Visaton vox 200

Pagina: 1
Acties:
  • 1.298 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• franksch
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-03-2024
Hallo,
Ik sta op het punt om mijn eerste zelfbouwspeakerset te gaan bouwen, mijn oor is gevallen op de vox 200.
Nu heb ik het gevoel dat de tweeter van de vox 200 beter kan bv de ke 25 sc of de mht 12 ribbon tweeter.
Is dat verstandig ?
Is er iemand die hier wat meer van weet en wat moet er allemaal aan het crossover-filter veranderd worden en kan ik dat zelf ?

Groeten Frank

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-08 15:08

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Je hoeft in iedergeval het volume van de kast niet aan te passen, dat is bij een tweater niet van toepassing. Ik denk wel dat je het filter moet aanpassen, anders zou een andere tweeter wel eens te hard/ te zacht kunnen klinken of er zit een gat in de weergegeven frequenties of de overlap van de mid/low naar hoog zuigt big time.
Het aanpassen van het filter doe je in eerste instantie op basis van de technische specificaties van de units en dan moet je waarschijnlijk nog wat fine-tunen om het helemaal goed te krijgen (moeilijk). Er zijn speciale tooltjes om filters te ontwerpen en te simuleren. Ik zal straks eens kijken of ik nog wat voor je terug kan vinden (tijdje geleden dat ik er wat mee gedaan heb)

Are you following me, Are you following me?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik denk dat je het gewoon zo kan laten zoals het is. Het is allemaal op elkaar afgestemd en past prima zo. Hoezo zou je dan een andere tweeter nemen ? Extra belastbaarheid zul je niet krijgen. De G 20 SC is op zich een prima tweeter.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• franksch
Ik ben bang dat ik misschien achteraf spijt krijg dat ik er niet een kwalitatief betere tweeter ingezet heb.
De onderdelen kan ik voor inkoopprijs krijgen dus dat scheelt en dan ben je snel geneigd om wat duurdere komponenten te nemen.

Groeten Frank

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ga dan direct voor een duurder VOX, zeker als je korting krijgt. Als je geen ervaring hebt met het aanpassen van filters, dan is dat denk ik een betere keuze. Verder wordt de tweeter niet echt in minderwaardige bouwpakketten gebruikt als ik me dat zo bekijk. De G 20 heeft gewoon een lagere gevoelligheid dan de 25 serie, maar schijnt dus wel prima bij de VOX 200 te passen, anders hadden ze wel een 25 model gepakt neem ik aan.

Check anders ff het Visaton forum, daar staat ook ernorm veel info, en modificaties!

Hebbes: http://www.visaton.de/vb/showthread.php?s=&threadid=5338

BTW, groeten is niet nodig, kost alleen maar onnodige DB plaats ;)

[ Voor 23% gewijzigd door voodooless op 15-02-2004 22:47 ]

Verwijderd

Op het (duitstalige) forum van Visaton staan aangepaste schema's voor de vox 200 met de tweeters die je noemt:

Met de ke 25 sc:
http://www.visaton.de/vb/...313142682dc&threadid=5338

Met de mht 12:
http://www.visaton.de/vb/...313142682dc&threadid=5222
Bij deze moet de je middentoners wat verder uit elkaar zetten anders past de mht 12 er niet tussen.

Verwijderd

En de aanpassingen zijn van Visaton zelf, dus dat zit wel goed :). Mooi slanke speaker die Vox200.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zeker mooie speakers, alleen zou ik toch niet voor de VOX 200 gaan, maar toch een maatje groter.

Ik wil wel eens een VOX 300 met een actief gestuurde Shiva i.p.v een TIW horen, volgens mijn roeleerd dat heel erg! Als ik nu nog een shiva had kon ik zoiets maken: Shiva, G 25 FFL, 2x AL 170. Dat is denk ik behoorlijk hefig (al ben ik nu ook al ruim tevreden).

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Kleine geweven dome tweeter zijn over het algemeen goed en probleemloos. Ribbons zijn vaak veel lastiger (afgezien van de scheidingsfrequentie).

Ik zou het lekker zo laten, als je wil tweaken kijk dan naar wat kwaliteits condesators in het hoogsectie van het filter en besteedt extra aandacht aan de behuizing.

Overigens heb je met de VOX best wel een goede stabiele versterker nodig. Minimum impedantie is 3 ohm zo te zien.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:17

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb hier zelf 4x de G20sc en het is écht een prima tweeter; ruimtelijk, sprankelend en fris, niet schel.

Ik heb een center met de sc10n en eigenlijk had ik daar ook de g20 voor moeten nemen..
Maar gezien de prijs/prestatie verhouding van de sc10n heb ik niet heel veel spijt ;)

Wise enough to play the fool

• franksch
Hallo,

Toch een besluit genomen en alle componenten besteld voor de Visaton vox 200 met alle originele onderdelen behalve het kastmateriaal.
Ik ben er wel van overtuigd dat het MDF gaat worden maar het originele ontwerp gaat uit van 19 mm wanddikte en volgens mij kan ik beter 22 mm gebruiken voor de buitenpanelen.
Het netto volume wil ik dan hetzelfde houden maar als ik het klankbord 22 mm maak komen de speakers dus iets naar voren, zou dit problemen geven omdat het volume van de mid/hoge tonenkast dan iets toeneemt ?
Verder wil ik graag weten welke kwaliteit MDF ik het beste kan gebruiken ?

Groeten Frank

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Het verschil tussen 18 en 22mm is verwaarloosbaar, je kunt beter investeren in bracing. Imo had dit prima in je vorige topic gekund dan blijven we het overzicht ook wat houden :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Zoals je ziet heb ik het nieuw geopende topic maar naar deze verplaatst, dan houden we overzicht én kun je hier eventueel nog even op doorvragen :)

Verwijderd

Het is zaak om het volume van de mid-drivers gelijk te houden (dan is 0.5 liter verschil heel veel. Ook de totale breedte van de speaker kan je beter hetzelfde houden als aangegeven op de tekening (belangrijk voor filter). Je kan de speaker het beste in de diepte laten groeien.

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:09
Ik heb zelf de VOX 252 KE gebouwd met de keramische tweeters en daar heb ik geen spijt van gehad.
Ik heb ook de G tweeters gehoord maar de KE tweeters klinken toch wat beter.
Keramische conussen zijn super dun en stijf, dus zeer licht en klinken daardoor erg strak en zuiver.

Ik weet niet of je de behuizingen al klaar hebt anders raad ik je aan toch voor een VOX 200 KE of MHT te gaan. Zeker het geld waard vind ik.

De scheidingsfilters heb ik laten maken met betere componenten door speakerland.

Verder heb ik de kast van 18 mm gemaakt en de binnenmaten aangehouden.
De voorkant is gewoon volgens tekening 22 mm.
Ze zijn afgewerkt met Hammerite lak!

Later heb ik er nog een Couplet KE bijgebouwd als centerspeaker, deze heeft dus dezelfde midden en hoog units als de VOX 252 KE.

Mijn speakers: Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~reuse106/DreamHC/Pagina0_IMG_OBJ0.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~reuse106/DreamHC/Pagina0_IMG_OBJ2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~reuse106/DreamHC/Pagina0_IMG_OBJ5.jpg

• teacher

teacher

Dysgaf!

joh.. met hammerite....

Het ziet er erg strak uit moet ik zeggen.

ontopic;
18mm en 22mm... tja, ik zou het verschil niet horen, maar in theorie heb je natuurlijk stijvere wanden. Volgens mij bestaan er geen verschillende kwaliteiten MDF. Wel bestaat er ook HDF; (high density fibreboard) wat nóg stijver zou zijn. Wel moet je daar je geldbuidel voor meenemen.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:19

mr_petit

opperprutser

het gaat niet alleen om de stijfheid van de wanden, maar ook om de massa.
maar het zijn natuurlijk hele kleine verschillen.

ik zou eerder gaan voor een dikkere baffle (hier ook wel klankbord genoemd :D ), aangezien dat het zwakste punt van de kast is.

wel erg mooie speakers btw

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

coob schreef op 20 februari 2004 @ 23:13:
Ik heb zelf de VOX 252 KE gebouwd met de keramische tweeters en daar heb ik geen spijt van gehad.
Ik heb ook de G tweeters gehoord maar de KE tweeters klinken toch wat beter.
Keramische conussen zijn super dun en stijf, dus zeer licht en klinken daardoor erg strak en zuiver.

Ik weet niet of je de behuizingen al klaar hebt anders raad ik je aan toch voor een VOX 200 KE of MHT te gaan. Zeker het geld waard vind ik.

De scheidingsfilters heb ik laten maken met betere componenten door speakerland.

Verder heb ik de kast van 18 mm gemaakt en de binnenmaten aangehouden.
De voorkant is gewoon volgens tekening 22 mm.
Ze zijn afgewerkt met Hammerite lak!

Later heb ik er nog een Couplet KE bijgebouwd als centerspeaker, deze heeft dus dezelfde midden en hoog units als de VOX 252 KE.
Zou ik mogen weten welke type nummers van Hammerite je hebt gebruikt want ik vind die kleur combo echt te mooi!! Ben zelf Morions aan het maken.

En waar heb je die visaton badge vandaan? Ziet er ook goed uit!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Verwijderd schreef op 22 februari 2004 @ 14:06:
[...]

kan je ook via remo bestellen...
en aangezien jouw speakers er toch niet zijn, kunnen die mooi meebesteld worden.

• franksch
Hallo ,

Ik heb inmiddels alle componenten en 22 mm mdf binnen en ben reeds gestart met de bouw van de Voxen 200.
De enige vraag waar ik nog mee worstel is, wat ga ik gebruiken als dempings materiaal in de wooferbehuizing en welke in de midden/hoog behuizing.
Pritex, loodbitumen, schaapswol (waar ik al 4 zakken van heb) of een combinatie van deze ?
Gaarne advies.

Groeten Frank

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-08 15:08

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Je kan altijd simpelweg de bouwbeschrijving volgen, maar je kan ook zelf proberen welk dempingsmateriaal en hoeveelheid jij het beste vindt klinken. Ideaal om als beginnende speakerbouwer wat mee te experimenteren, is het niks dan kan je zonder schade alles weer wijzigen.

Are you following me, Are you following me?

• coob
Zou ik mogen weten welke type nummers van Hammerite je hebt gebruikt want ik vind die kleur combo echt te mooi!! Ben zelf Morions aan het maken.

eeuh, gewoon grijs en antraciet van het eigen Praxis merk, kan niet missen want zoveel kleuren zijn er niet in hammerite lak.

Badges zaten bij het speakerpakket.

@ Franksch;
ik heb het dempingsplan van Visaton aangehouden maar had toen wel te veel laag en dus heb ik wat gespeeld met dempingsmateriaal en plaatsing van de speakers tot het uiteindelijke resultaat wat ik het mooist vond klinken.
Is natuurlijk wel sterk afhankelijk van de ruimte waarin ze komen te staan.
Je moet ze vooral niet te dicht tegen de achter- en zijwanden van de ruimte plaatsen.

Later heb ik nog marmeren platen en spikes onder de speakers geplaatst wat een nog gekontroleerder laag gaf.

En dan die dikke Linn speakerkabels, ook weer een verbetering in het laag maar ook in het hoog.

Maar ik draaf door... :+

Verwijderd

coob schreef op 24 februari 2004 @ 20:38:
[...]

eeuh, gewoon grijs en antraciet van het eigen Praxis merk, kan niet missen want zoveel kleuren zijn er niet in hammerite lak.
Praxis en Hammerite zijn toch 2 verschillende neem ik aan :) Ik denk hammerite halen bij de praxis :)

Thx iig!

• coob
Je hebt gelijk. Je moet dus hamerslagverf van de Praxis hebben.

• franksch
Hallo coob,

Ben inmiddels driftig aan het frezen (mijn eigenbouw mal om een radius van 33 mm te frezen werkte perfekt) en lijmen maar ik ben nog steeds niet zeker hoe ik de demping uit zal gaan voeren.
Hoe heb je de demping aangepast ?
Door er meer dempingsmateriaal in te stoppen, zoja welk dempingsmateriaal heb je gebruikt ?
Met de plaatsing kan ik niet veel, de linkerspeaker komt ongeveer 60 cm uit een hoek te staan en de rechter 60 cm uit een lange wand en ik wil niet dat het laag gaat overheersen want dat heb ik nu met mijn huidige KEF's ook al.

Groeten Frank

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De G20SC heb ik in mijn fronts en center zitten. Bevalt mij goed. ALs kast heb ik de Starlet, en dat is een basreflex kast. Bij een basrefleskast is het gebruikelijk om de binnenkant te bekleden met noppenschuim. Hiervoor heb ik noppenschuim van de Gamma gebruikt, maar je kunt voor de zekerheid beter Pritex kopen bij een luidsprekerwinkel. Glasvezelmatten aan de binnenkant kan ook, maar dat is eigenlijk meer gebruiklijk bij een gesloten kast (die Vox heeft toch een poort aan de achterkant?).

• teacher

teacher

Dysgaf!

Nikel schreef op 24 februari 2004 @ 23:22:Glasvezelmatten aan de binnenkant kan ook,
brrrr... glasvezel; ver uit de buurt blijven bij die troep.
Neem dan steenwol (en als je dan zo nodig glasvezel wil gebruiken; spuit er dan spuitlijm overheen oid) of gebruik gewoon fiberfill.

Ik geloof dat de audiofielen speciaal schapenwol gebruiken van schapen die een dieet van muzieknoten hebben gehad :P

Verwijderd

teacher schreef op 24 februari 2004 @ 23:58:
[...]

Ik geloof dat de audiofielen speciaal schapenwol gebruiken van schapen die een dieet van muzieknoten hebben gehad :P
_/-\o_

Is natuurlijk helemaal waar.

• coob
franksch schreef:

Ben inmiddels driftig aan het frezen (mijn eigenbouw mal om een radius van 33 mm te frezen werkte perfekt) en lijmen maar ik ben nog steeds niet zeker hoe ik de demping uit zal gaan voeren.
Hoe heb je de demping aangepast ?
Door er meer dempingsmateriaal in te stoppen, zoja welk dempingsmateriaal heb je gebruikt ?
Met de plaatsing kan ik niet veel, de linkerspeaker komt ongeveer 60 cm uit een hoek te staan en de rechter 60 cm uit een lange wand en ik wil niet dat het laag gaat overheersen want dat heb ik nu met mijn huidige KEF's ook al.
Ik heb in mijn VOXen dempingsmatten van Visaton gebruikt.
En dan de gewone, niet de wollen. Dat geld kun je beter in de filters steken.
De matten komen gewoon los in de behuizing te liggen en ik kon er via de baspoort aan de achterzijde nog makkelijk bij om ze wat omhoog of omlaag te schuiven.
Ze zitten vast genoeg op en om de verstevigingsbordjes.
Gebruik je echter de pritex matten dan kun je later niet veel meer veranderen omdat die aan de wanden verlijmd worden.

Het frezen is idd lastig, ik heb daar mallen voor laten draaien op een draaibank!
Je kunt ook een soort passervoet maken voor de bovenfrees. Staat ergens op het forum van Visaton.
Nog een advies: Gebruik veel lijmklemmen en hulplatjes bij het verlijmen van de behuizingen.

Heb je teveel laag dan helpen marmeren of granieten platen onder de speakers wel.
Is trouwens altijd beter om je speakers te ontkoppelen van de vloer.

Ben benieuwd hoe ze gaan worden en ook hoe ze zullen klinken.
Ik heb destijts ook getweifeld aan de VOX 200.

Succes.

[ Voor 2% gewijzigd door coob op 25-02-2004 22:04 . Reden: -typo- ]

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
teacher schreef op 24 februari 2004 @ 23:58:
[...]

brrrr... glasvezel; ver uit de buurt blijven bij die troep.
Neem dan steenwol (en als je dan zo nodig glasvezel wil gebruiken; spuit er dan spuitlijm overheen oid) of gebruik gewoon fiberfill.

Volgens mij bedoel ik juist ook steenwol :), ja denk het wel.

Verwijderd

coob schreef op 24 februari 2004 @ 21:49:
Je hebt gelijk. Je moet dus hamerslagverf van de Praxis hebben.
Ehm.. ok.. hamersalg is weer wat anders :)..

Ken je hem aanwijzen? :)

http://www.hammerite.nl/producten/metaallak_right.htm

Verwijderd

De panelen dempen met loodbitumen op het midden van de plaat een stuk plakken. Vervolgens zou ik gewoon de bouwbeschrijving van Visaton volgen.

• coob
Nightwish schreef:
Ehm.. ok.. hamersalg is weer wat anders ..

Ken je hem aanwijzen?
Dat bedoelde ik ook eigenlijk, hamerslag.

Maar goed,

zwart H160
en grijs H118 heb ik gebruikt.

Verwijderd

Franksch, je hoeft niet continu onder je post te groeten, aardig bedoeld, maar zoals je ziet doet verder niemand dat.

Wij "tweakers" gaan er namelijk van uit dat men elkaar altijd groet, als je toch perse wilt groeten kun je dat in je sig zetten.

Verwijderd

coob schreef op 26 februari 2004 @ 18:06:
[...]

Dat bedoelde ik ook eigenlijk, hamerslag.

Maar goed,

zwart H160
en grijs H118 heb ik gebruikt.
Klein vraagje nog? Welke kleur grondverf heb je gebruikt? Of heb je het hout eerst nog met iets voorbewerkt?

• franksch
Project vox 200 loopt prima en nadert al het eide (op de kast afwerking na), ben zeer benieuwd hoe ze gaan klinken.
Ik heb het volgende project al in mij hoofd zitten nl, het ombouwen van mijn 2 rearspeakers van boekenplankmodel naar zuiltjes in de stijl van de visatons vox 200.
Het zijn phonar speakers type camparo uk 2-wegbasreflex (volgens mij heten ze nu micro 2) gekocht in 2001 bij Stassen in Venlo.
Wie weet hoe ik dit moet gaan aanpakken, en daarmee bedoel ik dus de kastgrootte en inwendige vormen ?
Alle tips zijn welkom

frank

• coob
Klein vraagje nog? Welke kleur grondverf heb je gebruikt? Of heb je het hout eerst nog met iets voorbewerkt?
gewoon met witte grondverf.
Die hamerslag gaat er zo dik op, die dekt alles.

• porto33
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-12-2025
Hoi Coob,

als je deze thread nog leest heb ik een vraagje:

ik wil mijn luidsprekers ook met die hamerslagverf van Hammerite (terpentinebasis) behandelen maar wat voor soort primer heb jij gebruikt, op acrylbasis of terpentinebasis (akryd noemen ze dat geloof ik). Op de Hammerite.nl site aanbevelen ze om een primer op acrylbasis te gebruiken maar daar hebben ze t over de metaallak (terpentinebasis) om af te lakken, niet de hamerslaglak... ik ben dus nu ff in de war. Als het mogelijk is wil ik als primer de speciale MDF primer gebruiken zoals Gamma die verkoopt.

Verwijderd

porto33 schreef op 18 maart 2004 @ 04:26:
Hoi Coob,

als je deze thread nog leest heb ik een vraagje:

ik wil mijn luidsprekers ook met die hamerslagverf van Hammerite (terpentinebasis) behandelen maar wat voor soort primer heb jij gebruikt, op acrylbasis of terpentinebasis (akryd noemen ze dat geloof ik). Op de Hammerite.nl site aanbevelen ze om een primer op acrylbasis te gebruiken maar daar hebben ze t over de metaallak (terpentinebasis) om af te lakken, niet de hamerslaglak... ik ben dus nu ff in de war. Als het mogelijk is wil ik als primer de speciale MDF primer gebruiken zoals Gamma die verkoopt.
Hammerrite heeft ook speciale primer. Ik ga gebruik maken van akrydbasis, terpetine. Maar ik zou niet een voorbehandelaar nemen op acrylbasis, dit is namelijk waterbasis en trekt eerst je mdf in.. en dat moet je niet hebben..

Succes

• porto33
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-12-2025
dus voor MDF kun je beter ook een op akrydbasis primer gebruiken?? Heeft Hammerite hier een specifieke MDF primer voor of is de normale houtprimer van hen ook al goed? Een MDF primer schijnt juist de zeer zuigende werking van MDF voor een deel op te heffen, ik weet niet of een normale primer dat ook zou doen.

Als aflak zit ik nu nog te twijfelen tussen de hamerslag of de hoogglans metaallak, beide even mooi maar de hamerslag versie is bijna 50% duurder voor dezelfde hoeveelheid! :'(

[ Voor 18% gewijzigd door porto33 op 18-03-2004 19:43 . Reden: :) ]

Pagina: 1