[WinXP] MS-DOS programma slaat vast.

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SubSoNick
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-05 16:10
Heb de search al gebruikt maar omdat het om een nogal specifiek probleem gaat niks gevonden.

Het geval ligt zo:

Wij leveren kassa systemen aan winkels. Dit doen we al heel wat jaartjes en bestaande klanten gebruiken nogsteeds onze DOS versie. Als een kassa op het moment stuk gaat koopt de klant meestal zelf een nieuwe pc. Vaak gaat het hierbij om een PIV.

Wij leveren ook nogsteeds DOS kassa's uit waar op de achtergrond XP meedraait. Bij onze systemen is dit geen probleem.

Nu ben ik gisteren bij een klant geweest met een nieuwe pc waar ons DOS kassaprogramma op moet komen. Klant heeft zelf een bootmenu gemaakt waarin te kiezen valt voor of XP of DOS. Omdat ik meer com-poorten nodig heb uitbreidingskaart geinstalleerd. Dit werkt echter niet met DOS. Gekozen dus voor de XP omgeving.

Wat wil nu het geval. Als het kassaprogramma 10 minuten niet gebuikt word slaat hij vast. Reageerd nergens meer op en moet gereset worden. Waar kan dit aan liggen?

www.oudshoorn.it | MCTIP | JNCIA-FWV | 3CX certified Pro | Swyxware SCTA

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-08 23:09

EXX

EXtended eXchange

Het kan zijn dat het DOS programma hardware resources probeert te krijgen en XP dan de deur dichtgooit. Want XP laat niet toe dat je direct je hardware aanspreekt.

Zijn er voor de COM uitbreidingskaart geen DOS drivers te krijgen, zodat je alles weer puur onder DOS kan draaien?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Als het kassaprogramma 10 minuten niet gebuikt
Je hebt alles qua energiebeheer al uitgeschakeld?

offtopic:
Ik zet even [WinXP] in de titel, wat duidelijker.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• SubSoNick
Energiebeheer staat helemaal uit.

Instellingen wat betreft geheugengebruik allemaal op automatisch gezet.

Uitbreidingskaart word niet aangesproken. Hier hangt namelijk een PIN apparaat aan dat dan niet gebruikt word. Wel is er een klantendisplay aangesloten die na een aantal minuten een tekst gaat vertonen. Misschien dat het hem hierin zit?

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Dat zou kunnen. Hoe wordt het display aangesproken? Door characters naar een COM poort te sturen bv?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• SubSoNick
Er is een instelling in ons pakket dat na een aantal minuten een actietekst op de display doet verschijnen. Er worden dan inderdaad caracters naar de com-poort gestuurd.

Toch is het vreemd. De kassakoppeling over de com-poort doet het goed. Ook de 0-modem communicatie over de com-poort werkt goed. Wanneer ik een artikel laat aanslaan werkt de display ook gewoon zonder dat hij vast slaat.

Ik ben geen programmeur maar het lijkt me dat er geen verschil zit in het aansturen vd display bij een actietekst een de aanslag van een artikel.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Het kan zijn dat de routine die de actietekst wil displayen soms de COM-poort opnieuw initializeert en dat XP dat niet zo leuk vind. Of iets anders dat afwijkt van het "normale" gebruik.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-08 16:49

KatirZan

Wandelende orgaanzak

SubSoNick schreef op 17 februari 2004 @ 11:20:
Er is een instelling in ons pakket dat na een aantal minuten een actietekst op de display doet verschijnen. Er worden dan inderdaad caracters naar de com-poort gestuurd.

Toch is het vreemd. De kassakoppeling over de com-poort doet het goed. Ook de 0-modem communicatie over de com-poort werkt goed. Wanneer ik een artikel laat aanslaan werkt de display ook gewoon zonder dat hij vast slaat.

Ik ben geen programmeur maar het lijkt me dat er geen verschil zit in het aansturen vd display bij een actietekst een de aanslag van een artikel.
De reden hiervan is omdat je een constante verbinding nodig hebt voor je com-port aansluiting, anders sluit winXP deze af :)

Wabbawabbawabbawabba

• SubSoNick
KatirZan schreef op 17 februari 2004 @ 11:49:
[...]

De reden hiervan is omdat je een constante verbinding nodig hebt voor je com-port aansluiting, anders sluit winXP deze af :)
Ok er vanuit gaande dat je gelijk hebt. Hoe zou je dit kunnen omzeilen? Of kan dit gewoonweg niet?

Pagina: 1