Vraagje ivm solderen

Pagina: 1
Acties:
  • 365 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29860

Topicstarter
Ben momenteel met een microcontroller bezig op een printplaatje (processor met onboard geheugen, ide aansluiting, serieel, rom etc) maar heb wat last omtrent het solderen hiervan:
Kortweg gezegd: Als ik de printplaat omdraai om de pootjes vast te solderen, vallen de kleinere componenten er terug ;) is er een manier om toch nog eenvoudig te kunnen solderen, zonder dat je ondersteboven moet werken ofzo ?
(ik beschik niet over een mouse houder waarop je je plaatje kan vastdraaien en omdraaien)

Lijkt op zich dom een probleem, maar het bordje scheef zetten is een irritante oplossing en leid enkel maar tot slordig soldeerwerk...

(Ps: eerst de korte en dan de grotere componenten gaat niet, daar ik stukken in zijn geheel wil afwerken en zo controleren zoals de interne voeding)

Graag wat ideetjes hieromtrent!

(pps: Heb gezocht, maar hierover niets gevonden op dit forum en op google... Blijkbaar heeft iedereen een tafeltje?!?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Super_ik

haklust!

(jarig!)
1. de componenten 1 voor 1 solderen :)
2. de pinnetjes een beetje ombuigen voordat je t omdraait :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

even een plakbandje over het componentje, solderen en plakkertje er weer afhalen.
Soms leg ik er wel eens iets onder, pen of schroevendraaier oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ah, de pinnetjes ombuigen, dat ik daar niet opkwam :)) tx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazer
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Bazer

En nou?

Wat dacht je van een stuk schuimrubber (van die hele zachte) over je project leggen en dan in 1 keer omdraaien (misschien nog even een kartonnetje of stukje hout er extra bovenop in het geval je project te groot is)?

Door het zachte schuimrubber zakken hoge componenten er dieper in dan kleine componenten en blijven ze dus prima op hun plek!

Succes!

Kamperen; alles wat je thuis laat is meegenomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:53

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Er zijn ook hele mooie kniptangetjes te koop, die bij afknippen je pootje een stukje ombuigt. Ideaal voor dit werk (ze zijn er ook heel toevallig voor bedoeld :P)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 16:08

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Soldeer hulp kopen, zon ding met krokobek klemmetjes, kost zo goed als nix, probeer de conrad o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:23
Armageddon_2k schreef op 16 februari 2004 @ 18:06:
Soldeer hulp kopen, zon ding met krokobek klemmetjes, kost zo goed als nix, probeer de conrad o.i.d.
de praxis heeft ze ook, heb er vorige week nog een gekocht voor 5 euro ongeveer

Afbeeldingslocatie: http://www.tissink.nl/producten/p273_AH-02A.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Emcee op 16-02-2004 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 20:26
Anoniem: 29860 schreef op 16 februari 2004 @ 17:51:
Ah, de pinnetjes ombuigen, dat ik daar niet opkwam :)) tx!
Zeker bij ic's niet alle pennen buigen !! da's een hel als je ze er dan weer vanaf moet halen. Trouwens, voor ic's ALTIJD voetjes gebruiken.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jah de ic voetjes steken er reeds in :) die waren eenvoudig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36086

je moet ook altijd beginnen met de platste onderdeeldjes te solderen, dan heb je zo'n arm-ding-met-vergootglas hele-maal niet nodig (zorry 'k ben in een "-"jes-bui ;)). Dus (meestal) eerst de weerstandjes en diodes etc solderen, ff buigen erin steken print ondersteboven op de tafel en het blijft allemaal netjes zitten. als je dan ook nog ff alleen overal een pootje eerst van soldeerd dan kun je ze nog ff corrigeren voordat je de andere pootjes doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79399

Wat dacht je ervan om bij alle onderdelen de eerste pootjes vast te zetten, dit doen we door een klein beetje tin te gebruiken. Daarna solderen we de rest van de pootjes netjes en later solderen we de andere kant helemaal netjes. Als je ene goede bout hebt die lekker warm wordt dan zal de tin netjes uitvlooien en ziet alles er netjes uit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:46
Als je IC's soldeert idd de pootjes niet buigen, maar gewoon een pootje snelsnel vast hangen met wat soldeer (tin op je bout, en dan een kwak erop laten vallen) terwijl ie goed zit, en de andere pootjes goed solderen, daarna het ene pootje een beetje netter solderen (evt soldeer afzuigen met een pompje).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Naftebakje

Ik zou geen tinzuiger gebruiken maar iets van soldeerlitze. Wanneer je moeilijk IC's moet solderen zou ik ook proberen aan flux te komen, dit zorgt ervoor dat de tin beter smelt. Na gebruik de print wel afwassen, flux is nogal hardnekkig en wil gaan oxideren als je nhet neit goed schoon maakt.

Het afwassen van de print kan je doen met speciaal spul, te koop o.a. bij de conrad of met zeepsop en dan hardschrobben met een borstel. Voor gebruik de print wel eerst goed droog blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:46
Anoniem: 79399 schreef op 16 februari 2004 @ 19:38:
@Naftebakje

Ik zou geen tinzuiger gebruiken maar iets van soldeerlitze. Wanneer je moeilijk IC's moet solderen zou ik ook proberen aan flux te komen, dit zorgt ervoor dat de tin beter smelt. Na gebruik de print wel afwassen, flux is nogal hardnekkig en wil gaan oxideren als je nhet neit goed schoon maakt.

Het afwassen van de print kan je doen met speciaal spul, te koop o.a. bij de conrad of met zeepsop en dan hardschrobben met een borstel. Voor gebruik de print wel eerst goed droog blazen.
Soldeerlitze is echt niet gemakkelijk te gebruiken, een pompje werkt veeeel sneller en beter.
En flux is echt niet nodig, vooral niet voor solderen op printen, zolang je soldeertin met harskern gebruikt. Flux is goed als je grote oppervlaktes moet solderen, een draad aan de behuising ofzo.
NOFI, maar ik vind je reactie BS.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Wat bij ic's ook wel makkelijk is, is een voor een en dan de ene zijde van het ic vast houden met je vinger en dan aan de andere kant een pinnetje vast zetten. Daarna kan je je print gewoon neerleggen en de rest doen. ( zo doe ik het altijd ).

Signature unavailable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

naftebakje schreef op 16 februari 2004 @ 20:00:
[...]

Soldeerlitze is echt niet gemakkelijk te gebruiken, een pompje werkt veeeel sneller en beter.
En flux is echt niet nodig, vooral niet voor solderen op printen, zolang je soldeertin met harskern gebruikt. Flux is goed als je grote oppervlaktes moet solderen, een draad aan de behuising ofzo.
NOFI, maar ik vind je reactie BS.
Ik weet niet wat jij onder een pompje verstaat maar ik bedoel gewoon een handzuiger met een veer. Je moet en de tin verwarmen en die zuiger erbij houden, dat werkt alleen als je grote oppervlaktes hebt om mee te werken. En ik denk niet dat iedereen fijn geld heeft om een desoldeerstation (wat een woord :9 ) te kopen. En over flux, ik schreef ook bij moeilijke IC's.

PS: Wat bedoel je met BS, ik gebruik niet van die afkortingen, vandaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
  • Laatst online: 13-12-2022
dis misschien een btje offtopic maarja voor de beginners:

hoe je leert solderen...
-koop geen dure bout als je niet veel soldeert, een lichte simpele 25, 30 40 watt bout van een euro of 15 is goed om je tevreden te stellen met je resultaten (Neem GEEN soldeerPISTOOL dat is om kopere draaien met elkaar te verbinden voor sierdingen enzo (zoals die zooi die mn opa heeft op zn tafel).
- koop een zelfbouwpakket voor een lichtkrant :) had ik ook gedaan toen ik 11 was.. khad lichtkrant zooi met al die 320 ledjes van mn pa gekregen :P
- koop rol(letje) tin met harskern die kleine k*t busjes met 5 meter is te duur op lange termein.
- soldeerpomp of andere zooi om te desolderen eigelijk niet nodig pleepapier werkt perfekt je moet t alleen niet verbranden door er tegen aan te braaien met je bout.
-doe wat aan je trillende hand (als je die hebt) ga dus niet in de lucht solderen maar hou je pols op tafel ofzow.
-ga geen tricky misverbindingen desolderen (als je bijv 2 ic-voet pootjes tegen elkaar aan peurt met soldeer) maar gebruik een mesje , werkt perfekt, ga niet wippen met dat mesje want dan trek je je banen uit je printje dat is niet zo mooi.
- houd je bout een beetje schoon, als je van die bruine drap op je puntje ziet moet je dr ff met een nat sponsje langs lijkt me
-koop optijd nieuwe soldeerboutkoppen/pennen met zon stompe bout braaien is redelijk lastig als je miniscuul kleine soldeertjes moet leggen.
-geen tin laten koken... het enige wat gaat koken op een geef moment is je componentje, en als je een plopje hoort moest je je bout misschien 4 minuten eerder weghalen bij het solderen van een e.condensator
-als je van plan bent om elke dag een uur te gaan kliederen met je bout dan is een mond/neuskapje en eventuele afzuiging tog wel fijn voor je o-zo-tere longetjes
-koel je bout niet in een bakje water als hij aanstaat (lijkt me nogal logies he)
-zet geen kracht op componenten als je ze wilt desolderen... spettertje tin in je face beetje pijn, in je oog iets meer pijn...
-zet geen kracht op je bout bij desolderen... als tin vloeibaar wordt en je bout ragt erdoor heen krijg je last van *spetters *missolderingen * kapotte banen.
-denk niet dat je de tin die de loodgieter bij je thuis heeft laten liggen kan gebruiken met een 40 watt soldeerbout dat is nl. zilvertin en geschikt om kniestukken aan gas/waterleidingen te zetten en niet voor je printje. (je krijgt t niet eens gesmolten.)

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Allen erg bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
  • Laatst online: 13-12-2022
np! daarvoor zijn de forums lijkt me ;)

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-05 12:46

McFizban

Hackito ergo sum.

Nog een paar tips:

- Wat je ook doet gebruik NOOIT S-39 voor het solderen van electronica.
- Overtollig vloeimiddel kun je na afloop heel makkelijk verwijderen met spiritus en een oude tandenborstel.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Pagina: 1