Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Buitentemperatuur meten via RS232 in XP

Pagina: 1
Acties:
  • 552 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik wil graag de buitentemperatuur meten met mijn pc en dit registreren in een log bestand en er eventueel grafiekjes(dagelijks/weekelijks/maandelijks etc) van maken. Nou heb ik in het verleden wel eens geexperimenteerd met een NTC op de gamepoort, dit was niet echt een succes. Ik heb ook wel es andere kleine schema's gemaakt, maar kreeg het niet voor elkaar om een stabiele meting te doen. Heeft iemand een schema en idee hoe ik dit vanuit windows moet aansturen? heb ik dan ioport.dll (of iets soort gelijks) nodig per definitie van uit VB?
Ik kwam ook ergens tegen dat de timing van de seriele poort onder XP niet zo nauwkeurig is. Misschien veroorzaakte dit mijn slechte metingen in het verleden.

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-11 09:49

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Is niet zo moeilijk, gebruik gewoon een DS1820 en MBM.
Zie ook [rml][ EL] DS1820 Temperatuur Sensor Aansluiten/Aansturen[/rml]
MBM gebruiken om DS1820 te loggen zie je hier :
http://qcyber.homelinux.com/mbm/1wire_e.htm en
http://hullu.xtragaming.com/files/mbm_ds9097.zip

[ Voor 35% gewijzigd door jvhaarst op 19-02-2004 09:43 . Reden: extra linkje ]

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Verwijderd

Als je toch met 1-wire aan het stoeien gaat kan je ook een DS2422 gebruiken. Dat is een zelfstandige temperatuurlogger die je kunt uitlezen met een relatief simpele schakeling.

• robbertb
  • Niet online
Klinkt wel interessant maar het hoeft van mij niet specifiek met 1 draadje te z9ij. Die oplossing die jij beschrijft zal wellicht ook heel erg prijzig zijn? Ik kon zo op die site geen prijs vinden.

Btw:
DS1820 No Longer Available: Use Recommended Replacements

Replacement:
DS18S20

[ Voor 23% gewijzigd door robbertb op 18-02-2004 22:30 ]

• sebastius
  • Laatst online: 25-11 19:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

robbertb schreef op 18 februari 2004 @ 22:23:
Klinkt wel interessant maar het hoeft van mij niet specifiek met 1 draadje te z9ij. Die oplossing die jij beschrijft zal wellicht ook heel erg prijzig zijn? Ik kon zo op die site geen prijs vinden.

Btw:

Replacement:
DS18S20
Das gewoon hetzelfde in principe. Ze hebben de specs iets aangepast, meer niet.

Verwijderd

robbertb schreef op 18 februari 2004 @ 22:23:

Btw:

Replacement:
DS18S20
interface tussen seriele poort en 1 wire netwerk, een paar scotty diodes, een paar weerstanden en ik dacht een zener diode. Kosten, pffft, 1 euro?

DS18B20 of DS18S20 en de DS2422, eeeuh, niet verder vertellen, maar je kunt het knopje samples proberen.

• robbertb
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 februari 2004 @ 22:44:
[...]

interface tussen seriele poort en 1 wire netwerk, een paar scotty diodes, een paar weerstanden en ik dacht een zener diode. Kosten, pffft, 1 euro?

DS18B20 of DS18S20 en de DS2422, eeeuh, niet verder vertellen, maar je kunt het knopje samples proberen.
Ik zie dat het gratis is?
Vaag dat ze dat gratis kunnen verzenden.
Nouja ik heb em besteld, zal me benieuwe of ik wat krijg en hoe lang het duurt. Maar deze chip houdt dus zelf een log bij? En dat krijg ik nou gratis opgestuurd?

[ Voor 25% gewijzigd door robbertb op 19-02-2004 00:44 ]

Verwijderd

robbertb schreef op 18 februari 2004 @ 23:31:
[...]

Nouja ik heb em besteld, zal me benieuwe of ik wat krijg en hoe lang het duurt. Maar deze chip houdt dus zelf een log bij? En dat krijg ik nou gratis opgestuurd?
Gratis is een groot woord, het is de bedoeling dat je met samples de chippies van maxim kunt gebruiken om er schakelingen meet op te bouwen zodat je meer chippies gaat kopen. Het is natuurlijk vooral bedoeld voor bedrijven, maar zolang je maar enkele chippies besteld leveren ze ook aan jou. (ja, ik heb ondertussen meerdere chippies bij hun besteld, de 1-wire spullen zijn erg mooi).

En verder moet je de datasheet van de DS2422 maar doorlezen. Via de i-button site kan je aan software komen om een 1-wire netwerkje aan te sturen.

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:41
Op http://www.sunpoint.net/~thermometer/ staat ook info over hoe deze sensor uittelezen is.

• Dr. Malsain
  • Laatst online: 14-02-2023
robbertb schreef op 18 februari 2004 @ 23:31:
[...]

Hoe zit het met de verkrijgbaarheid van die DS18S20. Ik zit er aan te denken dit principe toe te passen. Zijn er mensen die het al werkende hebben en waar hebben jullie de DS1820 of DS18S20 vandaan?

• Brokencore
  • Laatst online: 08:41
Je kunt der een paar sampelen bij Maxim :)

• Dr. Malsain
BHZ-Robert schreef op 16 april 2004 @ 15:08:
Je kunt der een paar sampelen bij Maxim :)
Heb ik vanochtend gedaan ja. Het is alleen de vraag of de 2 samples die ik heb aangevraagd ooit aan gaan komen :)

• sebastius
  • Laatst online: 25-11 19:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Dr. Malsain schreef op 16 april 2004 @ 17:04:
[...]

Heb ik vanochtend gedaan ja. Het is alleen de vraag of de 2 samples die ik heb aangevraagd ooit aan gaan komen :)
Duurt een maandje ongeveer. :)

• robbertb
  • Niet online
Mja duurt wel een paar weken. Maar ze worden dan wel netjes in een witte enveloppe in mooie kleine doosjes gestuurd :)

• Dr. Malsain
Oww, da's heel mooi dan. Aangezien het kostenloos is maakt me het niet zo veel uit hoe lang het duurt. Ik ben erg benieuwd.

• PIELEPOYE
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-11 14:39
LEUK IDEE ZIE HET NUT ER NIET VAN IN MAAR IEDER ZIJN HOBBY MAAR
EFFE OVER JE EERSTE POGING MET EEN NTC (NEGATIVE TEMPUTURE COEFICENT)
DEZE HEEFT EEN BEPAALDE OHMS WEERSTAND VAN EEN PAAR OHM NOU LIGT AAN WAT ZIJN BEREIK IS MAAR BIJV 25C DAN SLAAT IE IN 1 KEER OM NAAR EEN HELE HOGE OHMSE WEERSTAND DIT IS EIGENLIJK EEN BEVEILIGING VOOR ELEKTRO MOTOREN :+

We bring the light and Sound to the party. www.mm-licht-geluid.nl

• Dr. Malsain
PIELEPOYE schreef op 17 april 2004 @ 19:34:
LEUK IDEE ZIE HET NUT ER NIET VAN IN MAAR IEDER ZIJN HOBBY MAAR
EFFE OVER JE EERSTE POGING MET EEN NTC (NEGATIVE TEMPUTURE COEFICENT)
DEZE HEEFT EEN BEPAALDE OHMS WEERSTAND VAN EEN PAAR OHM NOU LIGT AAN WAT ZIJN BEREIK IS MAAR BIJV 25C DAN SLAAT IE IN 1 KEER OM NAAR EEN HELE HOGE OHMSE WEERSTAND DIT IS EIGENLIJK EEN BEVEILIGING VOOR ELEKTRO MOTOREN :+
Het meten van de temperatuur kan volgens mij erg nuttig zijn. Stel je voor dat je een ruimte in de gaten wil houden in verband met bijv. brandgevaar of oververhitting in een machinepark dan kan dit een eenvoudige oplossing zijn om iig de temperatuur te screenen.

P.S.
Even een tip. De manier dat jij je topics typt wordt hier op Tweakers door veel mensen niet zo gewaardeerd. Zet de volgende keer dus even de Caps-lock uit.

[ Voor 19% gewijzigd door Dr. Malsain op 17-04-2004 22:16 ]

• Dr. Malsain
Hm, ik kreeg vandaag een grote envelope binnen via de post. Enige wat hierin zat was een brief met de melding dat de aangevraagde sample niet voorradig is ;(

Krijg nou vlekken. Iemand een idee of ik die onderdeeltjes in Nederland ergens kan krijgen?
Pagina: 1