[php] Gd Lib, intelligent script.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijsthijs
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 16:09
Hello,

voor een project vroeg ik mij af of het uberhaupt mogelijk is, om middels een intelligent php script dat samenwerkt met haar GD library cijfers op een afbeelding te herkennen. Hetgeen mij zelf ondenkelijk lijkt, maar misschien zijn er hier geniale mensen met een andere visie ?

Bijvoorbeeld, zou het script het nummer 107 herkennen op deze foto ?
http://www.printfoto.nl/p...tjes/reclfoto20040208.jpg

Alvast bedankt voor jullie intelligente reacties ;)

eenechtezzper.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericston
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-06 23:17
Ja, het is mogelijk met een PHP script om dat nummer eruit te halen. Maar daar komt heel veel bij kijken.

De GD library heeft hier overigens niks mee te maken, aangezien die one-way is. En is waarschijnlijk ook niet op een of manier aan te passen waardoor die ook zou kunnen "terugvertalen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SWINX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-07 18:19
(jarig!)
Er was zelfs een keer een scriptje dat de GoT spamsafe mailadressen kon lezen.
Dan moest je je username intypen en kreeg je je emailadres terug als je dat het ingevoerd.

Dat is geloof ik wel in hetzelfde straatje, alleen is dat al een hele poos geleden dat ik die voor het laatst heb gezien.

Mannen komen van Mars Tweakers, vrouwen van Venus Bokt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-09 12:54
Ja, deze technieken bestaan maar of PHP hiervoor geschikt is durf ik je zo 1 2 3 niet te vertellen. Wellicht bij een simpel plaatje met weingi kleuren dat het nog wel gaat.

Je hebt zoiezo allerlei verschillende soorten algoritmes nodig, want je zit met oa. belichting en dergelijke. Computer Vision is een informatica onderdeel wat zich in deze materie verdiept (informatie halen uit een digitaal plaatje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericston
Sybr_E-N schreef op 16 februari 2004 @ 21:20:
Ja, deze technieken bestaan maar of PHP hiervoor geschikt is durf ik je zo 1 2 3 niet te vertellen. Wellicht bij een simpel plaatje met weingi kleuren dat het nog wel gaat.

[...]
Inderdaad, ik durf trouwens ook wel te beweren dat als je denkt PHP voor een dergelijke taak te kunnen aanwenden je waarschijnlijk voorlopig niet de vaardigheden hebt om dit te kunnen doen. Maar het is vanzelfsprekend wel mogelijk met PHP. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord-M
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-07 18:49
Ericston schreef op 16 februari 2004 @ 21:10:
De GD library heeft hier overigens niks mee te maken, aangezien die one-way is. En is waarschijnlijk ook niet op een of manier aan te passen waardoor die ook zou kunnen "terugvertalen".
Niet om het een of ander hoor, maar op welke andere manier denk je een afbeelding op pixel niveau te gaan benaderen in PHP? Tenminste, ik neem aan dat je een soort van patroon herkenning wilt toepassen op de afbeelding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericston
Lord-M schreef op 16 februari 2004 @ 22:20:
[...]

Niet om het een of ander hoor, maar op welke andere manier denk je een afbeelding op pixel niveau te gaan benaderen in PHP? Tenminste, ik neem aan dat je een soort van patroon herkenning wilt toepassen op de afbeelding...
Oh ja, je zou GD kunnen gebruiken om JPG of GIF om te zetten naar een bitmap, maar dat is natuurlijk een trivialiteit. Je hoeft GD er niet voor te gebruiken.

Het had natuurlijk anders gelegen als er OCR functionaliteit in GD zat, maar dat is niet het geval en zelfs dan was je er nog niet geweest, gezien wat de TS wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Eric
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 09:11
Hoezo zou GD maar one-way zijn? Zover ik weet kan je redelijk veel informatie halen uit plaatjes, en kan je mbv. getimagesize() en imagecolorat() redelijk veel.

i76 | Webdesignersgids | Online Gitaarlessen & Muziekwinkels

Pagina: 1