dvd-rom +dvdrw+ cdrw

Pagina: 1
Acties:

• Dickster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-11-2025
Vanmiddag heb ik mijn dvdrw :p binnen gekregen.

Mij oude configuratie was als volgt:
prim. master HD1
prim. slave HD2
Sec. master DVD-ROM
Sec. slave CDRW

Ik wilde in eerste instantie de volgende configuratie kiezen:
prim. master HD1
prim. slave HD2
Sec. master DVD-ROM
Sec. slave DVDRW
en vervolgens de cdrw aan de raid controller van mijn A7V133 hangen (met name omdat deze over kopieerbeveiligingen van cd's heen kan lezen). Maar dit werkte niet, zoals ik later ook in de FAQ las.

Ik ben nu aan het denken over een opstelling als volgt:

prim. master HD1
prim. slave DVD-ROM
Sec. master DVDRW
Sec. slave CDDRW
Raid controller HD2

Is dit verstandig of kan ik beter de cdrw uit mijn systeem gooien en de dvdrw ook gebruiken voor het branden van cd's

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Mm zat ook eens in zo'n situatie, gewoon cd brander eruit gelaten en de dvd brander gebruikt om cd's te branden.

Waarom niet, tegen de tijd dat de dvd brander kappot gaat heb ik al genoeg gespaard om hem te vervangen ( ja ja, sparen is slim hoor )

There is no place like ::1

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-03 23:14
Hangt er vanaf hoeveel cd's je brandt. Als je meer dan 5 cd's per dag brandt, dan zou ik lekker die cd brander houden. Als je minder brandt, dan vind ik het de moeite niet waard en zou ik em eruit halen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt de HD2 gewoon op de RAID controller aansluiten, ja :) Let er wel op dat je bij sommige controllers alsnog een array moet aanmaken (ook al is het een single disk). Hierbij raak je dan je data kwijt. Voor de zekerheid dus backuppen ;)

CDRW en DVDRW op eenzelfde kanaal lijkt me niet zo'n probleem, tenzij je ze tegelijkertijd gaat gebruiken B)

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 17-02-2004 22:56 ]

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Nu ik erover na denk, misschien een leuke externe doos, op USB of Firewire voor apparaten zoals CD/DVD rom/schrijvers. Vaak maar iets van 40 euro and je hebt de brander extern op je kast ..of naast je kast staan!

There is no place like ::1

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Wat je ook kiest, zorg ervoor dat je op 1 kanaal niet 2 harde schijven zet.

Dus:

IDE1: Master: HD1
IDE1: Slave: DVD-ROM

IDE2: Master: HD2
IDE2: DVD-RW

RAID: CD-RW

Indien je voor de configuratie gaat met de HD op de RAID controller dan is de door jouw genoemde config goed.

Overigens is het ook handig om te weten dat je een behoorlijke performance winst kan krijgen als je je pagefile (pagefile.sys) op een fysieke 2e schijf kan zetten, en ZEKER op een ander IDE kanaal dan de schijf met je OS.... er kan dan tegelijk gelezen en geschreven worden van/naar pagefile.sys en je systeemschijf.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• Dickster
maartena schreef op 18 februari 2004 @ 00:23:
Wat je ook kiest, zorg ervoor dat je op 1 kanaal niet 2 harde schijven zet.

Indien je voor de configuratie gaat met de HD op de RAID controller dan is de door jouw genoemde config goed.

Overigens is het ook handig om te weten dat je een behoorlijke performance winst kan krijgen als je je pagefile (pagefile.sys) op een fysieke 2e schijf kan zetten, en ZEKER op een ander IDE kanaal dan de schijf met je OS.... er kan dan tegelijk gelezen en geschreven worden van/naar pagefile.sys en je systeemschijf.
Waarom mag ik geen twee schijven op 1 kanaal zetten? (ik heb dit volgens mij al jaren zo)

Maakt het in mijn geval, waarin ik de 2e schijf gebruik voor downloads en opslag ook wat uit?

[ Voor 3% gewijzigd door Dickster op 18-02-2004 19:18 ]

• Dickster
Heb nog even wat zitten te proberen en vraag mij af of het voor de prestaties iets uitmaakt als de DVDRW op de raid controller hangt. Heb het nu als volt

Prim. master HD1
Prim. slave HD2
Sec. master DVD-ROM
Sec. slave CDRW

Raid controller DVDRW

In bovenstaande configuratie worden alle apparaten hekent en werken alle apparaten (nog niet uitgebreis getest). Maar ik vraag mij af of ik op deze manier wel apparaten heb die maximaal functioneren.

[ Voor 15% gewijzigd door Dickster op 18-02-2004 20:48 ]

• Dickster
schop

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:36
waarom mogen er geen 2 hd's op 1 controller? is iig beter dan hd en brander/dvd speler op 1 controller. dit schijnt prestatieverlies op te geven. zeker bij pio only apparaten (zoals oudere branders/cdrom spelers).
ik zou t zo indelen:

RAID: HD1+HD2
prim master: dvd speler
sec master: dvd brander
sec slave: cd brander

je gebruikt nl nooit 2 branders tegelijk en zo heb je minste prestatieverlies. verder is de raid controller speciaal bedoeld voor harde schijven en hier kan je nog trucks mee uithalen ook (denk aan raid0 of raid 1 config maken)

• maartena
Dickster schreef op 18 februari 2004 @ 19:18:
Waarom mag ik geen twee schijven op 1 kanaal zetten? (ik heb dit volgens mij al jaren zo)
Omdat IDE slechts 1 taak tegelijk uit kan voeren. IDE kan alleen lezen of schrijven, niet allebei tegelijk. Kopieer je dus iets van HD1 naar HD2, dan zal het ongeveer zo gaan: HD1 leest een stukje. Stop. HD2 schrijft een stukje. Stop. HD1 leest een stukje. Stop. HD2 schrijft een stukje. Enzovoorts, enzovoorts.

Door de harde schijven beide master te maken op hun eigen controller (dus HD1 master op IDE0, en HD2 master op IDE1) kunnen beide schijven tegelijk een actie uitvoeren, ofwel lezen van HD1, en tegelijkerteid schrijven naar HD2. Het kopieren van bestanden gaat dus echt een stukje sneller.

Nog meer performance winst haal je eruit door de Windows Swapfile te configureren op de 2e schijf op her 2e IDE kanaal. De systeemschijf heeft dan de mogelijkheid om met systeemfiles en de tempdir te werken, en TEGELIJKERTIJD kan de swapfile (pagefile.sys) aangesproken worden om geheugen weg te cachen etc.

De beste configuratie met 2 harde schijven is dan ook ALTIJD beide schijven als MASTER te configureren, en optische disc lezers/schrijvers als SLAVE te configureren achter de harde schijven.

SCSI heeft dit probleem trouwens niet, SCSI kan tegelijkertijd lezen en schrijven over meerdere kanalen, en dat is ook tevens de voornaamste reden waarom er bij fileservers altijd voor SCSI gekozen wordt.

Proud to be an American.
Hier woon ik

• Dickster
Ik heb het enkele dagen geprobeerd met de dvdrw op de raid controller, maar dit werkte van geen meter (buffers liepen leeg tijdens het branden).

De dvdrw kreeg zijn data blijkbaar te traag aangeleverd.

Hoe gaat de doorvoer van data van de 1e IDe controller naar de raid controller en andersom als ik de 2e HD op de raid controller hang (veelal brand ik namelijk data van de 2e schijf)?

Of moet ik mijn probleem maar gewoon oplossen door de oude brander eruit te gooien.
/edit
waarschijnlijk zal ik deze 8 speed brander (plextor) toch niet meer gebruiken aangezien de dvdrw (liteon) 40 speed cd braden ondersteund
/edit

Op basis van voorgaande reacties en antwoorden op bovenstaande vragen wil ik het volgende doen

prim. master HD1
prim. slave DVD-ROM
Sec. master DVDRW
Sec. slave CDDRW
Raid controller HD2

[ Voor 11% gewijzigd door Dickster op 24-02-2004 17:36 ]

• Dickster
Ik heb e.e.a. omgehangen conform voorgaande post. Kan ik driveletters in windows gewoon veranderen naar wat ze waren of levert dit o enige reden prestatieverlies op.

• maartena
Je kunt de driveletters gewoon veranderen in Windows XP (Control Panel --> Administrative Tools ---> Computer Management ---> Disk Management).

Het heeft geen enkel nadelig effect op de performance.

Proud to be an American.
Hier woon ik

Pagina: 1