Toon posts:

[phpMyAdmin] users aanmaken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb met phpMyAdmin een database en een user aangemaakt, maar ik kan niet connecten met deze user.

In de mysql database heb ik in de tabel user:
localhost gebruiker1 wachtwoord1 N N N N N N N N N N N N N N

En in de tabel db staat dit:
Host Db User Select_priv Insert_priv Update_priv Delete_priv Create_priv Drop_priv Grant_priv References_priv Index_priv Alter_priv
% gebruiker1base gebruiker1 Y Y Y Y Y Y N Y Y Y

Met phpMyAdmin op de server zelf krijg ik deze foutmelding: "MySQL said: #1045 - Access denied for user: gebruiker1@localhost' (Using password: YES)". En als ik met een ander programmaatje vanaf mijn computer thuis met de server wil connecten, krijg ik deze foutmelding: "host huppeldepup is not allowed to connect to this MySQL server".

Ik heb op een andere webserver ook even gekeken, en daar staat in de tabellen db en user exact op dezelfde manier de users ingevuld en daar werkt het wel. Er moet dus toch nog ergens iets zijn in te vullen vrees ik...

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Uiteraard heb je een controluser met leesrechten op de usertabellen aangemaakt zoals ook aangegeven staat in de docs? :)

Verder - welke versie gebruik je? en kan je met die user ook inloggen als je 'mysql' in de commandline inramt? Tot slot: bekijk [rml][ Howto] PHPMyAdmin[/rml] ook even :)

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:34

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

heb je je privileges al geflushed in mysql?

Verwijderd

Topicstarter
mysql 3.23.54
phpmyadmin 2.5.3

Op de oude server werkt het hiermee wel, op de nieuwe niet...

Via de command line krijg ik ook een access denied for user gebruiker1@localhost

Nee, een control user heb ik niet aangemaakt. Waar is die control user te zien? Dan kan ik even spieken in de betreffende tabel op de oude server. Maar daar is volgens mij ook geen control user aangemaakt, of WebMin moet dat daar automatisch hebben gedaan. WebMin draait namelijk op de oude server, maar op de nieuwe heb ik liever alleen phpMyAdmin vandaar...

//edit
ja, ook geflusht...

Voor de rest heb ik alleen nog maar een root user staan in de mysql database, en met die user ben ik via phpMyAdmin ingelogd en heb daarmee een nieuwe testdatabase en nieuwe testuser aangemaakt.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2004 21:48 ]

• G33rt
Nee, een control user heb ik niet aangemaakt. Waar is die control user te zien?
die control user is gewoon een normale mysql user :)

Lees ook de docs even door om te kijken of je het wel goed geinstalleerd hebt :)

Verwijderd

Topicstarter
G33rt schreef op 15 februari 2004 @ 21:46:
[...]

die control user is gewoon een normale mysql user :)

Lees ook de docs even door om te kijken of je het wel goed geinstalleerd hebt :)
Okee, dan zal ik naast de root account nog een (control)user voor mezelf gaan aanmaken :)

Ja, het is wel goed geinstalleerd allemaal denk ik. PhpMyAdmin werkt ook probleemloos met de root user. Alleen die controluser heb ik in de config.inc.php nog nooit hoeven invullen. Op de oude server werkt het probleem zonder iig.

• G33rt
Dat is ook nieuw sinds versie 2.51 (uit mn hoofd) of ergens in die buurt :)

en als het met de root wel werkt - die user heeft wel voldoende rechten he? :)

[ Voor 36% gewijzigd door G33rt op 15-02-2004 21:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik begrijp er niets van. Ik zit al vanaf 18:00 uur te pielen :(

De gegevens van die user in de tabellen user en db zijn op beide servers precies hetzelfde. Zie eerste topic. Zijn er op een andere plek nog gegevens nodig ofzo?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2004 22:04 ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Kun je niet een volledige ex/import van de mysql database doen?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Spider.007 schreef op 15 februari 2004 @ 22:22:
Kun je niet een volledige ex/import van de mysql database doen?
Nee joh, die oude zit vol troep, en ik wil graag snappen waarom het nu niet werkt :)

Maar het kan toch niet zo heel moeilijk zijn? Stel je hebt net een schone installatie van mysql en phpmyadmin gedaan. Wat zijn dan de stappen om voor 1 nieuwe user een database aan te maken waar hij alles mee mag doen, maar hij mag natuurlijk niet eventuele andere databases zien. Maakt mij niet uit of dit Via de prompt of via phpmyadmin gaat, mij lukt het alleen even niet :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2004 02:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu wel 1 stapje verder:

I.p.v. een user aan te maken door zelf "insert a new row" te doen in de tabellen "db" en "user" van de tabel "mysql", heb ik nu een user toegevoed via de link "privileges" op de phpMyAdmin homepagina. Nu kan ik wel inloggen met deze user.

Maar de juiste database aan deze user koppelen lukt niet. Ook al selecteer ik in de rubriek "Privileges" de juiste database voor deze user met "Database-specific privileges", gevolgd door "go", dan is er voor deze user toch geen database beschikbaar. Het lukt me dus niet om de user access te geven tot diens database...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2004 03:09 ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Kan het zijn dat je het nu al naar de filistijnen hebt geholpen :? Misschien even alles leeggooien en opnieuw beginnen? Ik zou sowieso beginnen met de privileges in plaats van het handmatig toevoegen van users in de database :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, ja, ik heb nog nooit met phpMyAdmin gewerkt, vandaar :)

Maar de users aanmaken via privileges is de manier ja, want nu staat ook het wachtwoord er gecodeerd in en volgens mij geeft phpMyAdmin er op die plek ook nog een commando overheen waardoor het wel werkt.

Nu alleen nog de juiste database aan de juiste user koppelen... Maar hoe?

Verwijderd

Topicstarter
Whoeeha, het is eindelijk gelukt. Ik beschrijf hieronder effe de stappen die ik heb genomen om een 1 database aan te maken voor 1 user. Please do reply wanneer er iets beter gedaan kan worden!

aanmaken user:
home > privileges > "add a new user"
daar heb ik username, localhost en wachtwoord ingevuld, bij global privileges NIETS ingevuld, vervolgens op "go" gedrukt

aanmaken database:
home > "create new database"
databasenaam ingevuld en op "create" gedrukt

koppelen van die database aan die user
home > privileges > edit betreffende user
onder "database-specific privileges" heb ik bij "add privileges on the following database" de juiste database uitgezocht en gesubmit, en heb daarna bij "edit privileges (database-specific privileges)" alles aangezet behalve GRANT en op "go" gedrukt.

• G33rt
dit kan je volgens mij ook gewoon doen door een user aan te maken op je systeem (althans, als ik 'useradd' gebruik dan kunnen die users ook met mysql verbinden), en dan het volgende te doen:
code:
1
2
CREATE DATABASE bla;
GRANT ALL PRIVILEGES ON bla TO hoi@% IDENTIFIED BY wachtwoord;

en de user kan dan niet 'GRANT' uitvoeren ('ALL' zijn alle normale privileges), daarvoer moet expliciet 'WITH GRANT OPTION' zijn meegegeven :)

Verwijderd

Topicstarter
Okee, bedankt, da's handiger ja!

Trouwens, die control user blijkt dus eigenlijk niet echt nodig te zijn als je met de root user ook alles kan regelen?

• G33rt
Ik kon met mijn root user niet eens inloggen op phpMyAdmin als die controluser niet aanwezig was, dus ik denk wel dat hij zo zijn nut heeft (ik weet niet welke authentication mode jij gebruikt, maar ik gebruikte iig http) :)

Verwijderd

Topicstarter
G33rt schreef op 16 februari 2004 @ 15:31:
Ik kon met mijn root user niet eens inloggen op phpMyAdmin als die controluser niet aanwezig was, dus ik denk wel dat hij zo zijn nut heeft (ik weet niet welke authentication mode jij gebruikt, maar ik gebruikte iig http) :)
Ik gebruikte voor de root user de config methode in phpMyAdmin, en dat ging probleemloos. Maar uit veiligheidsoverwegingen haal ik nu maar phpMyAdmin met de root user weg, heb het niet echt meer nodig want alles is nu aangemaakt...

Thanks again
Pagina: 1