Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Geluidsoverlast, hoe op te lossen?

Pagina: 1
Acties:
  • 255 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier op mijn kamer een computer staan die ik gebruik als server. Naast mij is de kamer van mijn ouders en mijn moeder heeft altijd een piep in der oren. Nu kan ze niet slapen als mijn computer s'nachts aan staat want dat hoort ze als een irritante brom ofzo.

Ik ben een nieuwe behuizing gaan maken van hout, maar dat scheelde ook niet genoeg in geluid. Ook heb ik mijn fans (het zijn er 2, 1 in de voeding en 1 op de CPU) op 5V laten draaien i.p.v. 12 volt, maar nog hoort ze het. (ik vind hem echt superstil, maarja :? )
Ik zat eraan te denken om hem te isoleren, maar dat houd volgens mij weer warmte vast waardoor ik weer beter moet koelen.

Het gaat om een oude Pentium 200 met 128 MB geheugen.

Ik kan hem misschien ook in de kast zetten maar ik wil wel mijn beeldscherm en toetsenbord hier naast mij hebben, dus heb ik kabels nodig van ongeveer 5 - 6 meter nodig, ik weet niet of die er wel zijn?

Waterkoeling lijkt mij een beetje overdreven, en ik weet zelfs niet of dat wel gaat op een socket 7 en op de voeding.

Heeft iemand een idee hoe ik hem helemaal stil kan krijgen?
Is het misschien mogenlijk om hem helemaal passief te koelen?

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

een pentium 200? Die moet je passief kunnen koelen, dat zou dus al 1 fan schelen.

If you choose to criticise you choose your enemies

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:44

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
zet het ding eens met schuimrubber op pootjes? misschien dat ie via de vloer trilt :?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-11 12:58

ScSi

Belg.

Weet niet of je moeder de nieuwe sentinel is ofzo, maar ze heeft alvast een heel goed gehoor.. Passief koelen gaat zeker hoor, ik draai ook een PII 200Mhz met 64Mb al een jaartje met passieve koeling zonder noemenswaardige problemen. Dat is al zeker een zaak. Wat je nu ook nog kan doen is je hdd('s) stiller maken, ttz, eventueel monteren in een oud station met wat rubber/schuim tussen, eventueel de setup eens een aantal dagen laten draaien en eventueel via SMART hun temp aflezen. En eventueel een nieuwe voeding, hoewel ik denk dat je toch eerst eens even bovenstaande stappen moet proberen :p

OF: je koopt je moeder oordopjes :D

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een handoek eronder liggen voor de trillingen, maar ik zal nogeens wat proberen met rubber enzo ook voor mn HD.

Misschien een domme vraag, maar wat is SMART?

en de voeding kan niet passief gekoeld worden???

• Spiller
  • Laatst online: 10-11 16:37
Verwijderd schreef op 16 februari 2004 @ 16:27:
en de voeding kan niet passief gekoeld worden???
Voeding passief koelen lijkt me niet slim, tenzij je je voeding natuurlijk direct weg wil gooien.

Misschien is piepschuim eroverheen bouwen een succes...

[ Voor 1% gewijzigd door Spiller op 16-02-2004 16:31 . Reden: typ0 ]

Ioniq 5 P45

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
In je voeding zit een ordinaire 8cm fan , die zou je best kunnen vervangen met een papst 8cm fan op een laag toerental die erg weinig geluid maakt .(gewoon voeding openmaken en de molex aansluiting door het zelfde gat als de andere molexen naar buiten brengen)

Daarnaast zou je je harddisk kunnen ophangen met postbode-elastieken .

En verder misschien met zoiets als die groene ondervloer matten (kosten helemaal niks) stukken snijden , om aan de binnen kant van de kast aan de wanden te maken , , om het geluid te dempen .

Dit heb ik ook gedaan , en ik weet pas (als mijn scherm uitstaat) of mijn pc aanstaat als ik mijn oor er tegen aan houdt .

[ Voor 12% gewijzigd door enchion op 16-02-2004 16:42 ]

How do you save a random generator ?

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Spiller schreef op 16 februari 2004 @ 16:29:
[...]

Voeding passief koelen lijkt me niet slim, tenzij je je voeding natuurlijk direct weg wil gooien.

Piepschuim is niet goed, dik rubber is beter. Het moet zwaar en elastisch zijn.

Of bitumen (dakbedekking).

Zoek eens op geluidsisolatie, er zijn zat topics over geweest.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:07

_Ernst_

Mark It Zero!

De voeding passief koelen is idd geen goed idee omdat een voeding _altijd_ wel airflow nodig heeft voor de kleinere onderdelen zoals weerstanden enzo.

Ik denk ook dat je moeder ook niet de fans hoort, want die zijn volgens mij echt niet te horen op 5 volt door een muur heen, maar je hardeschijf.
Die zou je dus idd goed in moeten pakken om het geluid te dempen. Je zou dan twee stukken aluminium tegen de zijkanten van de hd aan kunnen schroeven voor extra koeling.
Wat voor hd is het eigenlijk?

Last.fm

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11 17:32

Gé Brander

MS SQL Server

Ik heb mijn server intern met geluids isolatie van de Gamma bekleed. Dat scheelde al een slok op een borrel. Nu heb ik hem ook nog in een kast gezet en doet hij het goed geruisloos. De server waar we het over hebben is een systeem met twee case fan's, processor fan, drie harddisks op 7200 toeren en een gewone voeding. Alle fan's draaien op volle toeren. Dus als ik die al stil kan krijgen en op 26 graden continue kan laten draaien moet jou het zeker lukken...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

hey als het je schijven zijn moet je op het internet een zoeken naar het DUITSE programmaa'tje winAAM. hiermee kan je acoustic management wijzigen op de schijven waarmee je zelfs de luidruchtigste schijven een stuk stiller krijgt. de accestimes gaan wel iets omhaag. maar snacht's als jij er niet achter zit zal je er niet zo veel last van hebben.

ik weet alleen niet of je ook een ouwe schijf erin heb hangen. er moet dus wel acoustic management opzitten.

• ScSi
  • Laatst online: 26-11 12:58

ScSi

Belg.

Verwijderd schreef op 16 februari 2004 @ 16:27:
Misschien een domme vraag, maar wat is SMART?
Eigenlijk is het S.M.A.R.T. Programma's zoals oa speedfan kunnen die info uit de hd trekken, en krijg je de temp te zien, in welke conditie die zich bevindt en dergelijke meer..

Verwijderd

Topicstarter
hmm ik heb net een tijdje mijn CPU passief gekoeld (met een open kast) en hij was wel heel warm, hij was niet aan te raken.

Ik zat zelf ook al aan een papst koeler te denken voor in de voeding,.

Ik heb een seagate 16 GB harde schijf. en daar moet idd ook nog iets isolerends onder, hij ligt nu gewoon op een stukje hout op m'n voeding (Ik heb zelf nl een liggende kast gemaakt). Maar als hij bezig is dreunt dat snachts wel door.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 19:30
ik had het zelfde probleem met mijn server (mensen die mijn server kennen zullen daar niet raar van opkijken). En dat heb ik opgelost om hem boven op 2 houten platen te zetten waartussen in een paar flinke blokken schuimrubber heb gelegd, en die hele stalage staat bovenop een 1kVA UPS met extra accu pack (zwaar!).

Je hoort er nu in de naburige kamers niks meer van.

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Ik denk eerder dat het aan je moeder ligt dan aan je pc. Kejj het verschilt natuurlijk per persoon, maar mijn pc maakt nog meer geluid dan een stofzuiger en ik heb der op 4 meter afstand geen last van hoor

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-03 10:56
LOL
je moeder in een vorig leven een hond? :)
men zegt dat we terugkomen als dieren dus misschien worde de dieren mensen? :)
Probeer desnoods ook eens met silicone alle gaatjes enzo af te spuiten
dit stopt ook het trillen en andere
maar echt HEEEEEEEEEELLLL stil gaat hij hierdoor niet worden
Probeer anders je moeders kamer te isoleren. spaart werk :)

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

Verwijderd

enchion schreef op 16 februari 2004 @ 16:39:
En verder misschien met zoiets als die groene ondervloer matten (kosten helemaal niks) stukken snijden , om aan de binnen kant van de kast aan de wanden te maken , , om het geluid te dempen .

Dit heb ik ook gedaan , en ik weet pas (als mijn scherm uitstaat) of mijn pc aanstaat als ik mijn oor er tegen aan houdt .
Wat bedoel je met deze ondermatten?
Ondermatten van wat?
Als ze echt niks kosten: Welke winkel???

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 20:30
Voeding kun je zzonder de behuizing buiten je kast hangen. Der thermische eigenscahppen zorgen ervoor dat deze goed genoeg gekoeld wordt, alleen wil je er dan niet met je vinger aan zitten :)

Op cpu een papst fan die op 5v draait. (of een oude psu fan (deze zijn over het algemeen best stil)). Verder wat schuimrubber aan de binnenkant.

suc6 iig.

Maar je moeder hoort teveel; heb je er een gipswandje tussen ofzo?

if broken it is, fix it you should

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik gok dat je voeding best *zonder* fan kan; mijn PII met 5 disken (2 SCSI), trok 110W, heeft 4 maanden zonder werkende fan gedraaid... Daarna begon ik hem te ruiken, en na een kwartier uit staan was-ie nog te heet om aan te raken... Maar een P200 trekt veel minder stroom, dus dat zou goed kunnen werken!

• trabant
  • Laatst online: 11:50
hmm ik heb net een tijdje mijn CPU passief gekoeld (met een open kast) en hij was wel heel warm, hij was niet aan te raken.
een groter koellichaam? Die oude socket7 Dell Optiplexjes waren passief gekoeld, met een enorm stuk alu of koper op de cpu.

Ik zat zelf ook al aan een papst koeler te denken voor in de voeding,.
Een paus in een AT-voeding? Vind je zelf toch zeker ook wel een erg kostbare investering...

Ik heb een seagate 16 GB harde schijf. en daar moet idd ook nog iets isolerends onder, hij ligt nu gewoon op een stukje hout op m'n voeding (Ik heb zelf nl een liggende kast gemaakt). Maar als hij bezig is dreunt dat snachts wel door.
Een van de redenen dat de NS die houten bielzen door beton vervangt is de herrie. Hout is hol is herrie.

Idealiter zou je even een decibelmeter ergens kunnen lenen/huren en dan diverse geluidsbronnen (koelkast, wekkers, nachtelijk straatgeluid bij open/gesloten venster) op verschillende tijden vergelijken met jouw servertje. Dit zou jouw gelijk kunnen aantonen dat de machine wel stil is.
Gelijk krijgen is wat anders: Zet de machine een nacht uit, maar verbind de Power-LED met een batterijtje zodat-ie brandt. Als er nu nòg geklaagd wordt, dan weet je dat verdere isolatiepogingen zinloos zijn.
Bovenstaande klinkt erg moeder-onvriendelijk, maar jouw situatie is zeker niet uniek.

KPN is een drieletterwoord

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:11

Ibex

^^ met stom.

Spiller schreef op 16 februari 2004 @ 16:29:
[...]

Gaat perfect hoor, van die voeding :Y) :7
Enkel 1 fan op een snelheid die net hoog genoeg is om de fan te starten, houdt (of houd) nog wat tocht in men hele case :)

edit; misschien beter niet doen, je kan je niet inbeelden wat voor een terinherrie je schijven dan lijken te maken :p

[ Voor 13% gewijzigd door Ibex op 16-02-2004 21:46 ]

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• alexandersamson
  • Laatst online: 13-12-2022
passief koelen is heel makkelijk haalbaar je voeding bloot leggen, niet met je klauw of iets anders er langs peuren en de aarde netjes aansluiten en geen fan nodig meer misschien ook een optie om de radiatorblokjes van die spanningsbegrensors op die voeding te vervangen door grotere, werkt perfekt ;)

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Verwijderd

dus heb ik kabels nodig van ongeveer 5 - 6 meter nodig, ik weet niet of die er wel zijn?
Ja, die zijn er. Voor zowel: Toetsenbord, Muis en Monitor. Ik heb hier ongeveer 5 meter liggen voor tobo en muis, zijn gewoon te halen bij een Expert, computerboer e.d.

Opzich zou dit dus veel: kosten, moeite en tijd kunnen besparen als je hem gewoon in de kast neerzet. Isololatieschuim e.d. is namelijk weer redelijk prijzig.

offtopic:
edit: typo

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2004 21:48 ]

• miw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11 18:11

miw

Verwijderd schreef op 16 februari 2004 @ 19:34:
[...]

Ondermatten van wat?
Gewoon van die platen die je onder (laminaat) parket als geluidsisolatie gebruikt. Het is een soort zacht plaatmateriaal en is makkelijk te verwerken. Ik meen dat het alleen in pakken van 1 m2 te koop is. Info bij elke DHZ/tapijt/meubel/parket winkel.

• guidooo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-08 18:15

guidooo

Amd-64 ownage

Over ondervloeren: Bij de Gamma heb je ze in twee versies groen en bruin.

Groen is het meest bekend en het goedkoopst
Bruin is duurder maar geeft een betere geluidsdemping

enig minpunt: alleen te koop in pakken voor 7qm

Waar wil je zitten in het hiernamaals?............Rokers of niet-rokers

• rarepop
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09-2021
IK heb thuis ook een server 24/7 aanstaan, om die pc zo stil mogenlijk te krijgen heb ik gewoon ff gezocht wat een zeer stille hdd was mijn processor passief gekoelt en er draait een 120 MM papst fan in mijn voeding(z'n goedkoop Aopen ding). verder staat/ligt ie idd ook nog op een stuk van dat spul wat je onder je vloerbedenking vind en ligt hij verder ook nog eens onderin mijn klerenkast en echt waar ik hoor hem niet hoor. Mag het zo zijn dat je moeder hem dan nog steeds hoort zal je haar toch echt eens naar een dokter moeten sturen ben ik bang :/

p.s. dat issolatie spul aan de binnenkant van me kast hielp niet :(, hij werd er alleen maar warmer door

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Quote:
jarnodb schreef op 16 februari 2004 @ 19:34:
[...]

Ondermatten van wat?
--------------------------------------------------------
Inderdaad Gamma-spul

Misschien heeft je moeder , buurman , opa enz. nog wat van dat spul liggen , anders kan je als iemand nog wat tapijtresten of tapijttegels heeft dat ook gebruiken .

@rarepop

Je moet opzich zowiezo een fan aan de voorkant van de kast doen , die lucht naar binnen blaast , voor de doorstroming .
Klinkt een beetje absurd aangezien je van de herrie af wil , maar als je dat doet met een erg stille fan en daarbij isolatiemateriaal dan levert het toch op .

[ Voor 41% gewijzigd door enchion op 17-02-2004 08:28 ]

How do you save a random generator ?

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

ik weet niet of t je uitmaakt over hoe je kast er uit ziet maar je kan er ook een van gipsplaatmaken :? . Lijkt mij wel lekker zwaar = geluids werend en goedkoop en makkelijk te verwerken. In eerdere topics heb ik ook wel eens gelezen over looden matten met rubber, dat wordt gebruikt in autos (bij autoboer te halen). Namelijk hoe zwaarder iets iet hoe beter. Piepschuim en eierdozen is er meer voor dat het geluid weerkaartst in de kleine holtes.

[ Voor 4% gewijzigd door DopdeDouwer op 17-02-2004 12:06 ]

Pagina: 1