Toon posts:

Uitschakelen SMART monitoring op A7N8X ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey all,

Ik vroeg me af. Zit er harddisk SMART monitoring op de Serial ATA controller op de A7N8X? Zo ja, hoe kan ik dit zien en uitschakelen?

Ik heb overigens een A7N8X Deluxe versie 1.06 met normale 1007 BIOS. Wellicht werkt mijn single drive Seagate Barracuda 7200.7 120GB dan nog vlotter. Momenteel gaat ie zo hard met de nForce 3.14 J Remix drivers in Windows XP SP1:

Buffered Read : 87 MB/s
Sequential Read : 51 MB/s
Random Read : 8 MB/s
Buffered Write : 76 MB/s
Sequential Write : 53 MB/s
Random Write : 10 MB/s
Average Access Time : 6 ms (estimated)

Kan het uberhaupt sneller? Anyway, ik hoop dat iemand het weet. Thanks!
Lance

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2004 21:15 ]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik wil niet lullig doen, maar ik kan op de site van Asus niets vinden over sata support op het A7N8X bordje.

http://www.google.nl/sear...22+disable&hl=nl&ie=UTF-8

Misschien kan je hier eens kijken.

[ Voor 44% gewijzigd door Hooglander1 op 15-02-2004 21:24 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-07 14:12
waarom zou je SMART willen uitdoen? Gebruik jij kapotte HDD's ofzo?

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 17:35
pierre-oord schreef op 15 februari 2004 @ 21:32:
waarom zou je SMART willen uitdoen? Gebruik jij kapotte HDD's ofzo?
"Wellicht werkt mijn single drive Seagate Barracuda 7200.7 120GB dan nog vlotter."
Daarom dus..
Mja kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je het verschil merkt..

Ik vind het btw wel fijn dat speedfan kan gaan piepen als mn hdd's > 55 graden celsius worden :P

Leave only footprints, take only memories

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-07 14:12
pierre-oord moet lezen :P

Zal niet uitmaken denk ik hoor, is denk meer bij het opstarten van je PC. Smart controleert of je HDD nog een beetje werkt... zal die wel niet permanent aan het doen zijn ;)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-08 20:22
hooglander1 schreef op 15 februari 2004 @ 21:17:
Ik wil niet lullig doen, maar ik kan op de site van Asus niets vinden over sata support op het A7N8X bordje.

[...]
dan zal ie de deluxe versie wel bedoelen lijkt mij :)

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad de Deluxe uitvoering die ik heb. Op door hooglander1 genoemde link http://slashdot.org/artic...208.shtml?tid=137&tid=164 valt te lezen dat de BIOS waarschijnlijk geen SMART functies heeft:

yukster (586300): "...it doesn't have SMART monitoring for the harddrives!!! At least I haven't been able to find any sign of it and my email to tech support went ignored."

drxenos (573895): "You don't need BIOS support to use SMART. You just need to get a utility from the harddrive maker to enable this feature. "

yukster (586300): "But every other mobo I own has a BIOS setting to enable SMART and says "HD SMART capable and status ok" when I boot. Why do I have to go track down some SMART monitor app for the most expensive, feature-packed mobo I have?"

I stelde de vraag omdat ik afgelopen vrijdag een UDMA 100 ExcelStor Jupiter J660 60GB 7200RPM harddisk aan een ASRock K7VM2 R3.0 mainbord (met SMART monitoring in BIOS) heb gehangen en er een testje op heb gedraaid met SiSoft Sandra. De resultaten met SMART disabled waren volgens mij beter (ik heb de resultaten niet bij de hand). Ik zal dinsdagavond (dan ben ik bij die machine) nog even een nieuwe test draaien om het verschil te bekijken tussen SMART enabled en SMART disabled in de BIOS. En of die UDMA 100 sneller is dan mijn SATA Baracuda 7200.7 op mijn A7N8X Deluxe. Ik zal ze hiero posten.

Bedankt voor de reacties.
Lance

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2004 23:49 ]

Pagina: 1