Toon posts:

VPN en niet pingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We hebben op het werk een lan liggen met ip adressen in het 10 netwerk. een reeks uit dit netwerk is niet beschikbaar van buiten.

config.

We gebruiken de IP range van 10.0.0.0 subnet 255.0.0.0 tot 10.255.255.255

10.0.0.x voor server
10.0.1.x voor printers
10.0.2.x voor desktops

als een gebruiker een vpn verbinding maakt dan kan komt hij binnen op 10.0.0.1 en kan dan pingen naar 10.0.2.x en 10.0.1.x maar niet naar de andere adressen in de 10.0.0.x reeks.

en het vervelende is dat het nu ook weer niet alle gebruikers zijn want ikzelf kan het wel. zou het ermee te maken kunnen hebben dat ik thuis 192.168.0.0 gebruik en meestal met standaard adsl 10.0.0.0 reeks gebruikt worden?

heeft iemand een hint? of kan iemand me helpen?

• compie
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Als een gebruiker thuis al diezelfde range gebruikt dan gaat het natuurlijk niet werken nee.

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat ik het vreemde vind is dat er wel gepingt kan worden naar 10.0.1.x en 10.0.2.x en niet naar 10.0.0.x.

als het waar is wat je zegt dan zou ik dat ook niet kunnen en dan zou ik nergens bij moeten kunnen. toch?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Werkt alles wel naar behoren als je de VPNserver en de clients in een andere range plaatst ? En dan de benodige routes maakt ? Wanneer men thuis een router heeft, bijvoorbeeld een Speedtouch, dan worden daarop standaard adressen uitgedeeld in de 10.0.0.X range, zoals compie hierboven ook al aangaf :)
Zelf zou ik voor een bedrijfsnetwerk zoiezo niet deze range pakken, onder andere problemen door conflicten te voorkomen :)

[ Voor 18% gewijzigd door sanfranjake op 19-02-2004 01:15 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Oke.. maar als je dan de subnet mask bijvoorbeeld zou verruimen naar 255.0.0.0 ofzo zou dat niet helpen?

of gaat het zo ie zo niet werken.

btw.. welke range zou je dan wel gebruiken voor een internationaal netwerk.