector zit een F1, half doorzichtig blokje met streepje erdoor..
Afbeeldingslocatie: http://www.smsmonster.nl/files/inverter.jpg

Woei goed ik heb m ff getest... Hij heeft een oneindig hoge weerstand.. maar hoe weet ik nou waarmee ik m moet vervangen? Dr staat alleen een P op de bovenkant..

[ Voor 40% gewijzigd door insan1ty op 19-02-2004 21:06 ]

• insan1ty
Woeiiii tis gelukt jongens :D
Afbeeldingslocatie: http://www.smsmonster.nl/files/jeuhhh.jpg

Toppie :D

Verwijderd

insan1ty schreef op 19 februari 2004 @ 21:50:
Woeiiii tis gelukt jongens :D
[afbeelding]

Toppie :D
Wat heb je nou gedaan/veranderd :?

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Waarmee heb je hem nou vervangen?

Verwijderd

Ja ,die zekering zal ie gewoon door een draadbrug of een gewone glaszekering
hebben vervangen.
Die smd zekering gaat eerder uit moeiheid kapot dan door een daadwerkelijke sluiting.

die streep zal wel voor 1 ampere staan...

• insan1ty
Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 11:25:
Ja ,die zekering zal ie gewoon door een draadbrug of een gewone glaszekering
hebben vervangen.
Die smd zekering gaat eerder uit moeiheid kapot dan door een daadwerkelijke sluiting.

die streep zal wel voor 1 ampere staan...
Nah de streep was zeg maar het stuk dat verbinding maakte.. Er stond een P op...
Maar heb m gewoon vervangen door een stukje koperdraad... MIsschien minder veilig maar hij hoeft het maar een half jaar uit te houden. Plus dat er nog een zekering op zit.

Verwijderd

Wat gebeurd er dan een half jaar?
Als je een stuk beveiliging weghaalt kan je het eigenlijk niet maken opm de monitor door te verkopen .
Die inverter wekt een hoge spanning op voor die backlight lampen.
Er kan wel meer dan 600 volt op staan en als er wat misgaat (overslag hitte brand) dan gebeurd dat in die trafo 's (die bruine dingen die je noemde).
Zonder zekering blijft het dan maar lekker doorfikken tot je huis er niet meer staat :7
Okee wel wat overdreven maar je kan op zijn minst een ander (evt groter in formaat) terug in solderen.

• fraggie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2022
Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 20:35:
Hoi Ik repareer regelmatig tft schermen en deze ken ik wel niet maar je moet wel eerst de voet afhalen van de achterkant van het scherm.de vier schroeven zitten in het metalen gedeelte dat blijft zitten als de achterkant af haalt.Vaak zie je nog een schroef in het midden onder als de voet weg is.
Het frontje (blauwe voorkant) zit meestal dicht geklikt.
Je kan een kleine schroevendraaier tussen peuteren en met een andere zware schroevendaaier met de geisoleerde kant tegen de rand tikken zodat de klik los-schiet.

maak je toch wat beschadigingen pak dan een hete lucht fohn en blaas hete lucht (niet constant op richten maar met bewegingen) over de deukjes dan gaan ze vanzelf weg (geheugen-effect)
Uiteraard helpt het niet als er stukjes plastic weg zijn .

Over je backlight probleem ,heel vaak is het je inverter niet je lampen.(behalve als je de scherm hard hebt laten vallen.)
Vaak zit er een connectortje los of is er een SMD zekering defect.
Succes
Hey teleplan lover . ken ik je misschien? (als je tenminste een lover uit etten bent? :+

Verwijderd

Hey Fraggie,
Ja joh it's me from Etten maar dat zal niet lang meer duren he ?

tot kijk maar weer

• insan1ty
Verwijderd schreef op 21 februari 2004 @ 00:11:
Wat gebeurd er dan een half jaar?
Als je een stuk beveiliging weghaalt kan je het eigenlijk niet maken opm de monitor door te verkopen .
Die inverter wekt een hoge spanning op voor die backlight lampen.
Er kan wel meer dan 600 volt op staan en als er wat misgaat (overslag hitte brand) dan gebeurd dat in die trafo 's (die bruine dingen die je noemde).
Zonder zekering blijft het dan maar lekker doorfikken tot je huis er niet meer staat :7
Okee wel wat overdreven maar je kan op zijn minst een ander (evt groter in formaat) terug in solderen.
Dr zit nog een andere soort van hoofdzekering op...
Over een half jaar is ie afgeschreven en komt er een nieuwe :)
Pagina: 1