Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me
Verwijderd
heb je alleen maar SCSI HD's of heb je er ook nog IDE's tussen staan?
Welke SCSI-HD's, IDE-HD's en SCSI-controller heb je?
Waarvan boot je als je WIN95 opstart? SCSI-HD of IDE-HD?
Zijn je SCSI-kaart en BIOS zo in te stellen dat je vanaf een SCSI-HD kan opstarten oftewel heeft je SCSI-kaart een bootrom en kan je in je bios van je computer instellen dat je eerst vanaf SCSI opstart en daarna van IDE
Voor zover ik weet heb je voor SCSI HD's onder DOS geen drivers o.i.d. nodig.
ASPIx.SYS zijn drivers voor CD-ROMS. Vandaar dat je je CD-ROM spelers wel kan vinden.
Mijn controller is een adaptec 2902 (scsi-2, non bootable).
Ik wil helemaal niet van de scsi HD opstarten ik, wil hem alleen maar zien onder DOS....
Red Beam > bedoel je dat als ik in de bios SCSI instel dat ie misschien gaat kijken naar schijven en ze dan initieerd of zo , ook al wil ik er niet van booten?
Kan ik es proberen.
Kep ook al de dos drivers van adaptec ge-downd, misschien dat dat helpt ....
EZscsi5 for DOS gedownd & installed geeft drie device in config.sys:
aspi8dos.sys -> aspi manager for DOS
aspidisk.sys -> disk manager
aspicd.sys -> cd manager
Als ik opstart geeft aspi8 een lijstje waar alles instaat met ID en al (ook mijn HD).
Vervolgens wordt aspidisk opgestart en die geeft de melding 'no logical drives detected, aspidisk NOT installed'.
aspicd herkent wel gewoon beide CD's
Verder herkend het bijgeleverde AFDISK.exe wel gewoon de HD en kan ik partities aanmaken/verwijderen, maar terug in dos word gewoon niets herkend (ook niet na opstarten, dus ik kan ook niks formateren)
Onder WIN95 kan ik met ezscsi5 wel gewoon alles doen....
Verwijderd
ik weet het eerlijk gezegd niet meer.
Ik heb zelf een 2940UW-controller (bootable) en start op van een SCSI-HD. Verder wel een IDE-HD bijgeplaatst, maar ik heb echter geen problemen om onder DOS mijn SCSI-HD aan te spreken.
Wellicht dat het toch aan je SCSI-controller ligt. Kun je niet aan een bootable SCSI-controller komen om even te testen?
Nu komen er twee schoten in het donker.
1. Wellicht zoeken we de oorzaak verkeerd en ligt het probleem in de BIOS van je mamma-bord. Probeer eens, indien mogelijk, te flashen naar een nieuwere bios.
2. Je had het net over initialiseren. Misschien heeft je HD niet genoeg tijd om op te starten gehad voordat aspidisk.sys wordt aangesproken. Zet eens een pause voor het aspidisk-statement.
groeten,
Red Beam
(wat een gekloot zeg)
Verwijderd
Als er geklaagd word over een illegal MBR dan moet het haast wel zo zijn dat deze HD ooit een HD waarvan geboot is oftewel hij is een opstartHD van een systeem geweest.
FAT32 heeft naar mijn mening niets met een MBR te maken omdat volgens mij aan het begin van een partitie staat welk filesysteem aanwezig is. bv FDISK kan geen NT partities zien indien NT in een logical drive is geinstalleerd. Als dit in het MBR zou staan dan zou FDISK de NT-partitie wel moeten zien.
je MBR (Master Boot Record) zal je computer alleen aanspreken als je van die HD opstart (boot). Je kunt een MBR vervangen met behulp van FDISK.
FDISK vervangt ALLEEN een MBR op een HD waarmee het systeem opstart. Dus als je de MBR wilt vervangen tik je in : FDISK /MBR
groenten
Verwijderd
wil je systeem nu van de SCSI-HD opstarten (zonder bootflop)nu je deze op ID 0 hebt gezet???
Als dit zo is dan kun je mijn bovenstaande tip eens proberen...
LET WEL : als er een bootmanager zoals LILO of een ander is geinstalleerd dan zal FDISK /MBR deze overschrijven. Je kan dus andere OS'en verliezen.
fruit....
Red Beam> dat kan niet want FDISK ziet mijn HD helemaal niet (dat is nou het probleem (lees boven)). AFDISK (adaptec meegeleverd) ziet mijn schijf wel, maar die wil dus geen FAT32 aanmaken en dus moet ik mijn 3G schijf in tweeen gaan delen en dat wil ik dus niet
Verwijderd
ik vraag niet of jij wilt dat je systeem ervan opstart, maar of je systeem er nu vanaf start nu je de ID van die HD op 0 hebt gezet. Er zijn namelijk SCSI-kaarten (hele tropische) die alleen van een HD booten als deze ID:0 hebben. Vandaar mijn vraag.
Wellicht de tip die je zoekt. Er is een programma genaamd MasterBooter (shareware)van Nagy D. welke verschillende soorten partities kan maken. Dit programma komt met een eigen fdisk genaamd EFDISK. Dit programmaatje heeft mij al enkele malen gered.
Probeer dit programmaatje eens. Het programma kan niet partities vergroten of verkleinen zoals de PM die je gebruikt.
Suc6
Post mijn ervaringen nog wel ..
Volgende keer dat je SCSI koopt, gewoon eentje met BIOS kopen (SymBIOS 875 of zo, niet duur (f 200,=) en wel lekker snel). Is wel een stuk duurder, maar je komt er nog wel achter dat je EIDE nog wel eens de deur uitdoet. EIDE is goedkoop en voor standalone toereikend. Maar een beetje tweaker wil meer. (Althans ik wel)
F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.