Toon posts:

geheugen geschiedenis

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben me op dit moment bezig om wat meer over geheugen te weten te komen.
Nu heb ik het faq gedeelte al doorgelezen.

Nu wil ik graag nog 2 dingen weten (kan namelijk helemaal niets op internet a.k.a. google vinden).

Ik wil iets over de geschiedenis te weten te komen, dus bijvoorbeeld hoe het tot stand is gekomen. Dus hoe het is gekomen van een kamer vol (bij wijze van spreke) tot het kleine reepje dat we nu hebben.

Ook heeft miijn leraar ooit iets gezegt dat er in de ontwikkeling van het geheugen iets is fout gegaan, en dat 'foutje' gebruiken we nu nog steeds .

Nu ben ik dus ook benieuwd wat dit foutje is geweest.

Als iemand goeie bronnen voor me heeft ben ik al heel erg geholpen...

• Gassie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2023
Never mind

[ Voor 74% gewijzigd door Gassie op 15-02-2004 17:59 ]

Let's get lost! I know the way

Verwijderd

Topicstarter
Nu ben ik er al achter gekomen , dat het foutje de 'High Memory Area" is...

[qoute] dit stukje geheugen is door een foutje in het ontwerp van de 80286-machine te adresseren vanuit de real mode, ook kan dit gebied gebruikt worden om de pageframes voor expanded geheugen op te slaan[/qoute]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, in principe werkt het geheugen zoals we nu hebben exact hetzelfde als het geheugen 50 jaar terug- je hebt nog steeds SRAM (dat uit transistoren en condensatoren bestaat) en DRAM (dat enkel uit transistoren bestaat), alleen waren toen de componenten enorme vacuumbuizen en bijbehorende vloeistofcondensatoren. Nu zijn beiden erg kleine onderdelen op een silicium IC. De ontwikkeling daarvan is gewoon die van de chipgeschiedenis in het algemeen.

De manier van addressering van geheugen in rijen en colommen dateert van de 'core memory', magnetische kernen die onder invloed van voltages door aansturingsdraadjes omschakelden. Diezelfde rijen en colommen hebben we nog steeds (waar de R en C in RAS en CAS naar refereren).

Over dat foutje kan ik weinig zeggen zonder meer info :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
hierin staat eigenlijk niets over de geschiedenis van hoe het geheugen tot stand is gekomen (zoals het nu is).

Maar in ieder geval een nuttige site.. :*)

@ Dion_b:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
High Memory Area

Maar behalve het beschikbaar stellen van XMS kent HIMEM.SYS nog een kunstje.
 Oplettende programmeurs hadden een fout in de 286 processor gevonden, waardoor je de eerste 64K van het extended geheugen toch onder real mode gebruiken kon. 
Dit was zeer welkom in de strijd om meer geheugen. 
Deze eerste 64K extended waar je in real mode bij kon, werd High Memory Area genoemd, afgekort HMA. 
Er is wel een driver nodig die dit geheugen aanzet en het beschikbaar stelt. HIMEM.SYS kan ook de HMA ter beschikking stellen. 
Sinds MS-DOS 5.0 wordt de HMA meestal gebruikt om DOS zelf er in te stoppen, zodat er meer vrij werkgeheugen is voor alle toepassingsprogramma's. 
Je geeft de opdracht om dit te laten gebeuren door na de opdracht DEVICE=HIMEM.SYS ook de opdracht DOS=HIGH in je CONFIG.SYS te zetten. 
Het is wel zo dat de HMA door maar 1 programma tegelijk gebruikt kan worden. 
Als er iets in geladen is, dan kan er verder niemand meer gebruik van maken, ook al is het nog niet vol.

http://home.iae.nl/users/pb0aia/mls/memory1.html

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2004 18:09 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HMA heeft niets met het geheugen zelf te maken, alleen met hoe een x86 CPU het aanspreekt.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1