Probleem met digitale verbinding

Pagina: 1
Acties:

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38
Ik heb een probleem met de digitale output van mijn pc (Audigy 1) in combinatie met de digitale input op mijn Yamaha RX-v1400 receiver. Mijn receiver snapt het signaal dat de pc stuurt niet.

Het probleem: als ik de digitale output (welke ik pak maakt niet uit) van mijn Audigy geluidskaart op een coaxiale input van mijn receiver aansluit, krijg ik niks binnen op de receiver.

Wat ik al geprobeerd heb:
-een andere kabel
-ipv op de receiver op mijn md speler aangesloten, die snapt het digiale signaal van de pc wel
-over dezelfde kabel die mijn pc gebruikt een pcm signaal gestuurd uit mijn DVD speler, snapt de receiver ook
-als ik mijn Behringer Ultramatch er tussen knoop (coax spdif in, coax spdif uit) snapt de receiver het ook
-een AC3 signaal van de pc snapt de receiver ook, alleen een pcm signaal niet

Nou, schiet mij maar de kerstboom in, ik snap niet wat hier aan de hand is. Iemand een idee?

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Misschien dat de receiver een afwijkend PCM signaal niet snapt of niet automatisch kan omvormen.

Een hele tijd geleden had je ook MD's die niet digitaal konden opnemen van een CD-speler die een PCM signaal uitstuurde op 48kHZ omdat ze zelf 44.1kHz nodig hadden.
Ik denk dat je dus het probleem moet zoeken bij de PCM die je Audigy genereert.
Misschien dat je daar wel iets in kan stellen zodat je receiver het snapt.

Je hebt niet toevallig ook een copy-bit beveiliging aan staan? Ik heb ook wel eens bij iemand gezien dat een (oude) MD net deed alsof ie niet kon opnemen (zonder melding) omdat het copybit standaard meegestuurd werd via het digitale signaal.
Erg vaag was dat. :)

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

IDD!!

Het is OF SCMS (copybit geneuzel)
OF verkeerde samplingrate

MD spelers hebben meestal een sampling rate converter maar heeft jouw verserkerr dat ook?

Maz

Verwijderd

dat heb ik op mijn versterker ook, als ik het signaal op de pc instel op 48Khz doet ie het niet en op 44,1khz wel, maar dat staat meestal wel in de handleiding van de versterker welk signaal die nodig heeft.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:59
Je kunt idd de samplerate eens nakijken. Als ik op mijn Audigy 96kHz aanhoud slikt mijn MD speler het niet, maar bij 48 en 44.1 wel.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Jag
Ja, dat had ik ook ff moeten vermelden in de startpost, sample rate veranderen had ik ook al geprobeerd. Maar goed, zal het voor de zekerheid nog ff een keer proberen.

Het stomme is, dat mijn receiver tot 96KHz slikt en de MD speler en Behringer UltraCurve maar tot 48KHz (of 44.1 misschien). Dus dat suggereert dat dat het probleem niet is.

Hoe het zit met copybit weet ik niet precies. Ik weet wel dat mijn md speler daar moeilijk over doet soms, DIN UNLOCK zegt ie dan. Maar goed, mijn md speler snapte het zelfde signaal wel dat mijn receiver niet snapte, vaag......

Verwijderd

Er is een bit in een S/P-Dif frame die zegt of het signaal audio of surround
bevat.

Misschien wordt dat BIT verkeerd gezet en snapt je versterker het niet meer :(

SUC6

zie: http://www.epanorama.net/documents/audio/spdif.html

• Jag
Verwijderd schreef op 18 februari 2004 @ 00:14:
Er is een bit in een S/P-Dif frame die zegt of het signaal audio of surround
bevat.

Misschien wordt dat BIT verkeerd gezet en snapt je versterker het niet meer :(

SUC6

zie: http://www.epanorama.net/documents/audio/spdif.html
Ik heb het verhaal van die link gelezen, en dikke kans dat dat het is. Het zou iig een goede verklaring zijn:

mijn receiver is de enige die iets met non-audio formaten zoals dolby digital kan, dus die zal ook de enige zijn die op die op bit-1 let (die aangeeft of het een non-audio of audio signaal is). Mijn Behringer zal waarschijnlijk standaard bit-1 op 0 (audio) zetten, zodat mijn receiver het wel snapt.
En als die bit-1 onterecht op 1 staat bij een audio signaal (gewoon pcm dus), dan denkt de receiver dat het een non-audio (data) signaal is, en dan kan ie er niks van bakken.

Kortom, de oplossing ligt bij de Audigy als dit verhaal klopt, die maakt de fout door niet goed aan te geven of het een audio of data signaal is. Maar of dat op te lossen is?

Edit: deel van de hypothese is bevestigd: als ik een data signaal door de Behringer heen stuur, dan ziet de receiver het als een audio (pcm) signaal en gaat ie het gewoon weergeven (klinkt niet echt fraai). Dus die Behringer zet idd die bit-1 op nul.

Edit2: probleem opgelost. Ik bedacht me dat ik Audigy 2 drivers gebruikte voor mijn Audigy 1, omdat Creative alleen nog maar nieuwe drivers uitbracht voor de Audigy 2. Alleen vond ik een driver update voor de Audigy 1 (dankzij een topic hiero op GoT) en die drivers hebben het probleem van bit-1 (waarschijnlijk) opgelost :). Ben ook meteen van die hinderlijke tikjes af die ik had.

Edit3: een AC3 signaal snapt de receiver ook nog steeds. Kortom: alles werkt nu naar behroren, ik ben blij :).

[ Voor 28% gewijzigd door Jag op 18-02-2004 02:23 ]

Pagina: 1