Toon posts:

[All] automatisch locatie bureaublad achterhalen *

Pagina: 1
Acties:
  • 490 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een installatieprocedure. Een onderdeel daarvan in het plaatsen van de snelkoppeling op het bureaublad. Ik ben er achtergekomen dat dit voor de diverse versies van windows telkens anders is.
Bestaat er een methode die er voorzorgt dat hij altijd correct wordt geplaatst of moet ik voor elke versie de zaak handmatig oplossen.
Ik heb hier overal al gekeken maar kan niets vinden, ook bij google is niets te vinden.

Verwijderd

C:\Documents and Settings\Gebruikersnaam\Application Data\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch

Dit is iig zo bij mij, windows xp

dit kan verschillen bij de windows versies, denk dat de 9x versies zeker anders zullen zijn

w2k en xp zijn beide nt based dus denk haast wel dat het ongeveer hetzelfde zal zijn

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2004 14:33 ]

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-05 21:10
Gewoon Environment variable gebruiken... %USERPROFILE%\Desktop
Dat zou ook op W9x moeten werken..

Pvouput live

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

start -> zoeken ?
Dit is echt een typische zoekvraag, waarbij ik me niet kan voorstellen dat je enig onderzoek gedaan hebt.
w9x: c:\windows\desktop

W2k / XP
c:\documents and settings\all users\desktop (of bureaublad)

• Denker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-04 10:37
C:\Documents and Settings\user\Bureaublad\

In Windows XP, ik weet niet wat jij hebt. In ME enzo is het C:\Windows\Bureablad
@PreaTorian: dat is de Quicklaunch, het balkje onderin, naast de startknop ;)

Basic vraagje...

[ Voor 5% gewijzigd door Denker op 16-02-2004 14:36 ]

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-05 12:27
Verwijderd schreef op 16 februari 2004 @ 14:32:
C:\Documents and Settings\Gebruikersnaam\Application Data\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch

Dit is iig zo bij mij, windows xp

dit kan verschillen bij de windows versies, denk dat de 9x versies zeker anders zullen zijn

w2k en xp zijn beide nt based dus denk haast wel dat het ongeveer hetzelfde zal zijn
:?

C:\Documents and Settings\Gebruikersnaam\bureaublad|desktop

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Folders]
"Desktop"

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Verwijderd

Dat zou kunnen, maar die optie geld alleen voor engelstalige os'en....
desktop is engels voor bureaublad, dus dat gaat niet op.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:37
KillerAce_NL schreef op 16 februari 2004 @ 14:35:
start -> zoeken ?
Dit is echt een typische zoekvraag, waarbij ik me niet kan voorstellen dat je enig onderzoek gedaan hebt.
Hij vraagt zich terecht af of er niet een standaard manier voor is zodat hij niet zelf uit hoeft te zoeken waar het bureaublad is. Niet zo'n hele gekke vraag hoor.

• TG
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-10-2024

TG

kijk eens in de documentatie van je installer. voor innosetup geld iig dat er een standaard functie voor is. installshield en wise zullen wel iets vergelijkbaars hebben. van nsis weet ik het niet maar lijkt mij wel

Verwijderd

Topicstarter
Hoera wat zijn we intelligent. Ik heb mijn kleuterschool ook afgemaakt en kan met de zoekopdracht van windows werken.
Nu terzake: ik zoek een script of iets van diens aard, die de positie van de map bureaublad kan weergeven, zodat mijn installatieprocedure de snelkoppeling in deze map kan plaatsen (kan met een copy-opdracht). Of bestaat er iets dat dit direct doet. Inno-setup bevat wel een mogelijkheid om de snelkoppeling correct te plaatsen, bijna alle programma’s kunnen het.
Dus: window-versie onafhankelijk de snelkoppeling door het systeem laten plaatsen.

Verwijderd

TRON schreef op 16 februari 2004 @ 14:35:
[...]

:?

C:\Documents and Settings\Gebruikersnaam\bureaublad|desktop

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Folders]
"Desktop"
oops verkeerde gepast :(

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Verwijderd schreef op 16 februari 2004 @ 14:55:
Hoera wat zijn we intelligent. Ik heb mijn kleuterschool ook afgemaakt en kan met de zoekopdracht van windows werken.
Nu terzake: ik zoek een script of iets van diens aard, die de positie van de map bureaublad kan weergeven, zodat mijn installatieprocedure de snelkoppeling in deze map kan plaatsen (kan met een copy-opdracht). Of bestaat er iets dat dit direct doet. Inno-setup bevat wel een mogelijkheid om de snelkoppeling correct te plaatsen, bijna alle programma�s kunnen het.
Dus: window-versie onafhankelijk de snelkoppeling door het systeem laten plaatsen.
het kan wel versie-onafhankelijk, maar niet taal-onafhankelijk omdat de map naam dan vertaalt is.

Voor engelse windows is het iig %userprofile%\desktop en voor nederlandse %userprofile%\bureuablad. Het kopieren is, als je de taal dus weet, geen probleem. Of het mogelijk is een soort if-then te maken zodat een bepaalde opdracht wordt uitgevoerd als er een bepaalde taal is, weet ik niet, maar als dat lukt, dan ben je er :)

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:34

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Krypt schreef op 16 februari 2004 @ 14:34:
Gewoon Environment variable gebruiken... %USERPROFILE%\Desktop
Dat zou ook op W9x moeten werken..
Even onder de aandacht brengen... ^^^datte dus!

spuit11

[ Voor 4% gewijzigd door Beekforel op 16-02-2004 15:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk, dit is een antwoord waar ik iets mee kan, hartelijk dank. Alleen moet ik nu nog uitvissen hoe ik de info uit het register krijg, maar ik ben opweg.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

het is inderdaad gruwelijk simpel te achterhalen voor een gemiddeld OS, maar een scriptje die het voor elk OS in elke taal doet is iets minder makkelijk te vinden. Ik doe voor de duidelijkheid daarom een titeledit: zie ook WOS Policy

En daarnaast: je kunt met regedit deze key vinden: www.robvanderwoude.com/regedit.html
en dan met FOR de juiste info vinden. Iets makkelijker is WSH gebruiken, als je dat al kent.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-05 12:27
TRON schreef op 16 februari 2004 @ 14:35:

"Desktop"
Toch blijf ik hierbij?? Werkt ook in W98 als het goed is.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-05 22:11

pistole

Frutter

TRON schreef op 16 februari 2004 @ 23:44:
[...]

Toch blijf ik hierbij?? Werkt ook in W98 als het goed is.
Ben ik met je eens; net gechecked op XP-Home in het nederlands, en daar bestaat die key ook (en wijst naar .....\Bureaublad).

De aanname dat w9x dezelfde methode hanteerd onderschrijf ik ook.

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
Het loopt allemaal volgens wens op een win98 systeem. Ik heb ook nog zo'n win-xp bakje hier staan. Als ik daar de reg-file exporteer is het een bestand met telkens het chr(00) tussen de andere karakters.
Het reg-bestand van win98 is met een eenvoudige progje te lezen, gewoon openen als een tekst bestand en dan regel voor regel scannen op desktop. Deze truk werkt niet bij een reg-file van xp omdat dit deze compleet verziekt is met chr(0). Ook aan het begin staat gewoon troep

hier de hexdump van het begin:

ff fe 57 00 69 00 6e 00 64 00 6f 00 77 00 73 00 20 00 52 00 65 00 67 00 69 00 73 00 74 00 72 00 79 00 20 00 45 00 64 00 69 00 74 00 6f 00 72 00 20 00 56 00 65 00 72 00 73 00 69 00 6f 00 6e 00 20 00 35 00 2e 00 30 00 30 00 0d 00 0a 00

Is er ook een marier om de reg-file in normaal (win-98) formaat te exporteren?????

ps.
Deze troep-file kan ik wel met note-pad van xp lezen. Een normale editor dan er niets mee (bv winedit), ook notepad van win-98 geeft onleesbare troep.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Regedit -> Registry -> Export Registry File -> Save As Type -> NT4/Win9x Reg file kiezen :)

Verwijderd

Topicstarter
Als je regedit gebruikt vanuit windows ok. Gebruik je echter regedit via de command-line, wat ik doe ivm het automatisch bepalen van de desktop-map omdat ik de snelkoppeling tijdens de installatie procedure zonder interactie van de gebruiker plaats.

Dus: applicatie --> aanroep command-line onderwater door de applicatie met opdracht --> file scannen door applicatie --> snelkoppeling kopieren naar de map die uit de scan komt.

Het commando op de command-line is:
regedit -E c:\regs "hkey_current_user\software\microsoft\windows\currentversion\explorer\shell folders"

Bovenstaand command schrijft in de file c:\regs. Deze file wil ik door mijn applicatie laten scannen, werkt wel voor de oude versies van windows, maar niet voor de nieuwste.

Hoe de command-line aan te passen dat het wel korrect is. (dit staat niet vermeld in www.robvanderwoude.com/regedit.html
Pagina: 1