crashende x-omgeving(KDE, GNOME)

Pagina: 1
Acties:

• 0528973
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-05-2013
Hey,

alvast bedankt dat je de moeite neemt om dit te lezen.
Mijn probleem is makkelijk te omschrijven, echter moeilijk te reproduceren.
Mijn KDE of GNOME omgeving zorgt ervoor dat mijn linux systeem spontaan na een willekeurige tijd of uitgevoerde applicaties gaat rebooten. Met als gevolg dat mijn machine tijdens het rebooten niet meer wilt opstarten en blijft rebooten. Na de eerste reboot, vanuit dus KDE of GNOME gaat mijn machine weer rebooten op het moment dat de mijn partities gaat mounten.

Omdat het alleen optreedt tijdens een x-sessie met KDE of GNOME vermoed ik dat mijn xfree-server het probleem is.

mijn systeem, output van lspci:
00:00.0 Host bridge: Intel Corp. 82815 815 Chipset Host Bridge and Memory Controller Hub (rev 02)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corp. 82815 815 Chipset AGP Bridge (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corp. 82801BA/CA/DB/EB PCI Bridge (rev 01)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corp. 82801BA ISA Bridge (LPC) (rev 01)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corp. 82801BA IDE U100 (rev 01)
00:1f.2 USB Controller: Intel Corp. 82801BA/BAM USB (Hub #1) (rev 01)
00:1f.3 SMBus: Intel Corp. 82801BA/BAM SMBus (rev 01)
00:1f.4 USB Controller: Intel Corp. 82801BA/BAM USB (Hub #2) (rev 01)
00:1f.5 Multimedia audio controller: Intel Corp. 82801BA/BAM AC'97 Audio (rev 01)
01:00.0 VGA compatible controller: Matrox Graphics, Inc. MGA G400 AGP (rev 82)
02:02.0 Ethernet controller: 3Com Corporation 3c905 100BaseTX [Boomerang]
02:04.0 Multimedia audio controller: Creative Labs SB Live! EMU10k1 (rev 07)
02:04.1 Input device controller: Creative Labs SB Live! MIDI/Game Port (rev 07)

hardeschijf: ST320413A(Seagete 20 gb)
meerdere partities, welke allemaal gebruik maken van ext3
geheugen: 512 mb
linux-distro: debian sarge unstable
kernel: 2.4.24 eigen build, echter het gaat ook mis met de standaard 2.4.23-1-386 meegeleverde kernel tijdens de installatie van debian.

Het steeds blijven rebooten kan ik oplossen door mijn debian installatie cd er in te stoppen en de installer mijn partities te laten mounten. Het crash probleem van KDE of GNOME niet.

Kan iemand me hier hulp bieden bij het uitvinden van waarom het systeem crashed.
-------------------------------------------------------------------------------
IK HEB TIJDELIJK MIJN LOG VERWIJDERD, voegde geen nut toe

[ Voor 191% gewijzigd door 0528973 op 24-02-2004 10:20 ]

Pascal

• 0528973

[ Voor 100% gewijzigd door 0528973 op 24-02-2004 10:22 ]

Pascal

• 0528973

[ Voor 99% gewijzigd door 0528973 op 24-02-2004 10:23 ]

Pascal

Verwijderd

zijn dit je jaarlogs of van een dag ???
tering he wat en lap text, of je het effe door wil lezen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:03
Inderdaad, dat ga ik ook niet allemaal lezen, maar ik zag er zo snel ook geen errors tussen staan (die staat dan met (EE) aangegeven, right?). Wel heb ik een paar tips om ergens te beginnen, want ik vraag me af of dit niet gewoon een 'random' hardwareprobleempje zou kunnen zijn.

Daarom: NOS FAQ: Mijn computer is instabiel. Linux of Linuxprogramma's crashen steeds. Wat doe ik er aan :?

Begin daar eens mee, en post de resultaten (bv. wat zegt memtest, is misschien aan een van de andere voorwaarden voldaan, zoals een overgeklokt systeem of is een van de partities vol?)

• 0528973
Maakt niet uit, bedankt voor die ene link... al denk ik ondertussen al een probleem gevonden te hebben in mijn kdm log.

btw dit waren logs voor 1 keer opstarten.

De schijf waarvan ik verwachte dat tie brak was heb ik netjes met de tools van ibm ervoor geanalyseerd en laten fixen. Bovendien zit deze er op het moment niet meer in. Mijn huidige schijf levert geen vreemde meldingen op, de partities zitten nog geen eens half vol, behalve dan mijn boot partities ;)

Ik zag zojuist in mijn KDM log dat agpgart en mga niet juist ingeladen werden... ik vermoed dat mijn problemen oa hier door komen. Vreemd echter, ik had die meldingen ook gewoon in mijn XFree-log verwacht.

[ Voor 78% gewijzigd door 0528973 op 18-02-2004 10:25 ]

Pascal

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:40
Matrox G400 zie ik. Gebruik je dualhead of TV-out?

Ik zou sowieso de drivers van de matrox site voor linux downloaden en daarvan de drivers met de hand in /usr/X11R6/lib/drivers gooien of waar dat ook mag zijn, je kunt ze wel vinden met een beetje moeite.

De standaard XFree86 drivers missen mga_lib, hierin zitten functies die nodig zijn voor dualhead of TV-Out. Heb zelf ook regelmatig crashes gehad met mn G550 en dan zonder die mga_lib uit de matrox modules.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
geef dan ook even met een kort stukje van je log aan waar het probleem volgens jou zat?

@wilke: ja er staat een paar keer dit:
code:
1
(EE) MGA: Failed to load module "mga_hal" (module does not exist, 0)
maar dan op regel 599 geloof ik voor de eerste keer :P

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• 0528973
@zwerver, ja dat had ik idd ff moeten doen, stom van me...

Ik gebruik geen dual head of tv-out functies op het moment... wilde er eerst voor zorgen dat ik van die vage crashes af raakte...

Pascal

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:40
die mga_hal kan je er mogelijk vanaf helpen. Zitten dus in de drivers die matrox op de website aanbiedt.

die linux drivers werken overigens op zowel FreeBSD als linux, zolang het XFree86 is werken die matrox drivers wel :)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 22:54

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Het feit dat je duizend keer gemeld krijgt dat ".note.GNU-stack" niet geladen wordt klinkt ook niet goed...het komt volgens Google wel vaker voor in combinatie met XFree86, maar een oplossing heb ik nog niet gezien. Het zou me niets verbazen als je je probleem daar moet zoeken :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• 0528973
Heb zojuist een 2.6.3 kernel gebuild en geinstalleerd, heb nu dus wel de juiste modules als agp en mga in kunnen laden. mga_hal idd nog niet... hopelijk is mijn probleem ondertussen opgelost en zo neit dan gaat ik de drivers van de matrox site uitproberen. Niemand heeft hier vermoedelijk een idee hoe ik van de "Not loading .note.GNU-stack" melding af kom?

Pascal

Verwijderd

Effe stapje terug: ik kan me niet voorstellen dat een xfree/kde probleem invloed heeft op je booten. Ik vermoed dat het een hardware probleem is, misschien iets met acpi. Probeer eens met acpi=off & apm=off als kernel parameters te booten. Als je twijfelt over een schijf, haal het ding eruit. Als hij altijd crashed bij het mounten van partities, probeer dan eens uit te vinden bij welke partitie hij plat gaat door in fstab ff de partities die je niet nodig hebt uit te commenten.

• 0528973
De problemen bleven zich voor doen met zowel acpi aan alswel uit... het gebeurt bij random partities dus dat zegt opzich niet zoveel...

Pascal

Verwijderd

0528973 schreef op 18 februari 2004 @ 16:43:
De problemen bleven zich voor doen met zowel acpi aan alswel uit... het gebeurt bij random partities dus dat zegt opzich niet zoveel...
Nou, dat zegt wel iets. Heb jij de ext3 ondersteuning modulair gecompileerd of statisch in de kernel? Die "Not loading .note.GNU-stack" meldingen komen telkens wanneer de X-server een module probeert te laden, en bij het mounten van de partities bij het opstarten wordt ext3 ook geladen. Ik zou eens lang en hard naar je module configuratie kijken. Met name van je matrox videokaart, want die weet X zo te zien niet of niet goed te laden:
"[drm] failed to load kernel module "mga"
(EE) MGA(0): [drm] DRIScreenInit failed. Disabling DRI."

• 0528973
@cronjob, die problemen heb ik gelost door een 2.6.3 kernel correct modulair te compileren. Helaas heb ik de afgelopen 2 dagen nog niet de tijd gehad om thuis te testen of het nu wel goed werkt... ext3 heb ik trouwens niet als module gecompileerd, mijn root filesystem is namelijk ook ext3... en dan heb je een beetje een kip/ei probleem als je dat wel had gedaan.

(lees je als ik ;))

Pascal

Verwijderd

Okee, goede kans dat je je uit het probleem hebt geupgrade ;)

Trouwens, wat je zegt over ext3 als root filesysteem, en dat dat alleen gaat als je ext3 ondersteuning in de kernel compileert is niet helemaal waar, om twee redenen zelfs. Ext3 = ext2 + journal, een ext3 partitie is prima als ext2 partitie te mounten, dus ook tijdens boot. Anders kun je, zoals ik voor mijn reiser_fs partities, een initrd image maken, waar de modules die bij boot-time nodig zijn in zitten en die je kunt laden met lilo of grub.

• 0528973
Helaas,

ik heb me toch niet uit het probleem ge-upgrade...
@cronjob, idd je hebt gelijk helaas heb ik nog geen tijd gehad om me in dat soort zaken als initrd ed te verdiepen...

Zou het misschien kunnen dat ik een brakke sarge installer cd heb?
Btw, ik heb mijn matrox kaart eruit gehaald en mijn onboard video kaart gebruikt... hier krijg de crashes helaas ook mee...

Pascal

Verwijderd

Hmmm, okee. Als je nou eens een boot log zou kunnen posten van een boot waarbij hij tijdens het opstarten spontaan gaat rebooten, want dat vind ik ook al errug raar. Als je de boot.msg & de boot.omsg zou kunnen posten na de keer dat je succesvol opstart na een afgebroken boot.

• 0528973
@cronjob,

Ik zal kijken wat ik vanavond voor je kan doen ;)

Pascal

Pagina: 1