Toon posts:

Airconditioning in je pc?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok het kan misschien dwaas klinken, maar ik heb zin om zelf een projectje te doen.
Ik ben van plan om nog een electrische frigobox aan te schaffen (heb er al eentje) , het peltiergedoe eruit te halen , en dit om te bouwen tot een box die ik achter (of op) de pc kan zetten, en dan zo de koude lucht via een darm in de pc te krijgen (zie Vapochill) . Dit moet doenbaar zijn volgens mij, het heel thermo-electrisch gebeuren van zo een ding is niet groter dan 40cm lengte op 20cm breedte. En het werkt op 12 volt dus moet op de voeding aan te sluiten zijn.
Het enige is dat ik niet weet of er condens kan gevormd worden op de electrische componenten van de pc, en of de voeding dit wel kan trekken, en of het allemaal de moeite is ( verschil in graden bedoel ik dan).
ideeën of suggesties zijn welkom
Grtz Chesco

Verwijderd

Ik denk niet dat het ding sterk genoeg is om een aanzienlijk verschil in de temps te veroorzaken. Stel dat het toch werkt, hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken over condens, condens onstaat op koude voorwerpen waar warme lucht overheen gaat. In je pc is het precies omgedraaid (je blaast koude lucht over warme onderdelen zoals CPU e.d.).

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:16

scorpie

Supra Addict

vraag het aan Haeg (ook member op GoT), hij heeft een airco in z'n pc..

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Verwijderd

Topicstarter
wat betreft de sterkte van zo een ding, hij gaat TOT 20 graden onder de omgevingstemp, dus met een sealed case (een outtake mss wel) moet dit toch te doen zijn, kijk zelfs nu , als ik hier de venster open zet merk ik t na enkele momenten.
Scorperito schreef op 16 februari 2004 @ 00:41:
vraag het aan Haeg (ook member op GoT), hij heeft een airco in z'n pc..
Thx zal ik eens doen

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2004 00:46 ]

Verwijderd

Dit heeft echt geen enkel nut.
Dat ding leverd nooit genoeg koelvermogen om je kast temp ver omlaag te halen.

Het is trouwes ook niet te vergelijken met een airco of PhCh.. Dat werkt met een compressor enz, en een verdamper.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Zo'n koelbox is gewoon een 40Watt Peltier met 2 enorme koelelementen eraan.
Het zal natuurlijk aardig wat schelen tov een gewone koeler maar je zit idd wel met condensvorming. Er slaat heel wat condens neer aan de koele kant van peltier.

Senile! Senile Oekaki

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 20:39
Ik denk niet dat het veel zou uithalen. Stel dat je een airduct zou maken met daarin die peltier. Dan koelt de lucht die je aanvoert een paar graden af (niet veel verder want je hebt natuurlijk wel een grote airflow) en dan krijg je je CPU misschien 2-3 graden koeler (als het al zoveel is). Beetje on-economisch.

Het lijkt me echter wel leuk als je het zou uitproberen. Dan weten we het tenminste zeker. Dus ga je gang en post je resultaten.

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01 22:34

cdoens

Peugeot-gek

Gebruik je die pelt om een bak water te koelen, daar laat je een heleboel kleine koperen buisjes door lopen, waar je de lucht voor je koeler door laat stromen.

Tis maar een hersen-storm van me, maar volgens mij werkt het wel beter, dan gewoon die pelt in je luchtstroom hangen...

Groetjes, Christian

[edit]
als je een airduct maakt met daarin je peltier, stop er dan wel een "heat"sink op, zodat je het oppervlakte vergroot... Heet zoiets dan meteen een coolsink?? ;)

[ Voor 23% gewijzigd door cdoens op 16-02-2004 13:24 ]

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Verwijderd

Topicstarter
Ok , Mijn bedoeling is sowieso niet om er onder de 10 graden mee te komen.
Dus ik denk wel dat ik er eens stillekes mee ga beginnen , Iig zal ik het resultaat met pics posten, zal voor tegen de zomer zijn.
Cya all ;)

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op 16 februari 2004 @ 00:45:
wat betreft de sterkte van zo een ding, hij gaat TOT 20 graden onder de omgevingstemp, dus met een sealed case (een outtake mss wel) moet dit toch te doen zijn, kijk zelfs nu , als ik hier de venster open zet merk ik t na enkele momenten.

[...]

Thx zal ik eens doen
Wanneer jij je kast dichtmaakt van de omgeving en de ingeblazen lucht regenereerd heb je geen last van condens in je kast .
Waar je wel last van kan krijgen is condens aan de buitenkant van je kast wanneer die een te groot temperatuurverschil krijgt t.o.v. de omgevingstemperatuur.
Op zich een leuk project ik denk alleen dat je erg snel last van herrie gaat krijgen omdat je erg veel lucht moet gaan verplaatsen .
Ik ben benieuwd hoe je dat gaat oplossen.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, vapochill casecooler.
maar dan wel niet zo groot en niet met een xtra kast erlangs ;)
zag daar het concept en dacht aan een frigobox voor in de auto die ik had staan, leuk projectje dacht ik dan.
In ieder geval we zullen wel zien wat het geeft, als ik een graad of 10 - 15 onder roomtemp kan komen ben ik al blij, vandaaruit zien we dan wel weer verder.

En wat die herrie betreft , het kan niet veel erger dan een Volcano 11 denk ik dus we zien wel

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2004 00:52 ]

Verwijderd

Leuk hoor dat hij op 12 Volt werkt maar ik denk toch echt dat je voeding dat niet houdt. Dat ding zal namelijk behoorlijk wat ampere's verbruiken. Als je daarnaast dan ook nog een paar lampjes en koelertjes (12V) erin hangt dan geloof ik al helemaal niet dat je dat gaat halen.

Verwijderd

gemiddelde koelbox trekt omgeveer 50-75 amps op 12VDC.... Vandaar dat je daar in je auto voor een caravan een aparte kabel moet trekken die afgezekerd is.

Dit trekt die computervoeding echt niet. en anders branden je te dunnen stroomkables wel door ;)

zet hem gewoon op 230VAC50. dan heb je geen problemen meer.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 10:18:
gemiddelde koelbox trekt omgeveer 50-75 amps op 12VDC.... Vandaar dat je daar in je auto voor een caravan een aparte kabel moet trekken die afgezekerd is.
50A is bij 12V al 600W :?
Een prom trekt bij normale belastig rond de 170W dus iets klopt er niet helemaal :)

Verwijderd

Wat misschien ook een tip is: waterkoeling met daarin zo'n koelelement geplaatst, misschien heb je dan ook geen radiator nodig. Dan is de kou die van zo'n peltier komt meteen op de goede plek én is ie lekker rustig qua geluid :)

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 21:39

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Ik de winkel waar ik werk verkopen we koelboxen van HELLA. Ik heb er ook aan lopen denk om zo iets te gebruiken. Maar er werd mij aangeraden om dit niet te doen. De koelboxen waren niet bestemd voor continu gebruik.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 21:18
of koop een hoge 19" koelkast en monteer rails aan de binnenkant.
Dan gebruik je die als 19" rack en heb je gelijk licht als je onderhoud moet doen :+

Verwijderd

Als je dan toch een beetje beter wilt koelen met de hulp van een peltier kan je beter 2 loops maken.

1 loop om de warme kant van je peltier te koelen. een simpel pompje en een DIY waterjacket met groot opp vanbinne op de hele peltier goed te kunnen koelen ipv enkel de core wat je soms ziet bij waterjackets.
De koude kant kan je dan gebruiken om je 2de loop te koelen alvorens je systeem te koelen.

Des te sterker die peltier dan is des te beter koelt het en zal je condensatie hebben. Wel kan je dan de loop om de peltier te koelen.

redelijk veel moeite dus waarom niet die peltier recht op de cpu of gpu zetten om toch nog beetje efficient te zijn hoevel een peltier helemaal niet eficient is.

Verwijderd

Topicstarter
DaMightyWackO schreef op 19 februari 2004 @ 15:55:
Ik de winkel waar ik werk verkopen we koelboxen van HELLA. Ik heb er ook aan lopen denk om zo iets te gebruiken. Maar er werd mij aangeraden om dit niet te doen. De koelboxen waren niet bestemd voor continu gebruik.
Ok en een gewone peltier dan , die moet er toch wel voor bestemd zijn , zet daar het zelfde formaat van heat(cool)sinks op en voila, problem solved of niet ??

En ok , het kan mss on economisch zijn maar ik wil dit absuluut een kans geven, mijn bedoeling is niet om er gigantische Oc's mee te bereiken (zit nu btw op een "normale" 2500@3200 clock) maar om gewoon en fatsoenlijke temp (onder de 42 load) en redelijke noisefactor (iig way below the volcano 11 = en ja ik kan en zal waarschijnlijk een thermalright slk met een _/-\o_ papst _/-\o_ erop aanschaffen) te bereiken!!
Dus : weinig geluid , redelijke OC , en niet te hoge temps, dat is de bedoeling en ik zit nu op 45 graden onder load maar wel op luchthaven niveau :Z !!

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2004 23:41 ]

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 23:32:
[...]

Ok en een gewone peltier dan , die moet er toch wel voor bestemd zijn , zet daar het zelfde formaat van heat(cool)sinks op en voila, problem solved of niet ??

En ok , het kan mss on economisch zijn maar ik wil dit absuluut een kans geven, mijn bedoeling is niet om er gigantische Oc's mee te bereiken (zit nu btw op een "normale" 2500@3200 clock) maar om gewoon en fatsoenlijke temp (onder de 42 load) en redelijke noisefactor (iig way below the volcano 11 = en ja ik kan en zal waarschijnlijk een thermalright slk met een _/-\o_ papst _/-\o_ erop aanschaffen) te bereiken!!
Dus : weinig geluid , redelijke OC , en niet te hoge temps, dat is de bedoeling en ik zit nu op 45 graden onder load maar wel op luchthaven niveau :Z !!
Misschien gek gedacht ,maar zou je niet gewoon zo'n verrijdbare airco voor een
weekend kunnen huren .
Je maakt dan aan de kant die uitblaast profesorisch een slang die je in je pc laat blazen .
Zo weet je of het werkt en kun je zien of het de moeite waard is om zoiets te gaan bouwen.
Pagina: 1