Laptop merken leverbaar zonder Windows

Pagina: 1
Acties:
  • 464 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MBMarduk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Titel lijkt me duidelijk zat.
Heb een kwartier de search doorgespit zonder resultaat. :(
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop en behalve voor JEWEL ben ik geen andere merken tegengekomen die (standaard of als optie) zonder Windows worden geleverd.

Lijkt me overbodig om de redenen nog te schrijven toch?
Grootste is dan wel de Microsoft tax: verplicht betalen voor iets wat je toch niet gebruikt.
Ik zet de penguin erop.

Zou je zeggen "koop dan een Jewel ben je klaar" toch?
Helaas hebben de Jewels die ik heb gezien geen FDD wat ik toch wel liever erbij wil voor backwards-compatibility. *shrink list*
Wil ook een AMD CPU dus dan wordt de lijst (een aantal merken) al stukken kleiner.

Welke andere merken heb ik gemist?
B.v.d. O-)

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-01 10:58
AMD als eis stellen is natuurlijk aanstellerij, maargoed, dat is jouw probleem :/

Je zal niet veel OEM's vinden die laptops zonder windows leveren. MS heeft namelijk met alle groten een afspraak gemaakt dat ze geen systemen zonder OS leveren (om piraterij tegen te gaan). Het enige OS dat door OEM's wordt geleverd is WinXP, dus krijg je het erbij *D

Er lijken mij een hoop andere dingen belangrijk bij een laptop, zoals gewicht, prijs, accu, schermkwaliteit, snelheid etc. Misschien kun je daar beter op letten :? Een laptop van een goedkoop merk met windows zal goedkoper zijn dan van een kleine niche leverancier die ze speciaal zonder WinXP verkoopt...

• blackd
  • Niet online
Voor zover ik weet worden Asus laptops zonder OS geleverd.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• MBMarduk
  • Niet online
OK, ik dacht een hele normale post te hebben getikt zonder smart-@$$ replies te hoeven verwachten.
cryforhelp schreef op 17 februari 2004 @ 21:59:
AMD als eis stellen is natuurlijk aanstellerij, maargoed, dat is jouw probleem :/
En bedankt dat je dat zo goed kan zien dat ik me aanstel.
Ze zijn goedkoper en toch in de minderheid. Reden zat?
Je zal niet veel OEM's vinden die laptops zonder windows leveren. MS heeft namelijk met alle groten een afspraak gemaakt dat ze geen systemen zonder OS leveren (om piraterij tegen te gaan). Het enige OS dat door OEM's wordt geleverd is WinXP, dus krijg je het erbij *D
Jeez, je zag meteen dat ik me aanstel en je kon niet afleiden van mijn post dat ik DIT wel besef?
Er lijken mij een hoop andere dingen belangrijk bij een laptop, zoals gewicht, prijs, accu, schermkwaliteit, snelheid etc. Misschien kun je daar beter op letten :?
Mag ik zelf weten waar ik mij op concentreer, Kameraad?
Gewicht? Nee.
Prijs? Waarom dacht je dat ik een AMD wil en geen Windows? (hint: prijs)
Snelheid? Give me a break, wie wil er een langzame computer?
Een laptop van een goedkoop merk met windows zal goedkoper zijn dan van een kleine niche leverancier die ze speciaal zonder WinXP verkoopt...
Your point being? Heb jij een marktonderzoek gedaan naar laptop prijzen om zo'n blanket-statement te mogen maken?
Enne... je betaalt nog altijd voor de OS.

Verwijderd

voor de leverancier als dell kost het bijna niks meer om xp home erop te knallen, dus ik ben het eens met cryforhelp :

==
Een laptop van een goedkoop merk met windows zal goedkoper zijn dan van een kleine niche leverancier die ze speciaal zonder WinXP verkoopt.
==

Overigens mag je wel wat vriendelijk je vraag stellen, en mensen die proberen je te helpen niet gelijk proberen af te kraken.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Je kan toch ook een Jewel nemen met een USB floppydrive erbij?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 17 februari 2004 @ 22:25:
voor de leverancier als dell kost het bijna niks meer om xp home erop te knallen, dus ik ben het eens met cryforhelp :
mja, echter als je de goedkopere laptop's wilt hebben, ben je lang bezig om linux er een beetje fatsoenlijk op te krijgen ;)

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 15:32
blackd schreef op 17 februari 2004 @ 22:05:
Voor zover ik weet worden Asus laptops zonder OS geleverd.
Ja. Samen met Jewel zijn zij 1 van de weinigen volgens mij. Volgens mij zijn er nog enkele minder gebruikelijke merken die dat ook doen.... Wellicht Micropoint. Ik meen dat ze die bij Computerland hadden...

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De Asus laptops die ik heb gezien krijgen gewoon windows XP erbij hoor, maar ik kan me vergissen en misschien stoppen de leveranciers dat erbij? Vaak krijg je maar minimale korting als je XP niet neemt, verkoop die licentie dan door ofzo, vang je op marktplaats zo 100 euro voor :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• blackd
  • Niet online
Grrrrrene schreef op 17 februari 2004 @ 22:30:
[wel / niet OS erbij op 'n ASUS]
Bij www.de-laptopper.nl staat vermeld dat XP supported is (bijv. de A2500-H, de rest van de modellen mag de TS uitzoeken :P), maar niet bijgeleverd. Voor 75 E heb je XP Home erbij.

[ Voor 21% gewijzigd door blackd op 17-02-2004 22:34 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Thomaszki
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:13
www.dator.nl

Hebben AMD laptops, zonder windows, verschillende modellen dus zal best wel iets bij zitten waar een FDD in zit :)

Het zijn laptops die via ECS gemaakt worden, lekker goedkoop, en toch goede kwaliteit al zeg ik het zelf. Je hoeft alleen ff een reseller te zoeken die ze verkoopt :)

btw dit is geen verkoopspraatje ofzo hoor :P

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
De Asus laptops die ik heb gezien krijgen gewoon windows XP erbij hoor, maar ik kan me vergissen en misschien stoppen de leveranciers dat erbij? Vaak krijg je maar minimale korting als je XP niet neemt, verkoop die licentie dan door ofzo, vang je op marktplaats zo 100 euro voor :)
Nee hoor, Windows is een optie bij Asus laptops. Er staat FreeDOS o.i.d. op - ook een OS! ;)

De A2500D heeft een AMD processor maar ik weet niet of die:

a. een floppy heeft
b. leverbaar is.

Succes.

P.S. niet stiekum TOCH Windows erop zetten he stouterd! :Y) _/-\o_ :+

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 15:32
De Asus laptop bij De-Laptopper worden zonder OS geleverd, Zelfde als de Promedion laptops daar.
Bij PC Snel waar ik mijn (Acer) laptop haalde, gaf men ook aan dat Asus geen OS meeleverde.

Misschien dat er iets op de HD staat, maar iig zonder serial/officiele licentie volgens PC Snel

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• MBMarduk
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 februari 2004 @ 22:25:
Enerzijds, kost het hen (o.a. Dell) peanuts omdat ze een goede deal hebben gemaakt met Microsoft. Dat wil niet zeggen dat je de OS "erbij" krijgt of dat de hardware zo standards-compliant is. Wil het risico niet lopen dat sommige hardware functies alleen onder Windows te gebruiken/emuleren valt.
Overigens mag je wel wat vriendelijk je vraag stellen
[Eerlijk] Was mij niet zo opgevallen. Ik zal er beter op letten next time.
en mensen die proberen je te helpen niet gelijk proberen af te kraken.
Ik vind dat cryforhelp het over zichzelf riep met zo'n bot, hooghartig, nietszeggend en dus onbehulpzaam betoog. Hij/zij mag de GoT-netiquette maar nog eens gaan doorlezen IMO.

• MBMarduk
  • Niet online
dreeke schreef op 17 februari 2004 @ 22:26:
Je kan toch ook een Jewel nemen met een USB floppydrive erbij?
Oeh, thanx for the tip! Ik was enigszins vergeten dat die ook bestonden. 8)7

• MBMarduk
  • Niet online
^MRT schreef op 17 februari 2004 @ 22:34:
www.dator.nl

Hebben AMD laptops, zonder windows, verschillende modellen dus zal best wel iets bij zitten waar een FDD in zit :)

Het zijn laptops die via ECS gemaakt worden, lekker goedkoop, en toch goede kwaliteit al zeg ik het zelf. Je hoeft alleen ff een reseller te zoeken die ze verkoopt :)

btw dit is geen verkoopspraatje ofzo hoor :P
Bedankt voor de dator.nl link.
Leuke namen hebben ze trouwens; Wodan, Freia :P
LOL, heersend!

Ik dacht trouwens dat ECS Intel P4-only was en bovendien dat ze non-mobile CPU's gebuiken?? :?

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
MBMarduk schreef op 17 februari 2004 @ 22:40:
[...]
Ik vind dat cryforhelp het over zichzelf riep met zo'n bot, hooghartig, nietszeggend en dus onbehulpzaam betoog. Hij/zij mag de GoT-netiquette maar nog eens gaan doorlezen IMO.
Zullen we het geven van dit soort tips even aan de moderators overlaten? Dank je wel. :)
Je reactie komt blijkbaar wat bot over. Dat anderen onbehulpzaam reageren betekent nog niet dat je zo moet reageren, daarmee verlaag je je min of meer tot een nog lager niveau.

Ik wil je ook even op de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif knop wijzen, hiermee kan je gemakkelijk updates toevoegen aan je oude berichten. Mensen storen zich eraan als je meerdere malen zo achterelkaar post.

[ Voor 17% gewijzigd door Laurent op 17-02-2004 23:40 ]

• MaDLiVe
  • Laatst online: 28-01 07:59

MaDLiVe

.-Observer-.

MBMarduk schreef op 17 februari 2004 @ 22:45:
[...]

Oeh, thanx for the tip! Ik was enigszins vergeten dat die ook bestonden. 8)7
Goeie tip, slecht alternatief, hou er echter rekening mee dat die dingen erg gevoelig zijn en dus niet betrouwbaar. Ik zou als ik jou was zoeken naar andere alternatieven. (externe hdd' s usb pendrives) Laptops booten tegenwoordig net zo makkelijk van usb devices.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

MIsschien enigsinds interessant; http://linux.dell.com/ :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-01 15:21
Een floppydrive is niet eens noodzakelijk; bijna alle installatie cd's zijn bootable tegenwoordig.

• MBMarduk
  • Niet online
@MaDLiVe en wacko:
Thanx, idd, ik dacht ook aan een pendrive maar ik moet hoogstwaarschijnlijk nog lang met floppy's werken vanwege de stokoude P-III Compaq's met Win98 op school.
Geen idee of USB pendrives "seamless" werken met ze (of uberhaupt?).
Heb nog nooit zo'n ding IRL gezien. :P Laat staan ermee gewerkt.
Aikeleer schreef op 17 februari 2004 @ 23:33:
[...]

Zullen we het geven van dit soort tips even aan de moderators overlaten? Dank je wel. :)
Je reactie komt blijkbaar wat bot over.
[inmiddels OT als de pest]
Ik erkende al reeds dat dat misschien zo kon overkomen. Dat was niet mijn bedoeling.
Dat anderen onbehulpzaam reageren betekent nog niet dat je zo moet reageren, daarmee verlaag je je min of meer tot een nog lager niveau.
...en zoals ik al reeds opsomde ging het IMO veel verder dan louter "onbehulpzaamheid".
Op de frontpage krijgt zo'n reactie een "-1 Troll".
Ik vind mijn reactie nog steeds to-the-point en niet onnodig bruut ofzo.

Maar het lijkt erop dat mensen die hier nauwelijks posten (moi) ook automatisch meer pispaal mogen zijn voor anderen. Mij mooi niet.
Als iemand zich aan de toon in mijn post ergert mag die dat gerust zeggen en zal ik er zeker op reageren danwel de post in kwestie aanpassen.
Ik wil je ook even op de [afbeelding] knop wijzen, hiermee kan je gemakkelijk updates toevoegen aan je oude berichten. Mensen storen zich eraan als je meerdere malen zo achterelkaar post.
Sorry, ik dacht dat 1 reply per persoon toegestaan was. Won't happen again :)

Pfff...ben je even uit de roulatie is heel GoT een freaking mijnenveld van aggro's en nieuwe regeltjes geworden.
Misschien een idee om de forum je automatisch te attenderen op "nieuwe-gedragsregels-since-your-last-login" en nieuwbakken hot-shot locals als je een X aantal maanden niet meer bent ingelogd :?

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mag ik overigens vragen waarom je per se AMD wil? Ja, ze zijn goedkoper op desktop gebied, maar volgens mij is er verdomd weinig verschil tussen een Celeron/P4 laptop en een AMD XP laptop in prijs. En laten we wel wezen: _het_ mobile platform is nog altijd Centrino van Intel, waarmee accutijden van 1,5 tot 2x zolang mogelijk zijn.

En dat er geen windows op staat, wil niet zeggen dat de hardware niet "alleen" windows compatible is, oftewel: dat er geen windows op geleverd wordt, wil niet zeggen dat hij onder linux ofzo probleemloos werkt :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:55
Kijk eens bij promedion

www.promedion.nl

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• MBMarduk
  • Niet online
Grrrrrene schreef op 18 februari 2004 @ 10:11:
Mag ik overigens vragen waarom je per se AMD wil? Ja, ze zijn goedkoper op desktop gebied, maar volgens mij is er verdomd weinig verschil tussen een Celeron/P4 laptop en een AMD XP laptop in prijs.
Dat merk ik anders niet.
De celeron valt sowieso af omdat het een ge-handicapte chip is; per klokcyclus doet het maar bar weinig en over het algemeen kosten ze hetzelfde als de AXP.
De P4 is dan weer stukken duurder. Ceteris Paribus.
En laten we wel wezen: _het_ mobile platform is nog altijd Centrino van Intel, waarmee accutijden van 1,5 tot 2x zolang mogelijk zijn.
Leuk, als ze de specs releasen zodat Linux die Centrino chippies kan gebruiken dan zal ik er zeker naar kijken. (ware het niet dat ik zelfs DAN 0,0 aan wireless heb en DUS wederom voor onnodige functionaliteit betaal.)
In the mean time: Intel mulls Linux Centrino support
Samenvatting: Intel denkt er nog eventjes over na om misschien op een later tijdstip een binary-only driver voor linux te releasen.
En dat er geen windows op staat, wil niet zeggen dat de hardware niet "alleen" windows compatible is, oftewel: dat er geen windows op geleverd wordt, wil niet zeggen dat hij onder linux ofzo probleemloos werkt :)
Dat zei ik ook niet. Dit besef ik ook wel maar dan acht ik de kans hierop stukken kleiner.

• MaDLiVe
  • Laatst online: 28-01 07:59

MaDLiVe

.-Observer-.

MBMarduk schreef op 18 februari 2004 @ 01:44:
@MaDLiVe en wacko:
Thanx, idd, ik dacht ook aan een pendrive maar ik moet hoogstwaarschijnlijk nog lang met floppy's werken vanwege de stokoude P-III Compaq's met Win98 op school.
Geen idee of USB pendrives "seamless" werken met ze (of uberhaupt?).
Heb nog nooit zo'n ding IRL gezien. :P Laat staan ermee gewerkt.
Als de pc's usb poorten hebben dan is het sowieso mogelijk. Hoef je alleen zelf met een driver floppy rond te lopen. Vanaf windows ME word portable storage standaard ondersteund. Maargoed je kan beter met een losse diskette rondlopen dan met een portable diskette drive. To be honest: ik hekel diskettes en disk drives. Die dingen zijn echt zo onbetrouwbaar.
Pfff...ben je even uit de roulatie is heel GoT een freaking mijnenveld van aggro's en nieuwe regeltjes geworden.
Misschien een idee om de forum je automatisch te attenderen op "nieuwe-gedragsregels-since-your-last-login" en nieuwbakken hot-shot locals als je een X aantal maanden niet meer bent ingelogd :?
Ach, je komt vanzelf wel weer in de roulatie. Er lopen tegenwoordig nogal vaak wannabee mods rond. Niets van aantrekken ;)

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Pagina: 1