Windows 2000 na Windows XP

Pagina: 1
Acties:

• Mirage010
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-01-2023
Hallo, ik zit met een probleem. Ik draai thuis op mijn PC Windows XP. Nu wilde ik vorige maand ook mijn laptop urgraden naar windows XP. Helaas moet ik daarvoor na 30 dagen mijn Registrer Code voor invoeren. Ik gebruikte de XP-cd die bij die PC zat toen ik hem nieuw kocht en achterop mijn pc zit inderdaad een stickertje met zo'n code.

Kan ik die veilig overtypen voor op mijn laptop? Wat als nu over een paar maanden mijn PC crashed en ik moet windows XP opnieuw installeren? Kan ik dan weer gewoon die cd gebruiken, of heb ik dan mijn recht al ' opgebruikt' en krijg ik foutmeldingen zodra ik mijn pc wil registreren?

Het maakt voor mijn laptop niet zoveel uit welk systeem ik gebruik. Ik heb hier ook en windows 2000 NL cd liggen, maar die kan ik nu niet meer op mijn laptop zetten. Zodra ik die erin steek krijg ik de melding dat die windowsversie ouder is dan de versie die er al opstaat en kan ik 2000 niet meer installeren. Bestaat er niet zoiets als een uninstall voor windows XP?

Mijn 30 dagen zijn inmiddels voorbij en ik kan dus niet eens meer bij mijn bestanden van mijn laptop (alleen nog via DOS) via Windows.

Kortom:
Weet iemand hoe ik gemakkelijk win2000 over mijn XP op mijn laptop kan schrijven?
Kan ik eventueel gewoon de code van mijn PC gebruiken voor mijn laptop als registratie, zonder dat ik daar in de toekomst problemen mee krijg als ik op mijn PC Windows XP opnieuw wil installeren?

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Zodra ik die erin steek krijg ik de melding dat die windowsversie ouder is dan de versie die er al opstaat en kan ik 2000 niet meer installeren.
Dat kan, gewoon vanaf de CD booten. Die error krijg je alleen als je in XP zelf dat doet. Als je laptop vanaf cd of flop (bootdisk.com staan de setup flops van 2k ook geloof ik, anders staan ze wel op de MSKB) kan booten, kan je gewoon installeren :)

Als je de XP code gaat gebruiken zou je later denk ik problemen kunnen gaan krijgen met activeren :)

• Mirage010
Kan je dan via die XP-cd ook booten? Dan zal ik eerst moeten instellen dat er dus niet via een harddisk wordt geboot, maar via een cd-rom. (F2 ofzo tijdens het opstarten?).

Ik heb op mijn laptop nemalijk geen floppydisk...

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-05 11:52
axel_eichhorn schreef op 16 februari 2004 @ 15:38:
Kan je dan via die XP-cd ook booten? Dan zal ik eerst moeten instellen dat er dus niet via een harddisk wordt geboot, maar via een cd-rom. (F2 ofzo tijdens het opstarten?).

Ik heb op mijn laptop nemalijk geen floppydisk...
idd in je bios van je laptop je boot order opgeven met als eerste je cd/dvd rom drive.

Maar wel booten vanaf je win2k natuurlijk, die wil je installeren.

Coïtus ergo sum

Verwijderd

Je weet net zo goed als ik dat je geen twee machines mag installeren met 1 serial. Dus daar moet je niet teveel vraagjes over stellen.

:+

• Mirage010
Zelfs niet als beide pc's van jezelf zijn en in dezelfde ruimte staat. Dan zou je dus echt een twee WinXP cd moeten kopen? Dat wist ik inderdaad niet. Ik dacht je er aan 1 'per huishouden' genoeg had....

Maar ja, ik ga toch maar die win2000 erop zetten. Mijn laptop is ook niet de nieuwste van het nieuwste meer...

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
axel_eichhorn schreef op 16 februari 2004 @ 15:48:
Zelfs niet als beide pc's van jezelf zijn en in dezelfde ruimte staat. Dan zou je dus echt een twee WinXP cd moeten kopen? Dat wist ik inderdaad niet. Ik dacht je er aan 1 'per huishouden' genoeg had....

Maar ja, ik ga toch maar die win2000 erop zetten. Mijn laptop is ook niet de nieuwste van het nieuwste meer...
Een licentie is echt computer gebonden. Dit geldt voor ieder Windows besturingssysteem :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-05 21:26
axel_eichhorn schreef op 16 februari 2004 @ 15:48:
Als er een sticker op jouw PC zit dan is het een OEM-licentie en is het gebruiksrecht gekoppeld aan de PC met het stickertje. Je mag zelfs de kast niet verwisselen.

Hans van Zijl

• Mirage010
Mijn laptop geeft nu aan dat de cd geen bootable device is. Kan ik nu zelf een bootalble cd maken door iets van bootdisk te downloaden en dat op cd te zetten en dan daarna XP erop te zetten?

Bestaat er niet zoiets als bootcd.com? (deze bestaat dus niet!) ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Mirage010 op 16-02-2004 16:04 ]

• G33rt
Als de cd geen bootable device is, dan zit er vast een heeeeele mooi MS-sticker op :+

Nee, je kunt niet de bootfloppies als bootable stuk voor de cd zetten (Met nero kan je wel zoiets doen met 1 floppy) omdat het er 4 zijn. Je zult dus gewoon de 4 setup disks moeten downloaden en daarvanaf de installatie starten :)

• Mirage010
Aha. Dit werkt dus niet: http://www.bootdisk.com/nero.htm
omdat we het hier over 4 bootdisks hebben. Wat stel je nu voor? Ik download met de laptop die 4 disks en dan?

Maar wacht eens. Ik kan niet eens windows in omdat die 30 dagen al verstreken zijn. Ik kan dus ook geen verbinding meer met internet maken met die laptop.

Is het misschien een handige omweg om eerst windows 98 erop te zetten. Dat is volgens mij maar 1 bootdisk en die kan ik dan wel via nero branden tot een bootcd? en dan die windows 2000 cd erin doen en dan het systeem ' gewoon' upgraden?

[ Voor 63% gewijzigd door Mirage010 op 16-02-2004 16:28 ]

Verwijderd

Ik snap je geknoei echt niet. Eerst laat je die 30 dagen voobij gaan, vervolgens probeer je om je software met een serial te installeren die reeds in gebruik is. Lijkt mij een beetje vragen om moeilijkheden.

Die bewuste bootfloppen moet je niet downloaden, die kun je aanmaken door de windows XP/2K CD in een pc te stoppen, en op een prompt het volgende te tikken:

cd <cd rom-driveletter>:
<driverletter>:\i386\winnt.exe /ox

En vwala, je bootfloppen worden gemaakt.

Dit is trouwens best basic en zeer eenvoudig op internet/in de search terug te vinden. Als je nou eens zelf probeert op te zoeken hoe je Windows installeert mbv. de bootfloppen (en hoe je deze creëert). Als het dan nog niet lukt zien we wel weer verder ok?

Verwijderd

niet moeilijk doen en gewoon installen met die key...

En trouwens...kheb win xp prof. en daar kan ik gewoon 2 pc's mee installen hoor...is een key voor 2 seats staat er ook op het mooie xp stickertje...

Dus ligt er maar aan zo te zien wat voor licentie je hebt voor XP met prof is het geloof ik altijd 2 stuks.

Mjah ik kweet het niet zekerz.

Dus zoals ik al zei...gewoon installen je merkt het vanzelf wel...en als je pc b.v. crashed gewoon microsoft bellen of ze je key weer vrij willen geven...doen ze heus niet moeilijk om hoor..

• G33rt
Maar wacht eens. Ik kan niet eens windows in omdat die 30 dagen al verstreken zijn. Ik kan dus ook geen verbinding meer met internet maken met die laptop.
de pc waarop je nu tikt heeft vast wel een floppydrive ;)

dan stop je flop #1 erin, en de rest wijst zich vanzelf
Die bewuste bootfloppen moet je niet downloaden, die kun je aanmaken door de windows XP/2K CD in een pc te stoppen, en op een prompt het volgende te tikken:

cd <cd rom-driveletter>:
<driverletter>:\i386\winnt.exe /ox
dat is ook een optie ja :)
niet moeilijk doen en gewoon installen met die key...
tot je overnieuw moet activeren omdat je hebt bijgeplaatst....
Dus ligt er maar aan zo te zien wat voor licentie je hebt voor XP met prof is het geloof ik altijd 2 stuks.
OEM niet.
Dus zoals ik al zei...gewoon installen je merkt het vanzelf wel...en als je pc b.v. crashed gewoon microsoft bellen of ze je key weer vrij willen geven...doen ze heus niet moeilijk om hoor..
als jij >5x gaat bellen kijken ze echt wel vreemd op hoor :)

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
Verwijderd schreef op 16 februari 2004 @ 16:42:

Mjah ik kweet het niet zekerz.
Het is voor 1 - 2 CPU's ;)

Dus je mag het maar op 1 systeem gebruiken.

• Mirage010
Tja niet iedereen weet zoveel van computers. Ik ben nog een redelijke leek en doe inderdaad wel eens dingen fout. Ik heb dat commando winnnt.exe /ox eens goed bekeken. Ik krijg een hele lap tekst waar ik toch echt niet wijs uit kan worden.

Ik begrijp echt niet hoe ik daar een aantal opstartbestanden van kan krijgen. Zodra ik ook maar iets met winnt.exe uitvoer krijg ii gelijk de melding dat dit niet compatible is met het systeem wat er al opstaat.

• Mirage010
[quote]G33rt schreef op 16 februari 2004 @ 16:45:
[...]

de pc waarop je nu tikt heeft vast wel een floppydrive ;)

dan stop je flop #1 erin, en de rest wijst zich vanzelf
[...]

Uiteraard kan ik wel die 4 bootdisks maken maar de vraag is hoe ik die dan op mijn laptop krijg als ik geen floppydrive op mijn laptop heb.

Verwijderd

hij wil toch xp installeren ???....wat dan met die flop...xp cd's zijn gewoon bootable, gewoon cdrom als eerste boot device kiezen en gaan met die hap...alles gaat zowat vanzelf,

floppy zooi moeten ze verbannen
Pagina: 1