MS Networking - laptop kan alleen via IP's werken?

Pagina: 1
Acties:

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:13

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Topicstarter
Ik heb hier een netwerkje van 4 pc's en 2 notebooks. Alle machines zitten op internet via een Edimax routertje, en dat werkt prima. Ze krijgen IP via DHCP, kunnen op elkaars shares kijken, geen vuiltje aan de lucht. Met uitzondering van mijn nieuwe laptop. Een Acer Aspire 2001WLCi. Prachtdingetje, maar op het netwerk een regelrechte ramp. Internet is geen probleem, zowel over wifi als over bekabeld netwerk. Maar shares benaderen over het internet netwerk lukt alleen als ik werk via \\192.168.0.x en dan iedere keer username en password ingeef (ja ik laat de passwords saven, wat het dus nog gekker maakt).

Alle machines draaien WinXP Pro SP1, zitten in dezelfde werkgroep, alle users bestaan op alle PC's.

Ook het benaderen van de laptop gaat enkel op IP-adres. Ik kan vanaf een andere machine wel de laptop bij naam zien in de werkgroep, maar als ik de laptop dan wil selecteren krijg ik als fout dat ik geen machtiging zou hebben voor toegang tot de machine.

Het instellen van statische IP's hielp ook niet. Google en de search boden me ook geen uitkomst... Wie kan mij helpen met dit misschien niet zo ernstige maar wel superirritante probleem?

edit: ik kan met de laptop op de hogeschool wel alle andere pc's zien in het netwerk, in tegenstelling tot thuis...

[ Voor 6% gewijzigd door Whieee op 15-02-2004 22:49 ]

Launching containers into space

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Topicstarter
schopje???

Verwijderd

Ok, ik doe een poging. Laatst had ik een probleem met sharen en dat bleek te liggen aan het feit dat de guest account was uitgeschakeld. Het sharen maakt nl onder water van dat account gebruik.

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:57
Is je machine name op die lapdoos niet te lang/groot/met spaties??
Ik neem aan dat je van alles/naar alles wel gewoon kunt pingen..

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 februari 2004 @ 18:28:
[...]

Ok, ik doe een poging. Laatst had ik een probleem met sharen en dat bleek te liggen aan het feit dat de guest account was uitgeschakeld. Het sharen maakt nl onder water van dat account gebruik.
guest account is bij alle machines uitgeschakeld, maar alle useraccounts bestaan op alle machines. ik vermoed dat het probleem ligt bij de DNS of bij NetBIOS, maar ik weet niet wat er fout is... (en dat komt niet vaak voor... :/ )

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Topicstarter
SyS_ErroR schreef op 17 februari 2004 @ 18:30:
Is je machine name op die lapdoos niet te lang/groot/met spaties??
Ik neem aan dat je van alles/naar alles wel gewoon kunt pingen..
jooow karssie... ff lezen he. Ik kan op IP-basis iedereen benaderen, maar de lapdoos kan niemand benaderen op NetBIOS naam en kan ook niet benaderd worden op NetBIOS naam. Niet thuis tenminste... op de Hogeschool gaat het wel :?

Een pc-naam mag geloof ik 255 tekens bevatten, en spaties kunnen niet.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Welke OS'en hebben we het over? Met Windows Xp Home edition zal je dit iedere keer krijgen.

Misschien met een eenvoudig batchscript in je startupdirectory op te lossen ? 'C:\Documents and settings\%Username% (of 'All Users' om de mapping voor alle gebruikers toe te passen)\Start Menu\Programs\Startup' :)

Een tekstbestandje maken met daarin :
code:
1
2
@echo on
net use X: \\server-ip\sharename password /user:domein\gebruikersnaam

Waarin X: door een letter naar keuze te vervangen is. Password door je wachtwoord en ip-adres van de server in '/user:' doorde domeinnaam als er een domein aanwezig is.

Sla het tekstbestand met de extensie '.bat' op :)

[ Voor 8% gewijzigd door sanfranjake op 18-02-2004 04:26 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
Staat de winxp firewall uit?

het zou niet uit mogen maken maar staat de werkgroep goed?

als je er niet uit komt zou je kunnen overwegen alle protocollen en drivers van de nic's eraf te gooien en opnieuw te installen

of om het helemaal extreem te doen heel winxp verversen

Verwijderd

"Enable NetBIOS over TCP/IP" aanstaan onder het tabblad "WINS" onder het knopje "Advanced" bij de eigenschappen van het TCP/IP protocol?

Verwijderd

Whieee schreef op 18 februari 2004 @ 01:19:
Een pc-naam mag geloof ik 255 tekens bevatten, en spaties kunnen niet.
zullen we 15 doen?

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Topicstarter
15 maar? naja, dan issie nog kort genoeg... :P

Ik heb intussen mn lapdoos opnieuw geinstalleerd en als sneeuw voor de zon verdween mn probleem :) Alles werkt weer zoals het hoort... wat mij betreft kan het topic dus dicht...

Pagina: 1