[HTML] Keuze relatief of absoluut?

Pagina: 1
Acties:

• BobDay
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08-2025
Ik heb altijd het idee gehad dat een absolute link naar bijv een plaatje altijd langzamer is dan een relatieve link. Of dit gegrond is, geen idee.

Dit ivm het volgende:
Ik heb een site gemaakt in php en gebaseerd op templates. In deze templates maak ik altijd relatieve verwijzingen ten opzichte van de root.

Echter wil ik mijn php-scripts onderbrengen in een dir structuur, waardoor die relatieve verwijzigen niet altijd meer werken, logisch.
Nu kan ik die relatieve verwijzigen weer werkende maken mbv de base-tag. ik kan dit werkende krijgen op twee manieren.
1.
code:
1
<base href="http://www.*******.nl/">

2.
code:
1
<base href="/root/van/mijn/host/">
nu mijn vragen:
Welke is nu eigenlijk absoluut, 1 of 2 (of beide)?
En hoe is relatief dan?
En is relatief sneller dan absoluut?

43% of all statistics are worthless

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
bij het ene zet je de host neer; een browser kan dan denken (op basis van handling binnen de browser) dat ie de host moet gaan look-uppen en daarom door die look-up trager wordt.

ze zijn overigens beiden absoluut; relatief is bijvoorbeeld images/spef.gif of ../template/image/melp.jpg :)

[ Voor 24% gewijzigd door HunterPro op 16-02-2004 22:22 ]

• Johnny
  • Laatst online: 27-05 16:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Als het adres langer is, dan is de pagina groter en zal het langer duren om te laden. Mara voor de rest maakt het, volgens mij niets uit. Het zou wel zo kunnen zijn dat er een bepaalde browser is die zo'n bug heeft, maar die ken ik niet.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• BobDay
  • Laatst online: 11-08-2025
@HunterPro : Ik zat ook aan dat loop-up te denken dat daardoor het laden lanzamer zou kunnen gaan. Ik weet niet of de browser of webservers zo slim zijn

@Johnny : Dat het adres langer zou zijn en daardoor langer laar moet wel een heeeel klein verschil geven :9
Tja, hoe browsers hiermee omgaan, geen idee

43% of all statistics are worthless

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 19:00
De HTTP headers bij een plaatje die in de HTML staat als
"http://www.site.xx/plaatje.jpg":

code:
1
2
GET /plaatje.jpg HTTP/1.1
Host: www.site.xx

Oftewel, het maakt dus niets uit lijkt me?
In grootte van de pagina scheelt het natuurlijk wel als je de URL steeds volluit schrijft. Gzip compressie is dan wel handig ;)

//