Toon posts:

Celeron of P4?

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel ben ik echt aan een upgrade toe, heb momenteel een amd tb 1,4 met 1,5 gb ram geheugen (sdram) op een msi k7t-raid systeem.

Ik zit te twijvelen tussen een Pentium Celeron of P4, het scheelt enorm in prijs dus grote twijvels spelen op :)

Ik doe er vanalles op, cool editen, par2 extracten, packen, speel er weinig spelletjes op (heb een 9800se AIW)

Het scheelt nogal wat (in prijs) dus is dat de moeite waard?

Ik wil het trouwens op een Asus P4P800 Deluxe prikken, met TwinMos 1024MB PC400/PC3200 Dual Channel Kit (2X512MB) kan dat uberhaupt wel (of moet ik ander soort geheugen gebruiken?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:11
Een Celeron heeft minder cache geheugen (de helft volgens mij) en presteerd dus slechter dan de P4.
Aangezien je ook PC3200 Dual Channel wil, wil je blijkbaar performance en zou je dus beter voor de P4 kunnen gaan. Eentje met een 800MHz FSB natuurlijk :)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Als je voor rekenintensieve toepassingen gaat, is de P4 zeker aan te raden. De P4/Celeron is gebaseerd op dezelfde core, maar de prestaties worden o.a. door de beperkte hoeveelheid cache en een (veel) lagere FSB behoorlijk beperkt. De Celeron is eigenlijk alleen aan te raden als je een machine samenstelt voor bureau-applicaties (Word, IE, geen CAD/CAM, geen games enz.) en kosten een grote rol spelen.

Wat betreft het geheugen: de Celeron kan sowieso niet in Dual Channel lopen, daarvoor heb je de 'echte' P4 nodig, als ik me niet vergis.
Ik wil het trouwens op een Asus P4P800 Deluxe prikken, met TwinMos 1024MB PC400/PC3200 Dual Channel Kit (2X512MB) kan dat uberhaupt wel
Dat geheugen is zeker geschikt voor de P4. Als je toch de Celeron kiest, is het overkill; je kan dan uit de voeten met (iets) goedkoper PC2700.
Een Celeron heeft minder cache geheugen (de helft volgens mij)
Minder zelfs. De huidige P4/Celeron heeft maar 128Kbyte cache, terwijl de P4 standaard 512Kbyte heeft. De uitzondering is de Extreme Edition, die heeft meer cache.

[ Voor 37% gewijzigd door koraks op 17-02-2004 18:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je snelle reply :)

de wat luxere mem en board is gekozen omdat ik later eventueel een P4 wil kopen (of meteen, dat weet ik dus nog niet) geheugen schommelt nogal (althans vroeger :))

Oja nog ff een belangrijke vraag, die pc van mij maakt behoorlijk veel herrie, vergelijkbaar met een 1400 watt stofzuiger (iets minder hard dan ;)) is dat tussen die p4 en celeron ook een vershil te horen, of zijn er grote verschillen?

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:43

w0w

Zeker met de rest van je specs, zou ik geen celeron kopen. Als je kosten wilt besparen op je proc kun je beter een AMD XP kopen, omdat deze toch nog wat goedkoper zijn dat de PIV's, maar werken op een celeron werken is alles behalve een pretje ;)
vergelijkbaar met een 1400 watt stofzuiger (iets minder hard dan ) is dat tussen die p4 en celeron ook een vershil te horen, of zijn er grote verschillen?
een cpu maakt geen geluid, de koeler die je erop doet wel...

[ Voor 39% gewijzigd door w0w op 17-02-2004 18:59 ]

Verwijderd

Alsjeblieft neem een P4, die celerons zijn niet vooruit te branden. De grote van het cache heeft veel effect op de prestaties. Nu heb je een AMD thoroughbred 1400+ wat ik eruit op maak. Dan zul je niet echt veel verschil merken. Ga voor de p4 ;)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
s dat tussen die p4 en celeron ook een vershil te horen, of zijn er grote verschillen?
Tussen die cpu's zit wat dat betreft geen verschil; de vermogensdissipatie is nagenoeg hetzelfde (max. iets van 95W geloof ik), dus ze moeten ook even 'hard' gekoeld worden.
De standaard boxed cooler van Intel kun je wat temmen met behulp van Speedfan, dit scheelt aanzienlijk in de geluidsproductie. Zeker als je machine onder tafel staat hoor je hem dan bijna niet meer. Het resterende geluid kun je wegwerken door te kiezen voor bv. een Papst 80mm fan op je CPU koeler te plaatsen.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:23
Verwijderd schreef op 17 februari 2004 @ 18:55:
Alsjeblieft neem een P4, die celerons zijn niet vooruit te branden. De grote van het cache heeft veel effect op de prestaties. Nu heb je een AMD thoroughbred 1400+ wat ik eruit op maak. Dan zul je niet echt veel verschil merken. Ga voor de p4 ;)
Wow, wat knap dat jij dat er uit op kan maken! :P Er bestaat niet eens een 1400+, hij bedoelt de AMD Athlon Thunderbird 1,4 Ghz ;)

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
koraks schreef op 17 februari 2004 @ 18:52:

Wat betreft het geheugen: de Celeron kan sowieso niet in Dual Channel lopen, daarvoor heb je de 'echte' P4 nodig, als ik me niet vergis.

[...]

Dat geheugen is zeker geschikt voor de P4. Als je toch de Celeron kiest, is het overkill; je kan dan uit de voeten met (iets) goedkoper PC2700.

[...]

Minder zelfs. De huidige P4/Celeron heeft maar 128Kbyte cache, terwijl de P4 standaard 512Kbyte heeft. De uitzondering is de Extreme Edition, die heeft meer cache.
ah, dat wist ik allemaal nog nie :) heb nu ook al een videokaart die veel te goed is voor die amd tb 1,4... :)

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Dual channel hangt af van moederbord dus de celeron heeft er wel baat bij, maar een klein beetje. De celeron heeft ook een "fsb" van 400 itt de p4 die een "fsb" van 800 heeft.
Dus als je de celeron neemt, kan je evengoed gewoon goedkoper geheugen nemen, omdat de eigenlijke fsb maar 100mhz is. De celeron heeft maar 128kB cache ipv 512kB cache. Dus als je veel cache intensieve taken doet, is het dus beter om een p4 te nemen.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:11
Oja nog ff een belangrijke vraag, die pc van mij maakt behoorlijk veel herrie, vergelijkbaar met een 1400 watt stofzuiger (iets minder hard dan ) is dat tussen die p4 en celeron ook een vershil te horen, of zijn er grote verschillen?
Je AMD? Die dingen maakten klaarblijkelijk veel lawaai (stock cooler).
Die stock coolers van Intel zijn stiller (van AMD tegenwoordig trouwens ook).
Als je twee casefans erbij doet is de P4 cooler nog stiller (airflow).

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:23
NitroX infinity schreef op 17 februari 2004 @ 18:59:
[...]

Je AMD? Die dingen maakten klaarblijkelijk veel lawaai (stock cooler).
Die stock coolers van Intel zijn stiller (van AMD tegenwoordig trouwens ook).
Als je twee casefans erbij doet is de P4 cooler nog stiller (airflow).
Het zal vast zo zijn dat de AMD stockfan meer herrie maakt dan de huidige P4 koelers die je erbij krijgt, maar misschien is het een idee om de gedachte uit de wereld te helpen dat de CPU herrie maakt ;)

Anders gezegd: als je een ander (soort) CPU neemt wordt je systeem niet ineens veel stiller doordat het een andere/nieuwe CPU is, maar doordat je een andere koeler hebt, die maken namelijk herrie, je CPU zelf niet :)

The devil is in the details.

Verwijderd

December schreef op 17 februari 2004 @ 18:57:
[...]
Wow, wat knap dat jij dat er uit op kan maken! :P Er bestaat niet eens een 1400+, hij bedoelt de AMD Athlon Thunderbird 1,4 Ghz ;)
Sorry :X :X Zit hier met me duffe hoofd :z .

Verwijderd

Intel Celeron verschil in prijs helemaal niet zoveel met een pentium 4.

Voor circa 110 euro heb je een:
Intel Celeron 2.7 GHz boxed
Intel pentium 4 2,53 GHz
AMD Athlon 2700+ boxed

Bij de P4 moet je dan nog een cooler kopen, uitgave á 10/15 euro.

Verwijderd

Topicstarter
hm, een testje, zou iemand 'ns un-par2-en, ik haal daarmee 105 mb/s maximaal, ik weet dat dat zeer langzaam is, maar wat is jullie snelheid?

is me laatste vraagje hoor :P

tot zover, bedankt voor de replies :)

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 17:37

makje

Professioneel prutser

Zoals je in deze uitgebreide test van Anandtech kunt lezen fietst zelfs de Pentium4 1,8Ghz de Celeron 2,6ghz er regelmatig uit.

Kortom, koop een redelijke pentium4 processor (bijv. 2.4Ghz met 800FSB) en je bent veel sneller terwijl het niet veel duurder is dan de celerons....

[ Voor 5% gewijzigd door makje op 17-02-2004 19:15 ]

9800x3d

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb zelf naast elkaar een Celeron 2 Ghz/512 MB/845G chipset en een P4 2.26/1024 MB/845E chipset staan en allebei een WD 80 GB 8 MB disk maar die P4 maakt werkelijk gehakt van die Celeron. Ze draaien beiden XP, maar als ik een DVD moet unparren verplaats ik hem altijd maar ff naar mijn P4 want die is gruwelijk veel sneller, bij de Celeron stort de performance in elkaar als ie echt aan de bak moet terwijl de P4 behoorlijk wat rek heeft en altijd responsive blijft. Het geheugen zal zeker het eea uitmaken maar niet zoveel als dit. Bijv. het unparren van een DVD en met newsbin een disk binnenhalen op 3.5 Mbit geeft gedonder op de Celeron, dus kan je het geld missen neem dan de P4.

Oh en wat betreft dat unparren als ik me niet vergis haalt mijn P4 +- 350 MB/s ( Als ik naar het goede ding kijk hoor dus pin me er niet op vast :) )

[ Voor 11% gewijzigd door Ghost(NL) op 17-02-2004 19:19 ]

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

December schreef op 17 februari 2004 @ 18:57:
[...]
Desalniettemin klopt de opmerking in het algemeen.

Anandtech had laatst een testje gedaan tussen Celera tem 2.6GHz, P4 onder de 2GHz, AthlonXP's tussen de 1466 en 2083MHz en de Duron 1600.

De Duron 1600 wist in op een na alle benches alle Celera, ook de 2.6GHz te verslaan, soms met overtuigende marge. Omgekeerd is een Duron 1600 vergelijkbaar qua sneheid met een Tbird 1400C.

Maw de nettowinst van een Celeron, zelfs een 2.6 of een 2.8 gaat zo goed als nihil zijn. P4 kan wel wat opleveren, maar kost dan ook meer...

Oslik blyat! Oslik!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:18
Simpele "Welke moet ik nemen?" vraag. En je geeft eigenlijk zelf het antwoord al: ".. P4P800 Deluxe prikken, met TwinMos 1024MB PC400/PC3200 Dual Channel Kit .. ", als je daar een Celeron op prikt i.p.v. een P4 ben je een lichtelijk gestoord (de FSB v.d. Celeron schiet tekort om optimaal van die hardware gebruik te maken). Anyweg, er is genoeg te vinden over het verschil tussen een P4 en de Celeron.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.