Toon posts:

[SATA] Maxtor 120gb op Promise 376 erg traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De afgelopen week indringend gestoeid met mijn nieuwe Maxtor 120gb sata schijf op de Promise 376 controller van mijn Asus P4PE deluxe. Heb Windows XP vers geinstalleerd met de F6 optie en de driver diskette die bij het moederbord zat. Hierna stopte de setup van XP ermee omdat hij geen HD vond. Bleek dat ik eerst een raid array aan moest maken. Gedaan en ingesteld als raid mode stripe met udma 5. Er hangen geen andere schijven in m'n systeem. Opnieuw XP geinstalleerd met F6. Onder device manager wordt de HD herkend als: promise 1+0 stripe/raid 0 scsi disk device. Onder scsi/raid controllers staan een scsi/raid host controllor van Microsoft met driver st3shark.sys en een winxp promise fasttrak 376 controller, driver versie 1.0.0.15. Alles leek te werken. Met PM 8 de schijf verdeeld in 3 ongeveer gelijke partities, allemaal in NTFS.

Bij het verder optuigen (software) van mijn systeem vond ik de Maxtor enorm traag: 10 gb van de ene naar de andere partitie kopieren duurt ruim 33 minuten. 1gb ruim 3 minuten. Met HD-tach 2.7 is de accestime rond de 14 seconden, soms sneller. Hij haalt een gemiddelde read speed van 48mb/s, een minimum van 23mb/s en een max van 61mb/sec. De read burst speed komt nooit hoger dan 66mb/sec. Vooral die burst vond ik erg traag. Schijf meegenomen naar een vriend met zelfde systeem en daar lag de burst ruim boven de 100mb/s, de andere waardes waren ongeveer gelijk. Ik heb geprobeerd die write verify tool van Maxtor te gebruiken maar die herkent de schijf niet. Inmiddels ben ik trouwens al zo vaak opnieuw opgestart dat die write verify protection allang uit staat. Hierna geprobeerd PAM te installeren maar die herkent zowel de schijf als de controller niet. Vervolgens geprobeerd de driver van de fasttrak controller te updaten met de laatste versie van de SATA 150-TX van Promise maar die zijn niet compatibel. Ook nog geprobeerd de bios van de controller te flashen, ook zonder resultaat. Bij toeval (via bootvis) kwam ik erachter dat de write cache optie van de HD niet in te stellen is in device manager. Als ik het goed begrijp wordt er nu dus geen gebruik gemaakt van de 8mb cache die de schijf rijk is en dat zou een verklaring kunnen zijn van de traagheid van de schijf. Ik heb uitgebreid gezocht (ook binnen GOT) maar ik kan nergens vinden hoe die write cache optie aan kan.

Heeft iemand een verklaring voor de traagheid van mijn HD en misschien een oplossing om de zaak weer sneller te laten draaien??

Systeem:
Asus P4Pe deluxe, bios 1007
P4 2667
512mb dane-elec ddr 2700
Creative Geforce 4 4600 ti 128mb
Maxtor sata 120gb, 8mb cache
etc

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10-2025
Ik heb ook 2 SATA Maxtors van 120GB/8mb aan m'n P4PE hangen en dat gaat prima hoor. Heb niet het idee dat het erg traag is, al heb ik nooit metingen verricht.

Maar euh... heb je 1 Maxtor schijf aan je SATA gehangen en daar een RAID van gemaakt? Heb je voor RAID niet 2 schijven nodig?

Ik snap je setup niet helemaal. :?

En je hebt dus 2 partities op die ene 120GB schijf?
Misschien dat 'm daar ergens de knijp zit.

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

Verwijderd

Topicstarter
Hiero werkt het dus wel enorm traag. Net 6 gb op dezelfde partitie verplaatst: 27 minuten. Ik moest die raid array wel instellen omdat hij anders de HD helemaal niet zag. In de faq van BalusC staat ook dat dit bij promise controllers moet met een enkele schijf op de sata controller. Als ik niet tot snel tot een oplossing kom dan ga ik mijn schijf omruilen voor een p-ata versie.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:13
Volgens mij is de combinatie WinXP en SCSI de dooddoener... Wellicht hebben ze dit gefixed in 1 van de servicepacks van winXP...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
GarBaGe schreef op 16 februari 2004 @ 09:51:
Volgens mij is de combinatie WinXP en SCSI de dooddoener... Wellicht hebben ze dit gefixed in 1 van de servicepacks van winXP...
Tja, het zou best kunnen. Maar ik heb ook weinig zin om te wachten tot dit gefixt wordt. XP is up to date qua updates. Informatique gebeld en die willen dat ik het moederbord en de HD inlever zodat hun kunnen kijken waar het probleem ligt. Ben ik wel minstens een week mijn systeem kwijt.

Heeft iemand anders ervaringen met een enkele Maxtor SATA schijf op een Asus P4PE?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2004 12:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Op de ftp server van Asus kwam ik de juiste PAM tegen voor de 376 controller. Via Pam kan ik nu mijn write cache enablen. Dit zorgt er niet voor dat het systeem sneller loopt. Ik krijg wel vreemde metingen met HD-Tach bij de opties write back en write through. De burst loopt bij write through op tot 800mb/sec (kan dit wel) terwijl de gemiddeldes allemaal hetzelfde blijven, met write back verandert er niets met de metingen zonder write cache enabled. Met Atto heb ik bij write through een maximale read speed van 20mb/sec (hij haalt wel 50mb/sec maar zakt daarna in elkaar) terwijl de write speed stabiel rond de 55mb/sec zit. Met write back is zowel de read als de write speed rond de 55mb/sec. Maar goed, het kopieren van data in real life blijft enorm traaaaaaaaag. Wat te doen?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand een idee?

schopje dus.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Je hebt één schijf aangesloten op de Controller dus als ik het goed begrijp :?

[ Voor 3% gewijzigd door Lennieboy83 op 19-02-2004 19:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Lennieboy83 schreef op 19 februari 2004 @ 19:07:
Je hebt één schijf aangesloten op de Controller dus als ik het goed begrijp :?
Ja, 1 schijf.

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:02
Ik heb precies hetzelfde probleem, ik gebruik 2 keer een Maxtor 160Gb 8Mb als RAID 0 tezamen met een P4PE deluxe. Performance is matig en grote files kopieeren is helemaal drama.

Heeft iemand nog een tip?

Verwijderd

Mocht iemand nog stoeien met P4PE boardjes en SATA schijven, ik heb mogelijk de oplossing voor je.

Bij mij gaf een Samsung Spinpoint 250Gb een 10x zo lage schrijfsnelheid als leessnelheid. Ik heb eerst de in andere topics beschreven opties uitgeprobeerd:

- verschillende drivers getest (nieuwst vindbare was de 1.0.0.1.37, op de Asus site bij de P4C800 deluxe)
- Promise Array Management geinstalleerd, verschillende cache opties uitgeprobeerd
- test partitie van NTFS naar FAT32 veranderd

Uiteindelijk de installatiehandleiding van de schijf op de Samsung site ontdekt en daarin stond een jumper setting voor wanneer oudere moederborden moeite hadden met de 300MB/s doorvoersnelheid van SATA II. Jumpertje erop gezet en het probleem was opgelost.
Pagina: 1