[macosX] installatie problemen

Pagina: 1
Acties:

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-02 13:19
Hoi,

heb hier een imac 350. daar in heb ik 256 Mb ram (transcend) pc 100 inzitten en 40 gb ata 133 maxtor schijf.

Nu wil ik osX installeren alleen dan loopt ie steeds vast vlak na de herstart.

kernel panic: Cant find driver for this device powermac 2,1

Ik heb ook al 2x 256 infineon geheugen geprobeerd helpt ook niks.. wie heeft een id ?In os 9.1 draaien beide geheugen perfect.Firmware update heb ik ook al gedaan

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hmm.. vreemd. Welk OS X versie probeer je te installeren? (niet dat het echt uitmaakt, ze zouden eigenlijk allemaal moeten werken)

Zie je nog andere interessante dingen als je verbose opstart? (cmd-V vasthouden tijdens opstarten)

[ Voor 42% gewijzigd door Bigs op 16-02-2004 07:56 ]

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
OSX is wel meer kieskeurig met z'n geheugen als OS9. Dat is algemeen bekend. Kijk anders of het werkt als je het geheugen er uit haalt.

Bovendien draai een verouderde versie van OSX. Want bij 10.3 krijg je niet meer die foutmelding te zien namelijk. Je krijgt te zien dat je opnieuw moet opstarten en that's it. De foutmelding kan je natuurlijk nog wel achter halen in je console. :)

kleurbleur.nl

• Dezjay
Ik probeer 10.3 te installeren.. volgens mij
geheugen eruit si geen optie want ik heb maar 64mb orgineel :(

hier de volledige foutmelding

standard timeslicing quantum is 1000us
VM_page_bootstrap: 62768 free pages
mig_table_max_displ = 68
IOkit Componen Version 7.0:
Wed sep 24 5:43.30 PDT 2003;root (rcbuilder):releade_ppc/iotkit/relaese
oanic(cpu 0): unable to find driver for thia platforim: "powermac 2,1".

latest stack backtrave for cpu 0:
backtrace blabla doet ie 2c

Dan Kernel version:Darwin kernel version 7.0.0:
Wed sep 24 ...

panic: We are hanging here...

da wast

[ Voor 73% gewijzigd door Dezjay op 16-02-2004 23:18 ]

• Bigs
  • Niet online
Vaak doet het geheugenprobleem zich alleen tijdens de installatie voor, dus je kunt het proberen.

• Dezjay
bij mij wil ie niet installeren met slechts 64 mb intern..

zal nog eens proberen..

nee setup start niet met slechts 64 mb..

welk pc merk geheugen wil wel werken? kingston?

[ Voor 37% gewijzigd door Dezjay op 16-02-2004 23:23 ]

• Bigs
  • Niet online
Ik heb zelf nooit problemen gehad met mijn Dane-Elec geheugen, maar Kingston moet ook gewoon werken lijkt me. Ik snap zoiezo het hele Apple-kieskeurig-met-geheugen-verhaal niet.. standaards zijn standaards :) Volgens mij heeft er ooit gewoon een bug in een OS X installler gezeten waardoor iedereen nu denkt dat Macs kieskeurig zijn.

Verwijderd

Laatst heb ik ongeveer zo'n zelfde probleem meegemaakt met een Apple Powerbook 12" (867 MHz) met ongeveer dezelfde symptomen (kernel panics bij de eerste boot).

Het apparaat werkte wel correct met Mac OS 10.2. Probeer die eens te installeren :)

Verwijderd

Apple wil gewoon stabiel geheugen in zijn machines zodat ze niet teveel mensen aan de telefoon krijgen dat hun computer het niet doet. Natuurlijk voldoet een merkloos reepje ook aan de standaard, maar of het stabiel is is een tweede.

• Dezjay
nou ik heb infeneon en transcend gebruikt.. lijkt me toch niet echt bmerk oid..

Verwijderd

Heb je wel de retail OSX versie, ik weet niet of dat bij OSX nog zo is maar als je een machine specifieke CD hebt ben je ook het haasje.
Voor OS9 zijn er trouwens wel geheugencheckers te vinden, laat die anders eens een nachtje draaien.
http://eshop.macsales.com/Tech/index.cfm?load=newertech.html
dan de gauge pro downen

• Sage
Het is nog steeds zo dat de Mac kieskeurig is met z'n geheugen. Er moet wel een beetje redelijk geheugen in gaan anders krijg je dus dit soort foutmeldingen. Nu wil ik niet zeggen dat het hier het geval is, maar het is een mogelijkheid.

Wat dus wel weer vreemd is, is dat wij ook gewoon transcend geheugen gebruiken voor het inbouwen van het geheugen. Wel is waar via Jet Ram maar nog steeds staat er soms een stickertje met transcend op. Ook wel eens Samsung. Ik werk trouwens voor een Apple authorized service centre en ik kom het ook vaak genoeg tegen dat het geheugen toch een probleem op levert. :)

kleurbleur.nl

• Dezjay
hmm..

dus het kan zijn dat mijn transcend gehuegen niet goed werkt.. das klote zeg.. Maar zou kingston wel moeten helpen? Dit is volgens mij wel een retail versie.. ik heb hem ff geleent om te proberen voor ik hem orgineel koop.. want begin steeds meer te twijfelen of het wel gaat lukken..

heb nu ook al 2x 128 mb smasung geprobeerd.. helpt ook niet.. kan vanavond nog even kijken naar nog een ander reepje

• Sage
Zoals ik al zei is het een beetje vreemd dat het niet werkt. Wij gebruiken het namelijk zelf ook. Misschien is er wel iets anders mis met je machine. Ik kan het zo niet zien eigenlijk.
Wij proppen er trouwens wel gewoon PC133 in. Misschien dat dat scheelt al hoewel ik dat betwijfel.

Weet je zeker dat je de firmware goed hebt geüpdate? Dus dat je een lange toon hoorde en daarna een laad balkje onder in het scherm zag?

kleurbleur.nl

• Dezjay
ja volgens mij wel.. zal het nog eens proberen... heeft het misschien ist temaken met de cas van het geheugen ??

• Dezjay
heb nu 356mb kingston geprobeerd en nog 5 andere dimms en alle mogelijke combie's maar het werkt niet :(

iemand nog een id? zal maar eens kijken of ik 10.2 kan vindne
Pagina: 1