Goed initiatief. Nu we er toch op komen, kan het geen kwaad om eens wat dingetjes onder de loep te leggen.

Ik denk vooral dat veel die hard modders zich nu anders inzetten voor de community en dat er weinig nieuwe aanwas is.
Als ik even een lijstje maak:
• JimmyPop
• Longbeard
• Teckna
• Ikzelf
Dan zie je vier mensen die hun LM-schap zeer serieus hebben aangepakt, maar naar mijn idee sinds ze andere taken hebben daar niet meer zo aan toe komen als vroeger. Ik ben dan al gauw een doemdenker en als het wat rustig is in TMF dan denk ik meteen dat het hele modcircus op z'n gat ligt, maar dat blijkt niet zo te zijn als ik
* KeX moet geloven.
Misschien is dat ook niet zo gek, er moet namelijk niet alleen gekeken worden naar mensen die minder zichtbaar aanwezig zijn, er moet ook bezien worden wat de winst aan de andere kant is:
• Beaves
• Silentsnow
• G33rt
...en dan nog het illustere rijtje KeX, botoo, Ecteinascidin en JAVA-doctor als hardcore 24/7 stand-by modders.

Ik denk dat dat misschien "the other way around" is. Ben een beetje bang dat mensen dan met de verkeerde reden hier terecht komen. Gezeligheid is een bonus die je krijgt en moet niet de reden zijn om hier te verzeilen.
Dat is zonder twijfel waar. Het was ook meer een enigszins prikkelende aanzet tot een discussie over waarom er minder zichtbare activiteit in TMF is in de afgelopen maanden. Dat blijft me namelijk intrigeren. Als het aantal moderaties wél op peil is gebleven, zoals mag worden aangenomen naar aanleiding van het lijstje hierboven en enkele statistieken, waarom kakt TMF dan in? Als ik even snel denk (dat kan dus onvolledig zijn) dan kan dat drie oorzaken hebben:
• Het modereren gebeurt zó goed dat er niemand klachten heeft
• Het modereren gebeurt zó slecht dat iedereen zich teleurgesteld afwendt
• Mensen zijn zich niet voldoende bewust van wat hun enkele stem uit kan maken / denken dat de PM toch alles bepaalt
Optie 1 zou een geweldige opsteker zijn voor iedereen die modereert. De bescheidenheid gebiedt mij echter om aan te nemen dat dat niveau nog niet bereikt is. Het blijft een doel, maar niet een doel dat binnen handbereik ligt denk ik.

Optie 2 komt mij iets realistischer voor (tenzij ik teveel een negativist ben).
Optie 3 is de situatie die ik helaas bij mezelf ook wel op enig moment heb gemerkt. Even een terugval in motivatie: 'bekijk het maar, ik kan me gek modereren, maar het is een gebed zonder eind.' Of zelfs: 'nah, de PM doet het wel, ik ga wel wat anders doen.' Beide gedachten zijn betreurenswaardig en niet iets om trots op te zijn. Toch steken ze soms de kop op en ik ben bang dat ik daar niet de enige mee ben.
Is het erg dan, dat het zo stil is in TMF?
Ik ben van mening dat dat jammer is. De grondgedachte van het bestaande moderatiesysteem is, dat de ordening van de reacties gebeurt vóór de lezers en dóór de lezers. Door álle lezers in principe. Het idee is dat er door een moderatie van velen een evenwichtige scoretoekenning gebeurt.
Over het aantal moderaties hoeven we niet te klagen,
* KeX vertelde mij dat dat aantal niet echt teruggelopen is. Toch vind ik het jammer als het stil wordt in TMF, óók, of juist als er wel veel gemodereerd wordt. Modereren is namelijk moeilijk. Ook al doe je het al jaren, het blijft lastig. Niemand kan zeggen dat hij feilloos modereert en elke draad kan weer gevallen bevatten waar je over twijfelt. Hoewel het niet om halszaken gaat, kan het toch heel goed zijn om eens even overleg te plegen. Dat overleg kan anderen weer op ideeën brengen, kan lurkers aansporen en kan bij nieuwelingen interesse kweken voor onze gekke passie. Net als een vereniging niet zonder activiteiten van leden kan bestaan, zo kan er mijns inziens niet gemodereerd worden zonder daar zo nu en dan eens even stevig over te babbelen.
Ondertussen ben ik zelf een van de mensen die het er op dit punt stevig bij laat zitten. Daar ben ik me terdege van bewust. Waarom ik dan toch deze discussie aanzwengel, is vanwege het feit dat ik de verminderde interesse in TMF zoals ik 'm meen waar te nemen, met lede ogen aanzie. TMF moet leven!

Ik denk dat het ook een kwestie is van elkaar 'opjutten'. Als er meer mensen weer dingen ter discussie stellen in TMF, dan roept dat vanzelf weer nieuwe vragen en overlegpunten op. Dan worden mensen weer geprikkeld om zich te verdiepen in het hoe en waarom van bepaalde moderaties.
Wat ik hier allemaal nou mee wil?
Misschien dat er wat mensen zijn die zich geroepen voelen om op een bepaald stukje te reageren. Dan hebben we ineens toch weer een redelijke ontopic discussie in TMF.
When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.