Programmeren en kleurenblindheid

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:04
Hallo allemaal,

voor stage ben ik bezig met het maken van een programma voor een basisschool. Nu zijn er een aantal leerkrachten die last hebben van kleurenblindheid. Hier moet ik in mijn keuze voor kleurstelling in het programma rekening mee houden.

Is er iemand die ervaring heeft met het programmeren voor mensen met kleurenblindheid? Welke kleurcombinaties zijn wel goed te lezen door mensen met kleurenblindheid en welke absoluut niet?

Ik heb reeds gezocht hier op tweakers en op internet. Ik ben terecht gekomen op kleurenblindheid.nl wat het een en ander wel verduidelijkt heeft, maar ik kan geen goed antwoord vinden op mijn vraag.

Alvast bedankt.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Je kunt de kleurinstelling van je monitor wijzigen in zwart/wit.
Zo kun je zien welke kleuren goed of slecht onderscheid tussen elkaar hebben.

Who is John Galt?

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 23:50
De meeste mensen hebben een lichte vorm van kleurenblindheid, en zien het verschil tussen bijvoorbeeld groen en blauw niet. Het licht-donker contrast is meestal wel in orde. Dus in dat opzicht hoef je er niet zo bang voor te zijn. Het is meer dat je geen verschillende kleuren moet gaan gebruiken om verschillen aan te geven. Zoals bijvoorbeeld wie op tweakers modereert, krijgt een groene kleur. Dat soort dingen zul je iets anders aan moeten geven.

Verder een options pagina waar je de kleuren in kunt stellen, is ook wel handig. Dan kan elke gebruiker naar eigen smaak je programma tweaken..

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Mooie publicatie staat op: http://www.mensdata.nl/publicaties/kleurenblind/index.html

Overigens is het lastig er rekening mee te houden, hoewel sommige combi's meer voorkomen dan kleurenblindheid dan anderen. Zelf erg licht last van met bruin en groen. Maar dan alleen als het echt dicht tegen elkaar aan ligt en normaal mens ookal wat langer moet nadenken ;)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Grijze Vos schreef op 16 februari 2004 @ 09:17:
Verder een options pagina waar je de kleuren in kunt stellen, is ook wel handig. Dan kan elke gebruiker naar eigen smaak je programma tweaken..
Of met alternatieve stylesheets werken :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-02 11:17

Clay

cookie erbij?

Je moet best wel rare dingen doen wil een kleurenblinde het niet meer kunnen lezen/gebruiken. Het makkelijkste is gewoon om het contrast tussen tekst/object en achtergrond hoog te houden, en dan maakt het niet uit welke kleuren je gebruikt.

Voor veel rood/groen kleurenblinden (waren er dacht ik de meesten van, ik zelf ook). is rood trouwens - geen - signaalkleur. Het valt simpelweg niet op.

[ Voor 25% gewijzigd door Clay op 16-02-2004 09:20 ]

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 19:31
Ehm,

als je dan toch een programma moet gaan maken voor mensen die last hebben van kleurenblindheid.... en je HEBT mensen ter beschikking met kleurenblindheid....... dan ga je toch doen wat elke goede programmeur/software ontwikkelaar doet?

INTERVIEWS met je uiteindelijke afnemers!!! Vragen wat zij prettige kleuren combo's vinden, vragen wat zij wel kunnen onderscheiden etc.

Dat hoort toch bij je stage joh? Orienteren op je doelgroep, wat willen ze, hoe willen ze het etc etc?

Document van eisen?

Ik snap dat het een hele legitieme vraag is, maar dit zijn toch standaard dingen bij een software ontwikkelings project? Zoiets zou dan ook in je plan van aanpak moeten staan e.d....

maar goed, kan je niet echt verder helpen met hap-klare-brokken, daar ik van mening ben dat dit gewoon.. tja...

Je kan het opvatten als dikke flame aan jou persoonlijk gericht.... of als dikke flame richting je opleiding dat ze je dit soort dingen niet standaard laten doen. Of gewoon zien als opbouwende kritiek.

• OzBoz

OzBoz

justmental schreef op 16 februari 2004 @ 09:16:
Je kunt de kleurinstelling van je monitor wijzigen in zwart/wit.
Zo kun je zien welke kleuren goed of slecht onderscheid tussen elkaar hebben.
Zo werkt het niet met kleurenblindheid. Heeft weinig met contrast te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door OzBoz op 16-02-2004 09:20 ]

• RvL
komakeef schreef op 16 februari 2004 @ 09:19:
Ehm,

als je dan toch een programma moet gaan maken voor mensen die last hebben van kleurenblindheid.... en je HEBT mensen ter beschikking met kleurenblindheid....... dan ga je toch doen wat elke goede programmeur/software ontwikkelaar doet?

INTERVIEWS met je uiteindelijke afnemers!!! Vragen wat zij prettige kleuren combo's vinden, vragen wat zij wel kunnen onderscheiden etc.

Dat hoort toch bij je stage joh? Orienteren op je doelgroep, wat willen ze, hoe willen ze het etc etc?

Document van eisen?

Ik snap dat het een hele legitieme vraag is, maar dit zijn toch standaard dingen bij een software ontwikkelings project? Zoiets zou dan ook in je plan van aanpak moeten staan e.d....

maar goed, kan je niet echt verder helpen met hap-klare-brokken, daar ik van mening ben dat dit gewoon.. tja...

Je kan het opvatten als dikke flame aan jou persoonlijk gericht.... of als dikke flame richting je opleiding dat ze je dit soort dingen niet standaard laten doen. Of gewoon zien als opbouwende kritiek.
Heb je gelijk in, maar het probleem is dat ze hier een chronisch tekort aan tijd hebben. Het bovenstaande is wat ik al twee weken voor elkaar probeer te krijgen, maar men heeft het hier gewoon echt druk.

Probleem is ook dat mijn voorgangers vorig jaar reeds een flink gedeelte hebben gedaan en hier dus totaal geen rekening mee hebben gehouden (zoals wel met meer dingen. Naamgeving bijvoorbeeld is huilen met de pet op...).

Maar ik zal alle gegevens links en informatie hier eens goed doorlezen en dan denk ik dat er wel uit te komen moet zijn.

edit:

Dat de opleiding niet deugd wist ik al langer dan vandaag. MBO Kantoorautomatiseringstechnieken, ofwel de voorloper van de hele ICT-academie. Laatste cohort dus er wordt geen rode cent meer ingestoken. We zitten te programmeren op Celly's 266. Dat gaat op zich nog, maar een Novell Server opzetten op zo'n zelfde machine is een heel stuk minder leuk....
Om nog maar mn mond te houden over de organisatorische wanhoop die het hier is... :X

[ Voor 13% gewijzigd door RvL op 16-02-2004 09:25 ]

Nu de dekens nog...

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 23:50
Eigenlijk raar dat je OS geen ingebouwd mechanisme heeft hiervoor..

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Grijze Vos schreef op 16 februari 2004 @ 09:23:
Eigenlijk raar dat je OS geen ingebouwd mechanisme heeft hiervoor..
Waarom raar? Kleurblindheid betekent niet altijd dat je een volledige kleur niet ziet? Je kan overigens wel je contrast-verschillen aanpassen binnen Windows

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• RvL
Dat heeft 't wel, maar het zit hier dermate dichtgetimmerd. Das een extern bedrijf wat het opgezet heeft en daar mag niets aan aangepast worden. Jammer, maar dat heb ik toch echt gedaan, ik wil als programmeur hier baas zijn over mn eigen pc als het gaat om instellingen van monitor en andere userhardware.

Nu de dekens nog...

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

OzBoz schreef op 16 februari 2004 @ 09:20:
Zo werkt het niet met kleurenblindheid. Heeft weinig met contrast te maken.
Wat ik me uit mijn opleiding kan herinneren is dat bij kleurenblinde mensen niet alle soorten kegeltjes evengoed functioneren, maar de staafjes wel.
Dus als je een goed licht/donker contrast hebt zit je dan toch altijd goed :?

Who is John Galt?

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 19:31
@RvL: heh, ok, dat wist ik niet. Nja, chronisch tijd gebrek is inderdaad zeer jammer :( Ik weet niet of het ze dan ook duidelijk is te maken dat het toch best een cruciaal onderdeel is voor de goede werking van de applicatie, en dat een half uurtje van hun tijd een hoop ergernis en tijdverspilling later kan voorkomen?

Hmm, k, succes in ieder geval! (En tja, bijna alle ICT opleidingen zijn huilen zo lijkt het wel. Hehe... )

Verwijderd

wellicht heb je hier iets aan: http://www.pixy.cz/apps/barvy/index-en.html

ik weet niet of dat een enigszins correcte weergave is van wat kleurenblinden zien, want dat kan ik dus niet beoordelen. Als bijv clay geen verschil ziet tussen verschillende schemes lijkt me dat een aardige test :P

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:59

bonzz.netninja

Niente baffi

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 18:48

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Ik ben behoorlijk kleuren blind, maar heb geen problemen met de klasieke windows stijl, ook tweakers.net, GOT en fok.nl zijn prima te lezen. Ik zou bijv. absoluuut geen rode achtergrond en groene letters gebruiken, das totaal onleesbaar voor veel kleurenblinden.

Wat voor applicatie is het eigenlijk, als alleen de leerkrachten het voor administratieve doeleinde gaan gebruiken is de standaard windows stijl toch prima. Als kleine kinderen het gaan gebruiken wordt het een heel ander verhaal, dan moet het er natuurlijk vriendelijk en makkelijk uitzien, met leuke plaatjes enzo.

Are you following me, Are you following me?

• RvL
Het gaat om een Leerling Volg Systeem voor een basisschool wat voornamelijk door leerkrachten gebruikt zal worden. De standaard Windowsstijl is inderdaad een optie, daar had ik nog niet eens aan gedacht :X

Nu de dekens nog...

• rashmatash
  • Laatst online: 16-02 12:28
rood/oranje op groene achtergrond of andersom werkt prima :)

[RashMatash]

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
rashmatash schreef op 16 februari 2004 @ 11:17:
das alleen erg lastig voor de mensen die geen kleurenblindheid hebben.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• 6K
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01-2025

6K

is ook zo...

Magic schreef op 16 februari 2004 @ 11:21:
[...]

das alleen erg lastig voor de mensen die geen kleurenblindheid hebben.
hm.... dit is niet waar, ik ben juist voor de combinatie van deze 2 kleuren kleurenblind.
dit schijnt zelfs 1 van de meest voorkomende te zijn ;)

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

• OzBoz

OzBoz

justmental schreef op 16 februari 2004 @ 09:31:
[...]

Wat ik me uit mijn opleiding kan herinneren is dat bij kleurenblinde mensen niet alle soorten kegeltjes evengoed functioneren, maar de staafjes wel.
Dus als je een goed licht/donker contrast hebt zit je dan toch altijd goed :?
Probleem is gewoon dat je kleurenblindheid in ontzettend veel vormen hebt. Ik ken ze die blauw en oranje al niet kunnen onderscheiden.. maar ook die blauw en groen niet kunnen definieren.

Contrast hebben mensen met normale ogen ook nodig om tekst te onderscheiden van een achtergrond.

TS wil graag bepaalde kleurcombi gebruiken. Maar gezien dat bij iedereen weer anders is (hoewel het 1 meer voorkomt dan het ander). Dus sja.. dan zou ie gewoon zwart-wit moeten gebruiken. Voor zover ik weet is er niemand die zwartwit ineens als kleur waarneemt.

Verwijderd

Hier staan nog wat voorbeeldjes van vormen van kleurenblindheid + een tool waarmee je een afb. kan uploaden en checken hoe het er voor een kleurenblinde uitziet. -> http://www.vischeck.com

verder eerdergenoemde sites als drempelsweg, accessibility.nl .

hier staat ook nog wat: http://www.lighthouse.org/color_contrast.htm

in je ontwerp er voor zorgen dat kleur niet het enige herkenningsmiddel van (navigatie-)elementen is voorkomt al veel problemen.

dat moet toch weer veel ingangetjes opleveren om verder te zoeken. ;)

• RvL
Inderdaad Type-O, met alle informatie in dit topic kan ik zeker vooruit! Allemaal nogmaals bedankt!

Nu de dekens nog...

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Ik zou alle kleuren in de applicatie volledig wijzigbaar door de gebruiker maken.
dwz, je gebruikt een kleurtje of 16 van een palet, en de gebruiker kan het palet wijzigen.

Voordelen,
1) Het is duidelijk beschreven wat je moet programmeren.
2) Alle kleurenblinde personen kunnen de zaak naar eigen smaak aanpassen.

Let op, ik bedoel dus dat de kleur in de gehele app in 1 keer gewijzigd wordt.
Niet een kleur per onderdeel op het formpje dus.

En zals al eerder werd geroepen, stylesheets zijn je vriend

If you choose to criticise you choose your enemies

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 10:23
Wat je ook kunt doen, ipv kleurtjes gebruiken is.... plaatjes gebruiken :)

Iedereen kan wel plaatjes onderscheiden, zelfs kleine kinderen. Waarom kleurenblinden niet.

let the past be the past.

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 27-05 06:57

Hu9o

Schokkend

Je kan ook gewoon een heleboel combi's op het scherm zetten en vragen, welke kan je wel en welke kan je niet makkelijk lezen.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

• RvL
Ik zie meerdere reply's over stylesheets. Echter, het gaat hier om een VBA applicatie, dus stylesheet zal moeilijk worden.

Waarom ik het dan toch hier post? Graphics ;). En het heeft verders niet met programmeren te maken.

De optie van de gebruiker iets laten instellen kan opzich wel, maar dat doe ik dat later als optie. Eerst het programma afmaken in een kleurstelling die gemakkelijk te lezen is (dit ook laten bekijken door mensen met kleurenblindheid, of ze nu tijd hebben of niet :P) en dan kijken we daar wel eens naar.

Nu de dekens nog...

Verwijderd

rashmatash schreef op 16 februari 2004 @ 11:17:
Iiiieeeewww , net even snel geprobeerd ivm de discussie kan het wel / kan het niet.

Als ik een site tegen kom die er zo uit ziet, ben ik weg......... wordt er helemaal kriegel van :X

• BetuweKees
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 20:44

BetuweKees

Flipje uit Tiel

heb thuis nog wel twee paletjes liggen voor photoshop waarmee je je design kan bekijken zoals een kleurenblinde het ongeveer zal zien. zal als ik terug ben wel even uploaden en een linkje plaatsen..

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder

• BetuweKees
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 20:44

BetuweKees

Flipje uit Tiel

ok.. palleten zijn geupload.. eentje voor gestoorde roodwaarneming (http://www.weijmans.net/palettes/kb-protanopia.act) en eentje voor gestoorde groenwaarneming (http://www.weijmans.net/palettes/kb-deuteranopia.act)

hopelijk kun je hier iets mee

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder

Verwijderd

http://www.vischeck.com/downloads/

een photoshop plugin om de boel te simuleren

het mooiste zou trouwens een proof setup zijn om dit te testen, heeft niemand toevallig zoiets gezien?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2004 10:25 ]

Verwijderd

BtM909 schreef op 16 februari 2004 @ 09:18:
[...]

Of met alternatieve stylesheets werken :)
Dat kan natuurlijk alleen als je of on the fly je profiel kan wijzigen of een account hebt waar je settings mee verbonden zijn. En nu maar hopen dat je als kleurenblinde die settings kan zien.
Pagina: 1