Toon posts:

[Linux/Redhat 9.0] /var geleegd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi ik heb een "klein" foutje gemaakt doormiddel van de code:

rm -rf *

Heb ik de hele map /var leegegooid. Domme fout ik weet het dit omdat ik linux newbie ben. Kan dit veel kwaad dat ik /var leeggegooid heb? Ik merk wel dat mysql niet meer werkt en nog wat dingen. En kan ik dit undo-en met een of andere code.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Ja, dat kan erg veel kwaad :X
Je hebt nu hetzelfde gedaan als bij Windows met deltree c:\winnt .
Wat je kunt proberen is Knoppix te downloaden en dan met 'recover' of 'e2undel' proberen te redden wat er nog te redden is.

Mocht je er nou niet veel opgezet hebben kwa databases en dergelijke dan kun je ook je /home directory backuppen en een nieuwe install doen, want je bent nu erg veel kwijt, o.a. de lijst met de programma's die je hebt geinstalleerd e.d.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
dat word lastig het probleem is dat dit een webserver is. Hij is trouwens net online dus er stond niet veel op. Geen databases nog enzo gelukkig. Maar ik ondervind verder geen problemen.. idd dat programmas niet meer werken maar kan dit niet weer gefixed worden doormiddel van rpms?

• moto-moi

moto-moi

Je hele rpm database is weg ;)
Vergelijk dit met een windows installatie waarbij je de windows-dir leeggooit, en daarna opnieuw installeerd, het werkt nog wel, maar echt perfect is het niet, omdat je de hele software instellingen hebt weggegooit weet de computer niet meer wat wel en niet op je hardeschijf staat, en dat is bij een installatiesysteem wat daar voor 100% van afhankelijk is nogal lastig, to say the least ;)
En dan heb ik het nog geeneens over alle directories + de bijbehorende rechten die je verder nog kwijt bent ;)

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:25

Robtimus

me Robtimus no like you

1) het is een webserver; de httpd packages zetten de document root in /var/www/html... Goodbye webroot!
2) Je kan wel packages installeren *DENK IK*, maar welke? Volgens mij zijn er nogal wat die bestanden in /var hebben staan, oa httpd en mysql-server dus. Verder weet ik niet eens of het wel kan, want de RPM database stond ook in /var...

Je kan dus proberen eerst een rpm --rebuilddb uit te voeren, en daarna de RPM's opnieuw installeren (met --force oid). Ik raad je echter aan het advies van moto-moi aan te nemen en te reinstallen, op den duur is dat minder werk. Als je /home op een aparte partitie staat kun je die zelfs nog intact laten tijdens de installatie. Aangezien je een newbie bent zou ik echter wel hoe dan ook een backup maken, een foutje is makkelijk gemaakt (niet waar?).

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

Topicstarter
idd fout is snel gemaakt :( Werkt die server eindelijk naar behoren maak ik weer zon stomme fout :( al de httpd files had ik geinstalleerd onder /usr dus die zijn niet weg alleen mysql wel. Maarja niks aan te doen.

Probeer nu zon backup tool hoop dat dit werkt bedankt alvast.

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:09

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Als je toch besluit om te herinstalleren zou ik ook een aantal config files uit /etc meepakken. O.a. die van je webserver. Scheelt een hoop installatiewerk achteraf :)

/var is redelijk belangrijk om goed te functioneren zoals moto al aangeeft. Mocht je iets niet kunnen recoveren zou ik gewoon herinstalleren. Overigens twijfel ik of je Linux nog kan booten als je /var leeg is..

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Verwijderd

Topicstarter
zojuist de connectie met de ssh verloren kan niet meer gebruikt worden :s Alleen nog mogelijk om Webmin te gebruiken. Dit gaan me geld kosten :(

• moto-moi

moto-moi

WHiZZi schreef op 17 februari 2004 @ 00:10:Overigens twijfel ik of je Linux nog kan booten als je /var leeg is..
Dat moet wel gaan, hij zal alleen gaan klagen dat hij enkele logfiles niet weg kan schrijven.
Maargoed, zo te zien heeft de topicstarter al de hele zooi gesloopt, dus dat gaat weer lekker ;)

Als tip aan cface: Het is dat je nu bent uitgelogd, anders had je het nog wel even tijdelijk kunnen redden, het is namelijk mogelijk om remote een upgrade te doen van een machine, maar daar heb je wel wat kennis voor nodig vrees ik.

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

moto-moi schreef op 17 februari 2004 @ 00:17:
[...]

Dat moet wel gaan, hij zal alleen gaan klagen dat hij enkele logfiles niet weg kan schrijven.
Maargoed, zo te zien heeft de topicstarter al de hele zooi gesloopt, dus dat gaat weer lekker ;)
Het is Redhat... :X ;)
(en denk es aan de /var/run/* e.d.)
Ik heb een Gentoo install gehad waarvan de HDD problemen had en de /var-partitie rotte sectoren bevatte.. Dat ding was niet meer te booten (behalve een recovery console voor e2fsck). Gelukkig had ik dat systeem wel lokaal staan en was het een testserver ;)

Maar ik denk dat voor de topicstarter er niks anders op zit dan naar de server te gaan en van voor af aan te beginnen..

[ Voor 3% gewijzigd door WHiZZi op 17-02-2004 00:26 ]

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• moto-moi

moto-moi

Pff, je hoort mij toch ook niet klagen over die herrie die jij als muziek betiteld ? :+
Ik heb een Gentoo install gehad waarvan de HDD problemen had en de /var-partitie rotte sectoren bevatte.. Dat ding was niet meer te booten (behalve een recovery console voor e2fsck). Gelukkig had ik dat systeem wel lokaal staan en was het een testserver ;)
Brakke sectoren != readonly bestanden ;)
Maar ik denk dat voor de topicstarter er niks anders op zit dan naar de server te gaan en van voor af aan te beginnen..
Dat is wel het makkelijkset. Al vraag ik me wederom af wat iemand met rootrechten op een machine met een 100mbit verbinding voor ellende kan veroorzaken :X

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

moto-moi schreef op 17 februari 2004 @ 00:27:
[...]

Pff, je hoort mij toch ook niet klagen over die herrie die jij als muziek betiteld ? :+
Wacht maar tot de NOS meeting, neem ik wel muziek mee >:) :+
Dat is wel het makkelijkset. Al vraag ik me wederom af wat iemand met rootrechten op een machine met een 100mbit verbinding voor ellende kan veroorzaken :X
Een foutje kan altijd voorkomen, ik denk dat de TS hiervan iig heeft geleerd dat rm -rf * een heel gevaarlijk commando is. Al doende leert men ;)

Als je dan toch een complete dir wil leegmaken, ga dan een dir hoger staan en doe een rm -rf dirnaam , dat scheelt meestal erg veel ellende :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:25
Moto-moi's vergelijking is een beetje slordig; vergelijk het met het weggooien van de bestand(en) waarin de registry opgeslagen staat in Windows. Dan kun je ook hoog en laag springen, maar je systeem gaat niet lekker echt meer booten :(

Aangezien je nieuw bent als linux-admin dan meteen een paar lessen over de indeling van het filesystem:

In /lib en /bin (evt. /sbin) staan alleen die dingen die absoluut nodig zijn om te booten (zoals init, mount, chkfs, etc.). In /usr/lib en /usr/bin staan de meeste programma's en libraries. De /usr-directory kan read-only zijn, en bv. voor het hele bedrijf hetzelfde zijn (bijvoorbeeld via NFS geshared). Omdat sommige mensen toch hun eigen progs moeten kunnen draaien, is /usr/local/ dan een lokale, beschrijfbare partitie. In /usr/local/bin/ en /usr/local/lib staan dus lokaal geinstalleerde programma's en libraries (tegenwoordig wordt hiervoor ook vaak /opt gebruikt).

In /etc staan configuratie-bestanden, die zelden tot nooit wijzigen. In /var staan alle bestanden die kunnen veranderen, zoals logs, databases (zowel MySQL etc. als ook de RPM database, die jij nu dus hebt weggegooid), de webroot, enz.
Waarom hiervoor een complete aparte directory (vaak zelfs: partitie)? Nou, het kan dus zijn dat je in /usr niet kunt schrijven....

Een beetje offtopic wel, maar als je met Linux bezig bent zul je je vroeg of laat toch wel afvragen waarom die dingen zo ingedeeld zijn.

Enne, als mosterd na de maaltijd nog zo'n belangrijke les: Gebruik als root nooit zomaar rm -rf! (ja, het overkomt iedereen minstens 1 keer) :P

Er zijn nog wel manieren om gewiste bestanden te redden, als het om erg belangrijke gegevens gaat. Voor ext2 (en dus ext3) bestaan er undelete tooltjes, en bij reiserfs kun je met de optie '--rebuild-tree' ook veel gewiste spullen terughalen (wel oppassen met dat commando!). Hier was pas nog een topic over.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb nu wel wat meer geleerd niet meer rm -rf gebruiken enzo ;) Maar is het niet mogelijk om via Webmin (webmin.com ;)) files te recovere ofzo. Ik heb gezocht in de documentatie enzo maar niks..

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Heb je webmin er dan op staan? Zo ja, kun je er vanaf je systeem bij?

Als dat laatste nml niet gaat moet je in de console toegang verlenen.. en volgens de gegevens van jou kun je daar niet meer bij...

Geloof ons nou maar, herinstall is bijna de enige oplossing..

Verwijderd

Topicstarter
webmin is nog steeds werkend onder :10000. Werkt ook nog zonder problemen. Ik weet dat een herinstall de enigste goeie optie is maar kan het altijd proberen.

Erger als nu kan het niet worden. Maar ik zit bij leaseweb en met zon goedkope SLA dus ik mag bij de PC wanneer ik wil als ik het maar 24 uur voor de tijd aangeef. En dan moet ik ook nog 45 EUR per uur betalen om in de ruimte te zijn. Duur?

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2004 13:26 ]

• Wilke
  • Laatst online: 18:25
Verwijderd schreef op 17 februari 2004 @ 12:00:
Maar is het niet mogelijk om via Webmin (webmin.com ;)) files te recovere ofzo.
Nee.

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-02 19:48

Lancer

What the......

Wilke schreef op 17 februari 2004 @ 00:41:
Er zijn nog wel manieren om gewiste bestanden te redden, als het om erg belangrijke gegevens gaat. Voor ext2 (en dus ext3) bestaan er undelete tooltjes, en bij reiserfs kun je met de optie '--rebuild-tree' ook veel gewiste spullen terughalen (wel oppassen met dat commando!). Hier was pas nog een topic over.
Ik meen me te herinneren dat met een ext3 fs juist niet gerecovered kon worden.

Ah, van http://batleth.sapienti-sat.org/projects/FAQs/ext3-faq.html
Q: How can I recover (undelete) deleted files from my ext3 partition?
Actually, you can't! This is what one of the developers, Andreas Dilger, said about it:

In order to ensure that ext3 can safely resume an unlink after a crash, it actually zeros out the block pointers in the inode, whereas
ext2 just marks these blocks as unused in the block bitmaps and marks the inode as "deleted" and leaves the block pointers alone.

Your only hope is to "grep" for parts of your files that have been deleted and hope for the best.
Ik heb dit zelf ook een keer ondervonden. De undelete tools voor ext2 gaven aan dat er geen undelete candidates waren.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Verwijderd

*kuch*su*kuch*

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

IceManX schreef op 16 februari 2004 @ 23:41:
1) het is een webserver; de httpd packages zetten de document root in /var/www/html... Goodbye webroot!
Pardon? Volgens mij hoort een DocumentRoot gezet te worden in een httpd.conf. Bij SuSE is dit sinds enige tijd /srv/www/htdocs/ maar volgens mij is hier niet echt een stelregel voor
moto-moi schreef op 16 februari 2004 @ 23:15:
Wat je kunt proberen is Knoppix te downloaden en dan met 'recover' of 'e2undel' proberen te redden wat er nog te redden is.
Voglens mij werken deze tools alleen met ext2. Aangezien het een vrij verse install lijkt te zijn ga ik er bijna vanuit dat er een ander filesystem gebruikt zal zijn. Dit maakt het recoveren helaas wat lastig. Ik weet ook niet of de partitie gelijk ge-unmount is. Anders heb je ook een flinke kans dat het stukje disk alweer is overschreven en dat de data al definitief weg is.

In ieder geval een vrij goede les voor de toekomst :+

/(bb|[^b]{2})/

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:25

Robtimus

me Robtimus no like you

JR1974 schreef op 18 februari 2004 @ 15:33:
[...]

Pardon? Volgens mij hoort een DocumentRoot gezet te worden in een httpd.conf. Bij SuSE is dit sinds enige tijd /srv/www/htdocs/ maar volgens mij is hier niet echt een stelregel voor
Mijn excuses, ik merk alleen dat het standaard vaak in /vaw/www staat. Je kunt het idd altijd in httpd.conf aanpassen, maar grote kans dat dat vaak niet gebeurd.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

Met het 'su' commando kan je de identiteit van root aannemen. De beste werkwijze met Linux en ieder ander UNIX based systeem is een gewone account voor jezelf aanmaken, zorgend dat je in wheel zit en dan kan je met 'su' (superuser) tijdelijk de identiteit van root aannemen om veranderingen te maken...

• JozyDaPozy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-02 08:27
Verwijderd schreef op 18 februari 2004 @ 17:08:
[..]zorgend dat je in wheel zit[..]
Wat is dat?

Verwijderd

Dat is een 'group' waar je deel van kan uitmaken... ik zou jullie allemaal sterk adviseren om eens de 'echte' UNIX system 7 manuals te downloaden en te lezen... ze stammen dan wel uit 1971 maar de basisprincipes zijn nog steeds hetzelfde met alle Linux en UNIX systemen... ik dacht dat je ze op de website van Bell kon downloaden.

edit:
Hopsa, ik heb ze gevonden... http://cm.bell-labs.com/cm/cs/who/dmr/1stEdman.html

edit:
De wheel group is de groep van de systeembeheerders (die mogen dus SU doen)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2004 17:17 ]

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

[...]

Met het 'su' commando kan je de identiteit van root aannemen. De beste werkwijze met Linux en ieder ander UNIX based systeem is een gewone account voor jezelf aanmaken, zorgend dat je in wheel zit en dan kan je met 'su' (superuser) tijdelijk de identiteit van root aannemen om veranderingen te maken...
Wie zegt er dat de TS niet naar Root was ge-su'ed :? Geloof me.. mensen die er niet veel vanaf weten weten het toch meestal wel te slopen; en een domme fout is snel gemaakt :)
De groep die mag su-en naar root :)
Verwijderd schreef op 18 februari 2004 @ 17:14:
[...] ik zou jullie allemaal sterk adviseren om eens de 'echte' UNIX system 7 manuals te downloaden en te lezen... [...]
Euh ja... zo te zien hebben wij allemaal geen verstand van UNIX :o

[ Voor 19% gewijzigd door Spider.007 op 18-02-2004 17:18 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Wat ik zij, maar dan ff anders. :p

edit:
Ik wou niet impliceren dat hier niemand van UNIX verstand heeft hoir (8>

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2004 17:20 ]

• moto-moi

moto-moi

Ik weet toevallig dat WHiZZi wel weet wat su is hoor ;)
Alleen snapt hij (en ik trouwens ook niet) wat het aanroepen van su te maken heeft met een /var directory die leeg is :?
Dus als je dat even uit zou kunnen leggen, zeer graag ;)

Verwijderd

In principe niets, ik wou alleen duidelijk maken dat het veiliger is om 'su' te gebruiken... Ik wou niets impliceren ofzo.

• moto-moi

moto-moi

Verwijderd schreef op 18 februari 2004 @ 17:23:
In principe niets, ik wou alleen duidelijk maken dat het veiliger is om 'su' te gebruiken... Ik wou niets impliceren ofzo.
OK, maar waarom zou rm -rf * draaien als je via su bent ingelogd veiliger zijn dan rm -rf * draaien als je inlogt als root ? ;)

Volgens mij heeft het namelijk allebei hetzelfde effect ;)

Verwijderd

Da's waar. 8)7

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Wilke schreef op 17 februari 2004 @ 00:41:
Enne, als mosterd na de maaltijd nog zo'n belangrijke les: Gebruik als root nooit zomaar rm -rf! (ja, het overkomt iedereen minstens 1 keer) :P
Of gebruik het naar hartelust in de wetenschap dat je recente backups hebt, waarvan je zeker weet dat ze werken. Da's mijn methode :P

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Ik weet heus wel wat su is hoor (zoals moto-moi al zegt :* )

Zou lullig zijn als ik dat niet wist en ruim 30 Linux servers beheer :o :+
(en nee, ik heb nog nergens een /var leeggemaakt :Y) )

Overigens, zoals ik al eerder zei. Ik gebruik nooit rm -rf *
Dan doe ik wel rm -r dirnaam/ in een dir hoger.. Scheelt een hoop ellende ;)

Pagina: 1