Toon posts:

beter overclocken op dual channel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen ik heb gezocht op het forum naar informatie over mijn vraag maar alle topics dwalen hierover af en ik zie door de bomen het bos niet meer dus vandaar deze vraag:

Mijn specs:
amd Athlon xp 2800+ barton
1x 512mb DDR 3200 kingston memory
asus a7nx8-deluxe 2.0 mobo (bios 1007)

Als ik mijn pc in de bios wil overclocken dmv fsb of multiplier werkt dit niet want de pc blijft na de restart uit. Na 10 sec de pc weer aanzetten zijn de instellingen weer teruggezet 166mhz fsb. Zou ik als ik nog een reepje 512mb kingston erbij zet en dus op dual-channel zit met mn geheugen, makkelijker kunnen overclocken? of zou dit niet veel uitmaken. (het lijkt me niet dat ik een gelockte cpu heb want de multiplier is niet vergrendeld in de bios)

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
DualChannel verhoogt je OC niet. Het stelt eerder meer eisen.
Bedenk dat als je huidige module nu bijv de bottleneck is, dan kan je er nog wel zo'n mooie naast prikken, dan blijft deze module je OC beperken.

{signature}

Verwijderd

met single channel schijnt het juist dat je verder kan overklokken, dus dit ligt denk ik toch aan een gelockte CPU.

probeer eens alleen je FSB iets te verhogen (ook beetje meer volt dan he!)

Verwijderd

Dikwijls als door overclocking de pc niet meer stabiel is, gaat de bios achteraf gewoon weer naar de oorspronkelijke staat gebracht worden. Heb je al eens geprobeerd de FSB slecht 1 MHz hoger te zetten en te kijken wat er gebeurd?
Als hij dan wel gewoon opnieuw opstart kan je op deze manier telkens hoger gaan en dus kijken tot welke snelheid de pc stabiel blijft. Heb je ook al eens geprobeerd het voltage van de cpu te verhogen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 februari 2004 @ 17:11:

Als ik mijn pc in de bios wil overclocken dmv fsb of multiplier werkt dit niet want de pc blijft na de restart uit. (
Het lijkt me niet dat ik een gelockte cpu heb want de multiplier is niet vergrendeld in de bios)
1e verhoog eens alleen je fsb met bijv. 20 en set je vcore ook iets hoger.
Kortom begin met kleine stapjes. Laat je MP nog even ongeroerd.

Dat je de mp in je bios kan veranderen wil nog niet zeggen dat je mp van je cpu ook verandert. Als ie gelockt is doet je cpu gewooon niks met de waarde die hij krijgt vanuit je bios.

en dan even terug op het dual channel verhaaltje, nee dat je niet kan oc-en heeft niet te maken dat je niet dual draait. Ik zou geen extra geheugen kopen als je dat niet perse nodig vindt. Wil je echter maximale prestaties hebben dat is het beter om gebruik te maken van dual channel. Maar betreft het OC-en zal je daar bijna geen last van ondervinden mits beide geheugen repen van dezelfde snelheid zijn. Maar het 3200 geheugen wat je nu hebt kan best een hogere fsb draaien dan je nu draait.

dus samengevat:
-verhoog alleen fsb met kleine stapjes
-na vast lopen/instabiel na verhogen fsb je vcore iets verhogen (check cpu temps)
-is je proc van voor week 39 dan kan je ook met MP gaan werken.