WD Raptor 37GB rumoerig

Pagina: 1
Acties:
  • 239 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:22
Ik heb sinds vandaag het volgende systeem:

Soltek QBIC 3401A
P4 3.2GHz
1024MB RAM
ATI Radeon 9200
Liteon DVD
En dus een WD Raptor 37GB 10Krpm

En het geluid van die laatste valt me vies tegen. De snelheid is oke natuurlijk, maar hij maakt zo'n hoop herrie. Klinkt een beetje als een ouwe hd van 2gb ofzo zoals ik ze vroeger had. Is dit een exemplarisch probleem? Ik heb namelijk in de meeste reviews geen klachten hierover gehoord.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:03

DaRoot

Some say...

Ik denk dat dat gewoon bij het toerental hoort... Heb ook wel eens 10K rpm SCSI schijven gehoord, die doen dat ook.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Hoor je hard geratel of een vliegtuigmotor? ;)
Dat laatste is niet zo gek met een schijf @ 10k rpm natuurlijk.. :P

Maar mijn schijven ratelen ook wel hoor, de nieuwste zelfs best erg.
Vind het ook best wel vreemd dat een schijf van een paar maanden oud ratelt,
en die van 1,5 jaar oud veel minder.
(Hij doet dat al vanaf het begin btw)

Leave only footprints, take only memories

• Dr_Frickin_Evil
Hij zit gewoon echt vaak te ratelen, schijnbaar voor niks. Heel irritant, en dat met 1024MB geheugen. Denk dat ik hem dan toch maar tegen een Seagate Barracuda ga ruilen ofzo.
(dit zijn die stille toch? Seagate Barracuda 80GB 7200r Serial ATA?)

[ Voor 26% gewijzigd door Dr_Frickin_Evil op 17-02-2004 23:28 ]

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Huh? Ik heb hier op de zaak een stuk of 6 nieuwe systemen met 36GB raptors, en ik vind ze allemaal nog al erg stil.. en ja, je hoort dat ding seeken, dat is normaal. Maar om nou te zeggen dat ie herrie maakt, helemaal niet..

Of zou je net een slechte hebben?

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Dr_Frickin_Evil
Verschil is misschien wel dat ie in een barebone zit, die net naast mn monitor staat. Hij klinkt hier ècht rumoerig.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:22
Hoe groot staat je virtual memory?
ws kan je het zelfs uitleggen met 1Gig ram, dan moet er niet constant geschreven en gelezen worden op je schijf.
En voor een barebone moet je toch geen aangepaste serverschijf hebben, natuurlijk dat ie te luid en teveel overkill is 8)7

[ Voor 33% gewijzigd door naftebakje op 17-02-2004 23:58 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
naftebakje schreef op 17 februari 2004 @ 23:56:
[knip]
En voor een barebone moet je toch geen aangepaste serverschijf hebben, natuurlijk dat ie te luid en teveel overkill is
Nou, dat ben ik niet met je eens! Het is inderdaad een aangepaste serverschijf, als je het zo zou willen noemen, maar het is ook een erg goede schijf voor in een desktopmachine. Waarom is het overkill? Wie zegt dat de TS alleen maar internet en af en toe een Word docje tikt? Maar goed, hier heeft de TS niets aan.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• naftebakje
In een barebone kun je veel minder koelen, en kunnen de trillingen van de HDD veel minder gedempt worden.
Dus het feit dat ie een barebone heeft speelt echt wel mee.

Ik zou zeggen, steek em in in een cooling bay, die ook de trillingen dempt. Maar je hebt daar ws geen plaats meer voor over.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Dr_Frickin_Evil
Dat past nog wel, in zo'n QBIC heb je 2 5.25" slots. Als ik bijvoorbeeld hd tach draai, en hij test als eerst de random access speed, dan maakt ie echt een heel kabaal. Ik kan het nu moeilijk vergelijken, maar heel wat meer als mn 2x maxtor 40gb (hoewel die dus in een bigtower onder mn tafel zaten).

• naftebakje
Hoe sneller je schijf, hoe luider hij is. En een raptor is heel snel... je maxtor 40GB sijn een stuk trager, en dus natuurlijk stiller.
Wil je een stille barebone, dan moet je maar een van die maxtors verwisselen met je raptor. Mag ie wat lawaai maken, steek hem dan in zo'n cooling bay ( met zo'n rubbers tussen je schijf en het slot).

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-01 21:49
Een barebone is gewoon veel gehoriger. Mijn Shuttle laat ook alle geluiden van binnen goed horen vooral omdat ie gewoon op mijn bureau staat.

Jouw Raptor valt daardoor al moeilijk te vergelijken met de maxtors die in een bigtower onder je bureau zaten. Plus het feit dat de Raptor gewoon ietwat meer lawaai maakt als 10.000 RPM schijf en daar heb je de oorzaak.

• Dr_Frickin_Evil
Wil de schijf nu gaan ruilen tegen deze:
Seagate Barracuda 80GB 7200r Serial ATA
Ik zie op seagate.com 2 versies staan, Barracuda 7200.7 SATA en Barracuda Serial ATA V. Welke versie is dit dan? Zo staat ie bij computer-land te koop.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
je gaat dan wel behoorlijk achteruit qua snelheid. Je kan ook een hitachi schijf nemen, die zijn geloof ik ook heeeeel stil en wat sneller dan de seagates.

Niks mooier dan HD seeks!

specs

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Lol dat had je kunnnen verwachten he met zo'n 10k schijf idd. Anders haal je maar een 5400 rpm Maxtor Liquid schijfje of zo... maar dan ga je zeker achteruit in prestatie ;)

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

• Dr_Frickin_Evil
Het zit eigenlijk zo. Ik had dus een barebone gekocht, maar twijfelde nog wat voor hd erin moest. Ik heb m'n oude pc nog wel, maar die gaat nu naar de werkkamer van mn ouders. Daar zit dus m'n raid 0 array (2x maxtor 40gb) in, en die gebruik ik dus nog gewoon als ik met grote bestanden aan de gang moet. De barebone op mijn kamer gebruik ik voor webdesign, af en toe een spelletje, en het verdere werk. Met 1024MB geheugen moet zo'n 7200rpm seagate wel snel genoeg zijn.

Maar aangezien ik in verschillende reviews had gelezen dat de raptor behoorlijk stil is, had ik die maar gekocht, omdat ik de schijfruimte toch niet zo nodig heb (37GB is zat). Stil vind ik hem dus zeker niet, vandaar dat ik hem toch maar ga ruilen.

Verwijderd

Dr_Frickin_Evil schreef op 18 februari 2004 @ 10:40:
[...]

Maar aangezien ik in verschillende reviews had gelezen dat de raptor behoorlijk stil is, had ik die maar gekocht, omdat ik de schijfruimte toch niet zo nodig heb (37GB is zat). Stil vind ik hem dus zeker niet, vandaar dat ik hem toch maar ga ruilen.
Ik heb zelf 2 precies dezelfde Raptors in RAID1 in mijn systeem zitten. Ik heb totaal geen last van herrie. Als ik de case-fans allemaal op het laagste toerental zet, is mijn systeem zelfs best wel stil.

Maar ik ging er eigenlijk bij de aanschaf al een beetje vanuit, dat ze wat meer geluid zouden maken dan een schijf op 7200 rpm. Misschien valt het me daarom nu achteraf wel mee.

Edit:

Ze hangen trouwens wel "in het rubber", dus trillen is er niet bij.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2004 19:01 ]

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik zou kijken of je hem gedempt op kan hangen, shops als Freezing hardware, Perfect systems en vele andere hebben tal van ophangdemping setjes. Maar als je geen 5.25 meer over hebt wordt dat lastig natuurlijk.
Als je niet in snelheid wilt achteruit gaan maar toch wat stiller willen werken dan is misschien een externe behuizing iets voor je. Daar kun je wel goed gedempte bevestigingen in gebruiken, en er zit vaak nog een fan in ook die je hdd netjes koelt wat bij 10Krpm ook niet weg is. En die kun je een stuk verder van je af zetten.
Zelf heb ik m'n hdd's in een kastje bij Alternate vandaan, alleen dat zijn SCSI schijven, maar er is vast wel wat anders te krijgen ook. Maar mijn schijfjes zijn lekker stil en goed gekoeld nu. In m'n midi tower gaven ze namelijk een ENORM kabaal, waar ik dus niet van houd. :)

[ Voor 38% gewijzigd door _XipHiaS_ op 18-02-2004 10:59 ]

• Dr_Frickin_Evil
Ik heb nog wel een extra 5.25" slot over, daar zou ik hem evt in kunnen hangen.
Ik snap echt niet waarom deze zo'n herrie maakt, heb hem getest met HDtach en Sisoft Sandra, en dan maakt ie echt een hoop herrie, maar zn score is wel goed, dus kapot kan ie dan niet zijn. Misschien stel ik me wel aan :)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dr_Frickin_Evil schreef op 17 februari 2004 @ 23:23:
Hij zit gewoon echt vaak te ratelen, schijnbaar voor niks.
klinkt stom, maar zet de indexing service van windows eens uit. dit vooroorzaakt idd flink wat zinloos geratel.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:24

Shunt

Boe

al dat gezeur over dat 10k rpm schijven zo luid zijn is onzin.
ik heb hier welliswaar in de server. 3x 37 atlas 360utra shijfjes zitten die hoor je haas niet. echter de oude atlasjes die dr in zaten dat waren gewoon straaljagers die opstegen :X

het lijkt mij gewoon niet gezond ga er eens mee trug naar de winkel en laat hem daar eens na kijken.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:47

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb op dit moment twee Raptors in een Zalman ZM-2HC1 en ondanks het feit dat ik nog weinig heb gedaan aan geluidsisolatie is mijn systeem erg stil (circa 30,5 dB(A)) op zithoogte). Zo'n barebone is natuurlijk veel lastiger stil te krijgen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik vind altijd het belangrijkste dat een HD niet hard piept. Ooit had ik een ultrastar 10k schijf van IBM, DAT was een gruwel, heel erg.. Tegenwoordig piepen ze allemaal gelukkig niet zo hard meer.

specs

Verwijderd

Je HD terugbrengen en ruilen is wat ik je aanraad. Ik ben op dit moment bezig met de 74GB versie van dit ding. Kast staat nog open en: zo goed als GEEN geluid. Echt, een sneaky stille scheet klinkt nog tien keer zo hard. Bij mij zit er wel een dubbele lagering in en hij is nog nieuw, maar het lijkt me sterk dat je al na zo'n korte tijd geluidsklachten hebt. Ook weet ik niet of de motivatie dat 'ie geluid maakt voldoende is om hem om te ruilen, succes i.e.g.

• Dr_Frickin_Evil
Ik kan me niet voorstellen dat er ie kapot is of wat dan ook. Dan kan ie toch nooit goeie scores halen in HDtach en Sisoft?

Edit, HDtach:
Burst speed: 101.2MB/s
Average read speed: 50MB/s
Access time: 8.4ms
CPU utilization: 2.5%
Niks mis mee toch?

[ Voor 35% gewijzigd door Dr_Frickin_Evil op 18-02-2004 19:03 ]

• Shunt

Shunt

Boe

Dr_Frickin_Evil schreef op 18 februari 2004 @ 18:58:
Ik kan me niet voorstellen dat er ie kapot is of wat dan ook. Dan kan ie toch nooit goeie scores halen in HDtach en Sisoft?

Edit, HDtach:
Burst speed: 101.2MB/s
Average read speed: 50MB/s
Access time: 8.4ms
CPU utilization: 2.5%
Niks mis mee toch?
tuurlijk wel :X
heb hier ook tijden een maxtor 80 gb gehad in raid 0 haalde ook 80 mbs maar ratelde als de zieken terwijl zijn 2lingsbroertje (letterlijk een paar sec na de defecte van de loopband gekomen) die hoorde je echt gewoon niet. die schijf is dan ook kapot gegaan maar met computers kan het heel gek hoor :P

Game PC

• Dr_Frickin_Evil
Hm nou weet ik het ook niet meer :)
Idle is ie best stil, maar als ie aan het lezen of aan het schrijven is, dan komt ie echt boven vanalles uit. Zoals ik al zei, hij staat wel naast mn monitor (de barebone), dus dan hoor ik hem sowieso harder, maar hoe ga ik er nu achterkomen of ie nou wel of niet kapot is?

• Shunt

Shunt

Boe

Dr_Frickin_Evil schreef op 18 februari 2004 @ 19:51:
Hm nou weet ik het ook niet meer :)
Idle is ie best stil, maar als ie aan het lezen of aan het schrijven is, dan komt ie echt boven vanalles uit. Zoals ik al zei, hij staat wel naast mn monitor (de barebone), dus dan hoor ik hem sowieso harder, maar hoe ga ik er nu achterkomen of ie nou wel of niet kapot is?
bel even met de winkel. vraag het daar weten die het niet of zeggen die prompt dat hoort mail naar de TD van wd

Game PC

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb ook een raptor en die hoor je beter dan de andere 3 schijven (7200rpm) omdat de toon hoger is (10k rpm). Ik heb hem in een cooldrive gezet en hij is nu ietsjes minder rumoerig (maar niet zo veel).

Je moet gewoon net zoveel fans als ik plaatsen en dan hoor je die raptor er niet meer bovenuit! ;)

Verwijderd

Ik heb ook net een raptor (36 GB) en je hoort wel erg duidelijk het gezoek van de koppen idd, ik stoorde me daar ook wel wat aan moet ik zeggen.
Is er geen progsel wat hem in "silent mode" kan zetten? Dat kan met maxtor (IDE) schijven ook.
Ook mijn 80 GB WD (WD800JB) hoor ik niet zoeken (daarnaast is deze idle ook stiller... maarja, da's 7200 vs 10000).

• shakespeare
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-08-2025
ik ben een nerd =D >:) (8> :7 8)7 |:(

Verwijderd

Ik gebruik ook de 36GB versie.................en kan niet echt zeggen dat ze veel geluid maken!

• Saryon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-06-2022

Saryon

Xienix

Ik hoop niet dat ie echt kapot is, waarschijnlijk moet de schijf dan opgestuurd worden, hoe kort geleden hij ook gekocht is. Ik heb van WD begrepen dat ze stoppen/gestopt zijn met de Raptor 36Gb en ze zich nu focussen op de 74Gb variant en groter. Veel winkels hebben de 36Gb dus niet meer liggen.

Deliriant isti Romani.

• SaiBork
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2023
Gasten!! Anders kijk je van wanneer dit topic is en dat is feb 2004, oftewel anderhalf jaar oud. |:(

[ Voor 4% gewijzigd door SaiBork op 07-10-2005 10:46 ]

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik heb zelf 2x 74GB Raptors (RAID 0) in m'n CM Stacker kast hangen. Zelfs ondanks het dempingssysteem van de kast zelf zijn ze redelijk lawaaierig. Dit is wel iets erger geworden omdat ik ze al een tijdje heb, maar persoonlijk vind ik t niet storend.

• shakespeare
Ik heb sinds gister een 74 Gb Raptor, nou boeit me het geluid niet zoveel maar als ik me pc afsluit hoor ik een tik dat de schijf stopt en hoor ik m uitratelen is dat goed ?

Verwijderd

Woehaa!! Raptors en geluid! the perfect match!! Ze maken wel hoorbaar meer geluid, om het nu direct herrie te gaan noemen! Laat je schoonmoeder eens roepen, dan hoor je herrie!
Zelf heb ik 2 Raptors(36Gb) in RAID0. Als je hier HDtach op laat draaien.........vergeet je de "herrie" wel. Met Intel ICH5r een burstrate van 185Mb/s en average 85Mb/s. Op een Silteck Raircontr. is het iets anders, Burstrate 119Mb/s en average 92Mb/s. Ik ruil ze echt niet in voor iets anders, hooguit ooit scsi320 of zoiets, maar dan moet ik eerst de staatsloterij winnen, lol.

Greetz

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:22

HeepH

Dope Rapper

ja dat hoort, hebben alle schijven

dit is een topic uit __2004__ maak desnoods een nieuw...
En dit slaat al helemaal nergens op.

[ Voor 53% gewijzigd door HeepH op 07-10-2005 10:55 ]

http://specs.tweak.to/16495

• shakespeare
Heeft collega gedaan die onder me account zat

[ Voor 22% gewijzigd door shakespeare op 07-10-2005 11:01 ]

• Lawrentium
shakespeare schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 10:51:
Ik heb sinds gister een 74 Gb Raptor, nou boeit me het geluid niet zoveel maar als ik me pc afsluit hoor ik een tik dat de schijf stopt en hoor ik m uitratelen is dat goed ?
Die 'tik' klopt, dat hoor ik ook als de HD zichzelf uitschakelt. Nou weet ik alleen niet wat je precies bedoelt met 'uitratelen'. Dat klinkt alsof de leesarm nog aan t bewegen zou zijn. Dat zou niet moeten. Als je bedoelt dat je de HD uit hoort spinnen, dat hoort, aangezien ie redelijk veel toeren draait.

• shakespeare
ja je hoort zeg maar een soort fan die uittikt... ja ik weet niet goed hoe ik t moet zeggen..

Als de computer uit is, dan hoor je die schijf nog even na tikken zeg maar, 3 tikken ofzo

• Lawrentium
Ja dat hoor ik in iedergeval niet. Ik hoor gewoon 1 tik als de power van de pc af gaat, en daarna hoor je gewoon het geluid van de HD die uit aan het spinnen is. Nou moet ik zeggen dat het bij deze raptors nog meevalt. Ik heb ook nog een oude Nikimi 20GB 7200RPM HD liggen, en als je deze hoort uitspinnen lijkt t echt een klein jet motortje die je uitzet.

• shakespeare
en wat is het geluid van uitspinnen van een HDD :9 , want ik denk dat het dan wel hetzelfde is toch ?

• Lawrentium
ehm ja hoe leg je dat uit. :? Die HD maakt gewoon een bepaald geluid, vooral omdat ie meer toeren draait dan een normale HD is dit een wat hogere toon bij de Raptor. Zodra die HD uitgezet wordt, hoor je langzaam de toeren afnemen van die HD, totdat het stil is. Dit zal 1 a 2 seconden duren denk ik (ik zit niet thuis dus kan ik t niet natrekken).

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:22

HeepH

Dope Rapper

je hoort gewoon een hoge toon die steeds minder hard en hoog word, dat is omdat in de schijf er nog dingen zijn die nog rondjes moeten draaien tot ze tot volledige stilstand komen.

http://specs.tweak.to/16495

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Mijn Raptors zijn ook aardig aan het "kraken" maar dat hoort erbij... de prijs voor zeer lage latencies!

Als je een stille hd zoekt.... 5400 RPM .... wil je pure performance... 10krpm is the way to go!

Ik heb op zich een heel still systeem, dus ik hoor de hd's. Maar dat is een genoegen voor mij want ik weet wat voor performance ik ermee krijg. De prijs voor een lage latency en hoge snelheid is altijd geluid of warmte!

There is no place like ::1

Pagina: 1