Systeem crashed vaak

Pagina: 1
Acties:

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-08 14:05
Ik heb nu al een tijdje dat ik 's morgens bij me pc kom en dat hij helemaal is vastgelopen (beeld staat vast, geen enkele reactie op wat dan ook). Alleen resetten helpt om hem weer aan te praat te krijgen.

Het is mij wel opgevallen dat wanneer hij vast loopt altijd een Bit Torrent client actief is.

Op aanrade van andere gebruikers van dit programma andere versies geprobeerd, geen resultaat.

Na 2 weken met vastlopers had ik zoiets van ik installeer windows gewoon opnieuw, misschien heb ik het dan niet meer.

Helaas heeft ook dat niet geholpen.

De enige conclusie die ik nog kon trekken is: kapotte hardware?

Heeft iemand een idee hoe ik kan testen of me mobo/proc/geheugen defect is.
Voor geheugen heb ik iets van MemTest gevonden.

Iemand nog ideeen?

Voor de zekerheid

Mijn systeem:
AMD Ahtlon xp 1700+ @ 1570 (fsb 143)
ECS K7S5A mobo
512 mb DDR
Geforce FX5600
draaiend onder WinXP Pro

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Probeer sowieso de tips die hierin staan:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Om netwerkissues uit te sluiten kun je evt eens probren om een keer je PC een nachtje aan te laten staan met de netwerkkabel eruit. Als hij dan nog vastloopt wijst het erg richting hardware, doet hij het dan niet, dan is het toch iets met de netwerkverbinding.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

gewoon preventief ff je nic verwisselen met een losse kan ook wel eens helpen

• Erik070
ik heb zelf ook nog even goed na gedacht,

ik had een nieuwe bios versie sinds een tijdje, eigenlijk nooit bij nagedacht dat het daaraan lag. Misschien omdat het probleem soms een dag of 2 niet voorkwam.

Maar oude bios erop geflashed and so far so good

Weet gvd niet meer welke bios het was, nu heb ik weer honey x oc bios (laatste versie).

• Erik070
Het probleem is helaas niet verholpen

Werd vanmorgen wakker, systeem weer helemaal vast gelopen.

Wat frank2kill met me NIC bedoelt weet ik niet (netwerkkaart?)

maar op aanrade van ander BT gebruikers heb ik me onboard netwerkkaart niet meer in gebruik, ik heb nu een losse in gebruik (kan het juist niet daaraan liggen, deze zat er namelijk al in toen dit probleem zich voordeed). Maar kan een brakke netwerkkaart echt je pc laten vastlopen?

Ik ga vanacht Dion_b zijn idee iig opvolgen, plug eruit en kijken wat er gebeurt.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-08 17:04

DaWaN

'r you wicked ??

Gebruik Shad0w's BitTorrent Client, dan druk je op Prefs, dan advanced en dan zet je je Max Peerconnections wat lager, dat hielp bij mij :)
P.s. dit topic hoort bij software want het ligt aan BitTorrent (denk ik)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-08 22:40
NIC is idd netwerkkaart. Maar ik zag dat je je systeem overgeklokt hebt. zijn je temps wel goed? is het niet zo dat hij gewoon te warm wordt onder zware load(Zoals BT als je wel seeds en peers connection hebt openstaan) en dus vast loopt? Krijg je geen Blue Screen of Death als hij vast gelopen is?

Ik zou als eerste ff proberen om je cpu op de originele snelheid te zetten en dan de volgende ochtend weer ff af te wachten.
Erik070 schreef op 17 februari 2004 @ 13:48:
Het probleem is helaas niet verholpen

Werd vanmorgen wakker, systeem weer helemaal vast gelopen.

Wat frank2kill met me NIC bedoelt weet ik niet (netwerkkaart?)

maar op aanrade van ander BT gebruikers heb ik me onboard netwerkkaart niet meer in gebruik, ik heb nu een losse in gebruik (kan het juist niet daaraan liggen, deze zat er namelijk al in toen dit probleem zich voordeed). Maar kan een brakke netwerkkaart echt je pc laten vastlopen?

Ik ga vanacht Dion_b zijn idee iig opvolgen, plug eruit en kijken wat er gebeurt.

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• Erik070
Ik heb hem al weer een keer terug geklokt, toen liep hij ook gewoon vast.

Heb hem toen weer overklokt :)

Heb ook al meerdere bt clients geprobeerd, heb bij ABC het maximale aantal peers/seeds ook aangepast (zonder resultaat helaas).

Maar nu heb ik ook me pc wat stiller gemaakt, dat koste me wel een aantal graden.
Zit nu gemiddeld op 53 graden, 58 graden stressed :X , klinkt voor mij wel vrij hoog, maar weleens gelezen dat dit geen probleem hoort te zijn.

• Erik070
ohja, nog nooit een blue screen gehad of death (wat dat ook mag zijn), maar alles staat gewoon vast en ik kan alles zien wat er dus nog open stond.

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-08 09:49

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Kan het niet zo zijn dat je memory brak is, of je timings te strak staan?

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• Fatamorgana
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08 04:17

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Een neef van mij had hetzelfde met zijn PC. Ook een Athlon XP. Oplossing was dat in de BIOS iets met temperatuur te laag stond. Ik denk alarm temperatuur of hoe dit in de BIOS heet. Na hoger zetten haast nooit meer vastlopers gehad. Dus misschien staat de tempsensor te strak of wordt de temp te hoog?

• Erik070
Ik heb me memory timings terug gezet naar de originele standen voor een paar dagen. Maar :( geen resultaat (dit was ook het eerste waar ik aan dacht).

Over die temp sensor in de bios, ik kan geen waarde invullen als alarm temp. dus daar ligt het waarschijnlijk niet aan.

BTW, Ik was net ff een avi aan het converteren, temp liep op tot 60 graden :X , dit duurde ongeveer 30 minuten, maar geen vastloper. Dit sluit denk ik uit dat het aan de temp ligt.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-08 17:04

DaWaN

'r you wicked ??

Probeer ff een andere bank RAM

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Erik070
is het verstandig om, als ik me geheugen van bank verwissel, bank 2 en 3 te gebruiken.

Nu gebruik ik namelijk 1 en 2.

Of zijn alle combinaties zonder problemen te proberen? (bijv 1 en 3)

Maar eerst ga ik vanacht met de kabel uit de NIC me pc aan laten, kijken wat er gebeurt.

• Erik070
Nou, ik ben me pc de hele nacht aan gelaten zonder de kabel in me NIC.
Hij is niet vastgelopen, maare, hij heeft ook niets gedaan de hele nacht (er stonden geen applicaties open).

Ook heb ik me geheugen getest met Memtest, ik kreeg 2 errors in een half uur.
Kan ik nu de conclusie trekken dat ik een brakke geheugenreep heb?

Zo ja, dan ga ik kijken welke dat is (heb er 2), mijn plan was om er 1 uit te halen en memtest weer te laten runnen. Het enige waar ik hierbij aan twijfel is, met 256 mb ram de memtest doen, dan kan hij waarschijnlijk 100 of minder aan vrij ram testen. Kom ik het probleem dan wel tegen, of verplaatst memtest dingen in je ram zodat hij fysiek de hele reep heeft gehad?

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Erik070 schreef op 18 februari 2004 @ 13:40:
Nou, ik ben me pc de hele nacht aan gelaten zonder de kabel in me NIC.
Hij is niet vastgelopen, maare, hij heeft ook niets gedaan de hele nacht (er stonden geen applicaties open).

Ook heb ik me geheugen getest met Memtest, ik kreeg 2 errors in een half uur.
Kan ik nu de conclusie trekken dat ik een brakke geheugenreep heb?

Zo ja, dan ga ik kijken welke dat is (heb er 2), mijn plan was om er 1 uit te halen en memtest weer te laten runnen. Het enige waar ik hierbij aan twijfel is, met 256 mb ram de memtest doen, dan kan hij waarschijnlijk 100 of minder aan vrij ram testen. Kom ik het probleem dan wel tegen, of verplaatst memtest dingen in je ram zodat hij fysiek de hele reep heeft gehad?
Fouten met memtest is dus gewoon niet goed, er mag geen enkele fout optreden bij het testen. Probeer de timings van je geheugen wat losser te zetten, en verder turbo achtige opties uit. Verder zou je daarna eens met Prime95 kunnen testen, weet je meteen je max stressed temperatuur.

[ Voor 5% gewijzigd door _XipHiaS_ op 18-02-2004 14:35 ]

• Erik070
Ik heb Memtest nog een keer gerunt, daarvoor memory timings minder strak gezet en fsb naar normaal stand gezet.

Nu krijg ik geen errors meer :? , maar met deze settings heb ik volgens mij dit probleem ook gewoon gehad.

Zou het toch bit torrent zijn of misschien me NIC?

Ik ga eerst de losse nic vervangen, en kijken wat er gebeurt.

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Erik070 schreef op 18 februari 2004 @ 16:15:
Ik heb Memtest nog een keer gerunt, daarvoor memory timings minder strak gezet en fsb naar normaal stand gezet.

Nu krijg ik geen errors meer :? , maar met deze settings heb ik volgens mij dit probleem ook gewoon gehad.

Zou het toch bit torrent zijn of misschien me NIC?

Ik ga eerst de losse nic vervangen, en kijken wat er gebeurt.
Als je met deze settings geen problemen ondervind met memtest, ga dat dan eerst ff een paar dagen uitproberen. Het is zo'n probleem dat soms de kop opsteekt, dus als je dan vanalles tegelijk gaat veranderen kun je niet bepaald makkelijk een diagnose stellen.

• Erik070
ik ga idd ff een paar dagen proberen.

Ik heb me NIC wel vervangen (waarom weet ik niet, maar tot nu toe issie alleen vast gelopen als ik iets downloade)

Hopelijk loopt alles weer goed, geen zin in investeringen in een oude bak (wil nieuwe pc deze zomer)

• Erik070
no problems yet (draait al ongeveer 16 uur zonder vast lopers :) )

• Erik070
Ik denk dat het voorbij is, hij draait nu al 1,5 dag zonder problemen (lang niet meegemaakt)

Hoe? I dont know really :( , misschien combi van shit? (brakke NIC, te strakke geheugen timings, brakke bios, en te hoge FSB)

Ik laat nu lekker alles me rust ;)
Pagina: 1