Ik dacht het al, een vrijwel nieuwe user. Voor het geval niemand me voor was
welkom op GoT
Het is de bedoeling dat je wel even zoekt want de meeste problemen zijn al vaker aan de orde geweest. Alle Forum-FAQ's staan boordevol goede tips en informatie waardoor de kans voor een oplossing alleen maar groter wordt.
Voor het gemak een lapje tekst uit de FAQ van OM (opslagmedia en io controllers)
Mijn schijfruimte klopt voor geen meter, hoe komt dat?
Ten eerste voor de duidelijkheid: dat ligt niet aan de harddisk in de hardwarematige zin, maar aan de software en de onwetendheid van de gebruiker Hieronder volgt een lijstje met alle mogelijke oorzaken.
1000 vs 1024
De harddisk fabrikanten rekenen voor het gemak met hele duizendtallen, terwijl we toch met machten van 2 moeten rekenen. Elk duizendtal (Kilo, Mega, Giga, Tera, etc) is in feite een vermenigvuldiging van 210 (1024). Als we dit nu gaan omrekenen, dan zien we bijvoorbeeld het volgende bij "60GB":
60.000.000.000 bytes = 58.593.750 KB = 57.220 MB = 55,9 GB
Verborgen bestanden
Bij het selecteren van bestanden: neem je ook Hidden en Systeem bestanden mee? Bijvoorbeeld de swapfile en NTFS bestandsindex nemen ook wat ruimte in. Zie de mapopties in verkenner.
Slackspace
Hou rekening met slackspace; dit is "verspilde" ruimte doordat clusters niet altijd volledig gevuld kunnen worden. Een cluster mag een deel bevatten van maximaal één bestand. Een bestand wordt verdeeld over clusters, wanneer de rest kleiner is dan één cluster, dan ontstaat er slackspace. Je zou de schijf kunnen defragmenteren om zo optimaal mogelijk gebruik te kunnen maken van de clusters.
FAT tabellen en MFT tabel
Worden door FAT32 respectievelijk NTFS gebruikt om bestandslocaties bij te houden. Deze nemen een paar megabytes ruimte in beslag, afhankelijk van de partitiegrootte.
Prullenbak
Leeg de prullenbak
Norton Utilities / Norton Antivirus
Indien je Norton Utilities en/of Norton Antivirus hebt geïnstalleerd, leeg de Norton Protected Recycle Bin en schakel deze eventueel uit.
Beschadigingen
Voer scandisk of chkdsk /f uit, de bestandsindex kan mogelijk beschadigd zijn.
System Restore
Bij Windows Me/XP, hou rekening met System Restore. Deze vreet ook wat schijfruimte.
Verkeerde jumpersetting
Wanneer een harddisk de 32GB CAP ondersteunt (om de aloude 32GB limiet bug van AWARD BIOS te omzeilen) en een van de master/slave jumpers per abuis op de 32GB CAP staat afgesteld, dan zul je logischerwijs maar 32GB van de harddisk kunnen zien cq benutten.
[
Voor 3% gewijzigd door
Guardian Angel op 15-02-2004 21:32
]