Geheugen kapot of Proc. kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Kama
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 17:28

Kama

Aritifical Intelligenticus

Topicstarter
Hallo,

Mijn systeem:
- Asus K8V Deluxe
- 2x TwinMos 512 Mb RAM (PC3200) (niet overklokt met BIOS oid)
- Athlon 64 3200+
- Sapphire ATI Radeon 9800 SE
- Windows XP Prof.

Ik heb gedurende de twee weken dat ik m'n pc nu heb regelmatig last gehad van vastlopers, vooral bij bijvoorbeeld het runnen van 3DMark. Nu kreeg ik telkens na een bluescreen de melding van Windows dat er een device driver aan ten grondslag zou gaan liggen, maar al het gesleutel aan m'n Radeon drivers ten spijt is het probleem niet verdwenen.

Nu heb ik van het weekend es uitgezet dat m'n PC direct reboot na een bluescreen en toen zag ik dat het om een STOP 0x00000050 fout ging. Dit gaf mij aanleiding om met memtest86+ het RAM es onder de loep te nemen.

Wat blijkt: Fouten bij test #6 (soms ook #5). Ik heb een van m'n twee modules eruit gehaald... Weer testen, weer fouten. Module eruit, andere erin, ook weer fouten. Maw. Het lijkt erop dat beide modules kapot zijn....

Nu heb ik toch wel een paar vragen. Is het niet wel heel erg toevallig dat beide modules leesfouten geven? En dat ze dat ook nog es telkens op andere adresseringen doen? Het komt zelfs voor dat in Pass #0 geen fouten gevonden en in Pass #1 wel. Kan het zijn dat de processor, of zelfs het moederbord niet goed zijn? :?

Ik heb helaas geen DDR geheugen liggen om mee te testen. Ik hoop hier deze week aan te komen.

Niels

Verwijderd

Ik denk dat je na het testen van je geheugen nu eerst wel is een andere proc zou moeten proberen. Ik heb vroegah ongeveer ditzelfde probleem gehad alleen dan met een PII. Toen heb ik ook 3 verschillende modules geprobeerd en gaven allemaal fouten op steeds verschillende plekken en met verschillende tests. Na het vervangen van de proc werkte alle 3 de geheugen modules perfect. Met testen traden er ook geen fouten meer op.

Misschien dus eerst handig om de proc te testen aangezien alle data via deze loopt :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2004 23:32 ]

• Kama

Kama

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 februari 2004 @ 23:31:
Ik denk dat je na het testen van je geheugen nu eerst wel is een andere proc zou moeten proberen. Ik heb vroegah ongeveer ditzelfde probleem gehad alleen dan met een PII. Toen heb ik ook 3 verschillende modules geprobeerd en gaven allemaal fouten op steeds verschillende plekken en met verschillende tests. Na het vervangen van de proc werkte alle 3 de geheugen modules perfect. Met testen traden er ook geen fouten meer op.

Misschien dus eerst handig om de proc te testen aangezien alle data via deze loopt :)
Ok, klinkt aannemelijk. Is er nog een andere manier om te testen of een Athlon 64 kapot is, anders dan hem te vervangen? (testsoftware?)

Niels

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 21:35

RammY

Dát!

Heb je goeie drivers voor je 64 bit proc geprobeerd? scheint dat dat ook nog wel es wil helpen...

[ Voor 8% gewijzigd door RammY op 22-02-2004 13:07 ]

Deze advertentieplaats is te huur!

• Kama

Kama

Topicstarter
RammY schreef op 16 februari 2004 @ 00:06:
Heb je goeie 64 bit drivers voor je proc geprobeerd? scheint dat dat ook nog wel es wil helpen...
Onder Windows misschien wel, maar dat verklaart nog niet de fouten in Memtest86+ ...

Niels

Verwijderd

Kama schreef op 16 februari 2004 @ 00:00:
[...]

Ok, klinkt aannemelijk. Is er nog een andere manier om te testen of een Athlon 64 kapot is, anders dan hem te vervangen? (testsoftware?)
Testsoftware ben ik verder (helaas) niet bekend mee. Behalve dan Sisoft Sandra die je ws zelf ook kent maar ook weer onder windows moet draaien. Ik denk toch dat het cpu omwisselen word, ondanks dat niet gemakkelijk gaat worden met een 64 bit ;)

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:09

Shunt

Boe

gebruik je wel de memstest voor 64 bits ? aangezien de mem controller van een amd 64 op de proc zelf zit is hier een speciale variant voor nodig.
ffe zoeken op de frontpage van tweakers.net

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Kama

Kama

Topicstarter
Ik heb memtest86+ van memtest.org gebruikt. Die zou de AMD Athlon 64 moeten ondersteunen (en het herkent mijn proc wel). De "oude" memtest wil niet eens starten.

Ik breng morgen m'n PC terug naar de leverancier. Die zorgt maar dat ie die fouten eruit krijgt. Het ding boot nu echt om de haverklap.

Niels

• Kama

Kama

Topicstarter
PC is weer terug van reparatie. Het geheugen was inderdaad fout bevonden is vervangen. Ze zeggen getest te hebben en geen fouten mee gevonden te hebben.

Echter, bij thuiskomst blijkt 3DMark wederom in random gevallen corrupted texture files te hebben bij het testen, geeft de installatie van Battlefield opeens een doodordinaire CRC fout (opnieuw proberen gaat goed) en houden applicaties er weer spontaan mee op. MemTest onder Windows vindt inderdaad weer fouten, dus op naar de duurtest met de bootflop:

Vanochtend voor ik vertrok naar m'n werk heb ik memtest86+ aangezet en na thuiskomst heeft het systeem een goeie 10 uur zo'n 30 passes in memtest86+ gedraaid en zijn er een goeie 4650 errors gevonden. De laatste ca 15 die ik op het scherm zie staan waren allen in test #6 (zoals al eerder aangegeven).

Conclusie. Het geheugen is niet het probleem. :'( Vermoeden: Mobo of processor kapot. Moet ik weer terug... En het is hier nog carnaval ook, dus dat gaat weer weken duren :'( (Daar zit je dan als Hollander tussen de Brabo's :X )

Niels

Verwijderd

Als de processor stuk zou zijn zou die niet opstarten ;) .

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 februari 2004 @ 21:14:
Als de processor stuk zou zijn zou die niet opstarten ;) .
hoe kom je daarbij???

Er kunnen gedeeltes van de CPU beschadigt of niet goed zijn, terwijl de werking van de CPU gewoon doorzet, niet stabiel, maar wel gewoon werkend

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Kama

Kama

Topicstarter
Ik ben sinds vanochtend op DDR333 ipv DDR400 gaan draaien en dat gaat al een stuk beter (minder crashes), vannacht doe ik weer een duurtestje.

Normaal zou ik dan zeggen dat het mobo niet goed is (timingsprobs) maar bij de Athlon 64 zit de mem. controller natuurlijk in de processor... Dus, proc of mobo??

Overigens: Zover ik weet zou dit Twinmos geheugen compatible moeten zijn met het mobo (gevonden op de asus site), toch kan ik me voorstellen dat het geheugen gewoon niet geschikt is voor deze snelheid op dit mobo. Heeft ander (lees: duurder) geheugen kans op beter resultaat?

Niels

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:24
Toen ze het geheugen hebben vervangen de laatste keer, heb je toen dezelfde type's weer terug gekregen? Of hebben ze een compleet ander merk/type geplaatst? Je zou misschien nog even een Bios update voor je mobo kunnen proberen, de k8v deluxe zit inmiddels op versie 1005 dacht ik.

Verder kan het zo zijn dat je CPU inderdaad defect is. Zeker in test 5 en 6 wil dat bewijzen dat het cache geheugen van je CPU niet helemaal lekker is. Maar goed, defecte proc's zijn gelukkig nog een zeldzaamheid..... :)

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Misschien kan je even wat andere topics gaan doorzoeken, want ik heb al meer gelezen over dat Twinmos geheugen gewoon niet werkt met de AMD 64. Geheugen is dan stiekem wel goed, maar Het wil gewoon niet met de AMD 64. Probeer het eerst eens met een ander merk geheugen. Misschien heeft de winkel wel no-name liggen of zo. Misschien ook wel Kingston of nog beter spul.

[off-topic]Als de winkel niets goedkopers heeft liggen wat werkt met jouw systeem, moet je duurder geheugen hebben, is de winkel dan verplicht om voor hetzelfde geld jouw beter geheugen te geven??? Ben hier best benieuwd naar eigenlijk[/off-topic]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• stylezzz
Nee. Als die goedkope module toevallig niet 100% wil samenwerken met jouw cpu/mobo combinatie is dat pure pech. Het is ondoenlijk om alle mobo/geheugen combinatie's vooraf te testen.

Ga jij lopen mekkeren omdat dat kingston latje van 5 euro meer wel goed werkt en dat twinmos latje niet?

• Kama

Kama

Topicstarter
Uitkomst van de nieuwe duurtest op DDR333: Na 10 uur testen: 0 fouten.

Ondertussen heeft de PC winkel ook niet stilgezeten. Ze gaven aan zelf nog zeer weinig ervaring te hebben met dit moederboard heb hebben mijn systeem nagebouwd. Ze kwamen met exact hetzelfde probleem op de proppen: Memory errors all over the place. Na het geheugen vervangen te hebben door Samsung was het probleem over.

Conclusie: TwinMos is ongeschikt voor dit moederboard/processor

Dit is op zich verwonderlijk, want op de Asus site staat dit TwinMos geheugen op de "approved memory" lijst. Ik ga dus m'n BIOS updaten (nog een keer) en als het dan niet wil, dan moet er bij mij ook maar Samsung oid in.

Volgende stap: ik ga nu upgraden en vannacht testen. Ik post de uitkomst.

Niels

• stylezzz
Kama schreef op 22 februari 2004 @ 00:49:
Conclusie: TwinMos is ongeschikt voor dit moederboard/processor

Dit is op zich verwonderlijk, want op de Asus site staat dit TwinMos geheugen op de "approved memory" lijst. Ik ga dus m'n BIOS updaten (nog een keer) en als het dan niet wil, dan moet er bij mij ook maar Samsung oid in.

Volgende stap: ik ga nu upgraden en vannacht testen. Ik post de uitkomst.
Foute conclusie. Er zijn veel verschillende soorten twinmos geheugen, met twinmos chips, met m-tec chips en noem het maar op. Probeer nou eerst je BIOS maar te flashen en dan nog eens testen. Als dat exacte type op de asus site staat dan moet het gewoon werken..... :)
Pagina: 1