Toon posts:

Pc valt compleet uit

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me een week geleden een nieuwe Sapphire radeon 9800pro Atlantis 128 MB gekocht. Daarvoor had ik een Geforce2Ti 64DDR. Toen ik de kaart erin deed liep hij heel erg traag en leek me de voeding te zwak ( 300W en al aantal jaar oud ). Heb toen een nieuwe voeding besteld ( Q-tec PSU 550W dual fan Gold). De radeon leek toen goed te lopen, maar toen ik spellen ging spelen viel de pc spontaan helemaal uit. Ik krijg hem dan weer aan door de stroom helemaal van de pc af te halen en er dan weer op te zetten. Het probleem doet zich voornamelijk voor bij warcraft 3, hier valt de pc 5 á 10 min na beginnen met spelen uit. Bij het spelen van de ut2004 demo is het pas 2x gebeurd, en dit na een hele tijd spelen. Op het moment gebruik ik catalyst 3.6, maar het probleem blijft hetzelfde bij catalyst 4.2. Heb ook al fresh install geprobeerd.
Voorheen heb ik dit probleem nooit gehad.

Is me voeding/videokaart dan niet goed of waar ligt dit aan?

Specs:
MSI k7t266 pro2
Athlon XP 1700+
2x 256mb DDR-ram ( merkloos )
wd1600JB
Sapphire radeon atlantis 9800pro Atlantis 128 MB
Q-tec PSU 550W dual fan Gold
Windows XP professional

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2004 18:44 ]

Verwijderd

heb je naar je systemtemps gekeken? misschien schakelt moederbord zich automatisch uit omdat of CPU of GPU te warm wordt?

Verwijderd

Topicstarter
Naar de cpu temp heb ik gekeken, deze is zo tussen de 45 en 50 graden. Maar weet niet hoe ik de temperatuur van de GPU moet meten, maar als ik er zo aan voel als ie net is uitgevallen is ie niet erg warm.

Verwijderd

Heb je de pc geoce'd?

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik heb alles standaard lopen.

Verwijderd

Mss gek idee hoor maar heb je die extra stroomkabel vanaf je videokaart in je harde schijf gedaan en daarna op je voeding? Die videokaart slurpt nogal wat stroom namelijk.

Ik heb een Radeon 9700 en die heeft dat ook... En anders zou ik toch eens naar je voeding kijken...

Verwijderd

hmm lijkt dan toch op stroomprobleem....

al gecheckd hoeveel voltage mobo naar AGP slot kan sturen? misschien dat dit niet afdoende is?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 februari 2004 @ 00:32:

al gecheckd hoeveel voltage mobo naar AGP slot kan sturen? misschien dat dit niet afdoende is?
Nee, waar/hoe kan ik dat zien?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 februari 2004 @ 00:34:
[...]

Nee, waar/hoe kan ik dat zien?
boekje?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 februari 2004 @ 00:31:
Mss gek idee hoor maar heb je die extra stroomkabel vanaf je videokaart in je harde schijf gedaan en daarna op je voeding? Die videokaart slurpt nogal wat stroom namelijk.

Ik heb een Radeon 9700 en die heeft dat ook... En anders zou ik toch eens naar je voeding kijken...
Ik had eerst die extra kabel aan de voeding en dan door naar de hardeschijf. Heb toen ook eens geprobeerd als ik ze beide los aan de voeding doe. Maar het probleem bleef hetzelfde.

Verwijderd

Hier zie je de specs van je moederbord, mss kun je hierop vinden of jou mobo je agp kaart wel trekt.

http://www.msi.com.tw/pro...pro_mbd_detail.php?UID=28

Succes ermee!!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 februari 2004 @ 00:32:

Ik kan het nergens vinden, het mobo kan maximaal 4x agp aan en daarop moet de 9800pro ook goed op lopen.

• Sweet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-12-2022

Sweet

Ga er maar gerust vanuit dat je Q-Tec voeding kuren heeft.

Heb een aantal weken terug een 400 Watt Q-Tec Dual Fan Gold Low Noise gekocht vanwege de kwalificatie "Low Noise" en omdat tov mijn oude Target 300 Watt hij wat extra power voor toekomstige upgrades zou hebben. In spellen en in 3dMark2003 slaat die Q-Tec er abrubt uit en ik moet dan opnieuw de powercable uit en inpluggen voordat het systeem weer wil starten.

Heb gisteren m'n ouwe vetrouwde 300 Watt Target weer geplaatst en het systeem (Asrock Sis, Athlon 2500+, Ti 4200, 512 Mb) is weer zo stabiel als een tiet. De Q-Tec gaat terug naar de leverancier en gezien andere topics geloof ik niet meer zo in echt stille voedingen vandaar dat ik het ooit wel eens met de montage van een Papst fan in mijn Target ga proberen. De Q-Tec was bij koude start de eerste 5 minuten wel echt stil, maar ging dan door de interne temp. op een toerental draaien en geluidsniveau draaien vergelijkbaar met de oude Target.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, dit leek mij ook het probleem.
Ga ik ook eens kijken of ik een andere voeding kan krijgen ipv deze. Welke voeding zou dan een goeie keuze zijn met deze specs ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 februari 2004 @ 15:04:
Bedankt, dit leek mij ook het probleem.
Ga ik ook eens kijken of ik een andere voeding kan krijgen ipv deze. Welke voeding zou dan een goeie keuze zijn met deze specs ?
Elke 300+ watt voeding die niet van Q-Teq, Trust of Sweex is of zo. Een beetje redelijk merk bedoel ik; Zalman = stil, een enermax is goed of anders een Antec Trupower.

• Sweet

Sweet

Als je zeker weet dat je oude 300 Watt voeding er de oorzaak van is dat je videokaart zo weinig fps leverde, dan ging ik voor een Aopen 400 Watt of een noname die in grote aantallen verkocht wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Sweet schreef op 16 februari 2004 @ 15:18:
Als je zeker weet dat je oude 300 Watt voeding er de oorzaak van is dat je videokaart zo weinig fps leverde, dan ging ik voor een Aopen 400 Watt of een noname die in grote aantallen verkocht wordt.
Ja, daar ben ik heel zeker van. Nu loopt namelijk alles goed, alleen dan afgezien van het uitvallen van het systeem.
Maar ik heb deze voeding bij www.gistron.nl besteld. Ik weet niet of ik ook via daar andere voedingen kan krijgen dan die op de website staan. Maar een 350W ATX Enermax PSU zou dus voldoende moeten zijn?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2004 15:27 ]

• Sweet

Sweet

Ben zelf normaliter een fan van Zalman producten. Heb een passieve videokaartkoeler van Zalman en ook de CNPS 7000 all coper heatsink met adjustable fan van Zalman. Mooi afgewerkt, uitstekende koeling voor beide.

Heb een tijdje de topics voor de Zalman voedingen bijgehouden en kom tot de conclusie dat de producten ongetwijfeld kwalitatief goed zijn maar dat de beloofde decibels alleen gelden bij een net koud opgestart systeem. Wat er daarna gebeurt klinkt dan weer gewoon als je oude voeding. En omdat mijn oude voeding het prima doet en ik niet 70 Euro of meer voor iets exotisch wil uitgeven simpelweg vanwege de exotische naam, ga ik zelf maar eens proberen de bestaande voeding wat stiller te krijgen. Hoop dat ik geen klap van dat ding krijg bij openschroeven want stroom door m'n lijf heb ik een broertje dood aan :)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:44
De voeding knalt eruit?
Dus je moet de stroom eraf halen en dan er weer op waarna je pas weer je pc opnieuw kan opstarten?
Ik heb hier ook een topic over geopent.
Bij mij was het uiteindelijk de cpu die te heet werd.
Bij mij zat mijn cpu niet goed.
Als je videokaart te heet wordt dan krijg je artifacts.
Neem aan dat je het bij je cpu moet zoeken.
Ik heb trouwens ook een msi mobo, maar dan de k7n2 Delta-L met een 3000+
Ook heb ik een sapphire, alleen dan de passief gekoelde 9800 pro.
Zit je vid kaart dicht bij je cpu in de buurt?
Maak de kast eens open en richt een grote huis tuin en keuken ventilator op je videokaart en cpu. Dus ertussen in.
Als je pc dan blijft draaien is het een temp probleem.
Bij mij zag ik de temp nooit boven de 60 graden gaan. Maar schijnbaar deed hij dat wel.
Nu is het 38 idle en 48 stressed.
Hoop dat je hier wat mee kunt. Ohw ja, voor ik het vergeet.
Ik had mijn cpu koeler verkeerd om erop. Dus met de inkeeping (ter grootte van je cpu socket) boven de cpu en het lage gedeelte boven de socket m.a.w. De socket wordt verwarmd door de koeling en mijn cpu kon niet genoeg afgeven.

Btw,

ik heb een 350 Watt AOpen had hiervoor een oude 300 Watt van AOpen, maar deze had geen P4 stekker. Daar heb ik een 300 Watt voor gekocht, maar die heb ik geruild omdat ik dacht dat hij daardoor uitviel.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat mijn systeem:
MSI k7n2 Delta-L
Athlon xp 3000+
256 MB Corsair 400MHz
5400rpm maxtor 63 GB
Pioneer DVD
Jet7 koeler

Gewoon op een 300 Watt draaid.
Maar ja, het kan bij jou wel het probleem zijn, maar als ik het zo hoor is het hetzelfde probleem als bij mij. Je cpu kan weleens opgewarmd worden door je videokaart.

[ Voor 21% gewijzigd door Arunia op 16-02-2004 15:37 ]

Verwijderd

Heb hier een ,Q-tec PSU 550W dual fan Gold, met dezelfde veschijnselen.
Uitvallen van de pc bij verschillende soorten spellen maar alleen heb ik deze voeding al weer een half jaartje en was al bezig met alles te checken.
cpu stressed 55 Gr. en met het proggie Hot cpu tester na 5 uur draaien geen uitvallen.
Memtest geen problemen na een n8tje en ja videokaart club3d 4000ti 128 mb 4xagp wordt erg warm maar kan ik niet meten.

Dus na dit gelezen te hebben ga ik ook maar andere voeding kopen.
rest: a7n8x 2.0 de luxe bios 1.07
amd 2600+ (no tweak)
768 MB ddr
Win xp pro
cdrw+dvd+floppy

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2004 15:54 ]

• Arunia
55graden is wel erg warm hoor.
Als mijn 3000+ 48 graden stressed wordt, het is een barton.
Ik zou het toch in de koeling zoeken als ik jou was.

Verwijderd

NielsOveres schreef op 16 februari 2004 @ 16:06:
55graden is wel erg warm hoor.
Als mijn 3000+ 48 graden stressed wordt, het is een barton.
Ik zou het toch in de koeling zoeken als ik jou was.
Dat was tijdens het lopen van Hot cpu tester nu in "normale" toestand is het
oeps kijk nu ff in AIDA32 en dan krijg ik het volgende te zien.....
-

Sensoreigenschappen
Sensortype Asus ASB100 Bach, Winbond W83L785TS-S
Sensortoegang SMBus 2Dh, SMBus 2Eh
Moederbordnaam Asus A7N8X

Temperaturen
Moederbord 28 °C (82 °F)
CPU 55 °C (131 °F)
CPU Diode 60 °C (140 °F)

Koelingsventilatoren
CPU 2280 RPM

Spanningswaarde
CPU Core 1.66 V
CPU AUX 1.66 V
+3.3 V 3.25 V
+5 V 4.89 V
+12 V 12.16 V
-12 V -12.08 V
-5 V -4.58 V

• Sweet

Sweet

Mijn processortemps en mobotemps zijn uitstekend met MBM 5. Zowel stressed als in rust altijd tussen de 45 en 50 graden (case heeft barweinig ventilatie want met open kast dalen de temps bijna 10 graden). Met mijn oude koeler kwam ik wel eens op 60 graden voor de Athlon 2000+ maar nog nooit instabiliteit gehad.

Leverancier gaf trouwens zelf ook al aan dat er problemen met de Q-Tec's zijn. Ik heb het bewijs van de brakke voeding geleverd door mijn oude 300 Wattje er weer in te zetten en er daardoor een stabiele computer voor terug te krijgen.

Ben erachter gekomen dat ik sinds ik de Q-Tec heb gehoord, dat de oude Target toch wat meer geluid maakt. Ik hoor bijv. de trafo van de Target ook terwijl dat bij de Q-Tec niet het geval was. Tsja, maar ze moeten het wel blijven doen natuurlijk :)

Ben benieuwd hoe mensen met die veel verschillende voedingen hebben gebruikt hun kwaliteiten inschatten. Wat geeft je nu gewoon waar voor je geld en welke is echt stil. Of komt het er toch op neer dat je beter een Papst fan in je oude goed werkende voeding kunt bouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sweet op 16-02-2004 16:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu 3x 3Dmark3d laten lopen. Maar pc is niet uitgevallen. De temperatuur van de processor kwam niet boven de 55 graden uit ( zonder ventilator ). Alleen de voltages waren wel erg wisselvallig ( stuk meer dan normaal ), dus je krijgt zo'n grafiek met veel bergen en dalen. Ik ga het zo eens testen met warcraft 3 en dan een ventilator op systeem. Kijken of ie dan niet crashed.

EDIT:
Wat ik wel raar vond was dat de muis ( mx500 ) warm aanvoelde na de testen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2004 17:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Net even getest met warcraft 3 met ventilator.. en het pc viel weer uit. Wat ik nog vergeten ben te melden is dat de pc soms het geluid maakt dat hij uitvalt, scherm wordt danook zwart. Maar erna weer wilt beginnen met lopen. Je hoort dan ook duidelijk de kaart vastlopen. Als beeld dan terug is, is het scheef getrokken ( horizontaal zijn er aantal lijnen opgeschoven), geblokt en hangt het systeem ipv dat het helemaal uit is gevallen.
Ligt het nu dus gewoon aan de voeding? Dat de spanning op een gegeven moment even inzakt tijdens warcraft 3, waardoor de pc uitvalt??

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 20:09
Verwijderd schreef op 16 februari 2004 @ 18:33:
Net even getest met warcraft 3 met ventilator.. en het pc viel weer uit. Wat ik nog vergeten ben te melden is dat de pc soms het geluid maakt dat hij uitvalt, scherm wordt danook zwart. Maar erna weer wilt beginnen met lopen. Je hoort dan ook duidelijk de kaart vastlopen. Als beeld dan terug is, is het scheef getrokken ( horizontaal zijn er aantal lijnen opgeschoven), geblokt en hangt het systeem ipv dat het helemaal uit is gevallen.
Ligt het nu dus gewoon aan de voeding? Dat de spanning op een gegeven moment even inzakt tijdens warcraft 3, waardoor de pc uitvalt??
heb je van je ati kaart de VPU recover aanstaan?

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

Verwijderd

Topicstarter
Die is nog niet aanwezig in catalyst 3.6 zover ik weet. Maar ik denk dat ik nog eens catalyst 4.2 installeer en het daar eens mee test.

• Arunia
Ok, denk dat het de voeding is. Heb je een mogelijkheid om er een extra voeding bij te hangen die de rest van je apparaten overneemt? Dan kun je het een beetje testen. Kun je niet met speedfan (hoe heet dat proggie eigenlijk?) of iets dergelijks testen? Dan kun je meteen je voedingswaardes uitlezen.

Verwijderd

Topicstarter
NielsOveres schreef op 16 februari 2004 @ 22:11:
Ok, denk dat het de voeding is. Heb je een mogelijkheid om er een extra voeding bij te hangen die de rest van je apparaten overneemt? Dan kun je het een beetje testen. Kun je niet met speedfan (hoe heet dat proggie eigenlijk?) of iets dergelijks testen? Dan kun je meteen je voedingswaardes uitlezen.
Ja, ik heb al met een aantal verschillende programma's de voltages gemeten, o.a. met speedfan. Hierbij zag je soms uitschieters er tussen zitten, maar ze zijn nu ook weer niet erg laag te noemen. Ze komen er niet 5% onder of boven. Maar ik weet niet hoe ik deze moet meten tijdens warcraft, want als ie crasht kan ik ze niet meer aflezen.
Verder weet ik niet hoe ik 2 voedingen aan 1 systeem moet hangen.

Verwijderd

Topicstarter
Heb het nu eens geprobeerd met de nieuwste omega drivers omega drivers 2.5.22 en met VPU recover uit geschakeld. De pc blijft uitvallen bij wc3.. dus het lijkt me echt de voeding, of kan er ook iets mis zijn met de videokaart? al lijkt mij dit zelf wel erg sterk,omdat warcraft 3 grafisch nou niet echt het zwaarste is imo.

EDIT:
Heb nu zelfs even me gpu overgeklokt naar 425,25/378.00, hiermee kan ik zelfs nog ut2k4 stabiel spelen en 3dmark03 gedraaid zonder tot nu toe een crash te hebben gehad.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2004 00:53 ]

Verwijderd

Lijkt me stug dat dit de voeding is.
Als de voeding goed is (test: haal een 20 piek kostend 300 watt voedinkje en vervang) doet ie dit zeker niet.
ik heb dezelfde videoplank die gewoon zn stroom krijgt van de lead met daaraan ook de 7200 rpm maxtor disk, en tot vanochtend werkte dat al vijf maanden uitstekend op mn 300 watt voedinkje. waar dan ook nog een dvd burner en een cd burner aan hangen, maar geen athlon (p4 systeempje)

nu is er vannacht iets doorgefikt (mobo, vidboard of voeding) maar tot vannacht had ik nog nul problemen met deze volgens vele "kenners" veeel te zwak uitgevoerde stroom-configuratie. vermelden waard is wellicht dat de pc in die vijf maanden misshicne tien keer uit heeft gestaan, en dan vooral voor upgrades of verplaatsing naar lanparties. verder staat hij altijd aan en loopt emule permanent, mn dvd brander elke avond als ik thuis ben (wegens emule) en de radeon ramt er regelmatig de nieuwste spellen uit, zelfs tijdens het dvd branden (wachten, daar hou ik niet van). dat ging dus goed. het kreng is durchgefikt tijdens de nacht, dan loopt alleen mn ezeltje en eventueel mn virusscanner.

ik zou als ik jou was eerder mn videobord, directx of de drivers verdenken dan de voeding. ik denk zelfs dat ik de schuld nog eerder bij het mobo zou leggen.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
waar ik onmiddelijk aan denk als ik dit allemaal lees: je hebt toch wel de laatste bios versie???

[ Voor 44% gewijzigd door the_stickie op 17-02-2004 08:04 ]

• Arunia
Als ik het zo lees lijkt het mij ook een driver/bios probleem.
Probeer eens met een hele schone installatie en dan alleen de laatste drivers installen. Hierdoor zal je pc ook ineens aanzienlijk versnellen. Zeker aangezien je van Nvidia naar een ati bent gegaan. Die drivers door elkaar is nu ook weer niet de lekkerste combo.
Naar mijn idee zal waarschijnlijk het probleem dan opgelost zijn.

Verwijderd

Topicstarter
The_Stickie schreef op 17 februari 2004 @ 08:03:
waar ik onmiddelijk aan denk als ik dit allemaal lees: je hebt toch wel de laatste bios versie???
Ik heb de laatste bios versie
NielsOveres schreef op 17 februari 2004 @ 08:20:
Als ik het zo lees lijkt het mij ook een driver/bios probleem.
Probeer eens met een hele schone installatie en dan alleen de laatste drivers installen. Hierdoor zal je pc ook ineens aanzienlijk versnellen. Zeker aangezien je van Nvidia naar een ati bent gegaan. Die drivers door elkaar is nu ook weer niet de lekkerste combo.
Naar mijn idee zal waarschijnlijk het probleem dan opgelost zijn.
Heb ook al een schone installatie geprobeerd en daar lag het ook niet aan

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 februari 2004 @ 07:36:ik zou als ik jou was eerder mn videobord, directx of de drivers verdenken dan de voeding. ik denk zelfs dat ik de schuld nog eerder bij het mobo zou leggen.
Ik heb ook al eens aan het moederbord gedacht en heb toen eens de D-LED's proberen te vinden. Maar ik vind deze nergens op mijn MSI k7t266 pro2, terwijl deze er toch op moeten zitten??
Heb ook eens naar lekkende condensators gekeken, omdat dat probleem veel voorkomt met dit mobo. Kan er alleen geen ontdekken, al kan dat dan nog misschien aan mij liggen...

EDIT: ik heb heb nu ook nog eens de kaart op 2x agp laten lopen, probleem is nog steeds hetzelfde :(.. weet gewoon echt niet waar het aan moet liggen. Videokaart, voeding of mobo..??

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2004 22:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dan nu als laatst alle zettings in wc3 erg laag gezet, de reso op 800x600x16, qualiteit textures etc. op low en alles van sound instellingen uitgezet. Eerst was hij na een half uur nog niet gecrasht en net nu crasht ie toch na zo'n 10 min. Ligt het dan aan de voeding, omdat het dus ook nog een stuk langer door kan gaan. En het dus net aan de voeding ligt hoelang hij nog voldoende stroom kan leveren of niet?

Verwijderd

alweer het bekende q-tec gevalletje... probeer eens een andere voeding of je nieuwe qtec voeding met je oude vga kaartje als je die nog hebt, dan weet je zeker of het aan de nieuwe voeding ligt of niet..

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 08:32
kun je de video kaart en/of voeding niet even in een andere computer testen?

ik zelf verdenk het moederbord
ben ook eens weken bezeig geweest met een comp die gewoon internetwerk perfekt deed maar zodra er een spel gestart werd liep hij vast na onbepaalde tijd.
cpu vervangen, videokaart vervangen, geheugen vervangen, voeding vervangen 8)7 8)7 hehehe niks hielp het was gewoon het moederbord.

succes ermee

Ja zou ik ook zeggen

Pagina: 1