Toon posts:

1ste 10sec maakt fan lawaai

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Een collega van mij heeft een asus v9520 GeforceFX5200 128mb(net nieuw). Als je de pc aanzet maakt ie de eerste 10 sec redelijk lawaai en daarna stop ie ermee en komt het geluid niet meer terug als je de pc gaat gebruiken/ lang aan laat staan.

De winkel heeft al een andere kaart meegegeven, maar deze kaart doet dat dus ook. Ze zeggen daar dat dat hoort en dat de fan zich inregelt, maar dat geloof ik dus niet....heb ik iig nog nooit meegemaakt.

Wie weet hier iets van, of kan mij even helpen?

• Kramers
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-08-2025

Kramers

Tijd voor iets nieuws

Klinkt meer als een rotte fan.

Als ik een videokaart een tijd lang hebt dan krijg ik dit probleem ook vaak. Komt door slijtage van de fanmotor en hoort niet. De eerste secondes maakt het een pokkeherrie en daarna verdwijnt het (warm lopen :? )

Soms helpt het tijdelijk om die fan ff goed aan te drukken, dan verdwijnt het probleem voor een tijdje, maar het zal uiteindelijk niet helpen.

Ik heb destijds op mijn geforce 256 2x een nieuwe fan moeten zetten, omdat de problemen later niet meer verdwijnen na 10 seconden.

Huh.. moet ik hier wat typen of zo ?

Verwijderd

Topicstarter
Maar deze kaart is dus 2x splinter nieuw geleverd he....

Dus de vraag is dan ff...wie heeft dat probleem ook met een nieuwe fx5200 kaart
klinkt idd als een brakke fan, maarja als dat bij die eerst kaart ook zo was, dan is et wel raar...

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2004 02:03 ]

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:08

Pubbert

random gestoord

Mijn laptop heeft dit ook, die maakte de 1ste 5-10 seconden ook 3x zoveel lawaai, maar ik erger me er niet echt aan :?

Je kunt er natuurlijk gewoon een (passieve of niet) Zalman cooler op monteren.

Ik denk dat zo'n northbridge heatsink als genoeg is voor een FX5200.

Wil je ook nog beetje overclocken gewoon zo'n heatpipe cooler halen (met of zonder fan)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Je kan die kaart misschien ook wel omruilen tegen een ATI 9200 (pro), die kaart zal zeker niet onderdoen voor de FX5200. En volgens mij zijn 9200 kaarten passief gekoeld... dus geen herrie!

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Het komt vaak voor dat temperatuurgeregelde fans in de eerste seconden meer herrie maken dan daarna. De reden hiervoor is dat een fan vaak niet goed kan starten op een te lage spanning of te lage duty cycle (in geval van PWM regeling), daarom zorgen ze dat het regelcircuitje de fan eerst op volle toeren start en pas daarna alnaargelang de temperatuur afregelt. Volstrekt normaal en het kan geen kwaad.
Overigens is een FX5200 prima passief te koelen, al zal je wel een grotere sink moeten plaatsen dan er nu op zit; die sinkjes die ze in combinatie met een fan gebruiken zijn veel te klein voor passieve koeling.

Verwijderd

Ik heb hier ook een FX5200 van asus, maar deze is passief gekoeld.

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Ik heb een Asus MB met een fan op de NorthBridge die dat ook doet.

Moet nog steeds eens gaan kijken hoe ik het ga oplossen.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
mijn 5900 XT draait ook eerst ff wat sneller en bij normaal gebruik hoor ik em niet eens.

Alleen wanner die naar 3d modes schakeld dan hoor ik em een klein beetje op de achtergrond

• Fulcrum2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01 02:54

Fulcrum2000

Ik wil een threadripper...

Geinig, ik heb ook een nieuwe Geforce FX5200, met exact hetzelfde probleem. Ik dacht dat ik de enige was. :D Mijn oplossing is gewoon negeren die handel.

AMD Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E Gaming | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC (64 GB total) + Samsung 980 Pro 1TB (M.2) | Corsair Hydro H100x

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:06

Klippy

Still Game

Hmm heb ik dus ook :P

Maar volgens mij doet hij het niet altijd. Heb wel een GF4 Ti4800...
Vreemd dat ik hier onoit eerder wat over gezien heb.

Klinkt verder wel precies hetzelfde ja. Boeit me ook niet echt eigenlijk ,maar is wel handig als ik zeker weet of het zo hoort :)

Is ook een Asus op een Asus bordje btw.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 06:21

Remy

I usually get 100% accuracy

Verwijderd schreef op 18 februari 2004 @ 01:15:
...
Wie weet hier iets van, of kan mij even helpen?
De fan is temperatuur-gestuurd, dus bij het opstarten loopt hij op vol vermogen terwijl de temp-sensor zichzelf calibreert en de temps doorgeeft aan de fancontrol op de kaart. Dit is volkomen logisch, de kaart werkt dus precies zoals het hoort bij een kaart met een temp-controlled fan.

Terugbrengen naar de zaak is zinloos: de kaart hoort zo te werken. Verder is dit prima uit te vinden met wat zelfwerkzaamheid, of navragen bij een winkel met kennis van zaken, ipv een zaak die een vervangende kaar levert. Vandaar dat dit topic dicht gaat.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.