[SQL]problemen met DATE field in csv

Pagina: 1
Acties:

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024
Goedemorgen,

Ik heb hier een aanzienlijk groot .csv bestand. Deze wil ik invoeren in mijn bestaande MySQL database, het invoeren gaat zonder problemen. Maar de datumnotatie word niet goed overgenomen.

Het DOEL veld is van het type date en dat is de notatie : YYYY-MM-DD
de aangeleverde csv is in de nederlandse notatie, namenlijk : DD-MM-YYYY
de combinatie resulteerd in : XXDD-MM-YY
waarbij SQL op de plaats van XX de eerste 2 getallen van het jaar ervoor propt, dus 20 of 19, en bij YY pakt hij juist weer alleen de eerste 2 van het jaar uit de .csv, dus ook altijd 20 of 19.

Ik voer het csv-tje in dmv de LOAD DATA functie.
Dit leek me toch een veel voorkomend probleem maar ik heb er tot nu toe geen duidelijke oplossing voor kunnen vinden.

... MMORPG Addict.

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:04

ripexx

bibs

De vraag is of het een eenmalige conversie of doe je dit regelmatig. Indien het een eenmailig geheel is kan je door middel van een extra veld en een extra query alles zo omzetten. Alleen als je dit een beetje een ranzige workaround. Ik kan ook niet in het manual zaken terug vinden over het gebruik van functies in de LOAD DATA functie.

Of je moet er voor zorgen dat het bron bestand wordt aangepast. Opzich is het altijd handiger om YYYY-MM-DD format aan te houden ivm sorteringen enz. Latere omzettingen naar europees of amerikaans formaat zijn dan nooit een probleem. ;)

buit is binnen sukkel

• CRiMiNaL
het is nu een eenmalige conversie,
ik heb een test csv-tje gemaakt met de YYYY-MM-DD notatie en die werkt inderdaad zonder problemen. Zoek nu alleen even een functie binnen excel die ze allemaal in een keer om kan zetten van de DD-MM-YYYY naar de YYYY-MM-DD notatie :)

... MMORPG Addict.

• CRiMiNaL
opgelost, CSV-tje openen in Excel, kolom selecteren --> Cel eigenschappen --> notatie --> aangepast ---> en dan je eigen invoeren : "jjjj-mm-dd" en het ziet er naar uit dat ie ze goed pakt.

... MMORPG Addict.