Wij zijn hier ons mailservertje aan het uitbreiden naar alle scholen van de scholengemeenschap toe en nu vroeg ik mij af of mijn DNS aanpak de juiste was.
Omdat we het mailserver systeem zo gemakkelijk mogelijk willen beheren, maw. met zo min mogelijke externe partijen die het beheer moeten doen, is het handig dat we het IP adres van de mailserver zelf kunnen wijzigen.
Ik zou voorstellen om dat op deze manier te doen :
Zone : ksgwl.be
A : mail.ksgwl.be - <ip adres van mailserver>
A : webmail.ksgwl.be - <ip adres van webserver>
MX 10 : mail.ksgwl.be
Zone : scheppers-wetteren.be
CNAME : mail.scheppers-wetteren.be -> mail.ksgwl.be
MX 10 : mail.scheppers-wetteren.be
CNAME : webmail.scheppers-wetteren.be -> webmail.ksgwl.be
Alle andere shcolen krijgen een zone zoals scheppers-wetteren.be , dus hun pop3 server is mail.hundomein.be en hun webserver (webmail) is webmail.hundomein.be
Kan iemand mij vertellen of dit de juiste aanpak is, of er nog ergens een fout in de redenering zit ?
Hoofddoel is dus vermijden dat de verschillende scholen nog iets aan hun DNS hoeven te wijzigen, want dit moet via hun resp. providers gebeuren en is dus een hele rompslomp.
Omdat we het mailserver systeem zo gemakkelijk mogelijk willen beheren, maw. met zo min mogelijke externe partijen die het beheer moeten doen, is het handig dat we het IP adres van de mailserver zelf kunnen wijzigen.
Ik zou voorstellen om dat op deze manier te doen :
Zone : ksgwl.be
A : mail.ksgwl.be - <ip adres van mailserver>
A : webmail.ksgwl.be - <ip adres van webserver>
MX 10 : mail.ksgwl.be
Zone : scheppers-wetteren.be
CNAME : mail.scheppers-wetteren.be -> mail.ksgwl.be
MX 10 : mail.scheppers-wetteren.be
CNAME : webmail.scheppers-wetteren.be -> webmail.ksgwl.be
Alle andere shcolen krijgen een zone zoals scheppers-wetteren.be , dus hun pop3 server is mail.hundomein.be en hun webserver (webmail) is webmail.hundomein.be
Kan iemand mij vertellen of dit de juiste aanpak is, of er nog ergens een fout in de redenering zit ?
Hoofddoel is dus vermijden dat de verschillende scholen nog iets aan hun DNS hoeven te wijzigen, want dit moet via hun resp. providers gebeuren en is dus een hele rompslomp.
Da RuBBaH DuCK SKWaT - Ellen what did ye do ?- een test