Offtopicness in TMF

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08-2022
fee-tje schreef op 15 februari 2004 @ 16:18:
Botoo> als ik nou gewoon de topicstart aanpas, mag ie dan openblijven?
TMF staat/stond bekend om soms hilarische offtopic momenten in draadjes waarin het onderwerp van de TS "afgehandeld" was. Daarna was er vaak voor de actieve modders nog wat ruimte in zo'n item om wat minder serieus met elkaar door te babbelen. In het TMF wordt steeds minder over moderaties gesproken, sterker nog, op moderatieverzoeken wordt soms niet eens ingegaan. Als er dan een item wordt gestart voor een nieuwe meet, met als subdoel een soort slowchat, dan is dat niet altijd even okeej. Als dat het meest hard lopende topic in TMF is, met reacties van veel mensen die helemaal niet zo actief modereren, dan is dat misschien niet zo gepast meer als dat de oude offtopicness in TMF altijd wel was.

Daarnaast is er in het altijd drukbezochte #tmf en in niet nader te noemen crewfora :P ;) meer dan genoeg ruimte voor. Wat mij betreft blijft er altjd ruimte voor offtopic gedrag in TMF (binnen bepaalde ongedefiniëerde marges) maar gaat dit slowchat topic IMO te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:48

botoo

💀 too old to die young

[Waldorf&Stattler mode on]
* eensch is *
[Waldorf&Stattler mode off]

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superdeboer
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

KeX schreef op 15 februari 2004 @ 17:01:
In het TMF wordt steeds minder over moderaties gesproken, sterker nog, op moderatieverzoeken wordt soms niet eens ingegaan. Als er dan een item wordt gestart voor een nieuwe meet, met als subdoel een soort slowchat, dan is dat niet altijd even okeej. Als dat het meest hard lopende topic in TMF is, met reacties van veel mensen die helemaal niet zo actief modereren, dan is dat misschien niet zo gepast meer als dat de oude offtopicness in TMF altijd wel was.
Ben ik het wel een beetje mee eens. 't Is inderdaad een beetje maf als TMF gebruikt wordt als chatforum ipv waar het eigenlijk voor is. Toch vind ik niet dat een draadje als dit gesloten moet worden met als opgaaf van reden: 'er gebeurt verder ook al zo weinig en dan is dit topic helemaal niet op z'n plek.' Dan lijkt het mij beter om eerst eens te kijken wat nu precies de oorzaak is van de afgenomen serieuze activiteit in TMF. Trouwens een onderwerp waar ik afzonderlijk van dit hele verhaal ook al eens over had willen beginnen. :) Niemand van de regelmatige modders heeft verplichtingen, niet ten opzichte van T.net, niet ten opzichte van TMF. Dat is allemaal vrijwillig werk. Als dan op een gegeven moment al die mensen het ineens af laten weten (want dat is toch wat er een beetje gebeurt op het moment) dan lijkt het mij niet verkeerd om eens te kijken waar dat nu aan ligt? Wordt het modereren minder belangrijk geacht, hebben mensen minder binding met TMF, hebben ze minder tijd, hebben ze wellicht het gevoel dat het toch allemaal niets uithaalt?
Daarnaast is er in het altijd drukbezochte #tmf en in niet nader te noemen crewfora :P ;) meer dan genoeg ruimte voor. Wat mij betreft blijft er altjd ruimte voor offtopic gedrag in TMF (binnen bepaalde ongedefiniëerde marges) maar gaat dit slowchat topic IMO te ver.
Mja... een jaar geleden was dat een zeer verdedigbaar standpunt naar mijn idee. Als je echter ziet dat het leeuwendeel van de activiteit in TMF momenteel afkomstig is van de 4 hardwerkende PM's en het buiten dat een beetje stil blijft... dan is een draadje als dit misschien juist wel een goede stimulans om weer een beetje interesse voor de zaak te herwinnen bij anderen. :)
't Is maar een overweging. ;)

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX
Vanwege de interessante insteek van * Superdeboer scheur ik dit draadje even af van het oorspronkelijke meetdraadje.
Superdeboer schreef op 15 februari 2004 @ 19:46:
[...]

Ben ik het wel een beetje mee eens. 't Is inderdaad een beetje maf als TMF gebruikt wordt als chatforum ipv waar het eigenlijk voor is. Toch vind ik niet dat een draadje als dit gesloten moet worden met als opgaaf van reden: 'er gebeurt verder ook al zo weinig en dan is dit topic helemaal niet op z'n plek.' Dan lijkt het mij beter om eerst eens te kijken wat nu precies de oorzaak is van de afgenomen serieuze activiteit in TMF. Trouwens een onderwerp waar ik afzonderlijk van dit hele verhaal ook al eens over had willen beginnen. :) Niemand van de regelmatige modders heeft verplichtingen, niet ten opzichte van T.net, niet ten opzichte van TMF. Dat is allemaal vrijwillig werk. Als dan op een gegeven moment al die mensen het ineens af laten weten (want dat is toch wat er een beetje gebeurt op het moment) dan lijkt het mij niet verkeerd om eens te kijken waar dat nu aan ligt? Wordt het modereren minder belangrijk geacht, hebben mensen minder binding met TMF, hebben ze minder tijd, hebben ze wellicht het gevoel dat het toch allemaal niets uithaalt?
Ik denk vooral dat veel die hard modders zich nu anders inzetten voor de community en dat er weinig nieuwe aanwas is.
Mja... een jaar geleden was dat een zeer verdedigbaar standpunt naar mijn idee. Als je echter ziet dat het leeuwendeel van de activiteit in TMF momenteel afkomstig is van de 4 hardwerkende PM's en het buiten dat een beetje stil blijft... dan is een draadje als dit misschien juist wel een goede stimulans om weer een beetje interesse voor de zaak te herwinnen bij anderen. :)
't Is maar een overweging. ;)
Ik denk dat dat misschien "the other way around" is. Ben een beetje bang dat mensen dan met de verkeerde reden hier terecht komen. Gezeligheid is een bonus die je krijgt en moet niet de reden zijn om hier te verzeilen.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superdeboer
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

KeX schreef op 15 februari 2004 @ 19:58:
Vanwege de interessante insteek van * Superdeboer scheur ik dit draadje even af van het oorspronkelijke meetdraadje.
Goed initiatief. Nu we er toch op komen, kan het geen kwaad om eens wat dingetjes onder de loep te leggen. :)
Ik denk vooral dat veel die hard modders zich nu anders inzetten voor de community en dat er weinig nieuwe aanwas is.
Als ik even een lijstje maak:
• JimmyPop
• Longbeard
• Teckna
• Ikzelf

Dan zie je vier mensen die hun LM-schap zeer serieus hebben aangepakt, maar naar mijn idee sinds ze andere taken hebben daar niet meer zo aan toe komen als vroeger. Ik ben dan al gauw een doemdenker en als het wat rustig is in TMF dan denk ik meteen dat het hele modcircus op z'n gat ligt, maar dat blijkt niet zo te zijn als ik * KeX moet geloven.

Misschien is dat ook niet zo gek, er moet namelijk niet alleen gekeken worden naar mensen die minder zichtbaar aanwezig zijn, er moet ook bezien worden wat de winst aan de andere kant is:

• Beaves
• Silentsnow
• G33rt

...en dan nog het illustere rijtje KeX, botoo, Ecteinascidin en JAVA-doctor als hardcore 24/7 stand-by modders. :+
Ik denk dat dat misschien "the other way around" is. Ben een beetje bang dat mensen dan met de verkeerde reden hier terecht komen. Gezeligheid is een bonus die je krijgt en moet niet de reden zijn om hier te verzeilen.
Dat is zonder twijfel waar. Het was ook meer een enigszins prikkelende aanzet tot een discussie over waarom er minder zichtbare activiteit in TMF is in de afgelopen maanden. Dat blijft me namelijk intrigeren. Als het aantal moderaties wél op peil is gebleven, zoals mag worden aangenomen naar aanleiding van het lijstje hierboven en enkele statistieken, waarom kakt TMF dan in? Als ik even snel denk (dat kan dus onvolledig zijn) dan kan dat drie oorzaken hebben:

• Het modereren gebeurt zó goed dat er niemand klachten heeft
• Het modereren gebeurt zó slecht dat iedereen zich teleurgesteld afwendt
• Mensen zijn zich niet voldoende bewust van wat hun enkele stem uit kan maken / denken dat de PM toch alles bepaalt

Optie 1 zou een geweldige opsteker zijn voor iedereen die modereert. De bescheidenheid gebiedt mij echter om aan te nemen dat dat niveau nog niet bereikt is. Het blijft een doel, maar niet een doel dat binnen handbereik ligt denk ik. ;)
Optie 2 komt mij iets realistischer voor (tenzij ik teveel een negativist ben).
Optie 3 is de situatie die ik helaas bij mezelf ook wel op enig moment heb gemerkt. Even een terugval in motivatie: 'bekijk het maar, ik kan me gek modereren, maar het is een gebed zonder eind.' Of zelfs: 'nah, de PM doet het wel, ik ga wel wat anders doen.' Beide gedachten zijn betreurenswaardig en niet iets om trots op te zijn. Toch steken ze soms de kop op en ik ben bang dat ik daar niet de enige mee ben.

:? Is het erg dan, dat het zo stil is in TMF?
Ik ben van mening dat dat jammer is. De grondgedachte van het bestaande moderatiesysteem is, dat de ordening van de reacties gebeurt vóór de lezers en dóór de lezers. Door álle lezers in principe. Het idee is dat er door een moderatie van velen een evenwichtige scoretoekenning gebeurt.
Over het aantal moderaties hoeven we niet te klagen, * KeX vertelde mij dat dat aantal niet echt teruggelopen is. Toch vind ik het jammer als het stil wordt in TMF, óók, of juist als er wel veel gemodereerd wordt. Modereren is namelijk moeilijk. Ook al doe je het al jaren, het blijft lastig. Niemand kan zeggen dat hij feilloos modereert en elke draad kan weer gevallen bevatten waar je over twijfelt. Hoewel het niet om halszaken gaat, kan het toch heel goed zijn om eens even overleg te plegen. Dat overleg kan anderen weer op ideeën brengen, kan lurkers aansporen en kan bij nieuwelingen interesse kweken voor onze gekke passie. Net als een vereniging niet zonder activiteiten van leden kan bestaan, zo kan er mijns inziens niet gemodereerd worden zonder daar zo nu en dan eens even stevig over te babbelen.

Ondertussen ben ik zelf een van de mensen die het er op dit punt stevig bij laat zitten. Daar ben ik me terdege van bewust. Waarom ik dan toch deze discussie aanzwengel, is vanwege het feit dat ik de verminderde interesse in TMF zoals ik 'm meen waar te nemen, met lede ogen aanzie. TMF moet leven! :o
Ik denk dat het ook een kwestie is van elkaar 'opjutten'. Als er meer mensen weer dingen ter discussie stellen in TMF, dan roept dat vanzelf weer nieuwe vragen en overlegpunten op. Dan worden mensen weer geprikkeld om zich te verdiepen in het hoe en waarom van bepaalde moderaties. :)

Wat ik hier allemaal nou mee wil?
Misschien dat er wat mensen zijn die zich geroepen voelen om op een bepaald stukje te reageren. Dan hebben we ineens toch weer een redelijke ontopic discussie in TMF. :Y)

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 21:38
Oké vanaf hier wil ik iedereen oproepen om massaal zijn modpuntjes op te maken :) :P :+

Ikzelf merk dat er idd een neeerwaardse spieraal is rondom het modden in TMF. Eind vorig jaar was ik nog redelijk actief maar dat is steeds minder geworden. Dit komt ook gedeeltelijk door het nieuws. Ik vind het prachtig om draadjes met goede reacties door te spitten over een onderwerp als bijv. JAVA. Sommige MS-draadjes zijn ook nog zo slecht niet(alhoewel ik er erg graag in reageer). Maar op dit moment zien wezoveel MP3/KaZaA-achtige draadjes dat ik amper nog nieuws mod. Die draadjes trekken zoveel trolls en flames aan, om nog maar niet te spreken over het BrEeZaH-gehalte in die draadjes... :?
Zo gaat de lol voor mij er een beetje af. Waar komt dat dan op neer? Dan ga ik de meuktracker modden en laat ik de draadjesmlinks liggen waardoor je dus minder onderwerpen vind @ TMF...

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX
Alex de Groot schreef op 16 februari 2004 @ 08:54:
Oké vanaf hier wil ik iedereen oproepen om massaal zijn modpuntjes op te maken :) :P :+

Ikzelf merk dat er idd een neeerwaardse spieraal is rondom het modden in TMF. Eind vorig jaar was ik nog redelijk actief maar dat is steeds minder geworden. Dit komt ook gedeeltelijk door het nieuws. Ik vind het prachtig om draadjes met goede reacties door te spitten over een onderwerp als bijv. JAVA. Sommige MS-draadjes zijn ook nog zo slecht niet(alhoewel ik er erg graag in reageer). Maar op dit moment zien wezoveel MP3/KaZaA-achtige draadjes dat ik amper nog nieuws mod. Die draadjes trekken zoveel trolls en flames aan, om nog maar niet te spreken over het BrEeZaH-gehalte in die draadjes... :?
Zo gaat de lol voor mij er een beetje af. Waar komt dat dan op neer? Dan ga ik de meuktracker modden en laat ik de draadjesmlinks liggen waardoor je dus minder onderwerpen vind @ TMF...
Dit is misschien wat confronterend, maar mag ik je er op wijzen dat je in 2004 de 100 moderaties niet redt. We zitten nu net in week 8 en met een gemiddelde van nog geen 2 moderaties per dag mod je erg weinig voor de gemiddelde TMF regular. No offence hoor, maar ik denk dat het wel nuttig is om eens uitgesproken te hebben. En dit geldt niet alleen voor jou hoor. Daarnaast is modden absoluut geen verplichting, dus je hoeft je niet aangevallen te voelen. Het is alleen meer om enig inzicht te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben het eigenlijk helemaal met KeX eens.
Er zijn nog een paar actieve modders uit "mijn tijd" en voor de rest zijn het eigenlijk allemaal mensen die iets met T.net te maken hebben (nieuwsposter, admin, etc.). Maar erg weinig nieuwe mensen hier.

Ikzelf mod de laatste tijd weer iets meer na een periode van inactiviteit, maar ook nog niet genoeg om me te rekenen tot de Molice :)

Misschien is het een idee om een linkje naar dit forum te zetten in de moderaties pagina op T.net? En dan bedoel ik de moderatie pagina die je te zien krijgt als je draad hebt gemod, en ook de pagina die je te zien krijgt als je op de score van een reactie klikt. Het lijkt me dat daar alleen mensen komen die dus toch al modden, en dus niet zo snel voor de "gezelligheid" naar TMF komen...

't Is maar een idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex
KeX schreef op 16 februari 2004 @ 09:35:
[...]

Dit is misschien wat confronterend, maar mag ik je er op wijzen dat je in 2004 de 100 moderaties niet redt. We zitten nu net in week 8 en met een gemiddelde van nog geen 2 moderaties per dag mod je erg weinig voor de gemiddelde TMF regular. No offence hoor, maar ik denk dat het wel nuttig is om eens uitgesproken te hebben. En dit geldt niet alleen voor jou hoor. Daarnaast is modden absoluut geen verplichting, dus je hoeft je niet aangevallen te voelen. Het is alleen meer om enig inzicht te geven.
Ow dat geloof ik achter elkaar. Ik ben op dit moment ook met andere dingen bezig. Het is echter wel een reden van mijn mindere modden. De draadjes worden minder interessant in de zin van dat de reacties slechter worden.

* Alex zal vanmiddag eens modpuntjes 'over de balk gaan gooien' :+

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superdeboer
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Alex de Groot schreef op 16 februari 2004 @ 13:26:
Ow dat geloof ik achter elkaar. Ik ben op dit moment ook met andere dingen bezig. Het is echter wel een reden van mijn mindere modden. De draadjes worden minder interessant in de zin van dat de reacties slechter worden.
Das een kip/ei-kwestie natuurlijk. Als er over de hele linie minder (goed) gemod wordt, dan krijgt een slechtere reactie al sneller een hogere score. Daardoor wordt het minder aantrekkelijk om stukken met werkelijk een toegevoegde waarde te typen, want de score daarvan zal dan niet excelleren, en zul je dus weer slechtere reacties krijgen. Om dán te zeggen dat je niet meer modt omdat de reacties niet zo goed zijn... hmmm... Daar zou dan dus juist een taak liggen voor een betrokken modder IMO. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Mij zie je hier dus niet vaak, maar ik ben er wel.
Ik zie dingen, ik hoor dingen, ik heb al heel wat meegemaakt en af en toe een beetje sturen.

Waarom zou je wat moeten zeggen als het goed gaat?

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:48

botoo

💀 too old to die young

Resistor schreef op 16 februari 2004 @ 13:43:
Waarom zou je wat moeten zeggen als het goed gaat?
Om aan te geven _dat_ het goed gaat :). Nu weet ik wel dat het spreekwoord 'geen nieuws is goed nieuws' is, maar daardoor mis je juist op het internet een stukje feedback.

* botoo had vroeger de gewoonte om 'been there . . . (c)' te plaatsen als ik actief met een gemeld draadje bezig was geweest, lijkt onnuttig, maar het gaf wel aan dat er iemand gereageerd had op een melding.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex
Superdeboer schreef op 16 februari 2004 @ 13:33:
[...]

Das een kip/ei-kwestie natuurlijk. Als er over de hele linie minder (goed) gemod wordt, dan krijgt een slechtere reactie al sneller een hogere score. Daardoor wordt het minder aantrekkelijk om stukken met werkelijk een toegevoegde waarde te typen, want de score daarvan zal dan niet excelleren, en zul je dus weer slechtere reacties krijgen. Om dán te zeggen dat je niet meer modt omdat de reacties niet zo goed zijn... hmmm... Daar zou dan dus juist een taak liggen voor een betrokken modder IMO. :)
Klopt achter elkaar, maar jij mod bijv. ook liever de ene als de andere draad. Zo is dat bij mij ook, en als dan de helft van de draadjes bijna uit gata lopen op dezelfde discussie(wat ik afen toe het idee heb), dan is voor mij de lol eraf. Maar net als nu, nu ik weer eventjes bezig ben, dan begin ik er weer lol in te krijgen. Ik heb allen een voorkeur voor de wat meer technische draadjes, daarom zoek ik ook regelmatig de meuktracker op :)

- Giphart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX
Alex de Groot schreef op 16 februari 2004 @ 13:26:
[...]

* KeX zal vanmiddag eens modpuntjes 'over de balk gaan gooien' :+
Je moet je daardoor ook absoluut niet laten weerhouden om je te bemoeien met moderaties in TMF. Je mening wordt ook absoluut gewaarderd als je niet veel mod. Het was slechts bedoeld ter indicatie van de verhouding offtopic ten opzichte van ontopic en uitgevoerde moderaties.

;) rietsj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

botoo schreef op 16 februari 2004 @ 14:02:
[...]

Om aan te geven _dat_ het goed gaat :). Nu weet ik wel dat het spreekwoord 'geen nieuws is goed nieuws' is, maar daardoor mis je juist op het internet een stukje feedback.

* botoo had vroeger de gewoonte om 'been there . . . (c)' te plaatsen als ik actief met een gemeld draadje bezig was geweest, lijkt onnuttig, maar het gaf wel aan dat er iemand gereageerd had op een melding.
/me sluit 100% bij botoo aan

Veel draadjes, van 'vreemde' mensen in #TMF werden heel snel beantwoord, er was altijd wel iemand die naar de probleemreactie keek, en dan even liet weten dat hij hem gemod had. Degene die de reactie dan plaatste wist dan dat er iets mee gedaan werd, en zal zo dus terug komen omdat hij feedback krijgt.

Ook kwam het dus voor dat er een stukje uitleg gegeven werd waarom zijn reactie op een bepaalde score moest staan. Dan dus weer een tevreden gebruiker, die de volgende keer nadenkt, en het commentaar verwerkt (met natuurlijk altijd enkele uitzonderingen :+).

Blijft de feedback enzo weg, dan zal diegene ook niet snel meer hier naar toe komen omdat hij het gevoel heeft dat er toch niks mee gedaan wordt. of nog erger, hij denkt dat hij uitgelachen wordt, omdat er wat onzin na het beantwoorden van zijn vraag komt. (dat wat wij de gezelligheid noemen).

Ik weet zelf ook dat ik al geruime tijd niet veel meer mod. af en toe als ik even tijd heb dan komt er weer een rijtje, maar veel blijft het stil. Hoe dit komt? IRC, daar wordt veel gebuurt, en kost (mod)tijd. ook wordt daar wel eens over moderaties gesproken en bijgewerkt hoor!! Online games, als Omerta, hier zijn ook een aantal fervent modders druk mee bezig, wat ze dus ook weer van het modden en reageren af brengt.

helaas zijn de nieuwe mensen ongeveer op 1 hand te tellen, waardoor de oudere die langzaam op de achtergrond wegvallen, maar nog wel veel invloed hebben, ook niet vaak iets nieuws tegen komen, of iemand om alle (FAQ) regels uit te leggen.

/me vind ook wel dat er mensen na zijn gaan denken.
Nadat dit topic is geopend, hebben toch veel mensen dit gelezen naar mijn inziens. Het slow-chat is er meteen vanaf gegaan. Ik vind dat niet heel erg hoor, misschien dat ze zich dan ook meer richten op de meet zelf, en daar meer duidelijkheid over komt.

/me wil ook nog ff kwijt dat ie hogere opleiding is gaan doen, en dat daar ook heel veel tijd in gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:55
Ik heb een tijdje redelijk wat gemod, maar sinds de powermod invoering is het minder en minder geworden, omdat ik gewoon geen motivatie heb, ik vind de powermod zeker geen slecht iets. Ik lees hier echter alle draadjes mee, maar de draadjes met foute moderaties komen niet veel meer voor en even een scheve moderatie bijschaven kan dus niet. Dit komt ook deels doordat dit veel door de pm gebeurt.

De offtopicness hier is gewoon een verlengde van irc en komt af en toe naar boven, dat de verhouding offtopic reacties/goeie reacties scheef is komt mede doordat hier niet veel topics meer geplaatst worden.

Last.fm
Films!

Pagina: 1