[MS] op zoek naar een management systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.CeeJay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-05 08:46
Er is mij gevraagd de mogelijkheden te onderzoeken voor een netwerkpakket dat aan bepaalde eisen moet voldoen.

Het pakket gaat geïntregreerd worden in een omgeving van 100 gebruikers die allen inloggen op een Win2k3 of Win2k server met een WinXP client (AD).
Men gebruikt momenteel zo'n 900 netwerkapplicaties, daarvoor worden momenteel een 20-tal servers gebruikt. Om iedere gebruiker op zijn desktop zijn programma-iconen weer te geven waar hij alleen recht op heeft wordt nu Novell ZENworks gebruikt. Echter omdat het gehele IT gebeuren door een Microsoft Partner beheerd wordt wil men een Microsoftpakket hiervoor gaan gebruiken.

Na onderzoek op de Microsoft-site (Technet e.d.) ben ik alleen wijzer geworden dat SMS (Systems Management Server), MOM (Microsoft® Operations Manager) of SUS (Software Update Service) niet voldoen aan de eis die gesteld wordt.

wellicht zijn er hier tweakers die weten wat ik in dit geval het beste kan gebruiken, een naam zegt al genoeg.

concrete eisen:
policies pushen (enigzins op te lossen met andere pakketten)
reg-keys pushen
beschikbare programma-iconen geautomatiseerd op basis van gebruikersrechten

@echo off
echo Waar in 't bronsgroen eikenhout
echo 'T Nachtegaaltje zingt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61082

alles wat je vraagt kan volgens mij gewoon met Active Directory :?
policies pushen. ja, kan in AD
reg keys pushen kan ik je loginscript
icoontjes in het roaming profile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.CeeJay
Kan AD zoiets geautomatiseerd in bepaalde OU's met non-MS applicaties dan ?

@echo off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61082

Mr.CeeJay schreef op 16 februari 2004 @ 10:54:
Kan AD zoiets geautomatiseerd in bepaalde OU's met non-MS applicaties dan ?
wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.CeeJay
Ik wil niet voor iedere gebruiker appart de applicaties installeren, dit moet geautomatiseerd kunnen, ook het updaten van software moet daarmee kunnen (zou SMS2003 in princiepe kunnen doen). Het moet dus eigenlijk op basis van gebruikersgroepen die ik rechten toe ken voor bepaalde apps.

@echo off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Mr.CeeJay schreef op 16 februari 2004 @ 11:01:
Ik wil niet voor iedere gebruiker appart de applicaties installeren, dit moet geautomatiseerd kunnen, ook het updaten van software moet daarmee kunnen (zou SMS2003 in princiepe kunnen doen). Het moet dus eigenlijk op basis van gebruikersgroepen die ik rechten toe ken voor bepaalde apps.
Je zult dan voor alle applicaties een MSI installatie moeten maken (met bijv. WinInstall / Wise ?), dan kun je ze publiseren via AD aan gebruikers/pc's.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.CeeJay
Tijdens het onderzoek / inventarisatie naar SMS2003 ben ik al tegengekomen dat SMS ook MSI packages gebruikt en ivm. ZENworks zijn die om te zetten naar MSI met InstallShield en/of Wise dus dat zou al handig zijn. Ik ga me eens richten op AD (heb kennelijk te ver gezocht)

@echo off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Denk er even aan dat als je goede Windows Installer-installaties je geen gebruik moet maken van het gratis bij Windows Server meegeleverde pakket, maar dat je moet kijken naar bijvoorbeeld InstallShield Adminstudio.

RegKeys pushen wordt trouwens wel lastig in AD, je zult daarvoor loginscripts moeten gaan schrijven. Maar doordat je loginscripts aan OU's toe kunt kennen is er genoeg flexibiliteit om aan jouw wensen te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84854

Als volleerd Novell goeroe kan ik je zeggen dat je met Microsoft pakketten NOOIT ook maar IN DE BUURT kom van ZenWorks.
SMS ik leuk, maar een hel om aan de praat te krijgen, en zeer beperkt.
Pushen via loginscript etc? Is mogelijk, maar niet te beheren natuurlijk..

Leuk man, die Microsoft Business partnerships...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-07 12:41
Al eens naar Powerfuse gekeken ?

http://www.respowerfuse.com/

http://www.cdg.nl/producten.asp?level=28

En neem evt contact op met CDG, die weten er erg veel van ( 079 3601300 ).

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82199

ddc schreef op 18 februari 2004 @ 10:15:

RegKeys pushen wordt trouwens wel lastig in AD, je zult daarvoor loginscripts moeten gaan schrijven.
Lang leve de wondere wereld die MSI heet 8)7 (oftewel, regkeys zijn simpel in een pakketje te gooien, zodat deze via een policy automatisch gedistribueerd worden naar computer/gebruiker).

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 82199 op 18-02-2004 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82199 schreef op 18 februari 2004 @ 11:16:
[...]

Lang leve de wondere wereld die MSI heet 8)7 (oftewel, regkeys zijn simpel in een pakketje te gooien, zodat deze via een policy automatisch gedistribueerd worden naar computer/gebruiker).
Leuk man, zo'n houtje-touwtje netwerk... :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
wat is er houtje-touwtje aan MSI pakketjes?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niet de MSI pakketjes, wel de manier waarop je ze aanbied. Als je een netwerk hebt van 100+ gebruikers is dat toch echt niet meer te overzien (spreek uit ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82199

Mr.CeeJay schreef op 16 februari 2004 @ 10:39:
...
Het pakket gaat geïntregreerd worden in een omgeving van 100 gebruikers die allen inloggen op een Win2k3 of Win2k server met een WinXP client (AD).
...

...
concrete eisen:
policies pushen (enigzins op te lossen met andere pakketten)
reg-keys pushen
beschikbare programma-iconen geautomatiseerd op basis van gebruikersrechten
Als ik het zo lees, is de AD & MSI oplossing niet zo houtje-touwtje hoor, zeker niet als je naar de kosten kijkt, die met deze oplossing minimaal zijn (zo zwaar zijn de eisen niet, dus waarom onnodig veel geld hieraan uitgeven?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14786

Waarom moet je login scripts gebruiken om registry keys te pushen?
Je kan toch gewoon je eigen templates maken in Group Policies die registry keys aanpassen/pushen/hoe je het ook wil noemen? (standaard functie in AD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Laatst online: 04-07 19:51

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Anoniem: 84854 schreef op 18 februari 2004 @ 10:56:
Als volleerd Novell goeroe kan ik je zeggen dat je met Microsoft pakketten NOOIT ook maar IN DE BUURT kom van ZenWorks.

Daarom is ZENWorks ook verkozen tot beste management pakket. En het draait ook zonder Netware op Windows :)

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57365

Anoniem: 84854 schreef op 18 februari 2004 @ 12:43:
Niet de MSI pakketjes, wel de manier waarop je ze aanbied. Als je een netwerk hebt van 100+ gebruikers is dat toch echt niet meer te overzien (spreek uit ervaring).
ligt er heel erg aan hoe je je AD inricht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57365 schreef op 18 februari 2004 @ 15:37:
[...]

ligt er heel erg aan hoe je je AD inricht.
Explain...

Anoniem: 61997

Je kan ook kiezen voor altiris. ze zijn microsoft partner en hebben een oplossing die wel een ad koppeling heeft maar daar niet in geintregeerd. het is een volledige webbased client en bijv de US defence department maakt er gebruik van. plus is dat je er ook linux mee kunt beheren.

kijk maar eens op www.altiris.com en kan kiezen voor client management suite.

volgens mij gebruikt MS het ook zelf. })

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-07 12:41
Misschien heb je eroverheen gelezen, maar volgens mij kom je een heel eind met Powerfuse.

www.respowerfuse.com

Demo/trial available

[ Voor 10% gewijzigd door aZuL2001 op 19-02-2004 00:44 ]

Abort, Retry, Quake ???

• Dennis
  • Nu online
Voor het Professional Network & Servers forum zijn wel wat serieuzere replies gewenst :).

Verder is via een msi pakketje inderdaad mogelijk, maar ik vind het een slordige oplossing. Het regkeys pakketje komt dan ook in Add/Remove programs te staan.

Verder zijn msi pakketten goed te overzien met de Group Policy Management Console snap-in. Ik gebruik hier in mijn testnetwerk ook software via uitsluitend msi en het werkt erg prettig. De meeste tijd gaat alleen zitten in het omzetten van legacy applications, omdat nog steeds te veel bedrijven hun installaties niet in Windows Installer formaat aanbieden.

Anoniem: 25572

Waarom geen combinatie. Ik ben op dit moment bezig met het samenvoegen van drie rekencentra (5 locaties, 1600 gebruikers). Dit gebeurd op basis van Netware 6.5 (2x Cluster), Zen Suite (Desktop / Server), Citrix, Bordermanager en Surfcontrol.

Voor de overige toepassingen wordt Windows2003, gebruikt (DNS / DHCP / Applicatie Servers) Sun (Database Servers) en OS390. Clients WindowsXP.

eDirectory is een platform onafhankelijke Directory Service die als hart van je infrastructuur kan fungeren. Je kunt één beheer tool gebruiken voor de meeste toepassingen. Een betere intergratie van verschillende platformen is moeilijk te vinden.

Waarom afstappen van ZEN, omdat Microsoft dit zegt? Bezint eer gij begint.

• Dennis
  • Nu online
Anoniem: 25572 schreef op 19 februari 2004 @ 01:26:
Waarom afstappen van ZEN, omdat Microsoft dit zegt? Bezint eer gij begint.
Helaas is het soms ook het management dat dingen bepaald voor de ICT afdeling *heeft ervaring* :{.

ddc schreef op 19 februari 2004 @ 01:08:
[...]

Voor het Professional Network & Servers forum zijn wel wat serieuzere replies gewenst :).

Verder is via een msi pakketje inderdaad mogelijk, maar ik vind het een slordige oplossing. Het regkeys pakketje komt dan ook in Add/Remove programs te staan.

Verder zijn msi pakketten goed te overzien met de Group Policy Management Console snap-in. Ik gebruik hier in mijn testnetwerk ook software via uitsluitend msi en het werkt erg prettig. De meeste tijd gaat alleen zitten in het omzetten van legacy applications, omdat nog steeds te veel bedrijven hun installaties niet in Windows Installer formaat aanbieden.
Dat bedoel ik dus.., het wordt een rommeltje, hoe je je ADS ook inricht. Ook het uitdelen van de applicatie's en unavailable maken is te omslachtig (zeg ik als ZenWorks addict) . Verder mis ik ook echt het rechten op filesysteem aan applicatie's toekennen, etc..

Verder was niet alleen mijn reactie kortaf (excuses daarvoor), maar iis5_rulez kan daar ook wat van (maar ach, wat verwacht je met zo'n naam.. :P )

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

ddc schreef op 19 februari 2004 @ 01:08:
[...]

Kan je uitschakelen dacht ik
Volledig mee eens. Eens je een goed MSI paket hebt is al de rest kinderspel. Per programma een policy maken en verdelen met de gpo console. Helaas snappen veel software leveranciers nog niet dat zo'n MSI versie gewoon handig is. Om de paketten te maken heb ik wininstalle getest en wise standard, die laatste kan je echt veel mee en is relatief eenvoudig in gebruik. De eerste is gratis maar vond ik niet gebruiksvriendelijk.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
leffe_blond schreef op 19 februari 2004 @ 23:17:
Helaas snappen veel software leveranciers nog niet dat zo'n MSI versie gewoon handig is.
Precies, er zijn nog tig applicaties die ik allemaal moet omzetten omdat men nog steeds geen msi-installaties maakt.
Even een paar uit de losse hand: Homesite, Nero, WinRar, mIRC, Treesize, Trillian, Microangelo, Winamp, ...
Om de paketten te maken heb ik wininstalle getest en wise standard, die laatste kan je echt veel mee en is relatief eenvoudig in gebruik. De eerste is gratis maar vond ik niet gebruiksvriendelijk.
Tja, het goed omzetten zoals je zelf al zegt, is een flink karwei. Als je het netjes wilt doen tenminste, zodat je ook de features netjes kunt selecteren. Eigenlijk is het vrijwel onmogelijk. Je zit altijd met die stomme dll-bestanden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-07 12:39

McMiGHtY

- burp -

Waarom geen uitrol via On Command? Heb je ook geen msi voor nodig

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61997

Uhhh. wat ik al zei.. altiris client management suite is een oplossing die je goed kan gebruiken. je kan groepen importeren vanuit de ad ondersteund alle soorten installaties. werkt met een agent. ook via het intranet. en scheduled installs. lijkt op sms maar dan beter plus dat het als grootste concurrent van sms gezien wordt.

ook kan je wise package manager gebruiken om de installaties om te bouwen tot msi pakketten als je dat wilt ook de bestaande msi pakketten die kan je dan ombouwen naar eigen wens.

laat je niet verleiden tot installaties via login scripts en misschien via de ad ik denk dat als je 900 applicaties moet gaan scripten en via de ad gaan aanbieden. hoe ga je dan op verschillende locaties op verschillende server ervoor zorgen dat alles dezelfde versie blijft. dan wordt je al bijna gedwongen om met scripts de replicatie te doen.. of zo'n houtje touwtje oplossing..

en ik denk dat als de MS partner een goede omgeving neer kan zetten met SMS dan kan je dat ook overwegen. het is geen slecht pakket. en er zijn legio andere manieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106985

AD gebruiken geeft meer ellende dan het oplevert!!!
Als je Zen wilt vervangen door een tool die OS onafhankelijk is, dan moet je nodig eens naar een tool met de naam GEM (Global Enterprise Management) kijken. Deze tool is sind ca. 1 ½ jaar op de markt en is een doorontwikkeling van een pakket dat bij het DSM op 22000 werkplekken draait!

Je kan er alles mee wat je in je oorspronkelijke vraag stelde (regkeys pushen en deleten!, applicaties installeren middels packages [wise en msi], iconen plaatsen), maar nog veel meer. Het pakket biedt een totaaloplossing voor het beheren van je werkplekken.

De impact die het op je systeem, je budget en jou zelf heeft is niet te vergelijken met bv. SMS (die minimaal een extra server nodig heeft, ½ jaar studie en 2 jaar implementatietijd) of andere vergelijkbare pakketten. GEM draait op alle server platformen en ondersteunt Werkstations met Windows 98 en later.

Ze hebben momenteel geen website actief, maar uitgebreide info kan je opvragen bij: GEM@accomplish.nl

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84854 schreef op 18 februari 2004 @ 10:56:

Je hebt volkomen gelijk !!!! Als je ellende wilt, ga dan over op SMS

Ik kom oorspronkelijk uit een Banyan Vines omgeving en ben later overgestapt naar Novell. Momenteel draai ik echter volledig op W2k en Linux servers.

Wij zijn sinds kort van Zen overgestapt op GEM (Global Enterprise Management).
Eerst dacht ik nog, weer zo'n typische management beslissing, maar in de praktijk blijkt het enorm veel flexibeler te zijn.

Moet je echt eens naar kijken.
:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 21:19

SED

Wat een ongelooflijke onzin. Als je een pakket niet beheerst hou dan je mening voor je.
SMS is inderdaad geen pakket voor beginners en kent een vrij stijle leerdrempel. Kraak een product dat je niet goed genoeg kent niet af op basis van wat kreten.

Wat het aantal werkplekken bij DSM betreft, wat moeten ze met al die 22000 werkplekken? Extra redundancy?
In Geleen heeft DSM nu 2400 werknemers. In heel Limburg heeft het chemieconcern 5100 mensen in dienst.
Bron: DSM

Of doel je hier op:
DSM bestaat 100 jaar in 2002 en de wereldwijd 22.000 medewerkers op ca 100 locaties...[..]
En dat allemaal via je unieke systeem?

Hadden we trouwens hier al niet iemand rondlopen die bij DSM op basis van batchfiles alles regelde en dat een perfecte oplossing vond ;)

[ Voor 49% gewijzigd door SED op 25-02-2004 14:42 ]

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SED schreef op 25 februari 2004 @ 14:35:
[...]

Wat een ongelooflijke onzin. Als je een pakket niet beheerst hou dan je mening voor je.
SMS is inderdaad geen pakket voor beginners en kent een vrij stijle leerdrempel. Kraak een product dat je niet goed genoeg kent niet af op basis van wat kreten.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik kraak SMS niet af! Ik stel alleen vast dat er een behoorlijke leercurve aan vast zit en dat de benodigde resources eveneens behoorlijk zijn. Hoe bepaal je dat ik SMS niet zou kennen??? Ik heb zowel met SMS als ook met Zen works gewerkt in mijn carriere. Ik stel alleen vast dat er ook nog andere mogelijkheden (en pakketten) onder de zon zijn, die hun werk minstens zo goed doen.

=========================================================
Wat het aantal werkplekken bij DSM betreft, wat moeten ze met al die 22000 werkplekken? Extra redundancy?
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik weet niet wat jij met je WERKplekken doet, maar de meeste mensen die ik ken gebruiken ze om hun werk te doen.
=========================================================

[...]

Bron: DSM

Of doel je hier op:

[...]

Hadden we trouwens hier al niet iemand rondlopen die bij DSM op basis van batchfiles alles regelde en dat een perfecte oplossing vond ;)
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Geen idee, ik kom nog maar net op dit forum en dacht dat ik Mr. Ceejay op weg kon helpen door zijn vraag te beantwoorden en hem te wijzen op een NAAR MIJN MENING schitterend product.

Dat blijkt hier echter niet op prijs gesteld te worden. Kennelijk mag je hier alleen maar Microsoft is great roepen en mag je niet proberen breder te kijken.
Leg dit nu ook niet meteen verkeerd uit, ca. de helft van mijn servers is Microsoft, maar de andere helft is Linux en Unix, dus ik pretendeer inderdaad een brede kijk te hebben.
_/-\o_

• SED

SED

Hiressig, je zegt dat je SMS niet afkraakt maar komt met deze opmerking in een pro omgeving
Iemand met een dergelijke opmerking toont niet aan enige kennis van het pakket te bezitten. Wel een duidelijke mening die echter absoluut niet van enige onderbouwing voorzien wordt.
Ik kan duizenden enthousiaste gebruikers van SMS opvoeren die wel weten hoe het product werkt en ja het kost wat tijd en is geen amateurpakket.

Je mag alle kritiek hebben die je wilt op MS producten maar doe dat dan wel een beetje serieus. Kortom, vertel waarom dat product niet doet wat het zou moeten doen in plaats van kleutertaal.

Anoniem: 49021

SED schreef op 25 februari 2004 @ 14:35:
[...]

agree je moet eerst iets beheersen voor je er over kan oordelen

maar waarom zou ik een half jaar cursus gaan volgen als ik hetzelfde beheer kan doen met een andere oplossing die me een week duurt om te leren??
:? :?

wie weet moet je het gewoon eens proberen doe eens ruig aan je opmerking tegen herresig over sms begrijp ik dat jij graag iets uitprobeerd voor je het be/ver-oordeeld 8)

NOFI

SED schreef op 26 februari 2004 @ 00:51:
Hiressig, je zegt dat je SMS niet afkraakt maar komt met deze opmerking in een pro omgeving

[...]

Iemand met een dergelijke opmerking toont niet aan enige kennis van het pakket te bezitten. Wel een duidelijke mening die echter absoluut niet van enige onderbouwing voorzien wordt.
Ik kan duizenden enthousiaste gebruikers van SMS opvoeren die wel weten hoe het product werkt en ja het kost wat tijd en is geen amateurpakket.

Je mag alle kritiek hebben die je wilt op MS producten maar doe dat dan wel een beetje serieus. Kortom, vertel waarom dat product niet doet wat het zou moeten doen in plaats van kleutertaal.
Je ken duizenden enthousiaste gebruikers :? zoveel mensenken ik niet eens en dan ken ik er ook nog een deel zonder computer :9

maar even serieus er zijn best mensen die er tevreden mee zijn meeste pakketten hebben voor en nadelen maar zijn over het algmeen goed (mits goed gebruikt).

er zijn echter ook veel bedrijven die na een x tijd en veel investeren erachter komen dat sms niet werkt omdat ze gewoon niet de kennis in huis hebben

dit is niet bedoeld om microsoft af te kraken maar SMS is gewoon niet iets wat makkelijk in gebruik is (tuurlijk kan niet bestaat niet maar het is gewoon een feit dat de specialisatie in en de implementatie van SMS veel tijd opslokt en tijd is geld).

Ik sta wel open voor dat gem gebeuren eerst zien wat het doet en dan beoordelen of het beter is dan SMS of een ander pakket

ps. sommige hier zijn erg zwart wit
je mag SMS niet afkraken alleen omdat het van microsoft is _/-\o_

maar als iemand heel normaal post over een mogelijke oplossing (GEM) dan jah ach daar heb ik nog nooit van gehoord dus dat werkt vast niet beter dus die moet even snel zijn bekkie dicht houden

maja wat de boer niet ken dat vreet ie niet he :Y)

and again NOFI

je mag best kritiek hebben, maar dan zal je die ook moeten onderbouwen...

NOFI

Anoniem: 57365 schreef op 26 februari 2004 @ 10:19:
je mag best kritiek hebben, maar dan zal je die ook moeten onderbouwen...

NOFI
aah klopt maar ik zie de andere ook dat GEM aan de kant schuiven zonder dat ze het ooit gebruikt of er ook maar zelfs van gehoord hebben

Ik geef eerlijk toe ik heb vrij weinig ervaring met SMS te weinig om er een goed oordeel over te kunnen geven

maar als dat GEM echt hetzelfde kan en zo makkelijk werkt zie ik me ook niet genoodzaakt om sms nog te gaan leren gebruiken wat ik wel eerst van plan was maar aangezien ik over sms wel heel veel slechte dingen heb gehoord (ook goede daar niet van) en tot nu toe over GEM nog niks eigenlijk behalve een stuk of 10 mensen die ik ken die er enthousiast over zijn nah ik waag mijn kans en ga het gewoon eens uitproberen ik hoor er de laatste tijd steeds meer over dus een demo aanvragen kan nooit kwaad he :)

of ben ik nu zo dom bezig en hoort het in de IT altijd via de moeilijke en/of langzame weg te gaan??? ik dacht dat je in dit beroep constant open moest staan voor nieuwe ontwikkellingen ......

NOFI

• SED

SED

Anoniem: 49021 schreef op 26 februari 2004 @ 13:13:
[...]

aah klopt maar ik zie de andere ook dat GEM aan de kant schuiven zonder dat ze het ooit gebruikt of er ook maar zelfs van gehoord hebben
Ik lees nergens een beschrijving van wat GEM kan. Ik lees alleen een losse opmerking dat het zon geweldig product is. Hoezo, waarom, wat is er zo geweldig.. vertel!
Dan kunnen we vergelijken en beoordelen, nu niet.
Ik geef eerlijk toe ik heb vrij weinig ervaring met SMS te weinig om er een goed oordeel over te kunnen geven
Dan horen dat soort opmerkingen hier dus ook niet thuis.
Je zegt overigens wel dit:
agree je moet eerst iets beheersen voor je er over kan oordelen

maar waarom zou ik een half jaar cursus gaan volgen als ik hetzelfde beheer kan doen met een andere oplossing die me een week duurt om te leren
Hoezo kun jij vergelijken, zonder dat je het product kent?
Je weet niet eens of datgenen wat je in die week leert over hetzelfde gaat als SMS, aangezien je alle mogelijkheden niet kent.
maar als dat GEM echt hetzelfde kan en zo makkelijk werkt zie ik me ook niet genoodzaakt om sms nog te gaan leren gebruiken wat ik wel eerst van plan was maar aangezien ik over sms wel heel veel slechte dingen heb gehoord (ook goede daar niet van) en tot nu toe over GEM nog niks eigenlijk behalve een stuk of 10 mensen die ik ken die er enthousiast over zijn nah ik waag mijn kans en ga het gewoon eens uitproberen ik hoor er de laatste tijd steeds meer over dus een demo aanvragen kan nooit kwaad he :)
Ik wilde je zin ergens op een goed moment afbreken maar het gebrek aan leestekens maakte dat tot een heikele onderneming.
Vertel eens wat jij over GEM hoorde en deel dat met ons..
of ben ik nu zo dom bezig en hoort het in de IT altijd via de moeilijke en/of langzame weg te gaan??? ik dacht dat je in dit beroep constant open moest staan voor nieuwe ontwikkellingen ......

NOFI
Nieuwe ontwikkelingen en het delen van kennis is de basis van dit forum. Daarvoor is wel kennis nodig. Alleen roepen dat SMS ellende op gaat leveren, terwijl je het niet kent is niet professioneel.

SED schreef op 26 februari 2004 @ 19:15:
[...]
Alleen roepen dat SMS ellende op gaat leveren, terwijl je het niet kent is niet professioneel.
Ik ken SMS wel en ik ben helaas ook degene geweest die hier de enigszins ongenuanceerde mededeling deed dat SMS gebruiken, vragen was om ellende. :(

Wat ik met die uitspraak echter bedoelde te zeggen was dat Mr. Ceejay met alleen ervaring met Zen works een hele klus op zijn nek zou halen door over te stappen op SMS.

In een vergelijkbare situatie (een school met ca. 250 PC's) werkte een vriend van me als systeembeheerder. Hij was Novell gecertificeerd (vanaf versie 3 en constant bijgehouden) en MCSE. Hij had ca. een half jaar nodig en ik weet niet hoeveel cursussen om alles een beetje op de rit te krijgen.

Natuurlijk zou iemand die flink ervaring met SMS heeft dat veel sneller voor elkaar krijgen, maar ik ging van de specifieke situatie uit van Mr. Ceejay

Zelf heb ik GEM in mijn bedrijf actief. Ik heb 1 dag cursus gelopen (en dat was ook nog inclusief packagen met Wise) en kon toen aan de slag.

In een week tijd had ik alles op de rit. (Natuurlijk ben ik veeeeel slimmer dan die vriend die ik net aanhaalde 8)7 }) Ha, ha)

SED schreef op 26 februari 2004 @ 19:15:

Ik lees nergens een beschrijving van wat GEM kan. Ik lees alleen een losse opmerking dat het zon geweldig product is. Hoezo, waarom, wat is er zo geweldig.. vertel!
Dan kunnen we vergelijken en beoordelen, nu niet.
je hebt gelijk er had beter een verhaal bij kunnen staan waarom het zo goed is.
maar je had ook als je openstond voor vernieuwingen een e-mailtje kunnen sturen naar gem@accomplish.nl zoals hier al stond en daar had maar 1 zinnetje in hoeven te staan: kunt u mij wat informatie geven over hetgene dat u GEM noemt? _/-\o_
Hoezo kun jij vergelijken, zonder dat je het product kent?
Je weet niet eens of datgenen wat je in die week leert over hetzelfde gaat als SMS, aangezien je alle mogelijkheden niet kent.
je hoeft een pakket niet te beheersen om te weten wat het kan.
een jochie van 13 weet ook wat een auto kan maar dat betekend echt niet dat hij ook kan instappen en wegrijden.
Vertel eens wat jij over GEM hoorde en deel dat met ons..
behalve de positieve reacties van een paar mensen die het gebruiken heb ik ook wel gehoord hoe het produkt in elkaar zit ik zal zometeen een kort overzicht van wat de leverancier me heeft gestuurd. heb je dan beetje interesse kan je de leverancier of mij e-mailen als je hun niet wilt mailen voor de rest want het was nogal een pakketje dat ik niet helemaal ga posten hier.
Nieuwe ontwikkelingen en het delen van kennis is de basis van dit forum. Daarvoor is wel kennis nodig. Alleen roepen dat SMS ellende op gaat leveren, terwijl je het niet kent is niet professioneel.
Ik heb niet geroepen dat sms ellende gaat opleveren alleen dat ik heb gehoord van veel mensen dat het een hel is om je er meester van te maken.

in volgende post zet ik het emailtje wat ik ontving.

ps. zie je het meesterlijke gebrek aan leestekens hier??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geachte heer

Naar aanleiding van uw e-mail, stuur ik u bijgaand een beschrijving van ons software product GEM

GEM automatiseert het werkplek beheer in grote mate.

De GEM engine is het hart van het systeem. Dit onderdeel verzorgt de volgende toepassingen:
- installatie en distributie van applicaties, servicepacks, updates en patches
- maakt toepassingen toegankelijk via het startmenu door middel van iconen die door GEM worden gedistribueerd
- centraliseert werkplekbeheer op een applicatieserver
- applicaties worden gedistribueerd met gebruikmaking van push en pull methoden (push betekent installeren tijdens de eerste logon en pull op verzoek van de gebruiker)
- gebruikers kunnen applicaties zelf installeren en herinstalleren, zonder helpdesk interventie
- zodra updates ter beschikking komen, worden gebruikers hiervan automatisch op de hoogte gesteld en zijn ze, gedurende een te specificeren tijd, zèlf in staat om de updates, op een tijd dat het hen schikt uit te voeren. Zodra deze tijd is verstreken, wordt de update automatisch uitgevoerd
- applicaties kunnen zowel lokaal als op een applicatieserver worden uitgevoerd
- koppelen van netwerkpaden aan driveletters
- koppelen van netwerkprinters
- updaten van bestanden
- synchroniseren van bestanden en mappen
- instellen (en verwijderen) van register settings
- plaatsen en verwijderen van bestanden

Verder bevat de GEM Suite diverse extra modules om het systeembeheer sterk te vereenvoudigen. Deze worden kort toegelicht in het bijgaande document (GEM folder 2 A4).

De verzamelde informatie over hard- en software wordt opgeslagen in een SQL Database, waardoor hier uiteraard zeer eenvoudig overzichten uit gegenereerd kunnen worden, zoals bij voorbeeld:
- een CMDB;
- lijsten met alle PC's die aan een bepaalde eis voldoen, of juist niet voldoen (bv. alle PC's met minder dan xxxMB geheugen, en/of met een processor die trager is dan xxxMHz.);
- overzichten van geïnstalleerde applicaties (waar/hoeveel);
- overzichten van het daadwerkelijk gebruik van applicaties, zoals bv. Applicatie XX is 40 maal geïnstalleerd en wordt op 10 werkplekken minstens 1 maal per dag gestart, op 15 werkplekken 1 maal per week, op 5 werkplekken 1 maal per maand en op 10 werkplekken nooit;
- overzichten van de PC's waar een bepaalde applicatie in een aangegeven tijdvak minder dan X maal is gestart;
- overzicht van de gebruiksduur van een bepaalde applicatie per PC (bv. PC01 heeft in de opgegeven periode Word 26,8 uur actief gehad, PC02 .... etc.)

Tevens worden fouten die door GEM of een van de overige tools uit de GEM Suite worden geconstateerd, per e-mail aan de beheerders gezonden.

Bijgaande informatie kan u alvast een indruk geven over de GEM Suite. Mocht u verder geïnteresseerd zijn, dan ben ik zeker bereid om een en ander mondeling te komen toelichten, dan wel om een demonstratie te verzorgen.

In de loop van de volgende week zal een van onze medewerkers nogmaals contact met u opnemen.
Met vriendelijke groet,

Drs. J.M.L. Gielen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED

SED

je hoeft een pakket niet te beheersen om te weten wat het kan.
een jochie van 13 weet ook wat een auto kan maar dat betekend echt niet dat hij ook kan instappen en wegrijden.
Een goede vergelijking. Dat jongentje denkt te weten hoe een auto werkt en wat die kan. Zet hem zonder voorbereiding achter het stuur en hij maakt de grootste ongelukken. Vervolgens krijgt de auto de schuld.

Geef hem een elecrische racebaan en hij kan binnen vijf minuten auto rijden, is heel gelukkig maakt geen ongelukken en komt nergens :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SED schreef op 27 februari 2004 @ 00:24:
[...]
Een goede vergelijking. Dat jongentje denkt te weten hoe een auto werkt en wat die kan. Zet hem zonder voorbereiding achter het stuur en hij maakt de grootste ongelukken. Vervolgens krijgt de auto de schuld.

Geef hem een elecrische racebaan en hij kan binnen vijf minuten auto rijden, is heel gelukkig maakt geen ongelukken en komt nergens :Y)
Een slechte vergelijking,

er zijn 13 jarigen die beter weten wat een auto PRESTEERD dan ik, die toch al heel wat jaartjes achter het stuur zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

haha, over wie zegt dat wat?

maar hiressig 1 vraagje, heb je zelf GEM geimplementeerd of werk je alleen met de management GUI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57365 schreef op 27 februari 2004 @ 10:03:
haha, over wie zegt dat wat?

maar hiressig 1 vraagje, heb je zelf GEM geimplementeerd of werk je alleen met de management GUI?
In een week tijd had ik alles op de rit. (Natuurlijk ben ik veeeeel slimmer dan die vriend die ik net aanhaalde Ha, ha)
ik denk dat hij daarmee bedoelt dat hij het zelf geimplementeerd heeft

(excuse me if i'm wrong)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SED schreef op 27 februari 2004 @ 00:24:
[...]

Oke meneer vraagt om argumenten meneer krijgt argumenten.
Meneer vraagt om wat het pakket kan dus ik geef hem een deel van de mogelijkheden die het bied en dan is dit alles wat je erop te zeggen hebt???

Hier blijkt uit dat er 2 dingen kunnen spelen:

1. je bent zo gefixeerd op sms dat je andere opties niet eens wil bekijken
2. Je hebt gewoon geen idee waar het over gaat je ziet de mogelijkheden van het pakket maar je begrijpt er niks van (in dit geval ben je waarschijnlijk zo pro SMS omdat dat de enige is waar je ooit eens van gehoord/ iets van gezien hebt).

In beide gevallen vind ik in discussie gaan met jou een nutteloze onderneming
Ik heb de TS in ieder geval laten weten over waar hij eens naar zou kunnen kijken.

Als ik me vergis en beide gevallen niet kloppen kom dan maar eerst eens met een goede reactie, je wil wel argumenten zien over gem maar waar blijven die van sms wat is daar het grote voordeel van boven andere producten? :*)

het enige wat ik van jou kant heb gehoord is "je argumenten stinken", "geef eens aan wat het kan", "je moet sms gebruiken" maar ik heb als ik jou posts lees geen idee ervan of ik met een professionele netwerk beheerder of een kind van 11 wat perongeluk via een link in het spelletjes gedeelte ofzo hier gekomen is B).

Of erger nog je doet me aan een leraar denken (8> zo moet het en niet anders maar bij de vraag waarom vielen ze altijd stil O-) .

Maar ik weet zeker dat je mijn ongelijk in de posts die nog gaan komen gaat bewijzen (tenminste dat hoop ik), ik zal deze thread in ieder geval met veel spanning in de gaten houden

(NOFI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als ik zo kan lezen wat GEM kan, kan ik me voorstellen dat installatie makkelijker is dan bijv. ON (die een pc helemaal kan opbouwen, tot het flashen van de bios toe, alhoewel ik dat niet zo snel zou doen ^^)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED

SED

Anoniem: 49021 schreef op 27 februari 2004 @ 13:20:
[...]

Oke meneer vraagt om argumenten meneer krijgt argumenten.
Meneer vraagt om wat het pakket kan dus ik geef hem een deel van de mogelijkheden die het bied en dan is dit alles wat je erop te zeggen hebt???
Hoewel dit forum niet de gewoonte heeft dit soort uitbarstingen te accepteren merk im dat jij erg lange tenen hebt en wil ik wel even reageren.
Je reactie gaat over mijn tekst over je autovoorbeeld neem ik aan.
Ik heb niog niet gereageerd op je GEM verhaal dus alle andere conclusies slaan nergens op.
Hier blijkt uit dat er 2 dingen kunnen spelen:

1. je bent zo gefixeerd op sms dat je andere opties niet eens wil bekijken
2. Je hebt gewoon geen idee waar het over gaat je ziet de mogelijkheden van het pakket maar je begrijpt er niks van (in dit geval ben je waarschijnlijk zo pro SMS omdat dat de enige is waar je ooit eens van gehoord/ iets van gezien hebt).

In beide gevallen vind ik in discussie gaan met jou een nutteloze onderneming
Ik heb de TS in ieder geval laten weten over waar hij eens naar zou kunnen kijken.
Ik vraag me nu af wie GEM hier geintroduceerd heeft want het lijkt erop dat er sprake is van en gesleten persoonlijkheid.
Moet ik werkelijk gaan reageren op deze rare beschuldigingen omdat ik je onbeargumenteerde aanval op SMS in twijfel trek?
Als ik me vergis en beide gevallen niet kloppen kom dan maar eerst eens met een goede reactie, je wil wel argumenten zien over gem maar waar blijven die van sms wat is daar het grote voordeel van boven andere producten? :*)
Ik vraag naar de eigenschappen van GEM, die tot op dat moment nergens te halen waren. Het bedrijf in kwestie heeft zelfs niet de moeite genomen om een website met de eigenschappen van het programma in de lucht te brengen. Dus een grote mate van professionaliteit merk ik daar niet echt. Het downloaden van een evaluatieversie lijkt me wel het minimun wat je nodig hebt voordat je een dergelijk pakket in gaat voeren.
Dat jij SMS niet goed genoeg kent is me wel duidelijk. Ik probeer nergens SMS te "verkopen" dus voel me niet geroepen een uitgebreide vergelijking te maken met een product dat ik niet ken.
het enige wat ik van jou kant heb gehoord is "je argumenten stinken", "geef eens aan wat het kan", "je moet sms gebruiken"
Behalve "geef eens aan wat het kan", is de rest nergens door mij gebruikt. Gelieve geen zelfverzonnen quotes aan te voeren dat is erg kwalijk hier.
maar ik heb als ik jou posts lees geen idee ervan of ik met een professionele netwerk beheerder of een kind van 11 wat perongeluk via een link in het spelletjes gedeelte ofzo hier gekomen is B).
Dit soort opmerkingen horen werkelijk niet in PNS thuis! De rest van je post valt in dezelfde categorie.

Meer on-topic.

Ik ben benieuwd welke methodes GEM gebruikt om al die handelingen te doen.
Is het een zelf geschreven applicatie of maakt het gebruik van Open source componenten om dat alles te bereiken.
Verder zijn de mogelijkheden groot maar reclametaal is niet de basis waarop ik een beslissing zou nemen. Bestaan er ook reviews van het programma of is het nog niet verder dan de werkplekken van DSM gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 11-07 21:58

Arfman

Drome!

Mr.CeeJay schreef op 16 februari 2004 @ 10:39:Echter omdat het gehele IT gebeuren door een Microsoft Partner beheerd wordt wil men een Microsoftpakket hiervoor gaan gebruiken.
*kuch*

Veel plezier, je stapt nu van het beste desktopmanagementpakket af wat er bestaat (volgens Gartner d8 ik zo uit mijn hoofd). ZEN 6 heeft de mogelijkheid om desktop PC's, servers en PDA's te supporten/beveiligen.

Wat je misschien kunt doen is een Windows 2000 bak in de lucht brengen en daar ZEN 6 op installeren. Het is een MS partner dus slim zullen ze niet zijn. (flame intended ;) :P)
Maar even serieus: is dat geen optie ? Je draait toch op Win2K en als je het handig brengt (best of both worlds, blabla) lukt het misschien ook nog.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

;) Je hebt gelijk, het zegt wat over beide personen :(
Ja, ik heb het volledig zelf geimplementeerd. Het dagelijks beheer (met de management GUI, voer ik niet uit (hoewel ik me dat wel eigen gemaakt heb).

Hoewel ik inderdaad een management functie heb, ben ik van mening dat je niet moet oordelen zonder zelf kennis van zaken te hebben. Het is heel leuk dat managers vaak geen verstand van zaken (denken te) hoeven hebben en volledig bouwen op hun personeel. Hoewel ik ook wel weet dat ik, door tijdgebrek, niet meer de diepgang van vroeger bij kan houden , blijf ik actief "in het vak" . Implementatietrajecten draai ik dan, indien mogelijk, altijd minstens 1 keer volledig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57365 schreef op 27 februari 2004 @ 13:27:
als ik zo kan lezen wat GEM kan, kan ik me voorstellen dat installatie makkelijker is dan bijv. ON (die een pc helemaal kan opbouwen, tot het flashen van de bios toe, alhoewel ik dat niet zo snel zou doen ^^)
Aangezien je de hele inrichting door GEM, gestuurd via packages (Wise of MSI) uitvoerd, kan je inderdaad een PC volledig stagen.

Flashen van de BIOS weet ik niet, zo lang werk ik er ook nog niet mee, maar dat zal ik nog wel navragen en dan laat ik het je nog wel weten, hoewel IK dat nooit zou gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106985 schreef op 27 februari 2004 @ 15:17:
[...]

Aangezien je de hele inrichting door GEM, gestuurd via packages (Wise of MSI) uitvoerd, kan je inderdaad een PC volledig stagen.

Flashen van de BIOS weet ik niet, zo lang werk ik er ook nog niet mee, maar dat zal ik nog wel navragen en dan laat ik het je nog wel weten, hoewel IK dat nooit zou gebruiken.
os installatie staat niet bij de specs hoor !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SED schreef op 27 februari 2004 @ 14:06:

Hoewel dit forum niet de gewoonte heeft dit soort uitbarstingen te accepteren merk im dat jij erg lange tenen hebt en wil ik wel even reageren.
Je reactie gaat over mijn tekst over je autovoorbeeld neem ik aan.
Ik heb niog niet gereageerd op je GEM verhaal dus alle andere conclusies slaan nergens op.
oke begrepen maar als een topic gaat over automatiseren van netwerk beheer is het dan niet belangrijker om op een ontopic post ontopic te reageren dan om een voorbeeldje wat je niet bevalt te gaan discussieren (ik was dus niet als enige off topic)
Ik vraag me nu af wie GEM hier geintroduceerd heeft want het lijkt erop dat er sprake is van en gesleten persoonlijkheid.
Moet ik werkelijk gaan reageren op deze rare beschuldigingen omdat ik je onbeargumenteerde aanval op SMS in twijfel trek?
zover ik weet heeft herressig Gem geintroduceerd ik had alleen ook verhalen erover gehoord al en wilde dat ook wel even kwijt verder heeft deze thread me er toe aangezet om er eens in te duiken en een demo komt eraan.

een gespleten persoonlijkheid heb ik zeker maar zo zielig om 2 accounts aan te maken op een forum om gelijk te behalen ben ik toch ook weer niet....
Ik vraag naar de eigenschappen van GEM, die tot op dat moment nergens te halen waren. Het bedrijf in kwestie heeft zelfs niet de moeite genomen om een website met de eigenschappen van het programma in de lucht te brengen. Dus een grote mate van professionaliteit merk ik daar niet echt. Het downloaden van een evaluatieversie lijkt me wel het minimun wat je nodig hebt voordat je een dergelijk pakket in gaat voeren.
waarom ze geen website met een demo versie hebben moet je aan hun vragen niet aan mij :? wel stond er hier al een e-mail adres waar informatie op te vragen was... je had ook eerst zelf dat e-mailtje kunnen sturen dan hoefde je niet aan andere te vragen wat het kon (maar begrijp nog wel dat je er geen zin in had als je zelf niet naar zoiets op zoek bent).
Dat jij SMS niet goed genoeg kent is me wel duidelijk. Ik probeer nergens SMS te "verkopen" dus voel me niet geroepen een uitgebreide vergelijking te maken met een product dat ik niet ken.
Ik vroeg niet naar een vergelijking met GEM ik heb alleen naar de mogelijkheden van SMS gevraagd wat zijn de pluspunten van SMS, tegenover andere producten zou ook fijn zijn maar dat word een beetje moeilijk als je geen ervaring met andere producten hebt maar wat is er zo goed aan SMS?
Behalve "geef eens aan wat het kan", is de rest nergens door mij gebruikt. Gelieve geen zelfverzonnen quotes aan te voeren dat is erg kwalijk hier.
oke zal in het vervolg letterlijk quoten ipv dingen samenvatten die je posts gewoonweg uitstralen
Meer on-topic.

Ik ben benieuwd welke methodes GEM gebruikt om al die handelingen te doen.
Is het een zelf geschreven applicatie of maakt het gebruik van Open source componenten om dat alles te bereiken.
Verder zijn de mogelijkheden groot maar reclametaal is niet de basis waarop ik een beslissing zou nemen. Bestaan er ook reviews van het programma of is het nog niet verder dan de werkplekken van DSM gekomen?
[/quote]

je zou dat emailtje als nog eens kunnen versturen?

of zal ik het nog eens doen en de antwoorden op je vragen hier posten? in dat geval moet je meteen maar even zeggen of er nog meer is.... :|

en reclame dat is normaal wel bedoelt om mensen te overtuigen :*) maar ik zal wel eens op zoek gaan naar ander objectievere informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED

SED

Anoniem: 106985 schreef op 26 februari 2004 @ 23:15:
[...]

Ik ken SMS wel en ik ben helaas ook degene geweest die hier de enigszins ongenuanceerde mededeling deed dat SMS gebruiken, vragen was om ellende. :(

Wat ik met die uitspraak echter bedoelde te zeggen was dat Mr. Ceejay met alleen ervaring met Zen works een hele klus op zijn nek zou halen door over te stappen op SMS.
SMS is inderdaad geen pakket dat je zo maar "even" neerzet.
Met SMS haal je ook eigenlijk een hoop overhoop omdat je bij een ideale toepassing ook de MSA zou moeten volgen. Op die wijze zorg je voor een goede en betrouwbare ondergrond en is de implementatie een stuk helderder.
In een vergelijkbare situatie (een school met ca. 250 PC's) werkte een vriend van me als systeembeheerder. Hij was Novell gecertificeerd (vanaf versie 3 en constant bijgehouden) en MCSE. Hij had ca. een half jaar nodig en ik weet niet hoeveel cursussen om alles een beetje op de rit te krijgen.
Met MCSE als basis kom je anders al een heel eind is mijn ervaring. Wil je echt de diepte in dan zijn cursussen wel een idee maar zeker niet strikt noodzakelijk. Het verschil tussen 2003 en sms 2.0 is op gebruiksvriendelijkheid erg groot.
Natuurlijk zou iemand die flink ervaring met SMS heeft dat veel sneller voor elkaar krijgen, maar ik ging van de specifieke situatie uit van Mr. Ceejay
Dan is een overstap altijd een gewaagde zaak.
Zelf heb ik GEM in mijn bedrijf actief. Ik heb 1 dag cursus gelopen (en dat was ook nog inclusief packagen met Wise) en kon toen aan de slag.
Vertel eens wat meer over GEM want daar is niks over te vinden dan een lijstje met mogelijkheden die niks zeggen over het onderliggende systeem.
Draait het op een specifieke GEM server, hoe pushed en pulled ie zijn spullen, integratie met AD of E-dir enz..
In een week tijd had ik alles op de rit. (Natuurlijk ben ik veeeeel slimmer dan die vriend die ik net aanhaalde 8)7 }) Ha, ha)
Daarom ben je toch ook manager ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED

SED

Ik vroeg niet naar een vergelijking met GEM ik heb alleen naar de mogelijkheden van SMS gevraagd wat zijn de pluspunten van SMS, tegenover andere producten zou ook fijn zijn maar dat word een beetje moeilijk als je geen ervaring met andere producten hebt maar wat is er zo goed aan SMS?
Kijk bijvoorbeeld eens hier.
http://www.microsoft.com/...tion/overview/default.asp

of hier:
http://www.microsoft.com/...3/plan/techfaq/tfaq05.asp

let ook op het erschil tussen MSM 2.0 dat nu meestal gebruikt wordt en SMS 2003 waar het hier over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57365 schreef op 27 februari 2004 @ 15:20:
[...]

os installatie staat niet bij de specs hoor !!!
de "SPECS" zijn een inleidend mailtje wat ik heb geplaatst, zoals ik al heb gezegt ik heb niet alles gepost omdat het gewoonweg teveel was

ook kreeg ik in het mailtje wat al erg groot was er ook nog bij vermeld dat als er nog iets was wat ik wil weten of het mogelijk is dat ik dan nog eens contact op moest nemen omdat de mogelijkheden gewoon weg te uitgebrid waren om alles te beschrijven...

ik kan nu dus niet zeggen of dit in het pakket erbij zit misschien dat herressig daar meer over kan vertellen aangezien hij er al mee gewerkt blijkt te hebben.

ik heb echter wel een demo aangevraagd om het zelf eens te gaan testen, zodra ik er meer informatie over heb laat ik het ook wel weten en tot dan maar even wachten met oordelen over wat niet mogelijk is

Ik heb overigens wel vanmiddag iemand gezien die het gebruikte voor zijn thuisnetwerkje (hierbij gebruikte hij maar een beperkt aantal mogelijkheden) waar ik wel van oder de indruk was was hoe super gemakkelijk iets aan te passen is zoals een extra applicatie wat naar alle pc toe moet of een registry key die moet worden aangepast op alle pc's het was echt maar een minuten kwestie.

ik weet wel dat ik niet kan wachten op de demo versie zodat ik er zelf eens mee aan de slag kan :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SED schreef op 27 februari 2004 @ 15:54:
[...]

Kijk bijvoorbeeld eens hier.
http://www.microsoft.com/...tion/overview/default.asp

of hier:
http://www.microsoft.com/...3/plan/techfaq/tfaq05.asp

let ook op het erschil tussen MSM 2.0 dat nu meestal gebruikt wordt en SMS 2003 waar het hier over gaat.
aah ik moet eerlijk toegeven dat ik msm2003 nog niet eens gezien heb van afstand dus daar kan iktotaal niet over oordelen alleen 2.0 weet ik van dat een lang en moelijk implementatie traject heeft

zal de links zometeen bekijken maar net klaar met werk dus eerst even relaxe en :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SED schreef op 27 februari 2004 @ 15:47:
[...]

SMS is inderdaad geen pakket dat je zo maar "even" neerzet.
Zo zie je maar weer dat 2 verschillende meningen toch eigenlijk niet zo ver uit elkaar liggen als je eenmaal duidelijk hebt gemaakt wat je echt bedoeld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SED schreef op 27 februari 2004 @ 15:47:
[...]

Vertel eens wat meer over GEM want daar is niks over te vinden dan een lijstje met mogelijkheden die niks zeggen over het onderliggende systeem.
Draait het op een specifieke GEM server, hoe pushed en pulled ie zijn spullen, integratie met AD of E-dir enz..
Eigenlijk is het erg eenvoudig. GEM is een executable die in de netlogon directory staat en in een centrale database checkt wat de instellingen moeten zijn tijdens de inlog van een gebruiker. Dit wordt bepaald aan de hand van de user ID, group, PC-Name en soort PC (PC of Notebook). (Deze database is opgebouwd uit plain text files (soort .ini filetjes) om te voorkomen dat een WS tijdens de inlogfase al een DB driver nodig heeft. Dit komt de stabiliteit zeer ten goede)
Met instellingen bedoel ik eigenlijk zowel instellingen zoals drive- en printer-mappings, registry keys die gezet of juist verwijderd moeten worden, etc. etc., als ook applicaties die voorhanden moeten zijn. Als een gebruiker een applicatie nodig heeft en deze op de betreffende PC niet staat, wordt deze gepushed. (Als de beheerder bepaald heeft dat pushen niet wenselijk is, wordt wel een snelkoppeling in het startmenu gezet die een pull installatie aanroept).
User en groups informatie wordt in een Windows omgeving uit de domeingegevens gehaald. In een Unix of Linux omgeving uit de groups file en in andere besturingssystemen uit een eigen bestand, genaamd groups.gsc (een soort .ini file waarin de groupsnamen als key vermeld staan, gevolgd door de usernames.
Dit geldt allemaal voor de GEM-engine. De overige onderdelen zorgen voor het verdere arsenaal dat alle mogelijkheden biedt die de "concurentie"ook heeft.
SED schreef op 27 februari 2004 @ 14:06:
[...]

[...]
Bestaan er ook reviews van het programma of is het nog niet verder dan de werkplekken van DSM gekomen?
GEM is in eerste instantie ontwikkeld voor het DSM. (Daar heet het product overigens niet GEM, maar Gold) Na een succesvolle implementatie op enkele onderdelen van dit concern, hebben de ontwikkelaars het pakket verder uitgebouwd tot dat wat het nu is (GEM Suite).
De club die het ontwikkeld heeft is echter een pure ontwikkelclub, gespecialiseerd in maatwerk en geen marketing gedreven organisatie. Deze club heeft het pakket eerst bij de klanten van een middelgroot Limburgs systeem- en netwerkbeheer bedrijf als pilot geplaatst en heeft de terugkoppeling hiervan gebruikt om het pakket verder uit te bouwen (klanten vind je dan ook hoofdzakelijk in Limburg en in het aangrenzende Duitse Roergebied!)

Na ruim één jaar proefdraaien in de klantenkring van eerdergenoemd bedrijf, zijn ze pas in onderhandeling gegaan met een distributeur. De contracten hiermee zijn inmiddels bijna rond. Zodra eea getekend is, gaat ook de website pas in de lucht. GEM systems is nl. niet van plan om het product zelf te gaan vermarkten (schoenmaker blijf bij je leest) en zouden ze de website eerder in de lucht trappen, zou teveel gewijzigd moeten worden als de deal met de distributeur op het laatste moment afgeketst zou zijn.
Tja het is hun beslissing. Ik zou het waarschijnlijk anders aangepakt hebben. Maar hier blijkt nmm alleen iets uit over de marketing capaciteiten en niet over de professionaliteit van het pakket op zich Waarschijnlijk hebben ze dus inderdaad gelijk om die marketing niet zelf op zich te nemen. ;)

Ik wil het hier voor vanavond even bij laten omdat ik al vanaf vanmorgen 7:30 uur onder weg ben geweest en nu net pas thuis ben gekomen. Ik zal kijken of ik er in het weekend iets dieper op in kan gaan.

(Overigens heeft het DSM pas eind 2003 beslist dat het pakket wereldwijd in al hun vestigingen verplicht gebruikt moet gaan worden, en dat zijn samen met de overgenomen bedrijven ca. 22000 werkplekken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED

SED

Interessant. dit roept wel een hoop vragen op aangezien de benadering wat afwijkt van wat gebruikelijk is.
Nu kan ik niet verwachten dat Hiressig al deze vragen gaat beantwoorden maar schiet op wat je weet.

Die group file blijft die automatisch synchroon met de userdatabase van bijv AD?

Het voortdurend controleren van die executable kost dat niet veel extra inlogtijd?

Het gebruik maken van ini files als database heeft neem ik aan een beperking in het aantal gebruikers dat op die wijze kan aanloggen.

Hoe verloopt het push/pull gebeuren, welke compoinenten worden daarvoor gebruikt.

zo kan ie wel weer even ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SED schreef op 28 februari 2004 @ 00:18:
Nu kan ik niet verwachten dat Hiressig al deze vragen gaat beantwoorden maar schiet op wat je weet.
Klopt, ik ben slechts een manager, in wiens organisatie GEM gebruikt wordt. Ik zal wel proberen je vragen te beantwoorden.
Die group file blijft die automatisch synchroon met de userdatabase van bijv AD?
Yep
Het voortdurend controleren van die executable kost dat niet veel extra inlogtijd?
Nee, dat valt reuze mee. Bij ons ca. 20-30 seconden, maar dat is natuurlijk afhankelijk of er applicaties ge-pushed moeten worden. Dan wordt die tijd natuurlijk verlengd met de tijd die die packages nodig hebben voor hun werk. Dat varieert van 0 bij een PC waar alles al op draait tot ca. 3/4 uur als er een volledig lege (nieuwe) PC in het netwerk gehangen wordt (dat geldt voor de hoeveelheid applicaties die wij hebben draaien)
Het gebruik maken van ini files als database heeft neem ik aan een beperking in het aantal gebruikers dat op die wijze kan aanloggen.
Nee. Die ini files leggen alleen vast wat uitgevoerd moet worden door GEM.
Er zijn 7 ini files (8 als je groups.ini wilt gebruiken), waarin je hele structuur van je werkplekken wordt vastgelegd. (bv. applications.ini bepaald wie, welke applicatie krijgt, of die ge-pushed moet worden of dat het een pull installatie wordt, wat de versie van de applicatie moet hebben, etc. Delete.ini bepaald voor welke groep of gebruiker een bestand, directory, registry key of regstry tree verwijderd moet worden, etc. etc.
Dus het aantal gebruikers is volledig irrelevant.
Hoe verloopt het push/pull gebeuren, welke compoinenten worden daarvoor gebruikt.
Helaas, hier kan ik even geen antwoord op geven. Ik zal kijken of ik dat later kan toelichten

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[quote]SED schreef op 28 februari 2004 @ 00:18:
quote]
Antwoord op mijn navraag:

Bij het distribueren van applicaties zit alle functionaliteit in het pakketje (.exe of .msi). Bij push wordt dat gewoon uitgevoerd op de client, bij pull wordt er een snelkoppeling naar dat pakketje in het startmenu gezet. Voor de rechten kan er gekozen worden een .exe pakketje af te laten gaan onder de gebruiker of met adminrechten, .msi pakketjes doen dat automatisch.

Pakketjes kunnen ook gesplistst worden en updates/patches worden er gewoon achteraan geknald (indien de applicatie geïnstalleerd is, natuurlijk).

Over de groupsfile: de groupsfile staat naast de groepen op de domain controller. Er word eerst gekeken of er een file bestaat, zo ja, dan gaat GEM die gebruiken. Bestaat er geen file of zijn er geen groeplidmaatschappen gevonden, dan gaat hij op de domain controller kijken. Eventueel kan er een parameter in de GEM.ini worden gemaakt waarbij hij beide doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xypriz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-04 09:57

Xypriz

Ik zou graag de site van GEM willen bezoeken en heb naar "GEM" en "Global Enterprise Management" ge-googled maar kan nix vinden :?

Heeft iemand de URL voor mij?

Na de post op pagina 2 in deze draad (met die e-mail van die GEM-guy) te hebben gelezen ben ik aan het twijfelen tussen Altiris en GEM. Ik heb met beide pakketten eigenlijk nog geen ervaring maar zou toch graag de verschillen willen weten hiertussen... Is er iemand die een kleine opsomming hiervan kan geven?

B.v.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xypriz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-04 09:57

Xypriz

niemand?? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarWolf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-04 12:17

PolarWolf

Debian, of course.

Cobra_CLA schreef op 18 maart 2004 @ 17:54:
Ik zou graag de site van GEM willen bezoeken en heb naar "GEM" en "Global Enterprise Management" ge-googled maar kan nix vinden :?

Heeft iemand de URL voor mij?

Na de post op pagina 2 in deze draad (met die e-mail van die GEM-guy) te hebben gelezen ben ik aan het twijfelen tussen Altiris en GEM. Ik heb met beide pakketten eigenlijk nog geen ervaring maar zou toch graag de verschillen willen weten hiertussen... Is er iemand die een kleine opsomming hiervan kan geven?

B.v.d.
Gebaseerd op de summiere beschrijving in het bewuste mailtje lijken de producten sterk op elkaar. Zowel GEM als de Altiris suite zijn sterk computer gericht. Wanneer je user gebaseerd uit wilt rollen (dus zonder gebruik te maken van de mechanismes die aangeboden worden vanuit AD) dan wordt er wat getruukt om het een en ander toch voor elkaar te krijgen (mapping van usernaam aan machine naam, en op basis daarvan de software installeren). SMS houdt dacht ik hetzelfde principe aan, hoewel de AD integratie daarin geloof ik wat sterker is. Ik ken echter het product niet goed genoeg om daar iets zinnigs over te zeggen.

Om terug te springen naar de originele vraagstelling:
Hier in de organisatie wordt gebruik gemaakt van Altiris (deployment server) als uitrolmechanisme voor PCs. Dit gebeurt m.b.v. images. In de images zitten OS (Windows XP Pro SP1), Office suite (Office XP Pro SP2) en een meuk aan kleine pakketjes als acrobat reader enzo. Verder zitten er nog wat hotfixjes en patches in die via SUS zijn uitgerold op de master image PC voor het maken van het image. Na het uitrollen van het image wordt SSM gedraaid voor een aantal zaken. Het betreft hier de installatie van wat drivers, het uitzetten van de geluidskaart, *en* het flashen van de BIOS en het zetten van de juiste instellingen daarin. Uiteraard werkt dit alleen voor de HP PCs die we hebben staan. Verder wordt zo'n beetje tegelijkertijd de computer policy uitgevoerd waarin met behulp van wat (al dan niet custom) administratieve templates een zoot registry instellingen wordt gezet, en de security template wordt toegepast. Wanneer dit alles klaar is, dan is de PC klaar om gebruikt te worden door een gebruiker. Overigens wordt de PC ook voorzien van de client voor Altiris Notification Server, zodat we in de gaten kunnen houden wat er met het ding wordt uitgevreten. Totale doorlooptijd voor een kale PC tot een complete werkplek: 30-45 minuten op 10MB/HD.

Wanneer een gebruiker inlogt krijgt deze nog een userpolicy voor z'n kiezen, die bepaalt wat 'ie wel en niet mag, en een applicatie policy waarmee de applicaties waar hij of zij recht op heeft in het startmenu worden gezet. Verder wordt het login script gedraait die wat speciale environment variabele zet, en nog wat drives mapt. Login tijd is ongeveer 10-30 seconden, afhankelijk van of de policy voor het eerst wordt toegepast of niet. Zodra de gebruiker weer uitlogt dan wordt het profiel weggeschreven op het netwerk (roaming profile), en wordt het cached profiel van het werkstation verwijdert.

*Alle* applicaties die niet in het image zijn opgenomen worden met behulp van MSI gedistribueerd vanuit AD. Het betreft hier zo'n 300-350 stuks. Veel van deze zijn simpelweg snelkoppelingen die een netwerk applicatie aanroepen, maar een stuk of 60 zijn installeerbare applicaties die (waar van toepassing) zijn gescript met Wise. Voor alle MSI applicaties geldt dat er custom actions zijn opgenomen die lokaal op het werkstation NTFS rechten zet op de applicatie directories, en die via de reguliere groepsstructuren weer kunnen worden vrijgegeven (indien een applicatie al vanuit de leverancier een MSI was is er een MST op gemaakt die dit soort zaken regelt).

Bovenstaande werkt als een speer...mag ook wel, ik heb het zelf helpen ontwerpen en bouwen (ben daar overigens nog steeds mee bezig).

Tijdens de hele ontwerp-, bouw- en testfase zijn we diverse problemen, ontwerpfouten in de producten en idioterie in applicaties tegengekomen, maar al met al zijn we er redelijk in geslaagd om de visie (policy gedreven, user based, secure, locked down desktop) die in het ontwerp is neergezet te vertalen naar de technische implementatie. Er zijn een aantal pre-SP2 hotfixes e.d. voor nodig geweest, maar werken doet het! :-)

Dus ja, het is mogelijk om met alleen een deployment mechanisme voor PCs en AD een user based omgeving op te tuigen, die ook nog beheersbaar is.

Overigens...nero? winamp? dat soort applicaties horen m.i. niet in een professionele kantooromgeving thuis.

Undernet #linux, Undernet #ipsec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb even geinformeerd bij GEM Systems BV. Het blijkt dat de website tijdelijk buiten bedrijf is omdat ze een nieuwe distributeur in Nederland hebben gekregen (Open Line in Beek Lb)
Je kan altijd even bellen met marc Servaes van Open Line (Tel 043 850 7000). Zij hebben de distributie rechten voor Nederland en kunne je zeker verder helpen.

Ons hebben ze in ieder geval prima geholpen. Wij draaie nu echt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

B.v.d.
Wij hebben ook (o.a.) Altiris bekeken voordat we hebben besloten om GEM te nemen.

Beide pakketten zijn vergelijkbaar qua functionaliteit. Beiden bieden functionaliteit die de ander weer net niet heeft of anders doet, maar de filosofie achter de pakketten is in grote lijnen het zelfde.
Altiris is meer wizard georienteerd en ziet er "gelikter" uit. GEM daar entegen maakt gebruik van plain text files (ini files en leesbare info files) die door de GUI's gebruikt worden. Hierdoor heb je veel meer grip op de zaak en kun je eenvoudig dingen doen die de ontwerpers (nog) niet hebben ingebouwd. Dat is bij Altiris niet mogelijk.
Doordat gebruik gemaakt wordt van plain text files hebben zij de mogelijkheid om de configuratie database via e-mail te versturen en te updaten. Je kan het pakket eenvoudig zo instellen dat de configuratie database per e-mail gesynchroniseerd wordt met .... noem maar op, bv. je Palm. Je kan je dus bv. zelfs via een PDA op je bedrijfsnetwerk bepalen dat iemand een extra applicatie maggaan gebruiken, zonder aanwezig te zijn.

Onze redenen om GEM te nemen voor de workstations waren o.a. :
- GEM was eenvoudiger in installatie en beheer.
- GEM is flexibeler omdat je niet echt in een GUI gedwongen wordt (als je gewend bent met ini files te werken, ben je gewoon veel sneller klaar en kan je ook dingen regelen die ze vergeten zijn in te bouwen
- ze ondersteunen alle server platformen (Windows/Unix/Linux/AS400/etc)
- Alles kan per e-mail gesignaleerd worden. Aangezien ik nogal eens onderweg ben, zie ik alle problemen netjes in mijn mail.

Voor het beheer van onze Windows servers hebben ze een dijk van een tool die je een selectie laat maken van de event meldingen die je wil zien. Alleen die krijg je per e-mail door. Aan de ontvangende kant worden die e-mailtjes weer gestript en in een bestand gezet zodat je ze kan sorteren en zoeken in de GUI. Daar kan je ze weer als verwerkt markeren zodat je ze niet constant weer onder ogen krijgt.
Bovendien kan ik iedere eventqueue waar dan ook opentrekken en beheren.

Eigenlijk moet je het gewoon eens zien. Ik zou even contact opnemen met Open Line of een mailtje sturen voor info aan GEM@accomplish.nl
Pagina: 1