Toon posts:

Netwerken via analoge lijn, iemand?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallooo,

Ik ben bezig met een netwerk aan te leggen bij een fitness en fysiotherapie praktijk..

Ik heb op zich redelijk kaas gegeten hoe een netwerk te bouwen en hoe aan te loggen en applicaties te draaien en weet ik al niet meer maar het volgende is voor mij nieuw.

Mij is gevraagd (allemaal pro deo dus maak jullie geen zorgen) om een netwerk op lokaite A te maken en 2 PC's te cross linken of te netwerken op lokatie B. Nu hebben ze sedert 2 jaar een vaste analoge lijn liggen waarmee ze geen reet doen. NU wil ik zorgen dat ze dus vanuit lokatie B, 24 uur per dag kunnen aanloggen op lokatie A. Lokatie A heeft dan ook de Server, op lokatie B staan alleen maar 2 clients die met elkaar verbonden zijn. Nu komt de vraag;

Wie wet hoe ik die analoge lijn moet gebruiken en, is een analoge lijn snel genoeg om een applicatie te kunnen draaien.

Fysiek snap ik er namelijk helemaal geen reet van. Hoe kan ik die vaste lijn gaan gebruiken? Kan ik de analoge lijn in een modem duwen? Maar hoe moet ik dan verbinding krijgen? Aan de andere kant ook een modem en dan? Er zit toch geen telnummer aan verbonden? De max analoog is naar mijn idee 56k6 of te wel 56600 bytes (en een beetje) en dat lijkt mij op zich wel voldoende... MAAR ik kan ook de keuze maken en zien of ik een ISDN lijn kan krijgen ... maar kan ik dan niet beter een soort van ADSL verbinding maken? En hoe werkt dat dan fysiek? Kastje aan de ene kant van de lijn en een kastje aan de andere kant van de lijn? En wat voor kastjes dan?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen... Mocht er meer infop nodig zijn dan kan ik wel mijn tekening posten met de exacte bedoeling... dan zie je in een opslag wat ik bedoel... HOE krijg maar ik gebruik van die analoge lijn OF moet ik juist een vaste ISDN lijn laten aanleggen?

Thanks Mates,

(8> Wim Nagtegaal (8>

• djkolk
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 07:08
je kunt met pc-anywhere werken, maar snel is het niet, en vrij kostbaar volgens mij rond de 500 guldens
suc6

Verwijderd

Ik vraag me af of het kan, maar waarom zo moeilijk doen? Waarom kan je niet gewoon een kabeltje trekken tussen de twee plekken? Verder zou je inderdaad denken dat je net zoals met een telefoon centrale, je gratis zou moeten kunnen bellen op een binnenlijn, maar ik zou ook niet weten hoe dat zou moeten.

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 21:05

we_are_borg

You will Comply

Laat we er van uit gaan dat er aan een kant een server staat maakt even niet uit of het NT, Novell, Linux enz. is.
Je wilt een bestand opstarten die op de server staat. Nu wordt het bestand verzonden over het 56k6 modem dit duurt even aangezien er toch redelijk veel info wordt over gezonden, het aanvragen is zo gebeurd het er is namelijk niet veel data nodig om het bestand aan tevragen, server stuurt het programma terug laat we zeggen 1Mb dit duurt even aangezien dat je met 56k6 zit laat we zeggen een minuut (is natuurlijk niet zo maar heb geen zin om te rekenen), programma start op, op de client, client heeft een ander bestand nodig dit duurt ook weer even enz. enz.. De vertraging zit dus in de 56k6 modem.
Wil je de lijn alleen voor een database hebben dan kan je volgens mij beter een SQL server draaien die stuurt alleen relevante informatie op en niet de hele database dit scheelt een hoop data dus wachttijd.
Het kan allemaal het is een soort netwerk alleen dan in een veel langzamere vorm.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Verwijderd

Topicstarter
Nog even dit,

Lokatie A en B liggen ongeveer 4 kilometer uit elkaar. Ik moet eigelijk een login script kunnen draaien en ik moet dus redelijk wat data over het netwerk heen vervoeren. Zoals ik al begrijp zien jullie de factor traagheid (want snelheid kunnen we het niet noemen) ook in.

Ik moet dus waarschijnlijk sowieso met ISDN gaan werken wil ik er uberhaupt maar iets aan hebben.

We praten over een vaste lijn van de PTT. Ik heb dus alle bandbreedte gegarandeerd de gehele dag voro mijn netwerkje alleen. HOE moet ik dit fysiek aanpakken. Is er iemand die daar ervaring mee heeft?

Moet ik inbellen bij elkaar of moet iets speciaals ertussen knopen om het werkend te maken? De casema gebruikt een kabelmodem. Daar moet ik een 4 als inbel nummer gebruiken. Hoe hebben die gasten dat dan ingesteld? .. Dat is een beetje mijn hoofdprobleem.

Iedereen mag ervan uitgaan dat ik NT4 als server en win98se als werkstations (of misschien NT4 WS) ga nemen aangezien ik daar nog wat licenties van heb liggen. Eerste de oude troep opmaken ...

Thanks Mates...

(8> Wim Nagtegaal (8D

Verwijderd

Het kan!
Als de telefoonlijn 4 aders heeft en er geen sussenkomst is van een telefooncentrale kan je de telefoonkabel ombouwen tot UTP kabel.
Waarschijndelijk kan je dan niet meer dan 10 Mbit halen over die kabel. ;)

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 17:52
Analoge huurlijnen van KPN hebben een max snelheid van 9600 baud. Dit komt neer op 33k6 met een modern modem. 56k6 is met analoog-analoog NIET haalbaar, dan kan alleen als een van beide kanten ISDN is.

Het modem heeft een huurlijnstand nodig; niet alle modems hebben dit.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 14 december 2000 08:12 schreef ijdod het volgende:
Analoge huurlijnen van KPN hebben een max snelheid van 9600 baud.
Dat is bij voorbaad dus al verschrikkelijk KUT. Ik moet dus iets met ISDN hebben...
Dan kan ik over diezelfde lijn misschien wel een beetje snelheid halen.....
Het modem heeft een huurlijnstand nodig; niet alle modems hebben dit.
Hmm, daar heb ik dus nooit van gehoord. HUURLIJN stand was da? En heb jij ervaring met bijvoorbeeld een huurlijn van de KPN? Kan je me misschien iets anders adviseren?

De man met het UTP verhaal...... hmmm, ik kan me niet voorstellen dat het werkt dan. UTP heeft over het algemeen genomen een max afstand van 100 meter. Hoe wil je dat ik dat ga maken dan? Om de 100 meter een repeater ertussen zetten? hahaha Gaat niet werken volgens mij.

Thanks, ik wacht geduldig af op de gouden tip!

(8> Wim NAgtegaal (8>

• Wirf
  • Laatst online: 18-08 17:51
Als die analoge lijn circuit-switched is (dus dat er _direct_ verbinding is, zonder analoog -> digitaal -> analoog conversies ed dus) kun je misschien ook proberen om adsl modems te gaan gebruiken. Is misschien wat moeilijk aan te komen, maar het kan waarschijnlijk wel, en de snelheid is helemaal toppie.

als dat niet kan, kun je misschien een draadloze verbinding kopen, alleen heb je daar line-of-sight nodig, en het is redelijk prijzig (iets van 10.000 dacht ik) snelheid is 11 mbs.

Als je zelf veel verstand hebt van draadloos, kun je misschien zo'n draadloos _LAN_ kaartje ombouwen tot draadloos _WAN_ kaartje..

daarvoor heb je zo'n kaartje nodig (twee dus) en in plaats van de standaard antenne, gebruik je een eigengemaakte antenne (eventueel met extra versterker) Dit lijkt me de goedkoopste oplossing (en ook de moeilijkste) snelheid is ook wel ok

Ik hoop dat je er wat aan hebt

Wirf

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

http://www.euro.dell.com/countries/se/sve/gen/topics/vectors_1998-wpwan.htm

http://users.neca.com/seshipma/cst220/text/ch06.html

xDSL zou inderdaad een optie kunnen zijn. Heel misschien is VPN interessant als beide locaties aan de Internet kabel hangen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net ook met de PTT gesproken en die hebben het over (schrik wel) een DiGiStram verbinding. Aanleg kost dan 2000 gulden en per maand 547 gulden. Je krijgt dan een 64 KB lijn digitaal van ze. Voor 10000 met 2170 p maand heb je dan een 512 kb lijn.

Naar mijn idee zijn dit achterlijke wanpraktijken. Ik vind dat het geen zak mag uitmaken hoeveel snelheid je wilt hebben. Als de kabel fysiek hetzelfde is waar doen we dan moeilijk over? maar goed. ze schijnen het bij te houden (de leiers) dus tj, dat schiet ook niet echt op.

Voorts zat ik ook aan VPN te denken. 2 maal een ADSL verbinding met een vast IP adres en klaar is Wim dacht ik. Maar goed.. dat hebben ze voorlopig nog niet dus dat schiet ook niet echt op!

Maar blijven brainen want er moet een oplossing zijn zou ik haast denken. Het omleggen van een draadloos LAN naar WAN lijkt me geen oplossing. Hahha Opzich is het wel een leuk idee maar ik geloof niet dat Hilversum daar echt blij mee is. En ik vind de veiligheid ook moeilijk te garanderen. Het zijn wel patienten gegevens waarmee je te koopt loopt he? dat kan je je zaak kosten anders.

Maar goed, ik ga nog even verder brainen .. doen jullie dat ook?

Thanks Mates

(8> Wim Nagtegaal (8>

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 21:05

we_are_borg

You will Comply

Op donderdag 14 december 2000 07:17 schreef Wim Nagtegaal het volgende:
Nog even dit,

Lokatie A en B liggen ongeveer 4 kilometer uit elkaar. Ik moet eigelijk een login script kunnen draaien en ik moet dus redelijk wat data over het netwerk heen vervoeren. Zoals ik al begrijp zien jullie de factor traagheid (want snelheid kunnen we het niet noemen) ook in.
De data doervoer is inderdaad een probleem maar als je met SQL werkt en een database dan kan er wel een mouw aangepast worden maar draai geen remote programma's zoals boekhoud programma's
Ik moet dus waarschijnlijk sowieso met ISDN gaan werken wil ik er uberhaupt maar iets aan hebben.

We praten over een vaste lijn van de PTT. Ik heb dus alle bandbreedte gegarandeerd de gehele dag voro mijn netwerkje alleen. HOE moet ik dit fysiek aanpakken. Is er iemand die daar ervaring mee heeft?
IDSN Lijn is denk ik te duur.
Ik heb toen gekeken hoe het zal gaan met internet via een vaste lijn maar hier voor had je nog speciaale modems voor nodig aangezien dat de lijn 24/7 open staat.
De bandbreete is inderdaad gegarandeert als de lijn het niet goed doet dan kan je zelfs een schade vergoeding aanvragen bij KPN.
Moet ik inbellen bij elkaar of moet iets speciaals ertussen knopen om het werkend te maken? De casema gebruikt een kabelmodem. Daar moet ik een 4 als inbel nummer gebruiken. Hoe hebben die gasten dat dan ingesteld? .. Dat is een beetje mijn hoofdprobleem.

Iedereen mag ervan uitgaan dat ik NT4 als server en win98se als werkstations (of misschien NT4 WS) ga nemen aangezien ik daar nog wat licenties van heb liggen. Eerste de oude troep opmaken ...

Thanks Mates...

(8> Wim Nagtegaal (8D
Je zal nog wel tegen andere problemen aan lopen zoals het beheer van de NT machine op afstand als het niet goed werkt dan moet je terug naar je NT machine een hoop ellende kan voorkomen worden door eerst lokaal alle computers te doen en als dan alles goed werkt dan heb je kans op de RAS verbinding na dat alles het gelijk doet. RAS is het moeilijkste op aftand als je niemand bij de NT server heb zitten vindt ik zelf, een server installeren doe je het beste met 2 mensen.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• baggah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-08 22:47
Nou hadden ze waar ik stage liep een jaar geleden... Daar hadden ze een laser (nouja meer infrarood achtige) verbinding..
2Mbit is dat..en was goedkoper dan een huurlijn bij de KPN al zijn ze nu over gegaan op huurlijnen van Casema..(ook 2Mbit) maar kosten minder dan 256Kb huurlijn van de KPN ofzoiets..

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 14 december 2000 13:24 schreef we_are_borg het volgende:
Welnu, je betoog is precies zoals ik het me al deed vermoeden na 2 dagen intensief zoeken naar oplossingen.

Mijn gedachte gang is nu het volgende en schiet me maar af als je dat eventueel wilt .. :+

Ik zit te denken om op de lokatie met 2 PC's twee clients neer te zetten welke beide zijn verbonden met elkaar om een print funktie aan te gaan. Misschien zelfs een beetje data share ... Maar voor de specifieke fysio data (het programma MAIS) zou ik dan wel remote met een analoge lijn kunnen maken door bijvoorbeeld een Citrix server te bouwen. Citrix heeft maar weinig netwerk verkeer nodig en is altijd betrouwbaar....Je data kan niet verloren gaan en eenieder heeft zijn gedeelte van het netwerk.. Hoe ik dan weer een citrix server moet opzetten wordt ook weer een studie maar zoiets zal het wel moeten worden.

De laser theorie gaat me een beetje ver. Uiteraard zijn het spannende dingen maar dan tussen 2 gebouwen met max 50 meter ertussen ofzo .. anders zie ik het niet goed komen. En wat te doen met heel erg slecht weer. Je kan met niet vertellen dat het dan ook nog werkt.

Maar goed ... de tweakmannen helpen me erg goed op weg naar een oplossing. Ik ben er min of meer trots op een tweaker te zijn....

Mannen blijf me feedback geven... ik mag echt niets vergeten..

Met vriendelijke Groet

(8> Wim Nagtegaal (8>

• zaadstra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 23:13

zaadstra

Überprutser

Er bestaan kastjes die over een antieke telefoonlijn (is hetzelfde als een huurlijn) een verbinding kunnen maken van 1Mbit.
Heb je dus een retesnele verbinding mee en aan beide kanten een netwerkaansluiting.
Prijs van de kastjes is wel f3000,-
We hebben op het werk zo'n verbinding liggen over een afstand van zo'n 10km.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 14 december 2000 22:01 schreef Zaadstra het volgende:
Er bestaan kastjes die over een antieke telefoonlijn (is hetzelfde als een huurlijn) een verbinding kunnen maken van 1Mbit.
Heb je dus een retesnele verbinding mee en aan beide kanten een netwerkaansluiting.
Prijs van de kastjes is wel f3000,-
We hebben op het werk zo'n verbinding liggen over een afstand van zo'n 10km.
Kijk dit noem ik dan weer briljant. Kan jij de specs van een dergelijk kastje geven? Hoe heet het, waar zou je het kunnen kopen, is er bijvoorbeeld meer www info over te vinden? Vertel vertel vertel, dan schrijf ik meee......

Dit zou namelijk in een keer mijn oplossing zijn... Is het misschien mogelijk dat ik het eens live kom bewonderen? Ik ben namelijk reuze benieuwd.. Gebruiken jullie bijvoorbeeld een directe lijn? Of gebruiken jullie het middels een inbel verbinding en dus via een modem? Moet je dan wel telefoon tikken betalen?

Meer info graaag!!! Thanks!

Met vriendelijke groet,

(8> Wim Nagtegaal (8>

Verwijderd

misschien is dat Frame Relay ? Dat kan tot 2 Mb/s (X.25 protocol). Is wel digitaal packet switched..... Digitaal circuit switched is ook snel (T1 cq E1).

• ijdod
  • Laatst online: 20-08 17:52
Je kan over een koperverbinding middels ADSL of andere technieken vrij hoge snelheden halen. Eis is dan echter wel dat het een point-to-point koper verbinding is. Ik weet niet of KPN deze nog levert, hebben ze in het verleden wel gedaan. Zoniet werken al die snelheidstruuks niet.

De reden waarom digitale lijnen duurder worden met capaciteit is dat het geswitchte verbindingen zijn. Je maakt gebruik van een stukje van de bandbreedte op het KPN net. Een dikke lijn is dan duurder dan een dun lijntje.

Alternatieve leveranciers kunnen goedkoper zijn dan KPN, maar zijn kwa service zeker net zo kloten...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 15 december 2000 11:42 schreef ijdod het volgende:
Je kan over een koperverbinding middels ADSL of andere technieken vrij hoge snelheden halen. Eis is dan echter wel dat het een point-to-point koper verbinding is. Zoniet werken al die snelheidstruuks niet.
Ik moet het dus eigelijk ook nog even anvragen of de PTT point to point nog leverd.. aan de andere kant wil ik de prijs dan ook niet weten ...
Alternatieve leveranciers kunnen goedkoper zijn dan KPN, maar zijn kwa service zeker net zo kloten...
Dat dacht ik al wel ja.
Dat prijs verschil is inderdaad een goeie. Zo had ik er nog niet over nagedacht. MAar je zal gelijk hebben.

Aan welke aanbeider zou ik dat kunnen vragen dan?

Heeft er iemand toevallig ervaring met Citrix? IEmand die me even een basis cursusje kan geven?

Thanks Mates!!

(8> Wim Nagtegaal (8>
Pagina: 1