[XP] 10 GB harddisk ruimte is weg*

Pagina: 1
Acties:

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-05 10:13

Dentheman

Zie signature

Topicstarter
Ik heb 2 harde schijven 1 van 30 en 1 van 40 GB, ik heb windows XP prof geinstalleerd op C = 40GB, als ik alle bestanden selecteer staat er 1 GB, echter als ik op eigenschappen van C klik, staat dat er al 10 GB gebruikt is, terwijl dat toch echt niet te vinden is.

Wie help mij m'n 10 gig terug te vinden ???

MZZL Dennis

Zie ondertitel

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Heb je systeemherstel aan staan?
Heb je slaapstand/hybernate aan staan?

Zo ja: zet die eerst eens uit

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:40
Kijk eens met treesize

http://www.jam-software.com/freeware/TreeSizeSetup.exe

Werkt perfect!

Whoop!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik dacht het al, een vrijwel nieuwe user. Voor het geval niemand me voor was welkom op GoT

Het is de bedoeling dat je wel even zoekt want de meeste problemen zijn al vaker aan de orde geweest. Alle Forum-FAQ's staan boordevol goede tips en informatie waardoor de kans voor een oplossing alleen maar groter wordt.

Voor het gemak een lapje tekst uit de FAQ van OM (opslagmedia en io controllers)
Mijn schijfruimte klopt voor geen meter, hoe komt dat?
Ten eerste voor de duidelijkheid: dat ligt niet aan de harddisk in de hardwarematige zin, maar aan de software en de onwetendheid van de gebruiker Hieronder volgt een lijstje met alle mogelijke oorzaken.

1000 vs 1024
De harddisk fabrikanten rekenen voor het gemak met hele duizendtallen, terwijl we toch met machten van 2 moeten rekenen. Elk duizendtal (Kilo, Mega, Giga, Tera, etc) is in feite een vermenigvuldiging van 210 (1024). Als we dit nu gaan omrekenen, dan zien we bijvoorbeeld het volgende bij "60GB":
60.000.000.000 bytes = 58.593.750 KB = 57.220 MB = 55,9 GB
Verborgen bestanden
Bij het selecteren van bestanden: neem je ook Hidden en Systeem bestanden mee? Bijvoorbeeld de swapfile en NTFS bestandsindex nemen ook wat ruimte in. Zie de mapopties in verkenner.
Slackspace
Hou rekening met slackspace; dit is "verspilde" ruimte doordat clusters niet altijd volledig gevuld kunnen worden. Een cluster mag een deel bevatten van maximaal één bestand. Een bestand wordt verdeeld over clusters, wanneer de rest kleiner is dan één cluster, dan ontstaat er slackspace. Je zou de schijf kunnen defragmenteren om zo optimaal mogelijk gebruik te kunnen maken van de clusters.
FAT tabellen en MFT tabel
Worden door FAT32 respectievelijk NTFS gebruikt om bestandslocaties bij te houden. Deze nemen een paar megabytes ruimte in beslag, afhankelijk van de partitiegrootte.
Prullenbak
Leeg de prullenbak
Norton Utilities / Norton Antivirus
Indien je Norton Utilities en/of Norton Antivirus hebt geïnstalleerd, leeg de Norton Protected Recycle Bin en schakel deze eventueel uit.
Beschadigingen
Voer scandisk of chkdsk /f uit, de bestandsindex kan mogelijk beschadigd zijn.
System Restore
Bij Windows Me/XP, hou rekening met System Restore. Deze vreet ook wat schijfruimte.
Verkeerde jumpersetting
Wanneer een harddisk de 32GB CAP ondersteunt (om de aloude 32GB limiet bug van AWARD BIOS te omzeilen) en een van de master/slave jumpers per abuis op de 32GB CAP staat afgesteld, dan zul je logischerwijs maar 32GB van de harddisk kunnen zien cq benutten.

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 15-02-2004 21:32 ]

ARME AOW’er

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Systeemherstel uit, Hidden Files aan, 'Hide systemfiles' uit. Nu heb je immers de mappen geselcteerd die je ziet, en daar zitten dus nu de verborgen en systeemmappen niet bij :)

Verwijderd

het stukje dat je kopieert lijkt mij hier niet het geval.

1000 >> 1024 is geen 1000% verschil

:Y)

heb je msichien norton trash folder aaan staan??? In dat geval moet je eerst ook nog ff je files "purgen" om ze echt weg te gooien. Ik zeg ook maar wat. Dit was bij mij ooit het geval

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2004 21:33 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op 15 februari 2004 @ 21:32:
het stukje dat je kopieert lijkt mij hier niet het geval.
1000 >> 1024 is geen 1000% verschil
:Y)
Als je slechts 1 stukje leest ipv alle mogelijke oorzaken bij elkaar te nemen, apart te bekijken dan kan het niet anders of de FAQ heeft gelijk.

Maar je zult de quote wel niet goed gelezen hebben want jouw edit, 'het Norton verhaal', staat er nl. ook in.

Dit is zo verschrikkelijk vaak aan de orde geweest en even zoveel malen is de FAQ juist gebleken. Het klopt gewoon. Punt uit.

Nooit aan de GoT-FAQ twijfelen maar aannemen dat deze klopt. :( :)

[ Voor 13% gewijzigd door Guardian Angel op 15-02-2004 21:37 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

rusti rustig maar. ik zei alleen dat dat stukje niet klopt.

de faq is heilig.

weet ik ook wel _/-\o_ _/-\o_

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op 15 februari 2004 @ 21:45:
rusti rustig maar. ik zei alleen dat dat stukje niet klopt.

de faq is heilig.

weet ik ook wel _/-\o_ _/-\o_
Tuurlijk, maak me niet druk hoor :)

Maar vaak leest men niet goed en soms denk ik dan.. verdorrie lees nu eens. No hard feelings, we vatten het allebei even verkeerd op misschien. Ben altijd blij als iemand probeert mee te denken met een ander.

ARME AOW’er

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Denman89,

Welkom op GoT :)
We hebben op GoT wat richtlijnen opgesteld waar we graag zien dat een topic aan voldoet, ik vat ze eventjes kort samen:
  • Kies een goede topic titel die je probleem omschrijft. In jouw geval ontbreekt voornamelijk een Windows Operated Systems specifieke eis - namelijk dat we het OS tussen vierkante haakjes willen zien (al die andere topics in WOS hebben dat niet volledig toevallig ;) )
  • Toon zelf initiatief voordat je een topic opent. We hebben in Windows Operated Systems een hele mooie FAQ, we hebben meer dan 2 miljoen berichten ooit gepost op GoT - maak daar dan ook gebruik van :) Zo verwachten we bijvoorbeeld van je dat je de FAQ eerst even leest, en dat je ook de search gebruikt. Neem dan op in je topicstart wat je daar mee gevonden hebt, en wat er niet werkte aan die oplossingen.
  • Geef in je topicstart voldoende informatie - sinds wanneer is het probleem, etc.
Pas je topic start nog even aan zodat het voldoet aan bovenstaande eisen - dan pas ik je topic titel nog even aan. (was: "10 GB is weg").

Verder - kijk eens in onze mooie Windows Operated Systems FAQ - hierin staat je probleem ook nog eens beschreven :)
Pagina: 1