Toon posts:

PC hangt na opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo guru's,

ik zou hulp bij het onderstaande probleem, want ik kom er niet meer uit...

Sinds twee weken hangt mijn (1 jaar oude) PC na het opstarten. Zodra het bureaublad verschijnt hangt het hele systeem. Reset of power off is enige uitweg.

Ik ben mijn speurtocht begonnen bij mijn videokaart. Daarvan had ik namelijk kort voordien de drivers ge-update (via de XP update functie). Die kaart is een Pixelview Ti4200. De eerste dagen (toen het systeem nog maar af en toe hing) zag ik in het config scherm (hardware) er een geel uitroeptekentje bij: apparaat kan niet gestart worden. In veilige modus werkt het systeem wel, maar hangt ook vaak zodra er iets draait dat grafisch wat meer vraagt (een mpg bijvoorbeeld).

Drivers verwijderen en opnieuw insalleren helpt niets, het uitroeptekentje blijft.

Vervolgens een oude AGP kaart geprobeerd (Diamond Viper 330) en een nieuwe kaart geleend (FX5200 van Pixelview). Deze blijken dezelfde problemen te hebben, alhoewel de Viper het meest stabiel lijkt. (maar jammergenoeg geen XP drivers te vinden).

Dat laatste doet mij vermoeden dat het misschien wel eens iets met het moederbord zou kunnen zijn: een verrotte AGP-bus ofzo (kan dat uberhaupt?), aangezien die Viper een gewone AGPx1 is denk ik en dus minder vraagt van die bus.

Iets softwarematigs zou ook kunnen natuurlijk, maar dat kan dan alleen in XP zitten, niet in de drivers, die heb ik in 3 verschillende versies uitentreure geprobeerd. Het 'leuke' is nu dat ook de install van XP het niet meer doet: die hangt het systeem ook op...

Wie heeft een idee wat dit zou kunnen zijn en hoe ik het kan testen? Alle hulp wordt zeeeeeeer op prijs gesteld!!

overige systeemkenmerken:
WinXP, P4 2 GHz, 1 Gig mem, 80 Gig HD...

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Je zou eens een linux variant die vanaf CDROM kan booten kunnen proberen.
Ik weet even niet zo snel welke varianten dat allemaal kunnen maar er zijn er volgens mij wel meerdere. Als je zo'n linux distro bij iemand anders op CD brandt, dan kan je daarmee booten en kijken of het systeem dan nog instabiel is.

Als dat niet het geval is dan zal het wel XP zijn. En aangezien dat haast niet te fixen is, kan je dan beter een schone installatie doen. Wel even proberen allerlei info te bewaren zoals je outlook en bookmarks. :)

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
poe... ken niemand die Linus heeft... maar ik kan eens gaan zoeken natuurlijk.

Bedankt voor de tip!

Overigens: zo'n clean install heb ik al geprobeerd, maar daarbij hangt het systeem dus ook... defect memory?

Verwijderd

_bas_ schreef op 17 februari 2004 @ 10:15:
Je zou eens een linux variant die vanaf CDROM kan booten kunnen proberen.
Ik weet even niet zo snel welke varianten dat allemaal kunnen maar er zijn er volgens mij wel meerdere. Als je zo'n linux distro bij iemand anders op CD brandt, dan kan je daarmee booten en kijken of het systeem dan nog instabiel is.

Als dat niet het geval is dan zal het wel XP zijn. En aangezien dat haast niet te fixen is, kan je dan beter een schone installatie doen. Wel even proberen allerlei info te bewaren zoals je outlook en bookmarks. :)
Ik denk dat je op Knoppix doelt? Knoppix is een linux versie die van cd rom opstart, je hoeft er niks voor op je pc te installeren. Het enigste wat je moet doen is een groot bestand downloaden en dat op cd branden, vervolgens start je je pc op met die cd.

Je zou met memtest je geheugen kunnen testen, maar het zou evengoed kunnen dat je windows install aan gort is, je zou niet de eerste zijn ;)

EDIT: je had windows al opnieuw geinstalleerd, ff niet goed gelezen... Test in dat geval dus ff je geheugen met Memtest.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2004 15:35 ]

• LordRAN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-03 12:06
Er is een speciaal topic over Hangende/Crashende PC's.

De oplossing voor jouw probleem zit daar vast tussen, gewoon ff zoeken! ;)

• LordRAN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-03 12:06
De link naar de opslossing:

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Als je denkt dat het aan je AGP-poort ligt, kan je natuurlijk even een Grafische kaart proberen die in een pci-slot moet.

[ Voor 20% gewijzigd door Hooglander1 op 17-02-2004 15:49 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Pagina: 1