Toon posts:

[Linux] Diskless Boot Probs

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik weet niet of ik het hier goed post of dat dit onder netwerken valt.. maar ik zet hem hier maar neer aangezien het grotendeels over linux gaat.

Opzet:

- 1 Server PIII met daarop SuSe 8.2 ( DHCP, TFTP installed )
- 1 Workstation, P75 zonder HD

In het werkstation zit een Bootable NIC ( Eepro100 Intel NIC )
de verbinding ligt er zonder enkele problemen, DCHP en TFTP draaien;

Nu is het steeds wederkerende probleem dat het workstation deze melding geeft:

DCHP MAC ADDR: ***********
PXE-EA1: No PXE server found, using standard boot file.
IP ADDR: 192.168.0.1
PXE-E32: TFTP open timeout.
PXE-E32: TFTP open timeout.
PXE-M0F: Exiting LANDesk Service Agent

Ik wordt hier onderhand gek, scheel en insane van deze melding..
de opzet van dit verhaal is gebasseerd op het LTSP verhaal ( www.ltsp.org )
op deze site vind je 4 benodigde files ( een kerel + core en een x_core + x_fonts )
deze installeer je op de linux server en je geeft het volgende commando in de Konsole: ltsp_initialize
Blablabla, je krijgt een hoop opties te zien, geen errors gemeld en hij initialiseerd zich naar behoren.

We maken ons zeker dat TFTP en DCHP aanstaan, we versturen een aantal pakketjes heen en weer van en naar het werkstation ( wel met HD op dat moment ) en zonder HD in het werkstation krijgt het werkstation zoals je ziet netjes een IP toegewezen van DHCP.

Verder vind je op internet talloze sites, fora en maillinglisten waarop allerlei informatie te vinden is over dit nog vrij onstabiele project. Het verrotte is dat ze overal weer op een andere manier, hetzij een andere distro te werk gaan. Op sommige sites wordt ik verwezen naar rom-o-matic.org om daar speciaal voor mijn netwerkkaart een .zpxe bootable image te downloaden en deze in de map pxelinux.cfg te pleuren -> geen resultaat. Constant passen we de DHCP.conf aan na weer iets nieuws gevonden te hebben op het internet en dergelijke.

We vonden ook een site waarin verteld werd over PXE, die zeggen weer dat je een file moet aanmaken naar de HEXadecimale cijfers van het IP dat je aan het werkstation geeft. ( dit betreft een configfile ) vervolgens moet je in deze configfile het 1 en ander aan verwijzingen zetten. -> geen resultaat :(

Daarna vonden we nog een voorbeeld van een DHCP.conf aan de hand van substrings.. hier een voorbeeld van onze dhcp.conf:

==========================================================
Default-lease-time 216000;
Max-lease-time 21600;
Ddns-update-style none;

Option subnet-mask 255.255.255.0;
Option broadcast-address 192.168.0.255;
Option domain-name-server 192.168.0.254;
Option domain name "domein.nl";
Option root-path "192.168.0.254:/opt/ltsp/i386";

Shared-network WORKSTATIONS {
Subnet 192.168.0.0 netmask 255.255.255.0 {
}
}

group {
use-host-decl-names on;
option log-servers 192.168.0.254;

host ws001 {
hardware Ethernet 00:90:27:0d:67:85;
fixed-address 192.168.0.1;

if substring (option vendor-class-identifier, 0, 9) = "PXEClient" { filename "/eb-5[1].2.2-eepro100zpxe"; }

else if substring (option vendor-class-identifier, 0, 9) = "Etherboot" { filename "/lts/vmlinuz-2.4.24-ltsp-1";

option vendor-encapsulated-options 3c:09:45:74:68:65:72:62:6f:74:ff; } } }

==========================================================

Volgens deze conf. file moet er zodra er geen PXE server gevonden wordt, of een default image worden geladen, ( die ook op de goede plek staat ) of er moet worden over gegaan op Etherboot, hoe hij dat zou moeten doen ( hij doet dat dus geen van beide ) zou ik echt niet weten :(

Ik hoop echt ontzettend dat hier iemand is met meer ervaring of kennis op dit gebied, want we zijn hier nu al een dikke 2 weken mee bezig, en dit is gewoon niet leuk meer! :/

Alvast hartelijk bedankt!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

probeer het eens met een bootpserver. Zelf heb ik het daarmee wel aan de praat gekregen.
Tevens is het handig om je dhcp/bootp/tftpserver in debugging mode te laten draaien en als je er dan nog niet uitkomt etherreal op de server te zetten

[ Voor 47% gewijzigd door TrailBlazer op 16-02-2004 15:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zou je mij misschien iets nader kunnen vertellen hoe ik dat opzet ? Ik ben nu helemaal met m'n hoofd in de pxe, tftpd en dhcp, enige hulp zou van harte welkom wezen :)

Alvast bedankt !

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

zie mijn edit. Kijk wat de TFTP server doet in debug mode. Mischien heel stom maar staan de rechten op de file goed. Deze moeten natuurlijk wel op 444 staan

Verwijderd

Topicstarter
Maar welke file doel jij dan specifiek op,

er zijn er onderhand zoveel verschillende:

de HEX file
de BZimage file
de VMlinux file

Misschien beetje noobish maar hoe start ik die services in debug mode?

Thx

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

man tftpd

waarschijnlijk iets in de richting van

tftpd -d

ligt uiteraad aan de tftpserver. In principe moeten alle files in je tftpboot read voor de hele wereld zijn. Ook je logfiles kunnen je heeeel veel leren

Verwijderd

Topicstarter
In de manual van TFTP vind je alleen wat zaken zoals het veranderen van de manier files te sturen over de lijn, ASCII of binary..

En het enigste Debugging woord wat ik kan vinden is achter de command:

Trace ( a debbuging feature )

Schijn hier nog al n00b in te wezen dan :'(

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

je moet wel man tftpd doen natuurlijk tftp is de client

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook in de konsole:

man tftp

Foutje... klas over de D heen van TFTP-D :P >:)

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2004 08:39 . Reden: Tis nog vroeg ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

tftp is een client
tftpd is een tftpserver
dus doe
code:
1
man tftpd

Verwijderd

Topicstarter
Als we een commandline proberen:

tftpd -L bijv.

Dan kent hij dit commando niet, kvoel me ontzettend dom met hetgeen wat ik nu fout schijn te doen, en dannog dat ik er niet achter kan komen hoe of wat.

Trailblazer, weet je zo uit je hoofd het concrete commando om TFTPD in debug mode te starten? Kan je mij ook misschien iets meer over jou ervaring met diskless booten vertellen, wat voor NIC's je hebt gebruikt, welke versie van linux, en welke files ( images, kernels ) je hebt gebruikt voor het versturen naar je workstation?

Als ik je er teveel mee lastig val/ben, moet je het me maar zeggen :Y)

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ehm heb je dan wel uberhaupt een tftp server geinstalled
ik heb heb het zelf nooit direct met een nic gedaan enkel met een floppy met hierop de romimage. Maar idee is hetzelfde. Verder hebik geloof ik allles gedan wat ze op www.etherboot.org doen

[ Voor 64% gewijzigd door TrailBlazer op 17-02-2004 09:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja ckers, als we de client opstarten met een HD.. en vervolgens iets willen verzenden over de lijn d.m.v. tftp dan komt het gewoon netjes aan beide kanten aan. Zonder enkele probs.

Nog een vraagje he, heeft u ook gebruik gemaakt van zo'n specifieke image voor uw NIC van rom-o-matic.org?? En die op een manier verwezen in uw DHCP.conf?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2004 09:02 . Reden: Toevoeging ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik dacht het wel ja.
Maar probeer er eerst achter te komen waarom je tftp transfer mist install desnoods etherreal op de server

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb via die etherboot site gekeken naar een ROM image voor specifiek mijn NIC, nu kan je het type rom-image kiezen, heeft u daarvoor gekozen voor een floppy bootable rom image? een .zvdk ; iets in die richting?

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

1 hou op met u ik ben nog niet zo oud.

Ik heb de rom zelfgemaakt en dan dar de floppy versie van en dat werkte prima. Ik verdenk je tftp server. doe eens een grep op tftp in je /var/log/messages /var/log/syslog

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-02 12:23

Shuriken

Life is all about priorities

Ik heb ltsp hier draaien met PXE. Ik draai tftpd-hpa. Niet alle tftpd packages zijn nl. geschikt voor PXE.

Verder heb ik ook met bovenstaande aanpak lopen klooien. Echter het is een stuk makkelijker om het pxe pakketje te downloaden van de ltsp pagina. Heet iets van pxestuff.tar.gz

[ Voor 47% gewijzigd door Shuriken op 26-04-2004 15:54 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mwah, ik denk niet dat de TS nog wat heeft aan het antwoord nu.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.