handleiding voor beginners

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

• compie
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb al een tijdje het idee om een kleine handleiding te maken waarin de allerbelangrijkste zaken instaan voor beginners, zodat ze niet iedere keer hun hele windows installatie verklooien.
Ik zat te denken aan de volgende onderwerpen:

-windows updates
-virusscanner (hoe bijv. avg free edition te installeren en te updaten.)
-spyware/adware (dus niet altijd op yes klikken op internet zeg maar)
-alle eigen bestanden in mijn documenten gooien
-alle programma's in program files installeren

Als ze zich aan deze elementaire regels houden moet het al een stuk beter gaan lijkt mij, en hoef ik niet om de zoveel tijd hun pctje opniew te installeren. Iedere keer zie ik weer pc's vol met virussen, spyware, noem maar op. Terwijl het toch niet zo moeilijk is het een beetje netjes te houden, als je het maar weet.

Nu vertel ik dit soort dingen altijd even snel, maar dat vergeten ze toch weer. Daarom die handleiding dus. Maar bestaar er al zo iets? Of zijn er mensen de mee willen helpen?

• ADH_ED
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:25

ADH_ED

Hoogbevaagd

Zie de verschillende FAQ's B)

• compie
  • Niet online
Ja die ken ik. Maar daar staat heel veel in, en die zijn niet echt geschikt voor beginners (bijv. mijn familie enz, die kan ik niet gewoon ff naar de GOT faq's sturen).

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

www.steffie.nl ? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door henkleerssen op 17-02-2004 12:08 ]

• ADH_ED

ADH_ED

Hoogbevaagd

Je hebt toch wel eerst de policy gelezen, wat heb je zelf er aan gedaan?

Google is een hele leuke zoekmachine ;)

• compie
  • Niet online
Daar wordt uitgelegd hoe internet werkt. Dat zoek ik niet.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
De FAQ voor Dummies dus.... :+

Maar lezen is erg ook moeilijk, want het is makkelijker als iemand (jij) het nog een keertje uitlegt en gelijk het probleem weer oplost. :)

Senile! Senile Oekaki

• ADH_ED

ADH_ED

Hoogbevaagd

offtopic:
Steffie.nl, een vrouw die uitlegd hoe internet werkt >:)

[ Voor 80% gewijzigd door ADH_ED op 17-02-2004 12:12 ]

• compie
  • Niet online
Bunghole schreef op 17 februari 2004 @ 12:09:
Je hebt toch wel eerst de policy gelezen, wat heb je zelf er aan gedaan?

Google is een hele leuke zoekmachine ;)
Ja ik heb zeker gezocht hoor. Maar op GOT kon ik niks vergelijkbaars vinden (niet iets dat geschikt is voor beginners). En met google wilde het ook niet echt lukken.

Verwijderd

Nu is got natuurlijk niet echt bedoeld voor beginners, er wordt hier toch verwacht dat men de meest elementaire dingen wel beheerst. Maar misschien is het iets voor dit?

Knowledge Base

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-05 14:04
Misschien heb je hier iets aan:
http://home.tiscali.nl/renewebdesign/

57696520646974206c65657374206973206e657264

• compie
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 februari 2004 @ 12:11:
Nu is got natuurlijk niet echt bedoeld voor beginners, er wordt hier toch verwacht dat men de meest elementaire dingen wel beheerst.
Het is door tweakers, niet voor tweakers :)

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Wellicht is het slim om eens de bibliotheek binnenlopen en een aantal '$iets voor dummies' boeken zoeken, en daar elementaire zaken over te schrijven. Verder zou je heel goed zoiets kunnen samenvatten, in een beknopt lijstje zoals 'installeer virusscanner' ofzo, een dergelijk stappenplan hoeft niet groot kwa omvang te zijn, het is zelfs zo dat het mij lijkt dat ie zo beknopt maar toch dekkend mogelijk moet zijn :)

Verder kan je misschien op elementairdere fora als beginnersweb.nl, of het C!T forum, kijken, in de hoop dat daar dit soort dingen staan uitgelegd of via een zoekfunctie te vinden zijn :)

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 18:42

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Geef de gebruikers Windows NT/2000/XP en geef ze vervolgens een gebruikers-account, dus geen admin/beheer-account en de meeste problemen los je meteen op.

This footer is intentionally left blank

• compie
  • Niet online
_bas_ schreef op 17 februari 2004 @ 12:10:
De FAQ voor Dummies dus.... :+

Maar lezen is erg ook moeilijk, want het is makkelijker als iemand (jij) het nog een keertje uitlegt en gelijk het probleem weer oplost. :)
Maar daar heb ik geen zin in natuurlijk. Maar er moet toch wel behoefte zijn aan zoiets? Of ben ik de enige?

Verwijderd

Ooit eens ergens tegengekomen: schoonepc.nl

Misschien helpt je dit wat. Succes!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 09:20

mutsje

Certified Prutser

compie schreef op 17 februari 2004 @ 12:16:
[...]

Maar daar heb ik geen zin in natuurlijk. Maar er moet toch wel behoefte zijn aan zoiets? Of ben ik de enige?
Ga em in elkaar zetten zou ik zeggen en anders zijn er genoeg boeken te koop speciaal voor dummies. Zelfs van Windows Server 2003 is dat boek eral.

• compie
  • Niet online
Daar gaat het vooral over de installatie en configuratie. Dat is niet nodig voor mijn handleiding.

• compie
  • Niet online
mutsje schreef op 17 februari 2004 @ 12:25:
[...]
Ga em in elkaar zetten zou ik zeggen en anders zijn er genoeg boeken te koop speciaal voor dummies. Zelfs van Windows Server 2003 is dat boek eral.
Ja dat ben ik ook van plan. Als er mensen willen helpen hoor ik het wel.

• G33rt
ajhaverkamp schreef op 17 februari 2004 @ 12:16:
Geef de gebruikers Windows NT/2000/XP en geef ze vervolgens een gebruikers-account, dus geen admin/beheer-account en de meeste problemen los je meteen op.
Ik meen uit de topicstart op te maken dat hij de users graag iets wil leren, en ze een algemene handleiding te verschaffen waardoor ze zelf meer problemen kunnen oplossen. Met jouw oplossing ben is de TS nog steeds de 'brandweer', en leren de gebruikers er ook weinig van. Op de lange termijn zul je, als je wat moeite doet om degenen die je helpt iets bij te leren, er voordeel van hebben denk ik :)

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
Zou wel handig zijn, denk ik zo. Een beperkte lijst met aanwijzingen hoe het computergebruik wat veiliger/ makkelijker wordt.

- Partitioneren van de harde schijf
- Alle data op d: en programma's op c:
- Verplaatsen van "mijn documenten" naar d:
- Regelmatig backups van "mijn documenten" en bijvoorbeeld ook favorites etc.

De FAQ voor Dummies vind ik wel een goede!

Verwijderd

compie schreef op 17 februari 2004 @ 12:02:
Ik heb al een tijdje het idee om een kleine handleiding te maken waarin de allerbelangrijkste zaken instaan voor beginners, zodat ze niet iedere keer hun hele windows installatie verklooien.
Ik zat te denken aan de volgende onderwerpen:

-windows updates
-virusscanner (hoe bijv. avg free edition te installeren en te updaten.)
-spyware/adware (dus niet altijd op yes klikken op internet zeg maar)
-alle eigen bestanden in mijn documenten gooien
-alle programma's in program files installeren

Als ze zich aan deze elementaire regels houden moet het al een stuk beter gaan lijkt mij, en hoef ik niet om de zoveel tijd hun pctje opniew te installeren. Iedere keer zie ik weer pc's vol met virussen, spyware, noem maar op. Terwijl het toch niet zo moeilijk is het een beetje netjes te houden, als je het maar weet.

Nu vertel ik dit soort dingen altijd even snel, maar dat vergeten ze toch weer. Daarom die handleiding dus. Maar bestaar er al zo iets? Of zijn er mensen de mee willen helpen?
Laat de zinnige computergebruikbewijzen maar komen, als je die FAQ kent en gebruikt (stage-periode). Dan krijg je level1 (laagste lvl).

• G33rt
Laat de zinnige computergebruikbewijzen maar komen, als je die FAQ kent en gebruikt (stage-periode). Dan krijg je level1 (laagste lvl).
Kom op, die mensen zien een computer als werkapparaat, dat is wel erg verregaande oplossing. Voor hen is het een gebruiksmiddel, en niet iets waarin ze examen willen doen ofzo. Dat is net zoiets als een naaimachinebewijs. Ze richtlijnen geven kan wel, maar examen erin doen vind ik een beetje te. Maar dat is slechts mijn mening :)

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

Goed initiatief, als die af is wil ik hem graag hebben, wil er ook best een x doorheen kijken om te verbeteren, stroomlijnen.
Waarom? Inderdaad alles is op GoT en/of internet te vinden. Toch is deze stap voor veel mensen te groot. Ze hebben behoeft aan praktische informatie, hoe brand ik een dvd/cd. Gelukkig is veel software tegenwoordig erg gebaseerd of gefaseerd leren, lage instap je kan al snel iets, dat is erg ok, nadeel softwarepaketten worden groter maar ja een GB meer kost niet zoveel meer.
Gisteren bij een klant (alleenstaande vrouw 48, dochter 17) pc bij paradigit gekocht. Ze was doodsbang dat ze een virus had en haar computer deed raar.
Zo iemand weet gewoon niet wat ze moet doen!
ff gekeken moet zeggen para. had netjes xp geinstalleerd met automatische updates. Verder nix! dvdsoftware en wat brandsoftware erop gezet (die geven ze dus wel mee) iemand had er panda antivirus opgezet (wat ik niet ken) maar die begon gelijk over updates maar als ik binnen 1 minuut intiutief niet zie hoe dat werkt dan weg ermee. Netjes AVG erop gezet, updaten (2 virusjes) en geautomatiseerd, adaware erbij etc. Basics maar ze moeten wel gebeuren. muiskabel verlengen, kabeltje had ze, hoe moet dat? Bijna alles wat de meeste hier kunnen dromen en simpel vinden is voor de leek niet 1-2-3 logisch. Ik kom en werk nog altijd indirect in het onderwijs, uitleggen is ook een kunst. Mijn broer is een super whiz met pc's maar het uitleggen is vers 2.
Ik kan uren doorgaan, ze had een router gekocht, om haar oude pc (nu van de dochter ) er aan te knopen. Is handig maar zo iemand heeft niet per se een router nodig, bovendien was de lanpoort nog onbezet (usbadsl) enz.
Ik hou op en vind het een mooi plan, suk6 ermee.

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

momania

iPhone 30! Bam!

Ik quote:
Gathering of Tweakers is géén helpdesk waar je al je huis-, tuin-, en keukenprobleempjes kwijt kunt, maar een forum voor en door de serieuze hobbyist. We verwachten dat je zelf moeite doet voordat je bij ons aanklopt, je dit in je topicstart duidelijk laat merken en dat je respect toont voor de andere gebruikers en het forum. Doe dus zelf research en laat duidelijk merken dat je dat gedaan hebt. Lijkt Gathering of Tweakers je te hoog gegrepen, dan is BeginnersWeb een mooi en goed alternatief.
Op GoT willen we dus een bepaald hoog niveau hebben en daar passen beginner faq's gewoon niet tussen. Daar zijn al zat andere sites voor als beginnersweb etc...

[edit]
Dit is ook een goed begin:

Afbeeldingslocatie: http://www.compusa.com/product_images/images/full/51/285951_f.gif
:+

[ Voor 9% gewijzigd door momania op 17-02-2004 12:57 ]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.