Loterij Generator?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.027 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybex
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik hoop dat ik dit in het juiste forum heb geplaatst. Zo niet, excuses...

Wij willen met de leerlingen een soort "loterij" (dat mag het niet heten, want daar moet een vergunning voor aangevraagd worden) beginnen, de opbrengsten hiervan gaan naar een project in Peru. Nu wil ik de deelnemende kandidaten (leerlingen, docenten en ander personeel) een excel lijst maken. En nu komt het, ik wil uit die excel lijst een naam trekken doormiddel van een programma. Wie o wie weet of er zoiets bestaat?

Er is enige haast bij, want morgen moet ik verslag uitbrengen of het WEL of NIET door kan gaan. Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Er is enige haast bij, want morgen moet ik verslag uitbrengen of het WEL of NIET door kan gaan. Alvast bedankt voor de reacties.
Wellicht had je er iets eerder over moeten denken dan ;)

Je wilt dus een random ding uit die lijst trekken? Waarom schrijf je niet een of ander scriptje dat een random nummer tussen 1 en 100 genereert als je 100 deelnemers hebt? Dan nummer je ze, en is het effectief hetzelfde :)

Of er iets bestaat dat een row uit excel trekt weet ik niet, maar ik mag aannemen dat het uiteindelijk om het doel gaat :)

[ Voor 13% gewijzigd door G33rt op 16-02-2004 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:07
Zoek de functie op die het aantal ingevulde cellen telt; zoek de functie op die een willekeurig getal trekt uit het domein [1 , aantal ingevulde cellen] en die éénmaal kopieert naar een andere (gelockde) cel.

Ik zit helaas met een nederlandse excel waar de eerste functie ''aantalarg()'' heet. De tweede heet, dan weer in de engelse excel, "randbetween()".

[ Voor 3% gewijzigd door paknaald op 16-02-2004 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybex
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ohja, even aanvullende informatie.. Ik weet absoluut niet hoe ik dit zelf kan programmeren. Ik heb vroeger ooit eens geprogrammeerd in Pascal, maar da's ancient history. En dat het zo laat geregeld moet worden, komt omdat ik het ook zo laat te horen heb gekregen, vandaag dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
Kan je het niet beter met Access/SQL doen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysus007281
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-02 16:31

Dionysus007281

Spank my monkey!

Misschien de lijst printen, ophangen en met een dartpijltje gooien? Als iedereen hierbij is, kan niemand gaan zeiken dat jouw scriptje "op een bepaalde manier" geprogrammeerd is.

Dual Opteron 248 Nu met Asus X800XT PE @ X850XT PE Server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
RANDBETWEEN

See Also

Returns a random number between the numbers you specify. A new random number is returned every time the worksheet is calculated.

If this function is not available, and returns the #NAME? error, install and load the Analysis ToolPak add-in.

How?

On the Tools menu, click Add-Ins.
In the Add-Ins available list, select the Analysis ToolPak box, and then click OK.
If necessary, follow the instructions in the setup program.
Syntax

RANDBETWEEN(bottom,top)

Bottom is the smallest integer RANDBETWEEN will return.

Top is the largest integer RANDBETWEEN will return.

Example

The example may be easier to understand if you copy it to a blank worksheet.

How?

Create a blank workbook or worksheet.
Select the example in the Help topic. Do not select the row or column headers.

Selecting an example from Help

Press CTRL+C.
In the worksheet, select cell A1, and press CTRL+V.
To switch between viewing the results and viewing the formulas that return the results, press CTRL+` (grave accent), or on the Tools menu, point to Formula Auditing, and then click Formula Auditing Mode.

1
2
3
A B
Formula Description (Result)
=RANDBETWEEN(1,100) Random number between 1 and 100 (varies)
=RANDBETWEEN(-1,1) Random number between -1 and 1 (varies)
dus het is een kwestie van de deelnemers nummer, en dan RANDBETWEEN(A1,Ax) doen, waarbij x het aantal deelnemers is, als de deelnemers ID's hebben in de eerste kolom :)

*kuch* dat was dus al gezegd. sorry * paknaald

wat gaat werken is dit:
nummer alle deelnemers 1 t/m n als je n deelnemers hebt. doe nu randbetween(1,n) en zoek het nummertje terug :)

[ Voor 9% gewijzigd door G33rt op 16-02-2004 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-06 15:09

Brothar

meester

ik heb vroeger zoiets gemaakt in pascal.

eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16540

Wat is er mis met een grote bak met alle namen op een kaartje waaruit iemand vervolgens.... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:46

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Anoniem: 16540 schreef op 16 februari 2004 @ 17:02:
Wat is er mis met een grote bak met alle namen op een kaartje waaruit iemand vervolgens.... ?
Het feit dat je voor iedereen een kaartje moet maken met een naam er op ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-06 06:07

JHS

Splitting the thaum.

Persoonlijk zou ik het met PHP en MySQL doen, makkelijkst te doen... Je gooit de namen in een table, haalt daar een array uithalen en vervolgens er een random uithalen. Kan je ook gelijk je administratie voor of ze betaalt hebben doen. Volledig automatisch en online :)

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-06 15:52

BaRF

bijna kerst

IceStorm schreef op 16 februari 2004 @ 17:11:
[...]

Het feit dat je voor iedereen een kaartje moet maken met een naam er op ;).
als je die lijst in excel hebt kun je hem ook wel uitprinten en knippen hoor :+

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
idontlikepizza schreef op 16 februari 2004 @ 17:30:
Persoonlijk zou ik het met PHP en MySQL doen, makkelijkst te doen... Je gooit de namen in een table, haalt daar een array uithalen en vervolgens er een random uithalen. Kan je ook gelijk je administratie voor of ze betaalt hebben doen. Volledig automatisch en online :)
mja, maar dan moet je wel binnen 1 dag zoiets scripten, en ik weet niet in hoeverre de TS daarvoor tijd en/of kennis heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 14:03
Je kan ook gewoon wat dobbelstenen pakken, of de random generator op je rekenmachine x een bepaald getal of zo ;)

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bzzje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06 22:57

Bzzje

Negeren is vooruitzien

tip: gebruik niet de "standaard" random (RND) in excel.
iig in excel 97 gebruikt hij steeds dezelfde sequence en zal hij dus steeds op hetzelfde resultaat uitkomen als je hem start.

Negeren is vooruitzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06 14:29
Wat je kan doen (zomaar een idee), heb je een grafishe rekenmachine (ti83 ofzo).

randint(0,x) (x= aantal mensen).

Ieder persoon geef je een nummer, ram op enter en klaar ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 08:04

killercow

eth0

met een simpele query in mysql kan je al een random persoon pakken:
code:
1
select naam from deelnemers where betaald='yes' order by rand() limit 1

en je hebt een prijs winnaar, eventueel kun je er natuurklijk meer van maken, maar oke sql is niet zo ingewikkeld.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:54
Bzzje schreef op 16 februari 2004 @ 19:08:
tip: gebruik niet de "standaard" random (RND) in excel.
iig in excel 97 gebruikt hij steeds dezelfde sequence en zal hij dus steeds op hetzelfde resultaat uitkomen als je hem start.
offtopic:
Hehe, dan ben je blij als je dan het eerste nummer van de "loterij" bent.

Gebeurt dit niet bij bijna alle randomizers met een computer?? Ik heb er hier vaker over gelezen dat er weinig echte randomizers zijn. Wat ik zelf altijd doe voor een randomizer is 3x een random nummer vragen, de eerste 2 gaan van 0 tot de helft van het maximale aantal, de 3e gaat van 0 tot 3. Aan de hand van de 3e wordt dan bepaald of de eerste 2 nou gesommeerd, van elkaar afgetrokken, vermenigvuldigd of door elkaar wordt gedeeld. Dan hier de goede checks/round funcites op natuurlijk zodat je geen fouten krijgt. IMHO krijg je zo een redelijke random functie. Het is nog niet optimaal maar beter dan een normale random functie.

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Laatst online: 09-06 06:07

JHS

Splitting the thaum.

G33rt schreef op 16 februari 2004 @ 19:01:
[...]

mja, maar dan moet je wel binnen 1 dag zoiets scripten, en ik weet niet in hoeverre de TS daarvoor tijd en/of kennis heeft :)
Van scratch:
Het invoergedeelte: 10 minuten werk
De ouput van alle namen: 10 minuten werk
Selecteren van 1 willekeurige naam: 5 minuten werk

Klaar :)

En de eventuele betaaladmin is als je het wil beveiligen een kwartiertje werk...

Indien de kennis aanwezig is :)

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:17

Stekeltje

Nothing to see here move along

Sorry dat ik dit topic zo'n mega schop geef maar ik zoek iets dergelijks.
We hebben hier op school een soort van evenement waarbij we verschillende prijzen weggeven. Het gaat hier op +/- 1500 man dus kaartjes maken is een hell en ben je dagen mee bezig.

Ik snap (bijna) niks van programmeren dus dat is voor mijzelf geen optie.

Opties die ik "nodig" heb:
- meerdere keren de zelfde naam in het apparaat zodat degene meer kans maakt (we houden wedstrijden en dan gaat de winnaar bv 100 keer in het programma.
- ong. 2000 namen (dus geen nummers)
- Als er 1 uit is gehaald moeten er nog meerdere keren getrokken worden maar degene mag geen kans meer maken die al iets heeft gewonnen.

Wat jullie bedoelen met dat RND van excel in dit topic snap ik ook niets. Misschien is dit een optie maar volgens mij mist het functies.

Mijn vraag: Wie kan me verder helpen :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

En wat is er mis met [google=RND excel]?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-03 02:46
met rnd alleen kom je er inderdaad niet; je zal daar een scriptje rond moeten schrijven dat 1 record eruitpikt en bijvoorbeeld checkt of die al als winnaar gemarkeert is.
Dat heeft helemaal niet zo complex te zijn en kan best in vbscript binnen excel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny Goodbye
  • Laatst online: 11:33
met de hand kan het ook. Maak een kolom aan met de rnd functie. Zodat op elke regel/kandidaat een uniek nummer komt. Vervolgens sorteren op die kolom. diegene die bovenaan staan heeft gewonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Da's inderdaad het makkelijkst. Waar degene die 100x zoveel kans moet maken dus ook gewoon 100x voorkomt met een ander uniek nummer.

Maar zoals Spider.007 al zegt; wat mis je in de handleidingen, F1, etc? Niets van 'programmeren' weten betekent alleen maar dat je gewoon je iets meer moet verdiepen in de voorbeelden onder F1, op het web, etc. Waar loop je vast?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calvin&Hobbes
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-01-2024
Huntor schreef op maandag 16 februari 2004 @ 19:19:
[...]

offtopic:
Hehe, dan ben je blij als je dan het eerste nummer van de "loterij" bent.

Gebeurt dit niet bij bijna alle randomizers met een computer?? Ik heb er hier vaker over gelezen dat er weinig echte randomizers zijn. Wat ik zelf altijd doe voor een randomizer is 3x een random nummer vragen, de eerste 2 gaan van 0 tot de helft van het maximale aantal, de 3e gaat van 0 tot 3. Aan de hand van de 3e wordt dan bepaald of de eerste 2 nou gesommeerd, van elkaar afgetrokken, vermenigvuldigd of door elkaar wordt gedeeld. Dan hier de goede checks/round funcites op natuurlijk zodat je geen fouten krijgt. IMHO krijg je zo een redelijke random functie. Het is nog niet optimaal maar beter dan een normale random functie.
correct me if I'm wrong maar je maakt nog steeds gebruik van een random generator functie die een bepaalde 'randomness' heeft wat je na de generatie aan operations (/,x etc) of rounds doet met de getallen verhoogt niet de 'randomness'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Calvin&Hobbes schreef op maandag 07 mei 2007 @ 14:44:
[...]

correct me if I'm wrong maar je maakt nog steeds gebruik van een random generator functie die een bepaalde 'randomness' heeft wat je na de generatie aan operations (/,x etc) of rounds doet met de getallen verhoogt niet de 'randomness'.
Yep. Von Neumann:
"Anyone who considers arithmetical methods of producing random digits is, of course, in a state of sin."
Met wat bewerkingkjes maskeren dat je random functie niet deugt is bullshit (en ouwe bullshit, at that).

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Dergelijke truukjes maken het inderdaad (om het even simpel te zeggen) niet meer willekeurig.

Maar het gaat hier dan ook niet om 'echte' randomness (bijv. bij encryptie belangrijker, of bij een loterij met een serieuze hoofdprijs, maar als we het over miljoenen hebben kan er ook wel iemand worden ingehuurd die wel weet hoe rnd() kan werken ;) ). Het gaat er om dat de trekking voldoende willekeurig is, en dat is het zo wel.

[ Voor 13% gewijzigd door F_J_K op 07-05-2007 15:27 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Als je échte random nummers wil kan je ze ook van random.org trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

Met programmeren vast lopen is, waar begin ik mee en in welk programma (java bv.). Wat zou ik dan moet schrijven en hoe krijg ik het daarna draaiend. Oja wat niet persee hoeft dat de winnaar die vorige keer heeft gewonnen niet meer in de prijzen mag vallen. We kunnen ook gewoon 2keer trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

...Ruud... schreef op maandag 07 mei 2007 @ 23:13:
Met programmeren vast lopen is, waar begin ik mee en in welk programma (java bv.). Wat zou ik dan moet schrijven en hoe krijg ik het daarna draaiend.
De term 'Excel' is toch meer dan een dozijn keer genoemd in dit topic. F1 geeft dan een hele goede uitleg van het hoe en wat van VBA (visual basic for applications), al kan het met de manier van Johnny Goodbye in "Loterij Generator?" veel makkelijker ;)

Dan heb je wel de uitleg bij 'willekeurig' nodig onder F1, specifiek ASELECT( ).
Simpeler kan ik het niet maken: vul hulpkolom1 met de aselecte trekkingen, dan komt de truuk: de trekkingen gebeuren steeds opnieuw, dus sorteren heeft geen zin. Kopieer de kolom1 naar een hulpkolom2 en plak 'speciaal' alleen de waarden. Sorteer en klaar.
Kopieer partijen die Nx kans moeten maken (N-1) keer. Vul een hulpkolom met output van random.org. Sorteer. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

kickje: Ik heb nu een stappenplan voor een programma uitgeschreven. Dit ga ik dan met een leraar van school proberen uit te voeren naar een werkend programma. Ik zou graag jullie mening over dit stappenplan willen weten.

Stap 1a: Voer naam in Stap 1b: Controleer naam in database

Stap 2 : Voeg naam toe aan Aanwezig map = loterij map

Stap 3 : Open venster voor nieuwe naam toe tevoegen (herhaal stap 1 t/m 3 tot iedereen is geweest.)

Stap 4 : Wanneer alle namen zijn ingevoerd venster openen waarin alle aanwezig te zien zijn.

Stap 5 : Optie tot toevoegen winnaar status (plaats 1 10 keer naam erin of plaats 2 5 keer naam erin of plaats 3, 3 keer Extra naam erin. )

Stap 6 : Optie Winnaar trekken uit aangepaste database (aanwezigen map)

Stap 7 : Winnaar bekend naam word weer gegeven (mogelijkheid tot toevoegen opmerking)

Stap 8 : Winnaar onthouden in .text bestand met Plaats nummer en opmerking in een lijst

Stap 9 : Optie Nieuwe Winnaar trekken (stap 7,8 nog een keer)

Stap 10: Keuze om loterij te stoppen na X aantal trekkingen

Stap 11: Geef lijst met winnaars weer

Ik hoop dat dit een beetje fatsoenlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

De definitie van 'winnaar status' versus 'winnaar' is me even onduidelijk. Ook zeg je niet of iemand meer dan eenmaal getrokken kan/mag worden en 'export naar .txt' vind ik wat te specifiek, net als 'nieuw venster' als je Excel van plan bent te gaan gebruiken. Maar verder: yup. Vraag is nu nog: hoe ga je dit implementeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:42
Ik heb dat op school geleerd met een Steekproef, nummers laten genereren door je GR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

F_J_K schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 14:03:
De definitie van 'winnaar status' versus 'winnaar' is me even onduidelijk. Ook zeg je niet of iemand meer dan eenmaal getrokken kan/mag worden en 'export naar .txt' vind ik wat te specifiek, net als 'nieuw venster' als je Excel van plan bent te gaan gebruiken. Maar verder: yup. Vraag is nu nog: hoe ga je dit implementeren ;)
De informatica leraar zei dat ik het beste met acces kon gaan werken ik heb er vrijdag al een beetje mee gewerkt en snap er nog niet zo gek veel van, verder heb ik er nog niet veel naar kunnen kijken want ik was op kamp. Morgen begin ik weer :).
Pagina: 1