Sub advies gevraagd: REL of B&W?

Pagina: 1
Acties:
  • 767 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
Ik overweeg de aanschaf van een subwoofer omdat basweergave niet het sterkste punt van m'n KEF Q1 speakers is. Verder ben ik erg tevreden over die speakers dus ik wil ze nu niet door andere speakers vervangen.
De kandidaten zijn de B&W ASW 675 (€ 899 bij Stassen) en de REL Strata III (€ 845). De B&W is een front-firing sub en de REL een down-firing sub. Het zijn vrij prijzige subs, vergeleken met de speakers, maar ik krijg uit allerlei reviews de indruk dat goedkopere subs eigenlijk alleen geschikt zijn voor Home Cinema toepassingen.

Ik heb al allerlei reviews en wat HiFi bladen gelezen maar zit nog steeds met een paar vragen:

1. Heeft iemand ervaring met 1 van deze subs in combinatie met de KEF Q1 of andere speakers in de Q-serie? Het gaat mij vooral om muziekweergave. Films zijn minder belangrijk. In reviews wordt vaak weinig aandacht besteed aan muziekweergave.

2. Deze subs zijn veel duurder dan de KEF's (€ 450 p/p). Is dat een goede combinatie of kan ik beter iets goedkopers zoeken? Zoals de KEF PSW 2500 (€ 600).
Ik kan geen reviews van die KEF PSW 2500 vinden dus ik heb 'm niet op m'n shortlist gezet. Maar hij zou visueel perfect bij de Q1's passen.

3. Ik heb onderburen. Levert een down-firing sub meer kans op geluidsoverlast op? Of maakt dat niet uit? De vloer is tapijt op beton. Of dreunt een sub altijd door?

4. De B&W kan tussen voor- en eindversterker op m'n Marantz PM7000 aangesloten worden. De REL moet op de speakers aangesloten worden. Is dit een voordeel voor de B&W of maakt het niets uit?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-12-2025

JT

VETAK y0

Het is de bedoeling dat je zelf gaat luisteren want geluid is heel persoonlijk :) Wij kunnen niet bepalen wat jij mooi vind.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Qua aansluiten: Volgens de hifitheorie is high-pass aansluiten (dus aan een luidsprekeruitgang) het beste omdat je op die manier je versterkerklankkleur ook aan je sub aanbiedt. Je fronts krijgen dit tenslotte ook, zodat de integratie van sub & fronts het beste is.

Great minds think alike!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
JT schreef op 17 februari 2004 @ 21:46:
Het is de bedoeling dat je zelf gaat luisteren want geluid is heel persoonlijk :) Wij kunnen niet bepalen wat jij mooi vind.
Natuurlijk. Dat snap ik. Daarom vraag ik ook niet "welke sub is de beste?" :)

• JT

JT

VETAK y0

Nee, jouw post valt ook wel mee. Alleen punt 1 en 2 kan je heel goed zelf gaan beslissen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:58

voodooless

Sound is no voodoo!

Zelfbouw :?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
Twee linker handen en een kritische blik. Een heel ongelukkige combinatie.

• JT

JT

VETAK y0

Laat je het bouwen voor een paar euri en dat laatste valt ook op te lossen, kijk maar is in [rml][ DIY] High end subwoofer, gaat dit goed?[/rml]

Wil wel voor je bouwen :P

[ Voor 11% gewijzigd door JT op 17-02-2004 22:11 ]

Ecodan warmtepomp

• Jag
  • Laatst online: 21:31

Jag

Wat ik zou proberen is om te regelen dat je het een keer thuis mag proberen. Het liefst zo lang mogelijk. Dan kan je horen hoe het is om een sub met je speakers te hebben meespelen. Je moet ook een beetje met de plaatsing en instellingen klooien, dus je moet er echt ff de tijd voor hebben.
Persoonlijk heb ik nog nooit een set gehoord met een goede integratie van sub en full range speakers en vond ik weergave zonder sub altijd mooier. Maar goed, het beste is om dit voor jezelf te bepalen.

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

Je moet ze idd zelf beluisteren, en idd het liefst thuis, het is redelijk belangrijk als hij matched met je speakers, en je accoustiek is heel belangrijk.

Ik heb zelf een suppie gemaakt (zie linkje hierboven) en op mijn kamer is de accoustiek heel moeilijk te bepalen, en het scheeld zoveel geluidskwaliteit en preformence.

Maareuh B&W zijn bijde top subs, het gaat er dus om welke jij de betere vind.

Mijn zelfbouw sub doet het ovrigens perfect in muziek, ik hoor niet eens dat er geluid van mijn sub komt (gefilterd onder de 80hz) maar als ik hem uitzet hoor ik ineens wat in in de muziek moet missen :D

Hangt ook heel erg van je sub af, hoe goed hij integreerd, dus daarom moet je goed het doel vast stellen, en proberen.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
Verbal Kint schreef op 17 februari 2004 @ 21:49:
Qua aansluiten: Volgens de hifitheorie is high-pass aansluiten (dus aan een luidsprekeruitgang) het beste omdat je op die manier je versterkerklankkleur ook aan je sub aanbiedt. Je fronts krijgen dit tenslotte ook, zodat de integratie van sub & fronts het beste is.
Ik dacht dat aansluiten tussen voor- en eindversterker juist een voordeel was. Op die manier kan het filter in de sub er toch voor zorgen dat de lage tonen helemaal niet aan de speakers aangeboden worden :?

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

/downtime/ schreef op 17 februari 2004 @ 22:49:
[...]

Ik dacht dat aansluiten tussen voor- en eindversterker juist een voordeel was. Op die manier kan het filter in de sub er toch voor zorgen dat de lage tonen helemaal niet aan de speakers aangeboden worden :?
Wat heb je eigenlijk voor set, in wat voor kamer, en wat wil je precies berijken?

Ik heb m'n sub amp gewoon om m'n voorversterker hangen, kan hem daarop stereo aansluiten. Klankkleur lijkt me niet zo belangrijk van de eindversterker, (Heeft in mijn geval ook weinig kleuring (Bryston))

Belangrijkste voor het integreren is gewoon een passende woofer zoeken, die kwa geluid het beste overeenkomt/aansluit bij je front speakers.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
FFF schreef op 17 februari 2004 @ 23:01:
Wat heb je eigenlijk voor set, in wat voor kamer, en wat wil je precies berijken?
Het gaat om een Marantz PM7000 versterker en KEF Q1 speakers op metalen stands. De kamer is pakweg 8x4 meter, rechthoekig, met tapijt. Wanden en vloer zijn beton.

Het probleem is niet alleen dat de Q1 niet zo diep gaat maar het laag wat ie wel heeft is ook niet al te strak. Het is dus niet alleen de bedoeling dat de speaker aanvult wat de speakers niet weergeven maar het leek me beter dat de lage tonen ook weg gefilterd worden zodat de speakers kunnen doen waar ze goed in zijn: hoge en middentonen weergeven.
Vandaar dat de B&W me een goede optie leek. De REL kan volgens mij niks filteren als ie parallel aan de speakers aangesloten worden.
Belangrijkste voor het integreren is gewoon een passende woofer zoeken, die kwa geluid het beste overeenkomt/aansluit bij je front speakers.
Dat zou de PSW 2500 ook een goede optie kunnen maken. Die is gemaakt voor de Q-serie. Ik had alleen de indruk gekregen dat een subwoofer redelijk gemakkelijk met elk soort speaker gecombineerd kan worden en dat het dus niet echt uit maakt van welk merk die sub is.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:58

voodooless

Sound is no voodoo!

/downtime/ schreef op 17 februari 2004 @ 23:45:
[...]

Het probleem is niet alleen dat de Q1 niet zo diep gaat maar het laag wat ie wel heeft is ook niet al te strak. Het is dus niet alleen de bedoeling dat de speaker aanvult wat de speakers niet weergeven maar het leek me beter dat de lage tonen ook weg gefilterd worden zodat de speakers kunnen doen waar ze goed in zijn: hoge en middentonen weergeven.
Vandaar dat de B&W me een goede optie leek. De REL kan volgens mij niks filteren als ie parallel aan de speakers aangesloten worden.
Hmm, als je dat gaat doen moet je je sub relatief hoof filteren, en dan wordt de sub plaatsbaar en dat is niet gewenst. Oplossing: twee subs :P

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
deepspace schreef op 18 februari 2004 @ 00:01:
Hmm, als je dat gaat doen moet je je sub relatief hoof filteren, en dan wordt de sub plaatsbaar en dat is niet gewenst. Oplossing: twee subs :P
Hmm ja, dat risico is er ook nog, en 2 (goeie) subs is financieel geen interessante optie.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Kijk ook eens naar MJ Acoustics, subs die bekend staan om hun uitstekende balans tussen HT en muziekprestaties.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:36

jasjenl

Liab A Tymo

Eén van de voordelen van een REL vind ik dat je ze tegelijkertijd zowel low-level (dus op een pre-out) als high-level (speakeruitgang) kunt aansluiten. Op deze manier vullen ze de hoofdspeakers qua laag mooi aan via de high level aansluiting en kun je toch tegelijkertijd nog het lfe kanaal van een dvd aan de subwoofer doorgeven. Weliswaar heb je zo te lezen alleen een stereo versterker en is dit voor jou nu geen issue, maar wellicht in de toekomst ooit een interessant iets om rekening mee te houden. REL zelf geeft overigens de voorkeur aan high level aansluiting, omdat de sub dan exact hetzelfde signaal krijgt als de gewone luidsprekers. Verder komt REL binnenkort met een opvolger van de Strata III, namelijk de Strata 5, die nog wat beter zou moeten zijn en daarnaast van een afstandsbediening is voorzien (zie ook de site van REL: http://www.rel.net)

Verwijderd

Ik hoop dat TS er wat aan heeft, maar ik heb zowel de KEF Q1 als een Rel Strata. Gaat prima samen!

[rml][ Subs] Luistermiddagje gehouden, ervaringen en advies nodig.[/rml]

Lees die maar eens door :)

edit: topic is al wat ouder, maar moet nog wel gaan :) Leuk om te zien dat iemand dezelfde speaker/sub combo overweegt :)

Het laag van de Q1 niet strak? Heb ik niet echt problemen mee, hij geeft alleen van zichzelf wat weinig laag, en wanneer je hem dan open gaat draaien op je amp..Tjah. Maar ik heb ook die Strata tot 52hz door laten lopen om de Q1's wat aan te vullen.

TS mag me evt mailen voor wat verdere ervaringen enzo :) Maar meeste staat al in het topic.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2004 17:18 ]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 april 2004 @ 15:26:
Het laag van de Q1 niet strak? Heb ik niet echt problemen mee, hij geeft alleen van zichzelf wat weinig laag, en wanneer je hem dan open gaat draaien op je amp..Tjah. Maar ik heb ook die Strata tot 52hz door laten lopen om de Q1's wat aan te vullen.
De aanschaf van een subwoofer is een beetje op de lange termijn geschoven. Ik werd door sommige opmerkingen en dingen die ik elders las nogal aan het twijfelen gebracht of een subwoofer wel het resultaat zou geven waar ik op hoopte. Ik heb het budget inmiddels besteed aan een nieuwe TV :)
De eventuele aanschaf van een subwoofer komt wel weer aan de orde als ik weer wat gespaard heb. Heb helaas nog wel wat andere dingen op m'n verlanglijstje staan dus het zal nog wel een tijdje duren.

Overigens staat mijn versterker altijd op source direct aangezien ik de hoeveelheid bas lang niet zo belangrijk vindt als de kwaliteit ervan. Bovendien varieert de ideale hoeveelheid bas van CD tot CD en ik heb geen trek om elke keer weer aan die knoppen te gaan draaien. De neutrale stand is dan een goed compromis :)

Verwijderd

Oei, welke tv? :) Heb zelf er net ook één gekocht, een sony 32fx68 :)

Maar mocht je ooit willen luisteren, je bent van harte welkom :)
Pagina: 1