Toon posts:

Comp start niet op, bios niet bereikbaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik heb een vreemd probleem.
Ik heb een nieuw mobo en processor gekocht wat gelukkig goed werkt. Maar nu wou ik mijn oude set in een andere kast zetten.

Na alles geinstalleerd te hebben doet de computer ineens bijna niks meer. Hij gaat aan, controleerd (en ziet) alle apparaten en gaat dan naar de volgende pagina. Daat loopt hij na de tekst: "PCI device listing" compleet vast.

Er staan dan een rij vreemde tekens ,met smilies en A's met een punt erboven.
Ook als ik de bios inwil dmv van de del toets indrukken krijg ik vreemde tekens in beeld (soms gekleurd)

Hij start af en toe wel door, maar als hij dan eindelijk iets wilt doen (van HD of CD rom starten), dan krijg ik alleen een knipperend streepje linksboven in beeld en hangt hij compleet.

wat ik al geprobeerd heb:
-Geheugen in een ander slot
-Andere videokaart
-Bios reset

Ook een bootdisk werkt niet, 9 van de 10 keer komt hij niet eens bij de diskette en zowel dan is het streepje er weer.

Het is een Aopen AK77Pro met Amd Athlon XP 1800+ met kingston geheugen (pc2100, 128 mb).

Weet iemand wat het (hopelijk simpele) probleem kan zijn? want ik ben ten einde raad. (het systeem heeft trouwens bijna 2 jaar zonder problemen bij mij gedraaid).

Harstikke bedankt.

• FlipFlink
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
flash de firmware eens, misschien dat het dan verholpen wordt?

Verwijderd

Topicstarter
FlipFlink schreef op 16 februari 2004 @ 20:58:
flash de firmware eens, misschien dat het dan verholpen wordt?
Ik kan de bios niet flashen, aangezien ik geen toegang heb tot een apparaat (o.a. het diskettestation).

En als ik toegang heb of hij start uiteindelijk van iets af, dan krijg ik een mooi knipperend streepje en doet hij niks meer.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

En als je de voeding uit de oorspronkelijke kast gebruikt ?
(=> wellicht is de voeding in de huidige kast te zwak, en anders: statische elctriciteit ?)

eagle

Verwijderd

heb je pci-devices in je kast zitten? zoja, trek die er dan eens uit. test zo kaal mogelijk... 1 dimm, alleen vga en andere voeding...

Verwijderd

Topicstarter
Brothar schreef op 16 februari 2004 @ 21:03:
En als je de voeding uit de oorspronkelijke kast gebruikt ?
(=> wellicht is de voeding in de huidige kast te zwak, en anders: statische elctriciteit ?)
Statische elek. heb ik over nagedacht. Maar dan zou die permanent gesloopt zijn ben ik bang, ik hoop nu nog ff dat het iets anders is.

Zou het echt de voeding kunnen zijn? Maakt dat zoveel uit? (het is idd een oudere kast, wel een ATX voeding btw. Maar een kast uit 2000)

Verwijderd

alles eruit halen wat niet nodig is voor de boot, ook harddisk en floppy enzo.
en dan weer testen, geheugen testen met memtest68 en dergelijke
verders de faq hangen en opstarten doorlezen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 februari 2004 @ 21:13:
alles eruit halen wat niet nodig is voor de boot, ook harddisk en floppy enzo.
en dan weer testen, geheugen testen met memtest68 en dergelijke
verders de faq hangen en opstarten doorlezen.
Het geheugen is niet kapot (heb het geprobeerd in mijn eigen huidige computer).

En de faq helpt me eerlijk gezegd weinig. Los van dat ik nu weet dat er iemand is die eventueel de bios opnieuw kan flashen aangezien ik geen toegang heb tot het diskettestation of de bios (blijft vastlopen).

• Wolfje666
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

Wolfje666

Shooter fanatic

Wat kan zijn is dat je bios-chip kaput is.
Maat van mij had dat ook met z'n MSI-bordje.
Was na een vastloper tijdens het flashen vand e bios.
Chip opgestuurd naar MSI (hij had gelukkig nog garantie).
Duurde 2 weken ongeveer en hij had een verse Bios.

De Mazda 323F Club Holland
vanVlietDesign - Fotografie en Webdesign

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-08 10:47

keur0000

-------- N O N E --------

De dingen die jij aangeeft zijn voor 100% te verwijten aan een falende bios chip, probeer te achterhalen waar de importeur/leverancier zit en bestel een nieuwe. Kosten +/- 10 euro. Daarna werkt t bordje weer als nieuwe. Suc6

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Topicstarter
keur0000 schreef op 17 februari 2004 @ 08:30:
De dingen die jij aangeeft zijn voor 100% te verwijten aan een falende bios chip, probeer te achterhalen waar de importeur/leverancier zit en bestel een nieuwe. Kosten +/- 10 euro. Daarna werkt t bordje weer als nieuwe. Suc6
Het fijne van Aopen is dat de Bios er gesoldeerd zit. En niet zomaar vervangen is.

Maar als de chip maar €10 kost is het nog te overwegen om hem te vervangen.
Weet iemand toevallig waar ik de bioschip kan vervangen in de omg. Arnhem/Nijmegen? (voor een Aopen Ak77-pro(A) )

Verwijderd

Topicstarter
-edit-

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2004 09:57 ]

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 21:35

RammY

Dát!

Maar wat heb je nou in de tussentijd al geprobeerd aan oplossingen?
Volgensmij is dat gewoon een corrupte bootsector op de hdd..

Deze advertentieplaats is te huur!

Verwijderd

Topicstarter
RammY schreef op 17 februari 2004 @ 10:11:
Maar wat heb je nou in de tussentijd al geprobeerd aan oplossingen?
Volgensmij is dat gewoon een corrupte bootsector op de hdd..
Ik heb alle onderdelen al vervangen door alternatieven, niks helpt.
Het geheugen getest, videokaart vervangen en alle overbodige dingen eruit gehaald die niet nodig zijn voor de boot.

Ik heb totaal geen toegang tot de bios en de computer komt niet eens tot het laden van de harde schijf/diskettestation of de cd-rom oid. (dit staat allemaal in de OP).

Hij blijft dus in ieder geval hangen of geeft vreemde tekens willekeurig over het scherm weer.

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
ik denk dat je bord sluiting met de kast maakt.

immers het heeft altyd gewerkt.

bouw het bord ff uit,en leg hem zo op tafel suc6 ;)

• vivo53280
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2019
Kleine tip: druk eens op de HOME toets bij opstarten (dit zet bij sommige biossen de default settings). wie weet helpt het

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-08 20:52
Verwijderd schreef op 16 februari 2004 @ 22:15:
[...]
Het geheugen is niet kapot (heb het geprobeerd in mijn eigen huidige computer).
Dat je geheugen wel in een andere PC werkt, hoeft niets te zeggen. Sommige geheugenmodules kunnen niet goed overweg met bepaalde moederborden..

Verwijderd

Topicstarter
Canard schreef op 17 februari 2004 @ 10:27:
[...]

Dat je geheugen wel in een andere PC werkt, hoeft niets te zeggen. Sommige geheugenmodules kunnen niet goed overweg met bepaalde moederborden..
Dit geheugen heeft altijd goed gewerkt in dit moederbord en er 2 jaar zonder problemen in gezeten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem net weer geprobeerd, en ik kan nu ineens in de bios komen.

Alleen hij start niet helemaal op. Ik dacht dan vervang ik de HD, met een andere die het zeker weten doet. Maar die start ook niet op.

Probeer ik het schijfje (opstartschijfje) en dan leest ie em wel, maar komt met fouten aanzetten als : Regel 53 niet correct, volgende regel niet aanwezig :MODE enzovoort.

Heb de diskdrive vervangen, maar dat wilt ook niet baten, weet iemand nog een andere mogelijkheid?

Verwijderd

ascona schreef op 17 februari 2004 @ 10:18:
ik denk dat je bord sluiting met de kast maakt.

immers het heeft altyd gewerkt.

bouw het bord ff uit,en leg hem zo op tafel suc6 ;)
Had soortgelijk probleem en een maat van mij ook. Bleek te liggen aan de aansluiting van de hard-disk led en power led. Kun je namelijk op twee manieren aansluiten. Probeer die eens andersom (dus als het ware 180 graden draaien).

Lijkt knullig, maar bij mij draaide alles gewoon weer daarna.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 februari 2004 @ 08:21:
[...]

Had soortgelijk probleem en een maat van mij ook. Bleek te liggen aan de aansluiting van de hard-disk led en power led. Kun je namelijk op twee manieren aansluiten. Probeer die eens andersom (dus als het ware 180 graden draaien).

Lijkt knullig, maar bij mij draaide alles gewoon weer daarna.
Daar heb ik over na zitten denken ja, want ik heb geen beschrijving van de kast en op de stekkertjes stondt niet wat + of - is.

Ga ik gelijk proberen als ik thuis ben!

to be continued

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 februari 2004 @ 12:26:
[...]

Daar heb ik over na zitten denken ja, want ik heb geen beschrijving van de kast en op de stekkertjes stondt niet wat + of - is.

Ga ik gelijk proberen als ik thuis ben!

to be continued
Neej, alles zit aangesloten naar behoren :(

Ik kan nou gewoon goed in de bios komen, maar hij leest het diskettestation niet. Hij probeert wel, maar doet verder niets.

Ook als ik de XP cdrom erin stop, dan start hij wel, maar krijg ik een foutmelding (nr. 7??) of hij blijft hangen bij "hardwareconfiguratie checken" oid.
Pagina: 1