Invloed casefans op temps

Pagina: 1
Acties:

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:04

Haan

dotnetter

Topicstarter
Hoi mensen, ik zit een beetje te experimenteren met een aantal casefans en nu ontdekte ik iets raars. Ik heb nl een gat gezaagd in de zijkant, zodat er nu een fan over de videokaart en mobo blaast. Dit op 7v net als de rest (1 inlaat voor, 1 uitlaat achter en 1 uitlaat boven). Vervolgens ging ik kijken mbv Sandra wat dat met de temps deed en toen bleek m'n mobo 4 graden warmer te worden (23 naar 27) en de processor bleef gelijk op 52 graden.
Nou doe ik net alle fans op 12 volt en nu wordt m'n processor opeens 57 graden. 8)7
Komt dat omdat de airflow misschien niet goed is?

specs van m'n systeem:
micro-atx kast :(
topower 350 watt voeding dual fan
Athlon XP 1600 @ 1680 Mhz
Asus a7v266 mobo
2 x 512 pc3200 geheugen
Radeon 9600 pro
fujitsu :? harde schijf (tijdelijk)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

hmm dat is wel een vreemd probleem :?
als je al je casefans uit doet wat gebeurt er dan??

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
ehh, heel vreemd die temps.......... maar ook een A7V266 in een micro ATX kast....

heb je de ventilator op naar binnen blazen of naar buiten ?

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Het was wel een beetje proppen dat mobo :)
Alle casefans staan nu uit (wat een rust), ik meld zo wel ff hoe het ermee staat

Temperatuur schiet omhoog, dat is iig wel logisch :)

[ Voor 19% gewijzigd door Haan op 17-02-2004 23:12 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het zal vast geen uatx kastje zijn, maar gewoon een klein model kast.
De kans is dat als de warmte meer richting een sensor geblazen wordt dat het warmer lijkt, het kan ook zijn dat de fans verkeerd blazen waardoor je de warmte niet uit de kast krijgt.

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-02 08:46
Terw_Dan schreef op 17 februari 2004 @ 23:09:
Het zal vast geen uatx kastje zijn, maar gewoon een klein model kast.
De kans is dat als de warmte meer richting een sensor geblazen wordt dat het warmer lijkt, het kan ook zijn dat de fans verkeerd blazen waardoor je de warmte niet uit de kast krijgt.
Idd, micro ATX betwijfel ik, omdat hij aangeeft dat asus mobo te hebben en een dual fan voeding, krijg je never in een uatx gepropt, of dr moet superveel aan gemod zijn.

@ TS, hoe heb je je fans geplaatst? maak eens een foto en vertel erbij welke kant ze op blazen.

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
volgens mij moet de ventilator naar binnen blazen, geen ventilator verder voor intake, wel je out aan en natuurlijk je voeding
zo moet de doorstroming goed zijn, eventueel 2x-in @ 7V en out @ 12V

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Ik heb helaas geen mogelijkheid om foto's te maken, maar ik zal het proberen nog eens (duidelijker) uit te leggen.
M'n kast is een wat kleiner model dus, blijkbaar geen micro-atx, maar zo'n bordje zat er wel in, dus vandaar dat ik dat dacht.

-Aan de voorkant onder zit een fan die naar binnen blaast.
-Aan de achterkant boven zit een fan die naar buiten blaast.
Dit zijn beide gewoon standaard plekken, er zaten al schroefgaten e.d. in de kast.

Ik heb er zelf nog twee bijgemaakt:
-1 bovenin in het midden, net voorbij de voeding die naar buiten blaast
-1 in de zijkant recht tegen de processor blaast en over m'n videokaart heen

Die laatste bleek dus rare temps op te leveren. Maar als ik m weglaat heb ik twee fans naar buiten blazen + de voeding. En de intake voor heeft ook al geen lekkere aanzuig mogelijkheid, want er is geen speciaal roostertje voor (gewoon plastic front zit ervoor |:( )
Vandaar dat ik dus die extra inlaat heb geknutseld

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-02 08:46
hantheman.tk schreef op 17 februari 2004 @ 23:24:
Ik heb helaas geen mogelijkheid om foto's te maken, maar ik zal het proberen nog eens (duidelijker) uit te leggen.
M'n kast is een wat kleiner model dus, blijkbaar geen micro-atx, maar zo'n bordje zat er wel in, dus vandaar dat ik dat dacht.

-Aan de voorkant onder zit een fan die naar binnen blaast.
-Aan de achterkant boven zit een fan die naar buiten blaast.
Dit zijn beide gewoon standaard plekken, er zaten al schroefgaten e.d. in de kast.

Ik heb er zelf nog twee bijgemaakt:
-1 bovenin in het midden, net voorbij de voeding die naar buiten blaast
-1 in de zijkant recht tegen de processor blaast en over m'n videokaart heen

Die laatste bleek dus rare temps op te leveren. Maar als ik m weglaat heb ik twee fans naar buiten blazen + de voeding. En de intake voor heeft ook al geen lekkere aanzuig mogelijkheid, want er is geen speciaal roostertje voor (gewoon plastic front zit ervoor |:( )
Vandaar dat ik dus die extra inlaat heb geknutseld
En als je die inlaat nou ook eens lucht naar buiten laat zuigen? creeer je wel een gigantische onderdruk, maar dat kan geen kwaad :P

het moet alleen natuurlijk niet je processor fan tegen gaan werken, dan werkt het alleen maar averechts. Kijk ook eens waarom de temperatuur van je case ed. zo stijgt als je die fan aanzet, misschien per ongeluk iets van een hittebron in de buurt waar je geen erg in had? ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Henk op 17-02-2004 23:28 ]

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
RedXraD schreef op 17 februari 2004 @ 23:27:
[...]

En als je die inlaat nou ook eens lucht naar buiten laat zuigen? creeer je wel een gigantische onderdruk, maar dat kan geen kwaad :P

het moet alleen natuurlijk niet je processor fan tegen gaan werken, dan werkt het alleen maar averechts. Kijk ook eens waarom de temperatuur van je case ed. zo stijgt als je die fan aanzet, misschien per ongeluk iets van een hittebron in de buurt waar je geen erg in had? ;)
Hittebron... bijvoorbeeld een overgeklokte videokaart? Zou dat invloed hebben op de temperatuur van het mobo? Het zou zomaar kunnen, ik heb eerlijk gezegd ook geen idee waar de temp sensor zit van dat mobo.

Of bedoel je een verwarming ofzo? Die is nl heel ver weg, dus dat kan geen invloed hebben.

Ik zal ook eens kijken wat er gebeurt als ik die fan omdraai, maar dat wordt dan morgen want ik heb nu geen zin meer om onder de tafel te kruipen en te gaan schroeven :)

[ Voor 5% gewijzigd door Haan op 17-02-2004 23:35 ]

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Goeiemorgen!
Ik heb intussen nog het een en ander getest met verschillende opstellingen en hier is het resultaat:

-De fan aan de zijkant omdraaien zorgt voor een mobo van 24 en proc van 52 graden. Dit is hetzelfde als ik die fan helemaal niet gebruik

-Vervolgens heb ik nog de fan aan de bovenkant uitgezet, hierdoor stijgt de proc temp ongeveer 2 graden. Was wel te verwachten eigenlijk.

Ik ga nu maar die zij-fan op 5v laten draaien, zodat m'n videokaart nog wat koelte krijgt. Die temperaturen zijn gelukkig ook helemaal niet slecht, dus ik laat het erbij.

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Nog één laatste update: ik heb vanmiddag ervoor gezorgd dat m'n intake voorin de kast een echte intake is geworden... dit door het roostertje voor de fan weg te knippen en in het front van de kast heb ik luchtgaten geboord.
Het resultaat: mobo wordt weer 23 graden en de processor stressed 49 a 50 graden :)

*en alles op 7v uiteraard*

Pagina: 1