Toon posts:

videokaart maakt zacht piepend geluid bij scrollen

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Geforce FX 5900 Ultra maakt een raar piepend geluid als ik scroll. Ik heb al een beetje zitten spelen met de refresh rates en resoluties maar het helpt niet. Ik erger me er niet erg aan, maar ik wil gewoon weten of he een defect is aan de kaart.

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Het lijkt me erg sterk (lees: heeel erg sterk) dat je videokaart piept als je scrolt. Ik denk dat je het probleem eerder in een pc-speaker of hdd moet zoeken dan in je videokaart :P

(Denk nou eventjes na, hoe kan een videokaart überhaubt weten dat je scrolt en hoe zou ie moeten piepen? ;))

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-08 18:12

TrailBlazer

Karnemelk FTW

denk inderdaad dat het een elektrisch probleem is. Is je pc goed geaard ?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:39
Ondanks dat het een vrij sterk verhaal lijkt voor sommigen komt het toch vrij vaak voor: [search=videokaart piept scrollen]
Alleen is er niet zo snel een oplossing voor te vinden, of in ieder geval niet zomaar in de topics die je met deze zoekactie vindt, je zult er dus aan moeten wennen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 16-02-2004 19:40 ]

The devil is in the details.

Verwijderd

volgens mij was het zo dat als je ging scrollen dat de
fan harder ging draaien en hierdoor ging piepen.
weet het niet zkr maar daar had ik ook last van bij mn
eerste video kaart hiervoor.

• hornage
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-07 16:06
Ik heb ook wel zoiets gehad. Het geluid van mijn cd-rom speler muten en meer geheugen in de computer did the trick toen

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde met mijn Club3d 5900. Als je IE 6 of outlook gebruikt maakt hij dit geluid, als je molex eraf haalt is het geluid stukke minder (maar dit is niet de bedoeling was om te testen).
Het enige wat helpt is naar een andere browser, ik gebruik nu Firebird en daar heb je niks geen last in. Het klinkt vreemd maar het is echt zo.

• DaRace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2023
ik heb het idd ook met mijn laptop, en het is zeker geen mechanisch geluid. Het is een nvidia GF 440 GO met 64 mb geheugen. Heb geen idee wat je er aan kan doen.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

de cpu in mn oude laptop begon te piepen zodra ik dat priemgetal progsel ging draaien.
geloof niet dat het veel kwaad kan zo af en toe.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Wat hier waarschijnlijk aan de hand is, is het volgende:
Op het moment dat je gaat scrollen zal de energiebehoefte van de machine in zijn geheel iets veranderen (iets meer power nodig voor de VGA kaart/CPU, zoiets). Daardoor verandert de PWM frequentie in je voeding (en vaak ook in de ladingspomp op je mobo), hetgeen resonanties als gevolg kan hebben, en dat hoor je.
Het kan helemaal geen kwaad, maar het is wel irritant. Het enige wat je eraan kunt doen is het onderdeel dat het geluid veroorzaakt opsporen en vervangen door een ander merk/type. Het alternatief is met dit eigenaardigheidje leren leven...

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-07 19:32
Ik heb hier volgens mij ook last van, maar ik heb er allang mee leren leven, kheb er nooit iets achter gezocht:D

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:04

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb de Asus GeForce FX5900Ultra en heb hetzelfde. Alleen stoor ik me er totaal niet aan omdat het niet hoorbaar is.

Doe maar eens 3DMark2003 runnen en dan je boxen vol openzetten. Dan hoor je dat ook. Elke keer als ie iets moet laden hoor je dat.
Met scrollen hoor ik dat ook wel eens.

Het 2d 3d mode-optie in het COOLBITS bestandje bestaat niet voor een Asus GeForce FX5900Ultra. Deze zijn zo geprogrammeerd dat ze constant op 450/850 draaien en heeft deze 2d/3d feature dus niet ingebakken.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Verwijderd

Oplossing:

In internetexplorer waar je het meeste scrolled moet je via Tools - Options - Advanced, smooth scrolling uit zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet 1 ding zeker, het is mijn videokaart.

Mij pc is wel goed geaard.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, ik heb het al gevonden. Het was het vloeiend scrollen. _/-\o_

• DrDelete
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 18:44
Verwijderd schreef op 16 februari 2004 @ 19:07:
Mijn Geforce FX 5900 Ultra maakt een raar piepend geluid als ik scroll. Ik heb al een beetje zitten spelen met de refresh rates en resoluties maar het helpt niet. Ik erger me er niet erg aan, maar ik wil gewoon weten of he een defect is aan de kaart.
Dit probleem had ik dus ook met mijn ATI kaart. Het blijkt een bekend fenomeen te zijn. De videokaart kan storen op de geluidskaart. Als je er voor zorgt dat de geluidskaart en de videokaart zoveel mogelijk uit elkaar zitten, dan is het probleem veel al opgelost. Tip: plaats de audio onder, video boven.

Bij mij werkte het.
Pagina: 1