[OC] Athlon TB 1.2GHz @ 1.4GHz

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me af hoe ver ik m'n systeempje kan drijven zonder een groot risico te nemen. Het bevat een AMD Athlon Thunderbird 1.2GHz en een Jetway V266B moederbord (china-town merk, maar vet stabiel!). Om het kort te houden:

Oorspronkelijk systeem:
  • CPU: 1200 MHz (eigenlijk een paar MHz meer) FSB: 133 MHz Multiplier: 9.0 Core voltage: 1.81V Max. temperatuur CPU: 42 graden (een uur lang op volle kracht in warme omgeving)
Hoe het nu is:
  • CPU: 1399 MHz (1400 dus :+) FSB: 140 MHz Multiplier: 10.0 Core voltage: 1.81V Max. temperatuur CPU: 50 graden (een uur lang op volle kracht in warme omgeving)
De SiSoft stats zijn super: de prestaties komen nu overeen met een Athlon XP 1600+ en zijn een stuk beter dan de P4 1.6GHz!
Wat heb ik voor extra koeling? Er zit (ook voor de OC) een fan in het zijvenster van de kast.

De vraag is nu: kan ik nog meer overklokken zonder risico? En wat overklok ik eerst? De FSB? De CPU? Wat zijn jouw ervaringen met het overklokken van deze CPU (of de 1.4GHz variant)? Ik heb gehoord dat de CPU best 75°C aankan, dus kan ik gerust tot 55 a 60°C 'veilig' overklokken zonder extra/speciale koeling?

[edit] Bij het google'n is er praktisch niks van info terug te vinden over het overklokken van deze CPU, enkel over de 100MHz FSB variant, waar je de truc met het potlood moest doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2004 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
De cpu is idd een gigantisch heethoofd, en de OC is best netjes, echter, zoals ook in de FAQ staat, zijn er geen zekerheden op OC gebied. Het is puur het proberen.

Verder heb je het over overclocken van de FSB of de CPU, praktisch gezien is dit hetzelfde, omdat de FSB onder andere een onderdeel van je CPU speed is. Zolang jouw cpu geen rare kuren gaat vertonen (instabiliteit) of temperaturen waar je een eitje op kunt bakken, zou ik gewoon proberen :) .

Verder zou ik ook de Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03) even doornemen, want hier staat praktisch gezien alles in wat je wilt weten.

[ Voor 63% gewijzigd door Henk op 17-02-2004 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wou m'n FSB niet te veel overklokken omdat dan alle andere apparaten ook mee worden overklokt (AGP bus, IDE kanaal, etc). Daar ik slechte ervaringen heb met slecht gekoelde videokaarten op niet overklokte systemen wil ik m'n FSB niet te hoog houden. Vandaar dat ik ze beide nu 'een beetje' overklokt heb. M'n CPU mag gerust stuk, who cares :+, maar m'n HDD en vidkaartje moet blijven leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op 17 februari 2004 @ 23:10:
Ik wou m'n FSB niet te veel overklokken omdat dan alle andere apparaten ook mee worden overklokt (AGP bus, IDE kanaal, etc). Daar ik slechte ervaringen heb met slecht gekoelde videokaarten op niet overklokte systemen wil ik m'n FSB niet te hoog houden. Vandaar dat ik ze beide nu 'een beetje' overklokt heb. M'n CPU mag gerust stuk, who cares :+, maar m'n HDD en vidkaartje moet blijven leven.
Toch vrees ik dat je met die Tbird er niet omheen zal kunnen, omdat het apparaatje (volgens mij) een gelockte multiplier heeft.
Maar dat is gewoon een kwestie van checken, gooi je multiplier een stap omhoog, check wat je bios/windows zegt, eventueel nachecken met cpu-z en je hebt gelijk uitsluitsel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vanaf de 1.2GHz variant is er geen lock meer op de multiplier, ik weet dat heel zeker, want toen ik het garantiestickertje weghaalde zag ik dat de 'brugjes' al verbonden waren. Ik ga het uittesten :)
Ik gebruik liever distributed folding als cpu benchmark, dan doet ie nog iets nuttigs :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op 17 februari 2004 @ 23:20:
Vanaf de 1.2GHz variant is er geen lock meer op de multiplier, ik weet dat heel zeker, want toen ik het garantiestickertje weghaalde zag ik dat de 'brugjes' al verbonden waren. Ik ga het uittesten :)
Ik gebruik liever distributed folding als cpu benchmark, dan doet ie nog iets nuttigs :Y)
LoL, dan geef je toch zelf het antwoord al? ;) enne... CPU-Z is er niet voor om je cpu te stressen, hoe jij dat doet laat ik helemaal aan jou. CPU-Z leest je processor informatie uit (multiplier, fsb, totale snelheid en nog tal van andere details). Dit is dus handig als je wilt kijken wat voor speeds je processor draait en of je inderdaad een overclock hebt bereikt en geen fixxed multiplier hebt ;)

En folding schijnt (zeker amd's) als een gek te stressen, dus dat zal wel goedkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wiiiiiiii thanks voor de info, ik ga morgen verder aan de slag :9~ }:O
Pagina: 1