Toon posts:

Minolta S414 vs Minolta Z1

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb afgelopen vrijdag een Minolta S414, maar ik zit nu te twijfelen of het wel is wat ik zoek.

Mijn vorige dig. camera was een Canon A10.

De rede dat ik een nieuwe dig camera heb gekocht is dat ik vaak foto's maak in het donker of bij schemer (vooral auto met neon verlichting)

Maar nu ben ik er achter gekomen dat ik met de S414 het zelfde resultaat krijg als met de Canon (zwarte foto's), ligt dat nu aan het toestel of aan de instelling?

Maar terugkomend op het onderwerp:

Welke Dig camera is beter, betrouwbaarder, enz. de S414 of de Z1.

De verkoper heeft mij iets verteld dat de S414 een top toestel is omdat die iets van APO heeft (ik heb geen idee wat dat inhoudt), deze heb ik toen gekocht, terwijl ik in eerste instantie binnenkwam voor de Z1 (omdat die in de consumenten gids staat als erg goed) en daar bij is de S414 ook nog 100 euro goedkoper dan de Z1.

Heb ik een goede keuze gemaakt met de S414 of heb/had ik beter voor de Z1 kunnen gaan.

Reacties graag

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Digicams zuigen over het algemeen meer dan analoge camera's bij donkere situaties.

Doorgaans kun je ervan uit gaan: hoe groter de lens, hoe meer lichtinval, des te korter je sluitertijd is om een goede foto te kunnen maken. Je zou ook de gevoeligheid van de lichtsensor kunnen versterken, maar dit leidt vaak tot ruis.

Je kunt wel een peperdure camera kopen, maar als het eenmaal echt schemert of donker is dan zul je haast wel een statief moeten hebben om alles netjes op beeld te krijgen.

Of lees ik het verkeerd en is je probleem de flitser?

Alors.

Verwijderd

Topicstarter
Zie mijn probleem

http://home.deds.nl/~snarfvz/fotopagina.html

Waar kan dat aan liggen, vlak voor dat de foto wordt gemaakt komt er in het display een plaatje te staan van klappende handjes.

en alleen valt de Neon verlichting op en niet de gehele auto

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Klappende handjes = trillende handjes. Betekent dat het systeem een zodanig hoge sluitertijd kiest dat een normaal mens met normaal trillende handjes de foto zodanig gaat verzieken dat het ook te zien is.

Wat mij betreft zijn de eerste foto's zonder flitser 'normaal' te noemen. Zo donker, daar heb je gewoon een statief voor nodig. Echter, behalve bewogen lijken ze me ook absoluut niet scherp. Heeft jouw model camera een AF assist lampje? Zo niet, dan had het alsnog een betere resultaat mogen geven, dunkt mij.

De tweede rij foto's: ik snap niet waarom jouw camera geen hogere sluitertijd neemt, want ze zijn inderdaad veel te donker. Denk niet dat de kentekenplaten de oorzaak zijn, aangezien de camera hoop ik op meerdere punten de lichtsterkte meet. Denk dat de flitser op zo'n luttele meters wel beter had moeten kunnen werken.

Kun je de sluitertijd manueel niet instellen? Neem anders de automatische instelling "night portrait" - die heeft flitser en lange sluitertijd. Neem ook evt, een muurtje waarop je de camera kunt plaatsen als je geen statief hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door Stereotomy op 16-02-2004 01:35 ]

Alors.

Verwijderd

Topicstarter
AF = dat kan ik volgens mij doen, als ik de fotomaak knop half indruk.

Wat doet dat AF dan, in mijn handleiding staat wel iets over AF-sensor.

Bestaat er een mogelijkheid om foto's te kunnen maken in het donker, zodat de auto er mooi uit komt met Neon verlichting

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:31

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

De s414 wordt niet echt meer geleverd werd mij laatst verteld toen ik een dig camera aan wilde schaffen. De winkels proberen nu van hun voorraad af te komen dus zit er echt heel veel verschil in prijzen. Dat is zowiezo al iets om te weten. Verder staat de s414 bekend om "donkere" foto's.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 februari 2004 @ 02:52:
AF = dat kan ik volgens mij doen, als ik de fotomaak knop half indruk.

Wat doet dat AF dan, in mijn handleiding staat wel iets over AF-sensor.

Bestaat er een mogelijkheid om foto's te kunnen maken in het donker, zodat de auto er mooi uit komt met Neon verlichting
Auto's met neonverlichting zijn nooit mooi 8)7

Maar je kan het wel zo goed mogelijk vastleggen door een statief te gebruiken en een hele lange sluitertijd in te stellen. Als je daar geen zin in hebt kan je ook gaan flitsen, maar dan zie je de neon veel minder (eigenlijk nauwelijks).

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Move Gadget Talk > Fotografie.

snarfvz schreef:
Heb ik een goede keuze gemaakt met de S414 of heb/had ik beter voor de Z1 kunnen gaan.
Dat is aan jou om uit te zoeken, anderen kunnen daar hun mening over geven, maar je zal hier uiteindelijk zelf over moeten beslissen, dat valt in dezelfde categorie als welke hifi-set/monitor/videokaart/enzovoort. Zelf je eisen samenstellen, zaken testen (ga naar de winkel, hou die cam in je hand, bekijk voorbeeldfoto's op photosig.com enz) je budget vaststellen etc. Van de S414 is bekend dat hij donkere foto's maakt, als je geen goede belichting hebt.

Zie ook Minolta S414 voor meer info over de cam. Verder is dit topic een 'welke camera moet ik kopen?' topic, en die zijn niet de bedoeling hier in Fotografie, zie ook de Fotografie Policy.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.